Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 60

Diskussion: Matrix NAND Programmer

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13

    Matrix NAND Programmer

    Hejsan.
    Tänkte beställa Matrix NAND Programmern, och undrar om det finns möjlighet att få med de komponenter som behövs för att snickra ihop en lpt-kabel. Vad skulle detta kosta extra?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Hejsan.
    Tänkte beställa Matrix NAND Programmern, och undrar om det finns möjlighet att få med de komponenter som behövs för att snickra ihop en lpt-kabel. Vad skulle detta kosta extra?
    Vad ska du med LPT kabel till när du köper en nand programmerare?! nand programmeraren har jue dom funktionerna som LPT kabeln skulle få isåfall... fast bättre
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    I tutorialen på deras hemsida står det att man behöver en "Xilinx Jtag Programmer Cable", för att programmera glitchern. Eller levererar ni den färdig?

    edit: såg jag skrev nand programmeraren, men behöver naturligtvis både programmerare och glitcher, och kabeln behövs till glitchern.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    I tutorialen på deras hemsida står det att man behöver en "Xilinx Jtag Programmer Cable", för att programmera glitchern. Eller levererar ni den färdig?

    edit: såg jag skrev nand programmeraren, men behöver naturligtvis både programmerare och glitcher, och kabeln behövs till glitchern.
    Du behöver antingen det eller LPT kabeln som finns diagram för i reset glitch hack packet

    Allting kring Matrix Glitcher 360 är samma som C-Mod, bara det att den är "färdig" du behöver bara göra 2 bryggningar baserat på om du vill köra den i en fat eller slim 360, sen ser chippet lite annorlunda ut
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Du behöver antingen det eller LPT kabeln som finns diagram för i reset glitch hack packet

    Allting kring Matrix Glitcher 360 är samma som C-Mod, bara det att den är "färdig" du behöver bara göra 2 bryggningar baserat på om du vill köra den i en fat eller slim 360, sen ser chippet lite annorlunda ut
    Behöver antingen vad eller vad? Förstår inte riktigt, behöver jag ingen lpt kabel? :P

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Behöver antingen vad eller vad? Förstår inte riktigt, behöver jag ingen lpt kabel? :P
    du använder antingen LPT kabeln ELLER en USB nand programmerare...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du använder antingen LPT kabeln ELLER en USB nand programmerare...
    Kan du förklara varför dom skriver i tutorialen att man behöver en JTAG kabel.
    Det är i steg 4 av denna:
    http://infinitymod.com/Download/Matr...r_Tutorial.zip

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Kan du förklara varför dom skriver i tutorialen att man behöver en JTAG kabel.
    Det är i steg 4 av denna:
    http://infinitymod.com/Download/Matr...r_Tutorial.zip
    Ahh, det är LPT kabel för att programmera Glitchern du tänkte på?

    Dom komponenterna du behöver är kort och gott:
    4st 3.3k ohm motstånd
    3st 1N4148 switching dioder
    1st 220ohm motstånd
    1st D-Sub 25 för lödning

    du hittar allting på kjell och company, sen behöver du lite kabel, som du kan ta från en nätdel om du har en trasig sådan liggandes... eller något annat det kan tänkas finnas kablar i
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ahh, det är LPT kabel för att programmera Glitchern du tänkte på?

    Dom komponenterna du behöver är kort och gott:
    4st 3.3k ohm motstånd
    3st 1N4148 switching dioder
    1st 220ohm motstånd
    1st D-Sub 25 för lödning

    du hittar allting på kjell och company, sen behöver du lite kabel, som du kan ta från en nätdel om du har en trasig sådan liggandes... eller något annat det kan tänkas finnas kablar i
    Japp precis.
    Kollade deras sida, men allt verkar inte finnas. Kanske bättre att knalle ner till den lokala butiken och kolla.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Japp precis.
    Kollade deras sida, men allt verkar inte finnas. Kanske bättre att knalle ner till den lokala butiken och kolla.
    Jodå, motstånden finns i ett av deras "pack" resten finns löst
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Jodå, motstånden finns i ett av deras "pack" resten finns löst
    Jaha det va där dom gömde sig. Synd man får 343 motstånd man inte behöver. Hittade en mindre och billigare pack på clas ohlson, http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161744837 tyvärr står det inte vilka motstånd som är i packen.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Slänger upp ett par bilder på min kabel så får du förslag på hur du kan göra det med komponentplacering och så. Kopplingsschemat gör inte den grejen direkt uppenbar.

    Använde en gammal floppykabel för att koppla in mig på JTAG-pinheadern, det är samma håldelning på dem (2,54mm tror jag det är), och byggde in hela rasket i skalet från en gammal LPT -> RS232-converter jag hade liggande. Den röda sladden fyller ingen speciell funktion, det var bara jag som skarvade, då jag inte tänkte på att göra den specifika sladden längre än de andra. Hälften av ledarna fram till floppyconnectorn är dessutom blinda, man använder varannan ledare, och jag ville inte dela på den fina flatkabeln för att ta bort dem.

    Dioderna ligger inne i krympslangen, rakt under de tre resistorerna. Åsså ligger två resistorer i krympslangen längst ner på bild.

    Picture 010.jpg

    Picture 009.jpg

    Haha, fy faan vad jag flyktar från det jag borde göra nu
    Last edited by kaputnik; 2011-10-26 at 13:34.

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Trevligt trevligt. Tack för tipset.

    Har bestämt mig för att beställa från elfa istället, betydligt billigare än kjell.
    Undrar dock om de behöver vara någon speciell D sub 25, för dom har väldigt många med olika nominella spänningar osv.

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Trevligt trevligt. Tack för tipset.

    Har bestämt mig för att beställa från elfa istället, betydligt billigare än kjell.
    Undrar dock om de behöver vara någon speciell D sub 25, för dom har väldigt många med olika nominella spänningar osv.
    Det är bara vilken spänning den pallar så att säga, D-subbar används till en hel del grejer. En parallellport outputar 5v, så det är vad den behöver klara i ditt fall, du kan ta vad som helst som är över det

    Se till att det blir en hankontakt också.

    Du kan ju också kika rs-online.com också, de brukar vara bra mycket billigare än Elfa, om priset är av vikt. But then again, de där komponenterna kostar inte många kronor på Elfa heller. Det kanske är D-subben som kan sticka iväg lite.

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
    Det är bara vilken spänning den pallar så att säga, D-subbar används till en hel del grejer. En parallellport outputar 5v, så det är vad den behöver klara i ditt fall, du kan ta vad som helst som är över det

    Se till att det blir en hankontakt också.

    Du kan ju också kika rs-online.com också, de brukar vara bra mycket billigare än Elfa, om priset är av vikt. But then again, de där komponenterna kostar inte många kronor på Elfa heller. Det kanske är D-subben som kan sticka iväg lite.
    Jo jag ser det. Ännu en liten noob-fråga, är det någon skillnad på vilken märkeffekt man ska ha?

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Jo jag ser det. Ännu en liten noob-fråga, är det någon skillnad på vilken märkeffekt man ska ha?
    Du kan ta vad som helst när du kör den som signalkabel, det lär vara frågan om milliwatt. Det där med att börja specifiera effekter lär nog vara tänkt för den händelse att man skulle vilja använda en dylik kabel som kraftkabel. Vilken härad snackar vi om när det kommer till de effektangivelser du hittat på Elfa?

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Elfa hade 0,25 som skulle vara samma som dom på kjell, men rs-online hade minimum 1w på sina 3,3 kohm:are. Hursomhelst övergav jag rs-online då deras frakt va tre gånger så dyr som elfas, så det får bli från elfa helt klart.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Okej. Här är då vad jag hittat:

    Motstånd 220ohm 5% 1/4W: 10st á 2,018kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=60-104-17

    Motstånd 3,3kohm 5% 1/4W: 10st á 2,018kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=60-105-57

    1N4148 switchdiod 0,15A 75V 4ns DO35: 10st á 0,701kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=70-005-57

    Stiftdon FH-DS-25P: 12,12kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=44-055-77

    Frakt: 35kr

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Okej. Här är då vad jag hittat:

    Motstånd 220ohm 5% 1/4W: 10st á 2,018kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=60-104-17

    Motstånd 3,3kohm 5% 1/4W: 10st á 2,018kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=60-105-57

    1N4148 switchdiod 0,15A 75V 4ns DO35: 10st á 0,701kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=70-005-57

    Stiftdon FH-DS-25P: 12,12kr
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...item=44-055-77

    Frakt: 35kr
    Ser ut att vara rätt grejer. Och jo, 0.25W är nog rätt lagom, det är den vanliga storleken som sitter i det mesta. Du kan säkerligen gå ner en storlek också, men det blir bara pilligt att jobba med om du inte tänkte använda experimentkort eller nåt sånt, och dessutom är benen lite svagare, vilket är surt om du gör som jag och bygger direkt på connectorn utan kort.

    Du ska inte beställa någon kapsling till det hela när du ändå håller på? Och kanske en 5-polig pinheader och motsvarande kontakt, om du inte redan har det?

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
    Ser ut att vara rätt grejer. Och jo, 0.25W är nog rätt lagom, det är den vanliga storleken som sitter i det mesta. Du kan säkerligen gå ner en storlek också, men det blir bara pilligt att jobba med om du inte tänkte använda experimentkort eller nåt sånt, och dessutom är benen lite svagare, vilket är surt om du gör som jag och bygger direkt på connectorn utan kort.

    Du ska inte beställa någon kapsling till det hela när du ändå håller på? Och kanske en 5-polig pinheader och motsvarande kontakt, om du inte redan har det?
    Du menar spänningstålighet? Tror du dom på 300 V räcker?
    Jag letade efter kapsel, men det finns ju så många komponenter så jag hittade inte. Har ingen aning om vad en 5-polig pinheader ens är =P

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Du menar spänningstålighet? Tror du dom på 300 V räcker?
    Jag letade efter kapsel, men det finns ju så många komponenter så jag hittade inte. Har ingen aning om vad en 5-polig pinheader ens är =P
    Wut? Har inte snackat om spänningstålighet i det du citerade. 300V är typ 60 gånger mer än vad som behövs, så det funkar. Skitsamma. Det du lagt i beställningslistan är rätt grejer hur som helst.



    Pinheader
    . En fempolig sådan har fem stift.

    Men du kan ju förstås lika bra löda fast kortet i programmeringskabeln tillfälligt, du lär ju vara programmera den en gång. Det skulle dock se proffsigare ut med en pinheader

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Nej du sa att jag skulle gå ner en storlek, och dom jag valt ligger ju på 500V och kostar fyra kronor mer.

    Vad kan pinheader heta på svenska för jag hittar inget när jag söker på elfa. Behöver den inte även ha sex stift, då det är sex punkter på glitchern?

    edit: hittade dom nu, skulle visst söka pin header istället

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Nej du sa att jag skulle gå ner en storlek, och dom jag valt ligger ju på 500V och kostar fyra kronor mer.

    Vad kan pinheader heta på svenska för jag hittar inget när jag söker på elfa. Behöver den inte även ha sex stift, då det är sex punkter på glitchern?

    edit: hittade dom nu, skulle visst söka pin header istället
    Du behöver inte använda VCC om du kör den kopplad till konsollen, då kan du dra ström därifrån, men GND bör väl användas så att det blir samma jord
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Nej du sa att jag skulle gå ner en storlek, och dom jag valt ligger ju på 500V och kostar fyra kronor mer.

    Vad kan pinheader heta på svenska för jag hittar inget när jag söker på elfa. Behöver den inte även ha sex stift, då det är sex punkter på glitchern?

    edit: hittade dom nu, skulle visst söka pin header istället
    Jasså, det förklarar saken. Menade storlek som i effekt, och att du troligen kan gå ner från 0,25W till 0,125 W

    Helt riktigt, det ska vara 6 pinnar. Det var jag som flummade.

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Japp, då har jag beställt. Tack för all hjälp. Uppskattas verkligen.

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Kan ju passa på att smyga in min fråga här då, tänkte beställa Matrix glitcher och Matrix nandproggrammer från er, men har inte riktigt fått hum om jag behöver en lpt kabel också ? eller klarar jag mig med nand programmern?

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Doelme Visa Inlägg
    Kan ju passa på att smyga in min fråga här då, tänkte beställa Matrix glitcher och Matrix nandproggrammer från er, men har inte riktigt fått hum om jag behöver en lpt kabel också ? eller klarar jag mig med nand programmern?
    Ja det är väl exakt vad min fråga var från början, och tråden är väl resultatet av det. Ja, du behöver en lpt-kabel. Om du vill kan jag göra en lista på vilka komponenter jag beställde.

  28. #28
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Hittade en lista från elfa i en annan tråd men tack ändå inte så vanligt med parallell port så här års, alternativ till de är väl bara en sån där xilinx Usb jtag cable eller finns det andra alternativ som inte jag vet om?
    who does

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Doelme Visa Inlägg
    Hittade en lista från elfa i en annan tråd men tack ändå inte så vanligt med parallell port så här års, alternativ till de är väl bara en sån där xilinx Usb jtag cable eller finns det andra alternativ som inte jag vet om?
    Jo, det är klart. Men dom kostar många hundralappar tyvärr. Bättre å bygga en egen för några 10-or tycker jag

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Jag antar att du sytfar på Lpt kabeln som kostar några tior att bygga?
    who does

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Spänningsmatning till Aladdin programmer
    By Luma in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 13:03
  2. Ang Spider programmer
    By kq00 in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 18:27
  3. Viper Gc Programmer ?
    By lordcrippa in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 17:50
  4. Live programmer mjukvara
    By ashsama in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-02, 19:25
  5. X2 Pro Programmer!
    By andreas_r in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-07, 11:17

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •