Visar resultat 1 till 23 av 23

Diskussion: Jailbreak, downgrade etc

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    36
    Respekt
    20

    Jailbreak, downgrade etc

    Hejsan.

    Finns så himla mycket olika info om detta så gör en tråd för att försöka få lite mer kött på benen om detta.

    Jag har en ps3 slim med 120gb hdd. Funderar nu på att hacka den så jag kan köra isos osv på den.
    Helst vill jag juh köra både från interna HDD och externa om det är möjligt?

    Önskar om nån kunde berätta steg för steg vad jag behöver göra och tänka på.

    Mvh Magnus

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Steg 1. Ta reda på vilken system version din konsoll har just nu, det gör du såhär;

    Börja med att gå till instälnings menyn näst längst till vänster <- leta sedan upp System Inställningar som ligger någonstans på mitten (WTF?) gå in på den och välj System Information som ligger näst längst ner, den översta raden borde nu vara "System version: 3.xx" eller liknande

    Skriv sedan ett svar här i tråden med vad du har för version.

    Med dom CFW's som finns ute just nu går det att spela spel både från interna hårddisken och från externa hårddiskar
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    36
    Respekt
    20
    Wow Swizzy! Supersnabb du

    Tack! Ska kolla på det när jag kommer hem, sitter på jobbet nu.
    Underbart att man kan ladda från extern nu oxo. Finns det vissa saker som inte går att starta?
    Kör jtag 360 oxo. Där packar jag upp ison med din exiso (som för övrigt är klockren! Bra jobb där) Krävs nått liknande för ps3 när man ska in med dom på disk?

    En till fråga bara. Måste man hålla på att swappa skivor osv för att köra backups eller är det bara starta maskinen när den är fixad o boota direkt.

    Mvh Magnus

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Inte alla spel som funkar som backup på PS3 i dasläget tyvär, du behöver inga extra verktyg normalt för att spela spel på PS3:an, dom är redan i uppackat format

    PS3:ans spel skivor klarar upp till 50GB utan problem tror jag, det är jue Blu-Ray man kör med, vet att det finns spel som tar upp hela 45GB och jag tvivlar på att dom då maxar skivan
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    36
    Respekt
    20
    Tjena Swizzy.

    Nu har jag kopplat upp ps3'at och kollat dash version. 3.55 har jag.
    Vad gör jag?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    En gång i tiden hade jag svarat - installera kmeaw custom firmware 3.55 och rocka på.

    Tyvärr så är det ju många spel nu som inte längre fungerar rakt av på 3.55. Några går att patcha till så dom fungerar, men långt ifrån alla.

    Det senaste är "true blue" som är en dongel som i samverkan med vissa specifika custom firmware (tror inte kmeaw finns i TB version) får igång (nästan?) alla de nya spelen med.

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1528
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    36
    Respekt
    20
    Tack för svaret, lite tveksam till JB2 då det inte har stöd för att köra från HDD.
    Borde det inte vara en tidsfråga innan CFW 3.6 kommer?

    Finns det nån nackdel att idag lägga in CFW 3.55 ? Menar kommer jag kunna upgradera till en eventuellt kommande CFW?

    Sen en liten fundering om jag ska lägga in 3.55.. vilken ska jag lägga in. Kmeaw eller nån annan?

    /muggen

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av muggen76 Visa Inlägg
    Tack för svaret, lite tveksam till JB2 då det inte har stöd för att köra från HDD.


    Finns det nån nackdel att idag lägga in CFW 3.55 ? Menar kommer jag kunna upgradera till en eventuellt kommande CFW?
    Det skall gå att köra från hårddisk med true blue, tror du hittat gammal information.

    Så länge du inte går över 3.55 så är det ingen fara, går alltid att hoppa tillbaka till en lägre version eller original 3.55 igen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    43
    Respekt
    14
    Det funkar finfint att köra ifrån extern disk med TB dongeln och TB-CFW med programmet(som du själv har utvecklat!?!?!?) tillåter det mao inte större filer än 4 gig dom måste läggas på den interna driven

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2012
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tja! Jag har version 3.72. Är det möjligt att nedgradera till 3.55 från det? Väldigt sugen på att jailbreaka.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jahatomas Visa Inlägg
    Tja! Jag har version 3.72. Är det möjligt att nedgradera till 3.55 från det? Väldigt sugen på att jailbreaka.
    Vad har du för ps3 modell?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2012
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Vad har du för ps3 modell?
    Jag har en PS3 Phat.

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jahatomas Visa Inlägg
    Jag har en PS3 Phat.
    Ok, vilken modell av dom? 60GB? 40GB? 80GB? 160GB? 20GB kanske?
    Last edited by Swizzy; 2012-01-08 at 19:00.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2012
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ok, vilken modell av dom? 60GB? 40GB? 80GB? 160GB? 20GB kanske?
    Jag har en 40giggare.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2012
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Har en ps3 slim version med 250 GB hårddisk och systemversion på systemprogramvaran på 4.00. Behöver jag nedgradera till systemprogramvaran 3.55 och sen använda True Blue USB dongel för att kunna köra backupade spel på min ps3? På produkt hemsidan hos psxcare rörande produkten True Blue USB riskerar ps3:an att bli bannad från ps3 online tjänsterna om produkten används. Innebär det att om produkten True Blue USB används kommer min ps3 aldrig kunna använda ps3 online tjänsterna igen? De spel som kräver att systemprogramvaran behöver uppdateras innan spelen fungerar kommer de spelen att inte fungera med True Blue USB? När produkten True Blue USB används är det möjligt att köra backupade spel direkt på blu-ray skiva?

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Tomad Visa Inlägg
    Har en ps3 slim version med 250 GB hårddisk och systemversion på systemprogramvaran på 4.00. Behöver jag nedgradera till systemprogramvaran 3.55 och sen använda True Blue USB dongel för att kunna köra backupade spel på min ps3? På produkt hemsidan hos psxcare rörande produkten True Blue USB riskerar ps3:an att bli bannad från ps3 online tjänsterna om produkten används. Innebär det att om produkten True Blue USB används kommer min ps3 aldrig kunna använda ps3 online tjänsterna igen? De spel som kräver att systemprogramvaran behöver uppdateras innan spelen fungerar kommer de spelen att inte fungera med True Blue USB? När produkten True Blue USB används är det möjligt att köra backupade spel direkt på blu-ray skiva?
    Ja. Ja. Jo. Ja.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Stjäl ödmjukt tråden efter ett decenniums inaktivitet på detta forum.

    Jag har skaffat en begagnad PS3a som jag naturligtvis vill fixa så jag kan spela backuper utan skiva, ja ni vet. Jag har läst en del och har i alla fall förstått att det inte är lika självklart och enkelt som det var med PS1 och PS2... Så jag är ute efter det bästa sättet att modda min maskin för att kunna spela backupspel från hårddisken utan skiva. Jag vill även fortfarande kunna se blu-ray filmer.

    Jag behöver inte spela online, playstation 2-spel är inte så viktigt men det är bra om man även kan spela de nyaste spelen utan att behöva uppdatera konsollen (kunde inte spela battlefield 3 på min för den krävde uppdatering 3.55 eller högre).

    Betalar gärna för den bästa lösningen med minst meckande som att ändra firmware fram och tillbaka beroende på spel t.ex, ska väl ändå skicka in den till psxcare för att få en rejäl hårddisk inmonterad. Såvitt jag förstår är det custom firmware och nån dongle som man bör ha eftersom handfast lödchippning liknande Messiah till PS2an inte finns?

    Min enhet är den feta modellen med 80 gigabytes hårddisk, firmware 3.50 och den heter PS3-995 såg jag under inställningar.


    Ursäkta att jag kanske är den tusende med ungefär samma frågor men jag tycker det var mycket att hålla isär när man började googla.....

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av gaffa Visa Inlägg
    Stjäl ödmjukt tråden efter ett decenniums inaktivitet på detta forum.

    Jag har skaffat en begagnad PS3a som jag naturligtvis vill fixa så jag kan spela backuper utan skiva, ja ni vet. Jag har läst en del och har i alla fall förstått att det inte är lika självklart och enkelt som det var med PS1 och PS2... Så jag är ute efter det bästa sättet att modda min maskin för att kunna spela backupspel från hårddisken utan skiva. Jag vill även fortfarande kunna se blu-ray filmer.

    Jag behöver inte spela online, playstation 2-spel är inte så viktigt men det är bra om man även kan spela de nyaste spelen utan att behöva uppdatera konsollen (kunde inte spela battlefield 3 på min för den krävde uppdatering 3.55 eller högre).

    Betalar gärna för den bästa lösningen med minst meckande som att ändra firmware fram och tillbaka beroende på spel t.ex, ska väl ändå skicka in den till psxcare för att få en rejäl hårddisk inmonterad. Såvitt jag förstår är det custom firmware och nån dongle som man bör ha eftersom handfast lödchippning liknande Messiah till PS2an inte finns?

    Min enhet är den feta modellen med 80 gigabytes hårddisk, firmware 3.50 och den heter PS3-995 såg jag under inställningar.


    Ursäkta att jag kanske är den tusende med ungefär samma frågor men jag tycker det var mycket att hålla isär när man började googla.....
    Jag rekommenderar att du beställer en true blue dongel och installerar den custom firmware som hör till true blue. Det är inte knepigare än att du borde klara det själv, även hårddiskbyte är enkelt nog att göra själv. Men givetvis kan du skicka in din ps3:a så fixar vi allt åt dig. Vad du än gör, installera inte firmware högre än 3.55 för då tappar du alla möjligheter.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Tack för snabbt svar!

    Jag tror min kompis har en rejäl hårddisk han inte använder, såvitt jag förstår ska det fungera med vilken som helst så länge det är en laptophårddisk (tunn) 2,5 tum och SATA-anslutning istället för IDE. Stämmer det?

    Beställer trueblue redan idag. Ska verkligen inte uppdatera min firmware, var på väg att köpa en helt ny enhet innan jag tänkte efter och hejdade mig. =) Fanns ju begagnat på Game.

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av gaffa Visa Inlägg
    Tack för snabbt svar!

    Jag tror min kompis har en rejäl hårddisk han inte använder, såvitt jag förstår ska det fungera med vilken som helst så länge det är en laptophårddisk (tunn) 2,5 tum och SATA-anslutning istället för IDE. Stämmer det?
    Exakt. Hur "tunn" den måste vara kommer jag inte ihåg just precis nu, men det finns helt klart diskar runt 1TB som fysiskt är för höga för att passa.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Exakt. Hur "tunn" den måste vara kommer jag inte ihåg just precis nu, men det finns helt klart diskar runt 1TB som fysiskt är för höga för att passa.
    MAX tjocklek disken får ha är 9.5mm, är den 12.5mm som "dual platter" diskarna är (det vill säga dom 1TB diskarna som hansi pratar om ovan) får den inte plats i maskinen, det går att kringå det där, men då kör man utan vaggan och det kan kräva att du öppnar upp ps3:an och fysiskt tar bort styr pinnen för vaggan

    Det är inte på något vis rekomenderat att göra även om det går. även vissa 750GB hårddiskar är så kallade "dual platter" diskar...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej.

    Har lyckats få E3 flasher att funka på min ps3 slim (120gb), var lite mekigt att få cliponene att funka. Så nu har jag nergradderat den men fansnat på steget där man skall jailbreak och sedan installera OFW/CFW, jag har införskafat en True Blue för deta men efter att ha googlat och kolat youtube några dagar hittar jag inget om hur jag kan använda min True Blue dongle.

    Har inte gjort något med hård disken, om det är så att den behöver formateras eller liknande?

    Finns det någon tutorial på hur jag kan ta mig vidare efter downgrade med E3 flasher med en True blue dongle, och hur jag slutligen installera Treublue CFW på min PS3 eller är det någon som kan hjälpa mig med tips?

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Hej igen. Jag gick och beställde en tru blue dongel (inte testat ännu) och en rejäl hårddisk, Samsung Spinpoint M8 HN M101MBB på en terabyte.... Jag googlade och det sägs på flera ställen att den är ps3-kompatibel och den fungerar bra med diverse spel (http://www.ps3hax.net/showthread.php?t=24188&page=3) . Dock har jag installerat den nu och jag får felmeddelandet "rätt hårddisk saknas". Enligt det jag läst så ska PS3an formatera hårddisken själv:

    "If there is the error "Cannot Start. The correct Hard disk was not found", turn off and then hold down the power button until it beeps for a second time. This should start the PlayStation 3 Recovery Menu.
    If all is well, you should be able to just follow the instructions. It will format the internal HDD for you. After that, restore the backed up data from the external HDD by going to Settings -> System Settings -> Backup Utility -> Restore Backup Data. Nice, huh?"

    Men den anser sig ha fel hårddisk... Det står ingenting någonstans om att man ska behöva bygla kopplingar på hårddisken för att sätta den i rätt läge, det ska vara bara att plugga i och köra.


    Någon som vet vad jag gör fel...?


    EDIT: Ok, nu hittade jag en sida som ger intryck av att jag har lite jobb framför mig . Ska titta på det här. http://forums.overclockers.co.uk/sho...php?p=19972970


    EDIT2: OK, efter flera bakslag är hårddisken nu installerad.... Ni som ska göra samma process rekommenderar jag att ha grejer så ni kan koppla den till en dator som en extern hårddisk så ni kan formatera den från windows, det hade inte jag. PS3an formaterar hårddisken själv MEN den måste vara formaterad i FAT32 från början. Jag har krånglat fram och tillbaka och skruvat hårddiskar i och ur och till sist blev smidigast att göra en MS-DOS bootdisk av ett usb-minne (jag är gammal och gillar DOS...). Alternativet var att nyinstallera mitt windows på nya hårddisken för att sedan formatera den direkt och det innebär fyra dvder och en dags jobb, var inte så sugen på det. Eller skapa en bootdisk att jobba ifrån och det var ju vad jag gjorde också, fast på usb. Processen är väldigt väl beskriven på sidan http://www.sevenforums.com/tutorials...ve-create.html och kan rekommenderas till de som hamnar i samma problem som jag. När jag ändå skriver så:

    -Följ processen på sidan ovan. För att kunna använda DOS behöver du även kopiera över de kommandon som är i winboot98-mappen, format, fdisk, etc. Alla kommandon är en egen fil.
    -Sätt i den tomma hårddisken i datorn, starta och se till att den bootar via usb-minnet.
    -Vid DOS-prompten, börja med fdisk för att se tillgängliga drives. Du bör se usb-stickan och hårddisken.
    -Välj hårddisken, skapa en partition. Det framgår av menyn hur man gör.
    -Eventuellt måste du formatera partitionen nu, gör detta med kommandot format (volymens namn), t.ex "format D:" Det tar en bra stund.

    Här blev jag villrådig eftersom den uppgav att disken bara var på 46 gigabyte. När disken väl satt i PS3an var den dock fullstor med över 900 gigabyte så bry er inte om storleken som angivs i dos, kör på bara.

    När den är formaterad är det bara att montera den i PS3an och följa instruktionerna.



    Gör man rätt går det här snabbt men det är kanske mest för oss som använt DOS en gång i tiden och gillar att rota på med det, det finns förstås bekvämare sätt att formatera en hårddisk....
    Last edited by gaffa; 2012-02-15 at 18:52.

Liknande diskussioner

  1. Jailbreak på 3.60
    By johnny_o in forum Playstation 3
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 14:26
  2. Ps3 Jailbreak ?
    By flaash in forum Playstation 3
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 21:16
  3. PS3 Jailbreak
    By aceace in forum Playstation 3
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 23:29
  4. Jailbreak FW 2.2.1
    By Barritus in forum iPhone
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 17:55
  5. Jailbreak
    By Bugz in forum iPhone
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 14:17

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •