Visar resultat 1 till 30 av 30

Diskussion: Diverse noob-frågor

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0

Diverse noob-frågor

Hej,

Har en RGH-JTAG 250 GB (numera) och får bara igång spelen ifrån hdd1 och inte ifrån min externa usb0. Spelen dyker upp normalt i XeXmenu men jag får bara felmeddelande och hamnar tillbaka på dashboard. När jag sen kopierar över spelen i mappen hdd1/Games/Nosebleed och kör default.xex därifrån så fungerar dom utmärkt.Samma sak gäller med emulatorer, dom funkar fint på hdd1 men inte ifrån usb0. Värt att nämna är att video-filer fungerar fint att köra direkt ifrån usb0. Är det nåt jag missat att göra eller är det nåt form av kompatibilitetsproblem (långt ord) med min externa?

En andra fråga, vissa spel man laddar hem (inkl Arcade-spel) kommer i mappar som heter typ "4B4D07DF" och innehåller helt andra filer än spel som man t ex kommer i enkla mappar som heter samma sak som spelet och innehåller en default.xex och en del andra filer som känns logiska.

Hur gör jag för att få igång spelen som har dessa "4B4D07DF" mappar?

Och jag vet inte om svaret är detsamma som på ovanstående fråga men jag har inte benat ut hur man får igång Arcade-spelen (som har samma mappstruktur) och har inte hittat nån tutorial som beskriver hela processen.

Mvh

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    vad har du för usb-disk?

Gällande XBLA spelen så stoppar du in mapparna med 8 hexadecimala tecken (t.ex. 4ABF5874) under Hdd1:\Content\0000000000000000\ (det är 16 nollor)

sen kommer de synas i NXE och FSD kommer att hitta dom när den scannar, om det är korrekt inställt. Observera att XEXMenu inte kan ladda XBLA-spel.

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    Ska testa det där med Arcade-spelen! Kan jag ladda dom med FreeStyle (2.0)?

Använder mig av en 1TB iomega.

Tack för hjälpen!

EDIT: Alla Arcade-spelen och vanliga jtag-rippar funkar nu fin-fint ifrån /0000000000000000 mappen! dessutom direkt ifrån dashboard. lyx!

Problemet är ju att snart är hdd1 full
    Last edited by skarvsladd; 2011-12-07 at 23:42.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av skarvsladd Visa Inlägg
    Ska testa det där med Arcade-spelen! Kan jag ladda dom med FreeStyle (2.0)?

Använder mig av en 1TB iomega.

Tack för hjälpen!

EDIT: Alla Arcade-spelen och vanliga jtag-rippar funkar nu fin-fint ifrån /0000000000000000 mappen! dessutom direkt ifrån dashboard. lyx!

Problemet är ju att snart är hdd1 full
    iomega diskar är inte alltid dom bästa, testa gärna med en annan, troligen så att datan blir korrupt på vägen av okänd anledning, det ska funka från extern disk utan problem om det inte är några fel på den om det funkar från interna disken...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    kan man få ett mer exakt modelnummer? själv kör jag också en iomega-disk faktiskt, den funkar perfekt. det är en 500GB 2.5" som inte behöver nån extern ström. produktnummer 31868600 (står på en sticker på undersidan)

Registrerade
    Nov 2004
    Respekt
    21
    Jag kör en 1TB Western Digital Elements, den fungerar klockrent!

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    kan man få ett mer exakt modelnummer? själv kör jag också en iomega-disk faktiskt, den funkar perfekt. det är en 500GB 2.5" som inte behöver nån extern ström. produktnummer 31868600 (står på en sticker på undersidan)
    På min står det 31958100. Har även problem med filöverföringar stundtals, Roms t ex. Jag försöker kopiera över en hel mapp med typ 300 roms men bara 16 vill "fastna" på hdd1. Detta gäller snes, genesis, ds och nes roms. Sen kan vissa "fastna" när jag lägger över dom en & en, vissa inte. Märkligt. N64 kör jag från xell och det funkar klockrent. Och ibland när jag lägger över spel så finns inte mappen där när jag reebootar.

Det är inga jätteproblem och kan väl i värsta fall köpa en ny extern men det skulle ju vara skönt att få den här att fungera.
    Last edited by skarvsladd; 2011-12-09 at 00:22.

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    På min står det 31958100. Har även problem med filöverföringar stundtals, Roms t ex. Jag försöker kopiera över en hel mapp med typ 300 roms men bara 16 vill "fastna" på hdd1. Detta gäller snes, genesis, ds och nes roms. Sen kan vissa "fastna" när jag lägger över dom en & en, vissa inte. Märkligt. N64 kör jag från xell och det funkar klockrent. Och ibland när jag lägger över spel så finns inte mappen där när jag reebootar.

Det är inga jätteproblem och kan väl i värsta fall köpa en ny extern men det skulle ju vara skönt att få den här att fungera.

fick bara två träffar på google när jag sökte på iomega 31958100.. Tror det ska finnas ett annat produktnummer nånstans som funkar bättre dock. Så jag gav nog ett dåligt exempel, sorry.

Men felen du beskriver låter riktigt sjukt... Har du möjlighet att testa med en annan extern disk? Btw, du kör fat32 va?

Registrerade
    Dec 2011
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0
    Tjenare =)

Eftersom jag utan tvekan uppfyller kraven för att klassas som noob än så länge så var trådnamnet tilltalande.

Jag har nyligen fått min box jtagad på psxcare (ska hämta ut den i veckan när jag kommer hem) men jag har börjat fixa lite med förberedelser =P

Google har berättat för mig att formatet på en extern hårddisk bör vara FAT32 för att boxen ska gilla läget. Mitt problem är att filerna jag vill att boxen ska hitta (iso. om jag inte missat något mer?) är för stora. Så troligtvis behöver de packas om på något vis. Någon vänlig själ som kan klubba vad för format jag bör ha på den externa disken och vad för filformat som ska användas?

Står säkert här någonstans men som jag sa innan, tråden tilltalade mig =)

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av skramse Visa Inlägg
    Tjenare =)

Eftersom jag utan tvekan uppfyller kraven för att klassas som noob än så länge så var trådnamnet tilltalande.

Jag har nyligen fått min box jtagad på psxcare (ska hämta ut den i veckan när jag kommer hem) men jag har börjat fixa lite med förberedelser =P

Google har berättat för mig att formatet på en extern hårddisk bör vara FAT32 för att boxen ska gilla läget. Mitt problem är att filerna jag vill att boxen ska hitta (iso. om jag inte missat något mer?) är för stora. Så troligtvis behöver de packas om på något vis. Någon vänlig själ som kan klubba vad för format jag bör ha på den externa disken och vad för filformat som ska användas?

Står säkert här någonstans men som jag sa innan, tråden tilltalade mig =)
    det enda du kan göra med 360-isofiler är att packa upp dom, bränna ut eller konvertera till god-format (games on demand). Maskinen spelar inte isofiler från hdd även om de skulle vara små nog. Så mitt tips är att du packar upp dom med t.ex exiso gui, xbox image browser eller något annat... Eller konverterar dom till god med iso2god

Registrerade
    Dec 2011
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0
    Gillar responsen =) Tack

Men en sak återstår dock. Jag antar att det fortfarande är en fil som ska läsas från disken. De är väl oftast på 6gb+ Hur plottrar jag in dem på en fat32 disk som är begränsad till 4gb filer?

Krama mig om det är för dumma frågor =)

Registrerade
    Dec 2011
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0
    Tror det kopplade helt plötsligt. Det kommer inte vara en fil utan en massa små som ligger i X:\Games\Exempel? Bara ett antagande, har jag rätt?

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    Tror det kopplade helt plötsligt. Det kommer inte vara en fil utan en massa små som ligger i X:\Games\Exempel? Bara ett antagande, har jag rätt?

det stämmer, när du packar upp filerna

kör du iso2god så brukar du få ett färre antal filer, lite större men tillräckligt små för att xboxens filsystem ska kunna hantera dem

har föe mig att i god-format får du sisådär 10 filer med samma storlek, och en liten i mappen över

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    fick bara två träffar på google när jag sökte på iomega 31958100.. Tror det ska finnas ett annat produktnummer nånstans som funkar bättre dock. Så jag gav nog ett dåligt exempel, sorry.

Men felen du beskriver låter riktigt sjukt... Har du möjlighet att testa med en annan extern disk? Btw, du kör fat32 va?
    Ja den är FAT32. Konverterad med ett program i windows.

har ett nummer som jag tror är serialnumber: 6EAM1908C2.

Har tyvär ingen som jag kan testa med, kanske kan låna dock.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Konverterad?

Konvertera från fat32 till ntfs är inga konstigheter. Tvärtom är lite konstigt, även om det säkert finns program som klarar av att trolla åt det hållet. Har du problem med den hårddisken kanske du skall prova att formattera den istället...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2011
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    finns program som klarar av att trolla åt det hållet.
    Inga program behövs
    "cmd> format /FS:FAT32 X:" fixar ntfs till fat32. Att tänka på om någon ska försöka är att det tar lång tid och all data försvinner. Ska gå att genomföra utan data förlust men det tar brutalt lång tid så det går snabbare att göra en spegel av disken på en annan och forma på det vis jag sa tidigare.

*Edit. Tack för svar på min tidigare fundering.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Inga program behövs
    "cmd> format /FS:FAT32 X:" fixar ntfs till fat32. Att tänka på om någon ska försöka är att det tar lång tid och all data försvinner. Ska gå att genomföra utan data förlust men det tar brutalt lång tid så det går snabbare att göra en spegel av disken på en annan och forma på det vis jag sa tidigare.

*Edit. Tack för svar på min tidigare fundering.
    Det du skrev där var precis det jag sade: Prova formattera istället.
    Förklara gärna hur du gör det utan dataförlust, för min kompetens på området börjar bli lite ålderstigen, och därför tror jag fortfarande att konvertering från fat/fat32=>ntfs går att göra med de kommandoradsverktyg som ingår i en vanlig windowsinstallation, men det motsatta kräver 3:e parts program.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    Det du skrev där var precis det jag sade: Prova formattera istället.
    Förklara gärna hur du gör det utan dataförlust, för min kompetens på området börjar bli lite ålderstigen, och därför tror jag fortfarande att konvertering från fat/fat32=>ntfs går att göra med de kommandoradsverktyg som ingår i en vanlig windowsinstallation, men det motsatta kräver 3:e parts program.
    Jag använde guifomat och det formatterar NTFS>>FAT32, konvertera va helt fel ord Sen hur bra det där egentligen fungerar har jag ingen aning om. Har iaf konstaterat att jag har samma problem med en 8gb usb-sticka. Alla Roms fastnar inte osv. Formatterade den med samma program.

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    Jag använde guifomat och det formatterar NTFS>>FAT32, konvertera va helt fel ord Sen hur bra det där egentligen fungerar har jag ingen aning om. Har iaf konstaterat att jag har samma problem med en 8gb usb-sticka. Alla Roms fastnar inte osv. Formatterade den med samma program.
    det var intressant. Du tror inte det kan vara typ för långa sökvägar/filnamn eller specialtecken i filnamnen? Hur gör du när du kopierar dina roms btw?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    NES/SNES roms brukar kunna ha mega långa namn med udda tecken, jag är lite osäker på max längd på filnamnen, men är det över 16 tecken kanske det är därför du får problemet eller att dom innehåller tecken som +[] och liknande, försök ändra namnen på filerna så dom är under 16 tecken och har så "enkla" tecken som möjligt, det vill säga: a-z 0-9
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Dec 2011
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0
    Förklara gärna hur du gör det utan dataförlus
    Ska ta en titt på det när jag kommer hem. Är ute på tur

Tilläggs fråga när ändå format är på kartan. Används aldrig exFat i krysslåde samanhang?

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    Svarar båda här,

anden1>> Jag försöker kopiera i både XeXmenu och Freestyle Dash 2.

Swizzy>> Ska testa men jag tror spontant inte att det är det som är problemet då så få fastnar av så många filer. Men jag ska kolla det.

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    Ska ta en titt på det när jag kommer hem. Är ute på tur

Tilläggs fråga när ändå format är på kartan. Används aldrig exFat i krysslåde samanhang?
    nä varken xbox eller xbox360 läser exFat tyvärr. Dock har du på interna disken:

FATX (gamla xboxen)
    XTAF (xbox360)

@skarvsladd: tänk på att det inte bara handlar om själva filnamnet, utan hela sökvägen. Ju fler undermappar du har och ju fler tecken i varje undermapps namn du har, innan du kommer fram till filen i fråga, desto längre blir sökvägen och gränsen för hur lång sökvägen får vara är ganska snål på FATX/XTAF

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    nä varken xbox eller xbox360 läser exFat tyvärr. Dock har du på interna disken:

FATX (gamla xboxen)
    XTAF (xbox360)

@skarvsladd: tänk på att det inte bara handlar om själva filnamnet, utan hela sökvägen. Ju fler undermappar du har och ju fler tecken i varje undermapps namn du har, innan du kommer fram till filen i fråga, desto längre blir sökvägen och gränsen för hur lång sökvägen får vara är ganska snål på FATX/XTAF
    Jag har noterat det när jag har försökt packa upp diverse spel i windows, just att filnamnet inte får bli för långt. Jag har dock svårt att se varför t ex. hdd1/emus/snes360/roms/arkanoid.smc inte fungerar medans hdd1/emus/snes360/roms/Super Mario World.smc gör det.

Spontant känns det ju som att det är mina externa som båda varit exFAT i grunden som strular. Någon med liknande erfarenheter eller tips?

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    Jag har noterat det när jag har försökt packa upp diverse spel i windows, just att filnamnet inte får bli för långt. Jag har dock svårt att se varför t ex. hdd1/emus/snes360/roms/arkanoid.smc inte fungerar medans hdd1/emus/snes360/roms/Super Mario World.smc gör det.

Spontant känns det ju som att det är mina externa som båda varit exFAT i grunden som strular. Någon med liknande erfarenheter eller tips?
    Köpte en 16gig usb-sticka idag, den kom i FAT32. La in ett spel och det funkade direkt att spela från stickan. Det är alltså nåt form av problem att spela direkt ifrån HDDs som är exFAT i grunden. Eller så är min "formaterare" inte bra. Eller så måste man göra en "lång" formatering kanske. Känns lite ångest att formatera den nu med allt man lagt in men jag får nog göra ett försök.

Vad tros?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Köpte en 16gig usb-sticka idag, den kom i FAT32. La in ett spel och det funkade direkt att spela från stickan. Det är alltså nåt form av problem att spela direkt ifrån HDDs som är exFAT i grunden. Eller så är min "formaterare" inte bra. Eller så måste man göra en "lång" formatering kanske. Känns lite ångest att formatera den nu med allt man lagt in men jag får nog göra ett försök.

Vad tros?
    testa att formatera med guiformat funkar det inte trots det, formatera först i NTFS och sedan tilllbaka till FAT32 igen med det här programmet, det är det vi själva använder på PSXCare
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    testa att formatera med guiformat funkar det inte trots det, formatera först i NTFS och sedan tilllbaka till FAT32 igen med det här programmet, det är det vi själva använder på PSXCare

Det råkar faktiskt vara guiformat jag använder mig av. Får testa det andra alternativet, tack för snabbt svar.

Det bör väl inte vara några problem att kolla om det är en FAT32 hd man köper om jag nu måste gå och köpa en? Pallar inte chansa bort massa tusenlappar hela tiden.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Det råkar faktiskt vara guiformat jag använder mig av. Får testa det andra alternativet, tack för snabbt svar.

Det bör väl inte vara några problem att kolla om det är en FAT32 hd man köper om jag nu måste gå och köpa en? Pallar inte chansa bort massa tusenlappar hela tiden.
    Köp en WD Elements hårddisk, dom funkar bra, du behöver formatera med GUIFormat, men efter det är det inga som helst problem o använda den
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2009
    Respekt
    0
    Gick och köpte en 1TB WD, funkar som du skrev perfekt! Den hittar alla roms till emulatorerna oxå. Tack för tipset! Går det att lägga över originalspel direkt på extern i XeXmenu förresten?

Råkade göra nåt med min andra som gör den omöjlig att formatera i FAT32 nu. Den är fast i NTFS. guiformat hittar den inte ens. Den verkar dock funka bra som "vanlig" extern och kan användas till datorn istället.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Gick och köpte en 1TB WD, funkar som du skrev perfekt! Den hittar alla roms till emulatorerna oxå. Tack för tipset! Går det att lägga över originalspel direkt på extern i XeXmenu förresten?

Råkade göra nåt med min andra som gör den omöjlig att formatera i FAT32 nu. Den är fast i NTFS. guiformat hittar den inte ens. Den verkar dock funka bra som "vanlig" extern och kan användas till datorn istället.
    Det går att göra med XEXMenu, men systemet där funkar inte bra... bättre att dumpa med FSD (där det funkar utan problem)
    Google is your friend!

Liknande diskussioner

1. Diverse frågor om Xbox och flashning.
    By Hazean in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 23:52
  2. Diverse frågor!
    By Empoza in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 04:10
  3. Lite diverse frågor om SmartXX och XBMC som dash
    By Tobson in forum SmartXX Support
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 21:38
  4. Diverse snabba frågor.
    By Snolfuur in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-07-18, 21:23
  5. Några frågor om diverse mjukvara till xbox...
    By smajjl in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-02-18, 23:43

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner