Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Problem med mitt Myth chip - slumpen avgör.

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21

    Problem med mitt Myth chip - slumpen avgör.

    Hej

    Köpte mig en begagnad PS2 (SCPH-70004 Slim) som tydligen var chippad med Myth. Jag har förstått att Myth är en kopia på Matrix Infinity och då verkar det som att det enda kommandot man behöver kunna är att hålla inne Start om man vill stänga av chippet, annars ska det bara vara att slänga i vad man vill spela. Maskinen spelar originalspel utan krångel. Värre blir det när jag försöker köra lite backuper. I cirka 90% av fallen går något snett och det är en hel del som kan gå snett. Det verkar vara helt slumpmässiga saker som händer var gång jag försöker starta en backup. Ibland händer ingenting, ibland får man upp den röda skärmen som ber om en PS eller PS2 skiva, ibland startar spelet men allt hackar något fruktansvärt, ibland får man något enkelt meddelande om att skivan inte gick att läsa, ibland startar spelet men hänger sig efter ett tag, ibland startar spelet men vissa saker i spelet kan hacka till och ibland fungerar allting perfekt. Har pillat i några timmar nu, provat olika skivor, + -, etc etc och jag lyckas inte få någon som helst konsekvens någonstans. Just nu verkar det helt enkelt som att det verkligen är slumpen som avgör vad som händer när jag stoppar i en skiva.

    Är det någon här som kan hjälpa mig på något sätt? Någon som vet något speciellt om Mythchippet eller kanske bara har någon aning om vad det egentligen är som pågår?

    Allt hjälp uppskattas!
    Tack!

  2. #2
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    VÄXJÖ...SMÅLAND
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Låter som en sliten laser eller helt enkelt kallödningar eller dåliga lödningar till chippet.Brukar vara bäst o ta bort och gör om alla lödningar.Samt prova om det läser spel Ps2 brännda på cdr bättre än dvdr gör det sen oxå då är det lasern oftast

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    Kallödningar tror jag inte det är då det tydligen skulle varit monterat av ett proffs. Givetvis kan det ha varit en lögn, ska öppna det ikväll när jag kommer hem och kika. Har läst lite till och lasrarna verkar ju verkligen vara sämst på de här maskinerna så det är nog troligare att det beror på lasern. Man verkar ju kunna få en ny laserenhet på ebay för cirka 20 dollar

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    Nu har jag äntligen lite tid över och tänkte byta ut lasern i min maskin. Är det någon som kan tipsa om en seriös butik på nätet (utlandet går bra) som säljer lasern till ett rimligt pris. Vad är det exakta modellnumret för lasern till min maskin? Jag har en SCPH-70004. Tack!

    Edit: Kom på en ganska vital grej, kommer den nya lasern vara en modernare laser som inte kommer gå sönder eller den kommer också paja efter x antal timmars spelande?

    Edit2: Hittade denna sida som hade bra priser. (Jag hoppas det är okej att länka till en annan sida eftersom PSXCare inte har delen i fråga).

    http://www.logictoyz.com/sony-ps2/so...w-for-ps2.html

    Är det avancerat att få loss själva laserenheten från den större enheten med motorn och flyttmekanismen?
    Last edited by wixia2; 2011-12-22 at 11:27.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    scph-70004 är en problemkonsoll som man inte skall chippa.
    Sitter garantisigillet på undersidan över en av skruvbluttarna från början kan det gå bra, men sitter det över skarven på baksidan så är det kört, dom bränner ALLTID lasern trots laserfixar hit och dit.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    519
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    scph-70004 är en problemkonsoll som man inte skall chippa.
    Sitter garantisigillet på undersidan över en av skruvbluttarna från början kan det gå bra, men sitter det över skarven på baksidan så är det kört, dom bränner ALLTID lasern trots laserfixar hit och dit.
    Tack för svar.

    Min har så klart sigillet på baksidan.

    Det går alltså inte att byta till en ny laser för den kommer också att bränna? Hur mycket hårdvara måste man byta för att "laga" den helt så den inte bränner lasrar på löpande band?
    Last edited by wixia2; 2011-12-28 at 19:06.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man byter hela konsollen till en 75004, 77004, 79004, 90004 med reservation för att det var länge sedan jag kunde alla ps1 och ps2 modellnummer i huvudet :-)

    Ny pstwo ochippad i butik idag c:a 900:-
    Modbo 760 chip inkl montering 795:-
    Färdigchippad pstwo med garanti från oss 1795:-
    Last edited by Hansi; 2011-12-28 at 19:37.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Problem med mitt Chip?
    By Lunkanovich in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 23:11
  2. problem vid flachning av mitt aladdin chip
    By theswede78 in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 01:23
  3. Problem efter ni flashat mitt X2 lite chip
    By adolf in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-18, 23:16
  4. Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
    By degas in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 02:51
  5. Myth TV
    By pege63 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-28, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •