Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Falcon rgh vill inte boota

Registrerade
    Jun 2010
    Respekt
    15

Falcon rgh vill inte boota

Jag kör med ett x360glitch chip som inte vill fungera riktigt. Jag har kollat alla lödningar, provat programmera om chippet 2 ggr men ändå när jag startar 360'n så lyser den gröna lampan i mitten men sen händer inget mer.. Har provat haft den igång i 4-5min men de hjälper inte. Den bootar varken med eject eller power.
    Vad är troligast fel? chippet eller nåt annat? gjorde ecc-filen med "360 Multi Builder v0.2".
    Hur tydligt ska det märkas när den försöker glitcha?

När jag skulle programmera chippet fick jag flera ggr "ERROR:iMPACT - A problem may exist in the hardware configuration. Check that the cable, scan chain, and power connections are intact, that the specified scan chain configuration matches the actual hardware, and that the power supply is adequate and delivering the correct voltage." Men det funkade flera ggr och jag testade att programmera och verifiera utan problem..

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    felet du fick i impact beror på att chippet inte fick tillräckligt med ström...

vad gäller ditt andra problem är det troligen problem med dina lödningar alternativt din kabel dragning, du får INTE vara i närheten av drosslarna (detta gäller både på ovansidan, undersidan och på sidorna av dom), om du inte vet vad det är så är det dom där grejerna som har en vajer lindad runt en ring eller stav
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Jag kör med ett x360glitch chip som inte vill fungera riktigt. Jag har kollat alla lödningar, provat programmera om chippet 2 ggr men ändå när jag startar 360'n så lyser den gröna lampan i mitten men sen händer inget mer.. Har provat haft den igång i 4-5min men de hjälper inte. Den bootar varken med eject eller power.
    Vad är troligast fel? chippet eller nåt annat? gjorde ecc-filen med "360 Multi Builder v0.2".
    Hur tydligt ska det märkas när den försöker glitcha?

När jag skulle programmera chippet fick jag flera ggr "ERROR:iMPACT - A problem may exist in the hardware configuration. Check that the cable, scan chain, and power connections are intact, that the specified scan chain configuration matches the actual hardware, and that the power supply is adequate and delivering the correct voltage." Men det funkade flera ggr och jag testade att programmera och verifiera utan problem..
    testa att flasha orginalnanden, startar xboxen som den skall har du troligtvis fel på ecc-filen, rrodar den har du fel på ditt kablage (ecc-filen motverkar rrod, eller gör att den inte kan visa att det är fel i systemet). hade samma problem med min första falcon med och den rrodade direkt med orginalnanden pga något fel med kablaget, liknande fel på min andra falcon fast då var det fel jed bara (hade samma fysik som zephyr fsdt vsr tydligen en falcon därav fel jed).
    1 X Falcon JTAg i lian-li XB01 med noctua kylflänsar, 1 X Trinity RGH

Registrerade
    Jun 2010
    Respekt
    15
    Tack för tipsen, får prova dem sen..
    Tänkte inte på om jag var nära drosslarna men de tror jag inte, brukar undvika dra nära dem även fast jag inte visste att man ska undvika dem
    Men om det står i impact att programmering och verifiering lyckades borde jag inte oroa mig för att chippet inte är programmerat korrekt?

Jag kopplade ur chippet och satte tejp på ändarna av alla kablar och drog i orginalnanden, då bootade den som vanligt.. kanske ska prova att koppla in chippet igen med orginalnand och prova om den får rrod..

Såg också på bilderna för alla lödpunkter att de sitter en liten komponent vid C3B2 där man ska löda på höger sida om den, men på denna 360 är det ingenting där, bara 2 pads, såg att slimmen hade så men har falcon så också? bara något jag tänkte på när jag höll på

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Tack för tipsen, får prova dem sen..
    Tänkte inte på om jag var nära drosslarna men de tror jag inte, brukar undvika dra nära dem även fast jag inte visste att man ska undvika dem
    Men om det står i impact att programmering och verifiering lyckades borde jag inte oroa mig för att chippet inte är programmerat korrekt?

Jag kopplade ur chippet och satte tejp på ändarna av alla kablar och drog i orginalnanden, då bootade den som vanligt.. kanske ska prova att koppla in chippet igen med orginalnand och prova om den får rrod..

Såg också på bilderna för alla lödpunkter att de sitter en liten komponent vid C3B2 där man ska löda på höger sida om den, men på denna 360 är det ingenting där, bara 2 pads, såg att slimmen hade så men har falcon så också? bara något jag tänkte på när jag höll på
    Jag brukar progga chippet 2 gånger sedan verifiera, lyckas den med programmeringen båda gångerna och även verifieringen är allting OK

Vilken punkt är det som är på C3B2? STBY_CLK? isåfall finns det även en punkt under moderkortet du kan använda dig av (där den vita kabeln går till) i den bifogade bilden...

Om du kan engelska har du här en ganska bra felsöknings guide: http://libxenon.org/index.php?topic=219.0
    Attached Images Attached Images
    Last edited by Swizzy; 2011-11-20 at 12:29.
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Jun 2010
    Respekt
    15
    Nu har jag kopplat in chippet igen, flashat in orginalnanden och den bootar precis som vanligt.. borde då kanske vara ecc-filen? ska prova göra en ny.. återkommer med resultat..

Update: gjorde en ny ecc-fil med multi builder 0.3 och flashade in, samma som innan, svart skärm bara... man hör nåt ljud var 5-7sek att den liksom surrar till, ska de vara så? är det glitchen? lät den vara på några minuter men inget hände..

Update2: Såg att jag använde nandpro 2.0b tidigare o provade med 2.0e, men ingen skillnad när jag skrivit ecc med den heller. Lött om några kablar men nej då, bara svart skärm. Börjar bli lite irriterad :P

Update3: Pinsamt säger jag bara.. kontrollerade alla lödningar, problemet var att jag satt en kabel på pin1 istället för pin2.. att kolla kvalité på en lödning är en sak, men att kolla om lödningen är på rätt ställe en annan :P
    Jag har ju bara hållt på med den här 360'n i ett antal timmar totalt nu aja.. nu har man lärt sig att trippelkolla allt iaf, nu kanske man kan ge sig på lite flera.
    Tack för er hjälp iaf, alltid bra hjälp här på psxcare
    Last edited by dood; 2011-11-21 at 21:39.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Löd dit en diod mellan pin15 och GND på Cmod om det är en sådan du har, vilket chip är det du har mer exakt? kan hjälpa dig hitta debug pin på den om du vill
    Google is your friend!

Registrerade
    Jun 2010
    Respekt
    15
    Står i min första post att jag kör x360glitch http://x360glitch.com/
    Nåt billigt skit från kina :P men den funkar ju nu iaf.. bootade xell på ja, jag han bara vända bort huvudet så hade de startat så kanske 2sek.
    Antar att du menar en lysdiod?

Registrerade
    Jun 2010
    Respekt
    15
    En fråga bara, när man flashat in ecc-filen, fått cpukey och gjort en ggboot med swizzys program, kan man flasha in den via xell då (döpa om till updflash.bin) eller måste jag flasha med nand-programmeraren?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    En fråga bara, när man flashat in ecc-filen, fått cpukey och gjort en ggboot med swizzys program, kan man flasha in den via xell då (döpa om till updflash.bin) eller måste jag flasha med nand-programmeraren?
    Du kan använda dig av rawflash för att flasha den med xell-reloaded, du finner den här: http://libxenon.org/index.php?topic=212.0

Med den lägger du xenon.elf och nandflash.bin i roten av minnet, den fixar allting åt dig på RÄTT sätt och allt är good to go du kan annars köra genom programmeraren, det spelar ingen roll då mitt program ändå får allting remappat korrekt (enligt din dump)
    Google is your friend!

Registrerade
    Jun 2010
    Respekt
    15
    Jag körde med programmeraren men de gick inge vidare med ggboot från ditt program, fick E78 med secondary 1032, samma som nån annan hade fått också.
    Gick varken boota med eject eller power.
    Gjorde en ggboot med multi builder och då funkade det direkt.. nåt skumt där.
    Nästa gång flashar jag nog med rawflash istället så slipper jag koppla in programmeraren hela tiden.
    Tack för all hjälp

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Jag körde med programmeraren men de gick inge vidare med ggboot från ditt program, fick E78 med secondary 1032, samma som nån annan hade fått också.
    Gick varken boota med eject eller power.
    Gjorde en ggboot med multi builder och då funkade det direkt.. nåt skumt där.
    Nästa gång flashar jag nog med rawflash istället så slipper jag koppla in programmeraren hela tiden.
    Tack för all hjälp
    Det beror nog på patcharna, byt ut dom till patcharna från dashlaunch 2.26 så löser det sig måste göra en ny version snart med ett gäng buggfixar och bättre stöd för zephyr...
    Google is your friend!

Registrerade
    Jun 2010
    Respekt
    15
    Ja annars var programmet klockrent men jag kommer använda multi builder fram tills du uppdaterat

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Ja annars var programmet klockrent men jag kommer använda multi builder fram tills du uppdaterat
    jag håller på att fixa CMD Freebooter buggarna... ska fixa ggBooter buggarna snart också... Freebooter appen är större än ggBooter och har färre buggar, därav den har högre prio för mig atm
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2008
    Respekt
    17
    jag har ett snarlikt problem som "dood" dock kör jag med cmod på en slim. Har skapat ecc med multi builder 0.3, kollat alla kablar och de ser bra ut och kablarna är inte nära några drosslar.
    När jag försöker boota så händer ingenting, gröna lampan lyser precis som för dood, var 5e sekund så tjuter nätagget till och samtidigt gör fläkten ett litet "hack". (väldigt lågt är detta)
    ska löda dit en lysdiod som swizzy nämde, är det meningen att den ska blinka när den glitchar?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    jag har ett snarlikt problem som "dood" dock kör jag med cmod på en slim. Har skapat ecc med multi builder 0.3, kollat alla kablar och de ser bra ut och kablarna är inte nära några drosslar.
    När jag försöker boota så händer ingenting, gröna lampan lyser precis som för dood, var 5e sekund så tjuter nätagget till och samtidigt gör fläkten ett litet "hack". (väldigt lågt är detta)
    ska löda dit en lysdiod som swizzy nämde, är det meningen att den ska blinka när den glitchar?
    det är den som ska blinka till var 5:e sekund, då den glitchar

Testa att göra ecc'n manuellt istället för att använda dig av rogero's program...
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2008
    Respekt
    17
    Okej, så om den blinkar så vet man att det inte är något fel på lödningar, kablage och cmod iaf, utan snarare ecc filen...
    Hur stor skillnad är det på 220pF och 270? har endast fått tag på en 220 nämligen.... Antar att den ska glitcha ändå, men med kanske lite längre boottid?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    Okej, så om den blinkar så vet man att det inte är något fel på lödningar, kablage och cmod iaf, utan snarare ecc filen...
    Hur stor skillnad är det på 220pF och 270? har endast fått tag på en 220 nämligen.... Antar att den ska glitcha ändå, men med kanske lite längre boottid?
    Nja, att det blinkar tyder på att dina lödningar TYP funkar... det betyder inte per automatik att allting är ok, kan blinka även om du dragit kablarna för nära någonting... ECC'n gör även den att boxen startar om då och då... (iaf på slim)

vissa får det inte att funka i huvudtaget på 220pF andra får det att glitcha snabbare med 270pF
    Google is your friend!

Liknande diskussioner

1. Swap magic 3.8, vill inte boota backup-en
    By Katisch in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2009-03-07, 02:12
  2. Datorn vill inte starta när jag ska boota med diskett.
    By gbr in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 22:48
  3. Vill inte boota efter uppgradering
    By Stuve in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 23:24
  4. Vill inte boota med skivan..
    By bosle in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 16:44
  5. Den vill inte boota upp
    By Olle44 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 21:54

Bookmarks