Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Chipning

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2011
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Chipning

    Hur gör man för att kolla vilket chip man har? Det enda jag vet är att jag har verision 1.91.

    När jag har pratat med Chip N Play säger dom att jag måste uppdatera mitt chip. Kan jag göra detta själv eller måste jag lämna in konsolen?
    Om jag kan göra det själv, hur gör jag då?

    Tack på förhand!

    KassaWall

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Då är det inte ett chip du har, då är din läsare flashad med iXtreme LT 1.91. För att kunna spela nyare spel (XGD3) behöver du flasha om den till LT 2.0. Du *kan* flasha själv, men det kräver både utrustning och kunskap, öppna upp xboxen, plocka ur läsare, koppla in i dator, läsa ur key mm. Rekommenderas att du lämnar in om du inte tänkt flasha om många boxar :-)

    EDIT: Kolla vilken läsare du har och följ den mest passande guiden här på forumet om du vill flasha själv. Hårdvara till detta kan du även beställa här.. :-)
    Last edited by efex; 2011-11-04 at 15:30. Anledning: typo

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2011
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Tackar för det!
    Jag tänkte att det var någon mjukvaru uppdatering som behövdes men det är inte det då.
    Men om man chippar konsolen, behöver jag fortfarande hålla på med uppdateringar som jag behöver med iXtreme LT 1.91?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kassawall Visa Inlägg
    Tackar för det!
    Jag tänkte att det var någon mjukvaru uppdatering som behövdes men det är inte det då.
    Men om man chippar konsolen, behöver jag fortfarande hålla på med uppdateringar som jag behöver med iXtreme LT 1.91?
    iXtreme LT+ 1.91 är mjukvara, även LT+ 2.0 är mjukvara, men du måste installera det genom att koppla in läsaren till datorn
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Har en lite annan syn på det där. Det senaste året eller två har MS verkligen inte legat på latsidan med att göra livet surt för folk med moddade boxar. Det blir kort och gott ett rackarns uppdaterande av dvd-läsarfirmwaren om man vill hålla sig a jour och spela de senaste spelen osv. Vi kan räkna med att det kommer fortsätta på samma sätt fram tills MS nya konsoll släpps, och 360 hamnar ur fokus. Innan dess kommer man nog velat flasha om boxen med någon nyare cfw ett ganska imponerande antal gånger.


    Jag tycker det kan löna sig för de flesta som inte har en hel klase tummar mitt i handen att faktiskt lära sig det där. Det finns så otroligt bra och lättanvända verktyg numera att det svåraste faktiskt är att öppna boxen och göra den initiala firmwaredumpen, förutsatt förstås att man inte sitter på nån dvdläsare som kräver någon riktig vilda västern-metod. I sådana fall kanske det kan vara en idé att lämna in boxen för flashning första gången så man i alla fall slipper dumpa fw:n själv.

    När man väl lärt sig det där har man boxen isärplockad, flashad, och ihopplockad igen på en kvart. Lite trivsammare än att behöva lämna in den stup i ett och vänta på att få det gjort, speciellt om man inte bor nära någon som ägnar sig åt det där.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Även om jag har domkraft, uppsamlingsbytta, oljefilteravdragarverktyg, tratt, trasor osv och klarar av att byta olja och filter i mina bilar så händer det rätt ofta - faktiskt så sent som igår - att jag lejer ut det till någon verkstad som får ta hand om det åt mig medan jag pysslar med något jag tycker är roligare/viktigare den dagen, som att sköta mitt jobb :-)

    Och det enda microsoft egentligen gjort som är riktat mot modifierade boxar är AP25/AP26 kopieringsskyddet. AP = Anti Piracy.

    XGD3 är det som lett till att "alla" fått flasha om sina boxar, och det var INTE riktat mot modifierade konsoller, det var en teknisk uppdatering av konsollen för att speltillverkarna vill maximera utrymmet på de befintliga skivorna. Bl.a. genom att minska utrymmet för den onödiga videosnutten som spelas upp om man stoppar skivan i något annat än en xbox360.

    Jag tror att iXtreme 2.0 kommer fungera riktigt länge nu.

    Slim-ägare kan ju alltid montera det nya dvd styrkortet som kommer snart, som är anpassat för att kunna flashas via en kabel som dras utanför boxen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2011
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Tackar så mycket för all hjälp jag har fått hittills!
    Det jag funderar på nu är vad jag behöver för verktyg och kablar inför flashningen? Och vart köper jag detta?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad har du för 360 och dvdläsare?

    Man kommer långt med dessa produkter tillsammans, du behöver inte alla verktygskiten för att öppna, bara det som passar din konsoll.

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1473
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1474
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1471
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=942
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=468
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1422
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2011
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Ja du, jag tror det är xbox360 Arcade med en samsung läsare jag har. Men är inte säker. Skall kolla detta senare när jag kommer hem från jobbet.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av kassawall Visa Inlägg
    Ja du, jag tror det är xbox360 Arcade med en samsung läsare jag har. Men är inte säker. Skall kolla detta senare när jag kommer hem från jobbet.
    Om det är en sammy så behöver du bara CK3 Lite (för ström) och en kompatibel Sata-kontroller (eller X360USB).
    Plus ett kit för att öppna upp boxen, om du inte vill göra det krångligt för dig =)

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    102
    Respekt
    18
    Jag säljer mina prylar just nu (X360USB & CK3 Lite) på grund av bristande intresse. PM:a mig om du är intresserad

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2011
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Så när jag har fått tag i alla grejer jag behöver, skall jag bara öppna xboxen och sedan ta ut läsaren och koppla in i datorn?

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    102
    Respekt
    18
    Stämmer! Var noga och följ de guider som finns på nätet så kommer allt gå kanon . Bor du i Stockholm?

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2011
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag får hoppas detta. Har du någon bra sida där det finns bra guider?
    Nej det gör jag inte. Jag bor 10 mil norr om Göteborg.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av kassawall Visa Inlägg
    Jag får hoppas detta. Har du någon bra sida där det finns bra guider?
    Nej det gör jag inte. Jag bor 10 mil norr om Göteborg.
    Guider finns lite varstans.. T.ex. JungleFlasher har bra guider. Eller om du söker här på forumet så bör du finna.
    Det du behöver är hårdvaran, JungleFlasher samt firmwaren. firmwaren hittar du lättast på xbins (använd programmet auto xbins för snabb åtkomst).

    EDIT: Även WinXP är att rekommendera, jag har iaf aldrig fått detta att fungera på en Win7 x64.

Liknande diskussioner

  1. XBOX Chipning?
    By ToddeSwe in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 13:05
  2. Smegma i DVD-Spelarn (Chipning)
    By Lid in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 11:59
  3. HJÄLP!!! Med chipning av X-box 1.6 (Nöjbörjare)
    By Cyber X-treme in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-06, 18:19
  4. chipning
    By Nebi908 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-06-18, 20:32
  5. chipning???(östergötland??)
    By Henric in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-24, 08:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •