Hej Hansi och alla andra!
Det hela började i oktober -02 när jag skulle flytta min PS2:a till en annan TV och så fort jag hade kopplat in den så märkte jag att den inte kunde läsa DVD-skivor. Skumt, tänkte jag, då jag inte använt PS2:an speciellt mycket sedan jag köpte den.
Nåväl, jag vände mig till Er (i detta fall citybutiken) och frågade vad som kunde vara fel. Jag fick svaret att den borde lämnas in vilket skedde. Då fick jag även påtalat att mitt ärende skulle prioriteras, vilket förstås uppskattades. Dessvärre så har nog inte jag och personalen i fråga samma uppfattning om betydelsen av det ordet...
Jag blev lovad att bli uppringd samma dag och bli informerad om vad felet var. Det skedde inte. Så jag ringde upp senare samma dag och blev ombedd att avvakta för att sedan bli uppringd. Det skedde inte heller.
Jag väntade ca en vecka och återkom igen, även denna gång blev jag lovad att bli uppringd av någon "mer insatt i ärendet". Detta skedde, som Ni förstår, inte det heller.
Efter ytterligare ett par veckor (ca 1,5 månader sammanlagt) blir jag (FINALLY!) informerad om att det lossnat en kabel i min maskin och att det lätt skulle åtgärdas och bekostas av garantin på chippet (Neo2 som jag låtit chippa hos Er). Kanon, tänkte jag, när kan jag hämta maskinen? "Kom in imorgon", blev svaret.
Jag avvaktade ytterligare några dagar för att vara på den säkra sidan och sagt och gjort knallar jag in på citybutiken och ska hämta maskinen. Där testades den, och den fungerade INTE. Den hade aldrig ens öppnats och kollats, vilket gör att det låter jättekonstigt att man kan konstatera dess fel redan innan man tittat på den. Hur som helst så hade personen jag fick "hjälp" av i butiken ingen koll på vare sig mitt ärende eller verksamheten överlag. Kompetensen i alla bemärkelser lyste med sin frånvaro. Nähäpp, jag fick snällt gå hem igen för att invänta vidare besked.
Efter ytterligare någon månad hör jag av mig, och samma visa upprepar sig. Jag blir vid flertalet tillfällen lovad att bli uppringd, men det skedde aldrig. Vid det här laget hade detta löfte utlovats säkert uppemot 15 ggr. Jag får hursomhelst beskedet att jag ska avvakta och att maskinen ska till söder för vidare kontroll. Håhå jaja...
Strax före jul (eller var det i mellandagarna? hursomhelst alltså ca tre månader efter att jag lämnat in maskinen) hör en herre av sig och säger att maskinen är helt trasig och näst intill omöjlig att reparera. DVD-lasern hade tydligen gått sönder och kostnaden för reparation var lika hög som ett köp av en ny PS2:a. Jag skulle få 500kr för min trasiga PS2:a och dess delar. Det låter inte speciellt trovärdigt att man helt plötsligt hör av sig och påstår att man ska köpa min maskin för 500 och att den inte går att laga, framför allt inte efter att jag tidigare fått ett i princip motsatt besked. Det har alltså gått flera månader innan jag fått detta besked, och under tiden så har jag fått en hel del andra besked som sedan dragits tillbaka. Märkligt. Det känns som att Ni bara hör av Er när det gynnar Er själva. Det, är INTE service.
Eftersom jag inte är någon tekniker kan jag inte argumentera mot att den var trasig, men man undrar ju eftersom det i sammanhanget nästan låter som lurendrejeri. Hur som helst, det blev ju något jag var tvungen att acceptera, jag orkade inte tjafsa. Jag sa i telefonsamtalet att jag skulle höra av mig om ett par dagar för besked hur jag ville göra.
Tänk om jag hade gått in i butiken och bett om att få hämta ut min trasiga PS2:a istället, då hade jag kanske mötts av svaret "Den har vi redan plockat isär". Då hade jag garanterat vänt mig till Allmäna Reklamationsnämnden och/eller konsumentverket. Men, det kan man bara spekulera i och kommer aldrig att få reda på.
När jag efter mycket om och men (är trots allt fattig student) lyckats få ihop 5000 kr (alltså 5500 för PS2 med Messiah minus 500 för den gamla maskinen) hör jag av mig till Hansi för att komma överens om när jag kan köpa en ny. I telefon kommer vi överens om att jag även ska få ett begagnat spel i kompensation för min otur att maskinen i första taget gått sönder. Vi diskuterade alltså inte serviceärendet och jag lämnade ej heller några klagomål vid detta tillfälle. Jag var en "återkommande kund" och fick därför kompensation. Det var alltså inte kompensation för illa skött ärende. Återkommande kund, det kan man lugnt säga, jag installerade mitt första ********* hos Er när psxcare i min mening knappt existerade, då i Hansis vardagsrum! Då var det service på hög nivå! Jag har sedan dess ALLTID vänt mig till Er med ärenden Ni kan hjälpa till med, och förväntar mig därför att bli behandlad positivt tillbaks, oavsett om Ni känner igen mig eller ej. Jag har, om man kan säga så, lite "hjärta" till företaget.
Jag har sedan dess HELA TIDEN rekommenderat Er för andra och berömt Er verksamhet. Därför är det är jättetråkigt att detta skulle inträffa.
Jag har efter att ha lagt ner nästan 20.000 kr, extremt mycket tid, energi och tålamod, stått ut med ett tjugotal brutna löften, skämt ut mig för att ha bett om svar och tjatat och irriterat mig och blivit besviken flertalet gånger, lyckats få en fungerande chippad PS2:a.
Som ytterligare krydda på moset såg jag idag på hemsidan att priset sänkts från 5500 till 4900 kr. Då jag köpte min nya för bara ett par (5?) dagar sedan, känns detta förstås MYCKET frustrerande.
Sammantaget är jag mycket missnöjd med den s.k. servicen och tror att Er personal kan behöva utbildning i kundkontakt och service. Så här får det helt enkelt inte gå till. Självklart kan jag inte räkna med att Ni känner igen mig som återkommande kund, eller för den delen räkna med att bli prioriterad, men lovar man något ska det uppfyllas, så enkelt är det.
Jag har tidigare försökt, tre gånger om jag inte minns fel, få svar på dessa frågor. Dels via telefon, dels via mIRC. Så fort vi kommit in på kärnproblemet har det i största möjliga mån undvikits och (på mIRC) totalt ignorerats när kärnämnet till slut nåtts. Det fanns alltså personal där som jag pratade med, men ingen som ville diskutera det.
Jag kräver alltså härmed upprättelse och kompensation. Jag är besviken och upprörd att det har gått till så här, och hoppas verkligen att vi kan lösa det på denna nivå, så att jag slipper driva det vidare.
Vill gärna fortsätta vara god kund, men då räknar jag med att detta klagomål behandlas med omsorg.
Jag godtar inte svaret "hör av dig till citybutiken, det är deras problem", då jag anser att problemet är av mer organisatorisk karaktär, och dessutom tycker jag att jag hört av mig dit tillräckligt.
Jag vill i största möjliga mån undvika att uttala mig om vilka som behandlat det aktuella ärendet, då främst för att detta forum är publikt. Jag vill också poängtera att jag nästan aldrig klagar på någonting, utan accepterar hellre ett snedsteg än framför klagomål (en av mina svagheter...). Men i detta fall gick det för långt.
Med hopp om en bättre framtid,
//Calle (ändå evigt trogne...)
Mail: calle@calle.as
PS. Vill tillägga att jag även såg denna tråd:
<a href="http://www.psxcare.com/support/forum/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=40;t=000241" target="_blank">http://www.psxcare.com/support/forum/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=40;t=000241</a>
Vilket pris gäller? Visserligen fick jag svaret 5500 när jag pratade med Hansi i telefon så det får man väl acceptera, men om någon har köpt en för 4500 i December, sedan har priset höjts till 5500, för att nu landa på 4900. Det tycker jag är riktigt dåligt. Stackars alla oss jävlar som köpte en för 5500.
<small>[ 10 February 2003, 16:58: Meddelandet redigerat av: Calle_A ]</small>
Bookmarks