Sitter här med en polares Xbox (slim) som bär sig jävligt underligt åt efter att han försökt stoppa i en längre sladd för cpu_rst för att minska boottiden.
Tydligen satt han hela kvällen igår, och lyckades få den att boota ett par gånger med en 50 cm lång sladd. Sedan kletade han smältlim på lödningarna, tejpade ner sladdarna, och satte ihop boxen, och plötsligt funkade den inte. I det läget ringde han och ville diskutera saken, och jag tyckte "pilla bort smältlimmet då, det kanske är konduktivt eller nåt", vilket han gjorde, och lyckades fördärva lödön för cpu_rst (FT4R2).
Nu har vi suttit hela eftermiddagen/kvällen och försökt få ordning på det hela. Vi hittade snabbt en alternativ lödpunkt under X-clampen, och vi har satt tillbaka den ursprungliga sladden (som det funkade med tidigare) men vi kan inte få det att lira för allt i världen. När vi startar boxen lyser powerlampan och så, men boxen glitchar inte, och det kommer ett "pulserande" rytmiskt ljud, ca 3-4 pulser/sekund. Jag är rätt säker på att det är fläkten som gör ljudet.
Lyssnar jag på min box (också den en slim), som fungerar som den ska, så gör den undefär samma ljud, med ett intervall på 5-6 sekunder tills den bootar. Jag antar att det resetglitchpulserna.
Har läst en del om folk som råkat ut för samma beteende här, och då har flyttat runt kablarna och fått det att funka. Det är det vi sysslat med hela kvällen, att dra om kablaget på nya sätt, och löda om alla lödningar utifall att det skulle vara någon kallis någonstans. Har kontinuitetstestat det som kan testas mellan CPLD:n och en alternativ lödpunkt, och det är inte mer än någon ohms resistans, vilket är fullt rimligt med tanke på den klena kabelarean. Det torde alltså inte vara några fel på lödningarna. Men vad vi än gjort har vi inte kommit någonstans, och boxen gör samma pulserande ljud.
Några förslag på vad det kan vara och eventuella åtgärder?
Bookmarks