Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: True blue dongel

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    True blue dongel

    Hej undrar om ni ska börja sälja True blue donglar? Sägs att det ska funka med backup spel ifrån Ex.HDD nu å inte bara ifrån brända DVD, BR skivor

    http://psx-scene.com/forums/content/...ames-hdd-1631/

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    Jag kan få tag i dessa. Men e rätt dyra har jag för mig.

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    Finns att förhandsboka på ett annat Svenskt bolag. Kommer i lager på Måndag.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi får in true blue donglar senare idag.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Så finns på lager nu.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Vad falls!? För bara ett fåtal veckor sedan var det ju till och med svårt att få fatt på dem i Thailand och nu har dem kommit till Sverige? Livet leker!

    Men, då skulle jag vilja höra efter med dig Hansi; Om jag inte missminner mig så försåg du #ps3dev med en Beagle dump av Cobra dongeln, jag råkar veta att åtminstone tre aktiva utvecklare väldigt gärna skulle se en dump av True Blue också.
    Fast om jag tolkar produktsidan rätt så finns det ingen mjukvara på enheten, så vad exakt kan den göra i dagsläget? Och har du kikat på om den faktiskt leverar som väntat?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Dongeln är väl mest en "nyckel" så att det inte skall gå alltför fort att kopiera deras custom firmware. Å andra sidan har väl andra custom firmwares kommit som har stöd för true blue...antagligen ligger det en del kodfragment i dongeln som laddas in i samband med att man kör rätt anrop från en custom firmware.

    I det läget lär ju trafiken mellan dongel och ps3 vara krypterad.

    Men visst kan jag dumpa allt som rör sig mellan dongel och ps3 och lägga upp.

    Citat Original inlägg av Frag_Wurm Visa Inlägg
    Vad falls!? För bara ett fåtal veckor sedan var det ju till och med svårt att få fatt på dem i Thailand och nu har dem kommit till Sverige? Livet leker!

    Men, då skulle jag vilja höra efter med dig Hansi; Om jag inte missminner mig så försåg du #ps3dev med en Beagle dump av Cobra dongeln, jag råkar veta att åtminstone tre aktiva utvecklare väldigt gärna skulle se en dump av True Blue också.
    Fast om jag tolkar produktsidan rätt så finns det ingen mjukvara på enheten, så vad exakt kan den göra i dagsläget? Och har du kikat på om den faktiskt leverar som väntat?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    43
    Respekt
    14
    Om man skulle köpa en av er kommer det med fullständig beskrivning/manual hur man använder TB ?
    Om man ligger på cfw 3.55 måste man då ladda ner en helt ny som har TB stöd eller kommer det pkg fil med på dongen som fixar detta ?
    Eller är dongeln "blank" ????
    Last edited by dtype74; 2011-11-25 at 15:24.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av dtype74 Visa Inlägg
    Om man skulle köpa en av er kommer det med fullständig beskrivning/manual hur man använder TB ?
    Om man ligger på cfw 3.55 måste man då ladda ner en helt ny som har TB stöd eller kommer det pkg fil med på dongen som fixar detta ?
    Vi har inte hunnit sätta oss in i produkten.

    Räkna med att få googla lite :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    43
    Respekt
    14
    ja google is my friend

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Dongeln är väl mest en "nyckel" så att det inte skall gå alltför fort att kopiera deras custom firmware. Å andra sidan har väl andra custom firmwares kommit som har stöd för true blue...antagligen ligger det en del kodfragment i dongeln som laddas in i samband med att man kör rätt anrop från en custom firmware.

    I det läget lär ju trafiken mellan dongel och ps3 vara krypterad.

    Men visst kan jag dumpa allt som rör sig mellan dongel och ps3 och lägga upp.

    Ser fram emot dumpen.

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Jo jag har hört detta om True Blue, att dongeln `triggar' DRM-skyddet i firmwaren. Men det är just där problemet ligger med om man ska arbeta fram en fungerande firmware utan TBs DRM så behövs även handskakningen mellan enheten och dongeln.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Frag_Wurm Visa Inlägg
    Jo jag har hört detta om True Blue, att dongeln `triggar' DRM-skyddet i firmwaren. Men det är just där problemet ligger med om man ska arbeta fram en fungerande firmware utan TBs DRM så behövs även handskakningen mellan enheten och dongeln.
    Nja, ska man arbeta fram en firmware utan TB's DRM tar man jue bort den funktionen helt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    43
    Respekt
    14
    Nu undrar jag om det är någon som har testat TB och sett att det funkar, funkar den även med dom gammla backupen´s jag menar med savses som man har.

    Edit edit ...

    Jo allt funkar men external HD hittar man inte med Dongel, utan dongel kan/kommer man få fel med bdemu i typ mul.man så l¨ngt jag har testat

    Hmm ibland hittar den min Externa usb disk ibland inte .... mycket mysko...
    Last edited by dtype74; 2011-12-01 at 13:58.

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    43
    Respekt
    14
    Ja nu visade det sig att det var min usb disk förmodligen drog för mycket ström ur usb porten, det har funkat klockrent tidigare, men med TB i andra usb porten så dyker disken upp ganska sporadiskt med den medföljande power adaptern till usb disken så löste det sig...
    Konstigt, har inte varje usb port sin egen strömförsörjning ... ?
    Last edited by dtype74; 2011-12-04 at 07:58.

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Men visst kan jag dumpa allt som rör sig mellan dongel och ps3 och lägga upp.
    När kommer dumpen? vet ett flertal devs som skulle vilja kika på den =)

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av v0d Visa Inlägg
    När kommer dumpen? vet ett flertal devs som skulle vilja kika på den =)
    Bumpa tråden ibland, räcker med att jag får en stund över i butiken att leta fram allt som behövs så går det rätt fort :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Nu när jag satt mig in lite i hur det hela fungerar så förstår jag om Hansi inte vill lägga upp en dump, då det bevisar att han nyttjat ett pirat-kopierat spel.
    Den vesentliga datan som kan underlätta för att reverse engineera TB's DRM utförs först när man startar en av PARADOX patchade EBOOT, detta gör man då när man faktiskt startar ett patchat spel.

    Sedan om detta är den faktiskta anledningen vet jag inte, men jag skulle ha full förståelse då PSXCare är ett helt legitimt företag.

    Plus det faktum att du behöver cryofrysa RAM minnet i dongeln för att få ut root nyckeln, som i sin tur krävs för att dekryptera de EBOOT's som PARADOX släpper till och från.

    (Fast väljer du att göra detta så uppskattar vi det oerhört mycket!)

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Enda anledningen till att jag inte dumpat är att jag har haft annat att tänka på när jag varit i butiken, varje gång tråden bumpas så är det när jag sitter hemma :-)

    Och att jag inte riktigt ser nyttan med dumpen, då det ändå handlar om att dongeln jobbar med krypto så att trafiken på sin höjd kan ge information om protokollet men datan som skickas är ändå inte användbar. Precis som med handkontroller till xbox 360, att dumpa USB datan gör inte så att man kan komma runt problemet att man måste ha licensierade chip i en xbox 360 handkontroll för att den skall accepteras av konsollen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Bump :d

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Cool

    Citat Original inlägg av v0d Visa Inlägg
    Bump :d
    +1

  23. #23
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Inte helt korrekt payam men mycket riktigt är majoriteten data krypterad, men detta är inte den som rör sig i USB protokollet.
    Än så länge är det enda man kunnat fastställa med hjälp av analys att TrueBlue fungerar som alla andra DRM-donglar, CFW'n testar att enheten faktiskt är ansluten.
    Vanligtvis på DRM-donglar är det det enda den faktiskt gör, men just i TrueBlue tror man att dongeln faktiskt kontaktas för varje PARADOX EBOOT man startar.

    I CFW'n är lv1.self patchad för att tillåta skriv och läs rättigheter till hela RAMet, vilket i sin tur gör att TrueBlue's CFW kan patcha "on-the-go". Vilket i sin tur försvårar möjligheterna att lokalisera alla patchar som görs.

    Den där fransosen, Meth någonting som jag inte minns påstår att hans debuggning av EBOOTarna hämtar nyckeln för att dekryptera sig ifrån dongeln.

    Så, därför bumpar jag ännu en gång! Men inte nödvändigtvis av datan som faktiskt skickas utan snarare, kan du payam verifiera ifall någon data skickas när en PARADOX EBOOT startas?
    Om så, är storleken på datan tillräckligt stor för att man ska kunna misstänka att en nyckel faktiskt skickas där?

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Finns ingen payam här, han har en liknande butik i örebro :-)

    Jag har också alltid misstänkt att eboot krypteringen sköts av true blue dongeln, just för försöka hålla den nyckeln hemlig på ett extra säkert sätt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hahaha, förlåt så hemskt! Jag vet inte riktigt varför jag skrev payam när jag uppenbarligen (befinner ju mig på psxcare) menade Hansi!

    True Blue payloaden har dumpats vid det här laget men såvitt varesig jag eller någon annan kan se så finns ingenting som tycks svara på en nyckel däri. Troligtvis ligger nyckeln inbäddad i APIC3 chippet, det vill säga AES3CBC krypterat och "odumpbart". Jag vill minnas att jag läst om en säkerhets updatering till TB som tycks vara involverad på ett eller annat sätt med just säkerheten bakom chippet.

    Så, två saker jag kan komma på att försöka;
    Isolera den data som skickas just under lv1 -> lv2 fasen där nyckeln om den nu existerar kan existera.
    Men sedan skulle jag även vilja dumpa payloaden före och efter säkerhetsupdateringen för att försöka diffa datan och eventuellt kunna urskilja vilka säkerhetsåtgärder dem vidtagit då några säkerhetsrisker aldrig läckts ut.

    Hittade även idag att samma utvecklare (CrashSerious) som dumpade payloaden för Cobra och TrueBlue påstår sig har hittat spår efter vice-versa i de båda.
    Alla ReDRM donglar som existerar idag är mer eller mindre derivationer ifrån PSGroove, Cobra skiljer sig ytterst lite men dessa skillnader ska tydligen finnas även i TrueBlue.
    Tyckte väl att det verkade lite märkligt att den första bilden på Cobra hostades på psgroove.com.

    Detta är ju dock bara skvaller, men med detta i åtanke kanske man kan hitta likheter även i datan som skickas.

    </brainstorm>

    Så, har du någonsom helst tid över så får du hemskt gärna dumpa datan under EBOOT starten.
    Last edited by Frag_Wurm; 2012-03-06 at 00:00.

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Bump, tänkte bara påminna dig om du har lite tid över så får du hemskt gärna försöka dumpa datan i veckan.
    Dock om det inte är för mycket begärt så skulle det vara praktiskt om du dumpade med en 3.55 dekrypterad EBOOT som finns i TB variant, exempelvis Call of Duty: Modern Warfare 3 eller Battlefield 3.

    Mestadels för att ha ett före och efter resultat av vad TB faktiskt gör. Och när och om du gör det Hansi, skulle du kunna använda dig av den tidigaste versionen av TB?
    Återigen, tack på förhand!

Liknande diskussioner

  1. Ps3 JB2 dongel
    By radical2005 in forum Playstation 3
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 12:55
  2. True Crime- streets of L.A
    By danols in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-03-05, 12:15
  3. True Crime problem
    By Gorillah in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-02-14, 10:46
  4. True crime?
    By lehools in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-22, 16:25
  5. Vad betyder egentligen -only set this to true......
    By Silver2 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-17, 11:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •