Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Uppdatera (flasha) en tidigare flashad Lite-On [DG-16D2S-09C]

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    104
    Respekt
    18

    Uppdatera (flasha) en tidigare flashad Lite-On [DG-16D2S-09C]

    Jag har en sådan här enhet i min XBOX 360.

    Model No. : DG-16D2S-09C
    HW Ver. : A0A2
    FW Ver. : 93450C

    Bifogar bild på läsarens etikett.

    Lämnade in enbart läsaren hos Chippingmasters här i stan (Norrköping) för mer än ett år sedan och fick den flashad med iXtreme. Tyvärr så minns jag ju inte nu exakt när det var, vilken version av iXtreme... eller hur den blev flashad.

    Tänkte nu se ifall man kunde reflasha/uppdatera den själv.

    Men då undrar jag vad som krävs? Alltså vad måste jag ha/göra för att kunna flasha den med senaste iXtreme?

    Måste jag ha ett så kallat "connectivity kit"? Eller utföra lödning, kapning av ledningsbanor eller dylikt?

    Jag har sökt runt efter just detta men man blir ju inte riktigt klok när det finns så många olika modeller. :/

    Har uppdaterat via XBOX LIVE... så det borde vara senaste versionen av dashboard.
    Attached Images Attached Images

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    om jag inte är ute och cyklar nu så om du har uppdaterat till senaste dashboard så ska din läsare ha flashats om (för xgd3-stöd typ) så att den har "stock firmware" nu. och då är det bara att flasha som om den vore original.

    jag är dock säker på att swizzy kommer rätta mig om jag har fel inom kort

    vad det gäller tillvägagångssätt så är det lättaste att läsa jungleflashers tutorial som du hittar på deras sida under downloads.
    vad gäller utrustning så finns det som du säger flera olika grejjer man kan använda sig av.

    själv använder jag mig av ett connectivity kit och ett via-sata kort samt en ck3 probe och diverse kablar (sata mellan via-kortet och connectivity-kit och en sata mellan läsare och kit + strömkabel från kit till läsare och sen ta ström från dator till kit)

    (men finns usb connectivity-kit så du slipper krångla med via-kortet och disablea drivrutiner osv)

    även här lär väl swizzy rätta mig eller ge bättre tips
    så ta och invänta någon som har mer koll än mig hehe
    (jag har alltså flashat min läsare flera ggr och även en samsung men ibland är jag lite snurrig och kan säkert ha missat något eller sagt fel)
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    104
    Respekt
    18
    Hm... så jag behöver alltså Xecuter Connectivity Kit 3i för att kunna ansluta xboxens läsare till datorn för att läsa/skriva firmware, utan att göra några speciella ingrepp?

    Och eftersom jag har en Lite-On-läsare så måste jag använda denna Xecuter CK3 Probe III (3), för att kunna läsa ur nuvarande firmware och nyckeln?

    Den här är inget krav, X360USB PRO för 360? Men den gör alltså så man kan ansluta ovanstående till datorn direkt via USB-porten istället för någon av SATA-portarna?

    Totalt kostar dessa tre saker 1295 kr. :O

    Maximus 360 Lizard kostar 995 kr... räcker det inte med bara den istället?

    Eller har jag missuppfattat?

    Just nu tycker jag detta är en igenväxt djungel. :O Svårt att hitta bland de olika alternativen. Och för tillfället så har jag lite för ont om pengar för att kunna köpa något. :/

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det du behöver:

    CK3 Lite
    CK3 Probe III (3)
    Via SATA eller x360usbpro

    någonting att öppna maskinen med

    jungleflasher + ixtreme lt+ 2.0 eller senare samt tutorialen som följer med jungleflasher så du vet hur du ska använda det

    *edit:*

    Lizard funkar också att använda, men är väldigt krånglig i jämförelse
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    104
    Respekt
    18
    Ifall jag bara hade läst igenom guiden för JungleFlasher lite bättre så hade jag inte behövt fråga. xD

    Men sitter man uppe så sent på natten och håller på med femtioelva saker så kan det lätt bli lite rörigt.

    Min xbox är nu flashad med senaste iXtreme, och testad med ett par olika spel. Fungerar kalas. Dock har jag inte hunnit testa XGD3-spel ännu... men får hoppas det fungerar.

    Har inte en Lite-On-brännare... utan en Toshiba-Samsung... men efter att ha läst runt lite så har folk gjord lyckade bränningar med den. Och jag har ju aldrig misslyckats med något tidigare spel, så det verkar lovande iallafall.

    Det jag gjorde var helt enkelt att klippa av 3.3v-kabeln och lödde dit en brytare, sedan lödde jag dit en vanlig knappnål, på en tunn kabel vars andra ände bara "klämdes" fast vid GND-stiftet i läsarens kontakt. Sedan så gjorde jag som JungleFlasher-guiden visade för PMT-delen.

    EDIT: Jag använde XBOXen som strömförsörjning... något som många verkar tycka är ett absolut NO numera. Men det har väl ingen betydelse ifall man inte ansluter boxen till LIVE? Jag har ju inte ens haft nätverkskabeln ansluten en enda gång än så länge.

    Skrev ju i första posten att jag hade uppdaterat via XBOX LIVE... men jag menade ju inte via boxen direkt, utan via deras hemsida.
    Last edited by ReZnoR; 2011-11-21 at 17:40.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det har inte så mycket med live att göra, det är mer om det skiter sig när du gör så och du inte kopplat samman datorn och allting till en ground slinga kan det skita sig rejällt, t.ex. kan du döda 360 moderkortet, dator moderkortet eller dvd'n... alternativt delar av något av det...

    Vad gäller bränna med Samsung, sure... du kan köra truncate... men det betyder INTE att alla spel kommer funka, du bränner 97% av skivan, du bränner inte 100% vilket betyder att du egentligen får en dålig bränning, många spel lär funka ändå.. just nu... fram tills dess det kommer en update som aktiverar CIV check mot skivan då står du där i onödan, samt spel som t.ex. Assassins Creed: Revelations kommer inte funka då dom använder HELA skivan...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Assassins Creed: Revelations har jag brännt med overburn. Jag har spelat ut hela spelet så vad har man missat då om de använder 100% av skivan?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av weman74 Visa Inlägg
    Assassins Creed: Revelations har jag brännt med overburn. Jag har spelat ut hela spelet så vad har man missat då om de använder 100% av skivan?
    Ok, overburn kanske funkar... men det är inte säkert att det är ett bra bränningsresultat när du kör det...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    104
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det har inte så mycket med live att göra, det är mer om det skiter sig när du gör så och du inte kopplat samman datorn och allting till en ground slinga kan det skita sig rejällt, t.ex. kan du döda 360 moderkortet, dator moderkortet eller dvd'n... alternativt delar av något av det...

    Vad gäller bränna med Samsung, sure... du kan köra truncate... men det betyder INTE att alla spel kommer funka, du bränner 97% av skivan, du bränner inte 100% vilket betyder att du egentligen får en dålig bränning, många spel lär funka ändå.. just nu... fram tills dess det kommer en update som aktiverar CIV check mot skivan då står du där i onödan, samt spel som t.ex. Assassins Creed: Revelations kommer inte funka då dom använder HELA skivan...
    Aha på så vis. Nåja, jag lade ned datorn på sidan och placerade xboxen över, på datorlådans hörn... vilket gjorde att det blev bra kontakt emellan dem. Det hade jag ju faktiskt läst något om tidigare... och gjorde dessutom som man ska när man använder xboxen som strömförsörjning, fast utan att tänka på det.

    Nej när man kör "truncate" så bränner man ju som sagt inte hela image-filen, utan bara det som ryms på skivan. Har man bra skivor och rätt brännare så kan man köra "overburn" istället. Minns när man brände musikskivor... då kunde man göra det o klämma in ytterligare några minuter på en 74-skiva... sedan så kom ju 80-skivorna.

    Men jag har iallafall läst vidare i ämnet nu och när jag såg att man kunde köpa en ny brännare för bara 195 kr som klarar att bränna ut dessa XGD3-spel korrekt så kunde man ju inte tveka länge.

    För att kontrollera hur bra bränningen blev så använder man "KProbe2".

    Får jag råd så ska jag väl se om jag inte skaffar mig en ny slim med jtag istället, känns smidigare.

Liknande diskussioner

  1. uppdatera dashboard flashad 360 slim
    By fetmage in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 13:56
  2. Ny DVD-läsare, Philips & Lite-on DG-16D2S "unhackable"
    By wojt in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 375
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 14:09
  3. Lugnt att uppdatera sin flashad 360?
    By daVani in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 20:35
  4. Uppdatera Hitachifirmware som redan är flashad?
    By Reinkaos in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 19:49
  5. Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2003-01-18, 16:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •