Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Temperatur

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13

    Temperatur

    Efter att ha kollat temperaturerna i Freestyle dash, har jag blivit lite orolig för min kära xbox. Förmodligen har den alltid kört på i dessa temperaturerna, men de verkar väldigt höga.

    CPU: 62 - GPU: 68 - MEM: 75

    Detta är temperaturerna när jag bara är i menyerna och varit igång några timmar, så det borde inte vara alltför hög belastning. Kanske drar de iväg ännu mer när man sitter och spelar, eller är det så dåligt anpassat att allt går i max även om man inte gör nåt speciellt.

    Fläktarna är inställda på auto, men dom snurrar inte särskillt mycke alls då. Borde jag kanske ställa in hastigheten manullt? Det tråkiga är ju att de låter väldigt mycket när dom körs fullt.

    Läste om någon som tog bort sin DVD-enhet, och ersatte GPU-flänsen med CPU-fläns från en annan xbox, och sänkte temperaturerna på GPU med 30 grader. Tyvärr har jag ingen gammal xbox som skräpar. Undrar kan det vara värt att köpa någon, och vart kan man få tag på det? Kanske kan man köpa en RROD-konsoll billigt på *******? Eller kan man köpa någon som är gjort för att sitta i en PC? Eventuellt kanske det finns några andra tips någon annan här har för att få bättre kylning. Allt uppskattas.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det där är hyffsat normalt på en Falcon, dock är MEM lite väl varm (ram minnet) det borde ligga på samma temp som GPU, någon grad +/- bara (typ 1-2, här är det 7!!)

    Jämför med en Xenon som kommer upp i CPU: 80, GPU: 70, MEM: 70 ungefär, detta vid idle

    Du kan köpa kylflänsarna av oss om du vill, så slipper du köpa en ny box bara för det här ändamålet
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    39
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det där är hyffsat normalt på en Falcon, dock är MEM lite väl varm (ram minnet) det borde ligga på samma temp som GPU, någon grad +/- bara (typ 1-2, här är det 7!!)

    Jämför med en Xenon som kommer upp i CPU: 80, GPU: 70, MEM: 70 ungefär, detta vid idle

    Du kan köpa kylflänsarna av oss om du vill, så slipper du köpa en ny box bara för det här ändamålet
    Okej, finns det något som täcker minnet då? Antar att de nuvarande flänsarna inte gör det. Vart sitter det exakt? Hur mycket skulle ni ta för en kylfläns då?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pooslice Visa Inlägg
    Okej, finns det något som täcker minnet då? Antar att de nuvarande flänsarna inte gör det. Vart sitter det exakt? Hur mycket skulle ni ta för en kylfläns då?
    GPU flänsen täcker 2 av 4 eller 8 minnes kretsar... (vissa moderkort har 8st, 4 på ovansidan och 4 på undersidan, andra har bara 4st på ovansidan)

    Du finner dom här:

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1344&xSec=93
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1345&xSec=93
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1346&xSec=93
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1351&xSec=93
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det där är hyffsat normalt på en Falcon, dock är MEM lite väl varm (ram minnet) det borde ligga på samma temp som GPU, någon grad +/- bara (typ 1-2, här är det 7!!)

    Jämför med en Xenon som kommer upp i CPU: 80, GPU: 70, MEM: 70 ungefär, detta vid idle

    Du kan köpa kylflänsarna av oss om du vill, så slipper du köpa en ny box bara för det här ändamålet
    Du råkar inte ha koll på normaltemperaturerna för slim? Hajade också till över relativt höga temperaturer men lite fläktaktivitet någon gång strax efter att jag slängt på xexmenu, men hittade inget om det via Google. Var på vippen att bygga en ny image och flasha, men det föll i glömska. Är till sjöss nu, så kan inte kolla temparna på min box exakt, men kunde ju vara trevligt att veta för senare referens.

Liknande diskussioner

  1. lagom temperatur?
    By kibbemannen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 20:48
  2. xbox temperatur (igen)
    By Stranni in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 21:02
  3. Temperatur på processorn?
    By grantrytare in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-06, 20:36
  4. Program för temperatur övervakning?
    By B.Salming in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-12-09, 22:09
  5. Temperatur på lödkolv
    By WPELLE in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-12-24, 15:03

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •