Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: QSB-kort för Slim. Ska några av kontakterna på och under det ha kontakt med jord?

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17

QSB-kort för Slim. Ska några av kontakterna på och under det ha kontakt med jord?

Ska några av lödpunkterna på QSB-kortet ha kontakt med jord? För tre av mina har. Postar en bild vilka som har kontakt med jord. Har nämligen fått problem att läsa ur HANA-chipet genom NandPro trots att jag har en uppdaterad NAND-X.
    Attached Images Attached Images

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Ska några av lödpunkterna på QSB-kortet ha kontakt med jord? För tre av mina har. Postar en bild vilka som har kontakt med jord. Har nämligen fått problem att läsa ur HANA-chipet genom NandPro trots att jag har en uppdaterad NAND-X.
    Alla punkterna du har markerat med röda pilar (tror det är du som gjort det?) ska vara kopplade till GND, det är normalt, har du slagit av/på ett coolrunner chip med strömmen inkopplad på boxen i fråga? det kan nämligen döda SPI som för övrigt är en del av sydbryggan, inte HANA, och det du dumpar är NAND inte HANA

HANA kretsen är uppskalnings chippet tror inte du hittar något direkt vettigt där
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Japp de röda pilarna är mina. Tack Swizzy.
    Jag har inte ens kopplat in CoolRunner chipet ännu. Först ska man ju läsa ut nanddumpar genom NandPro 3.0. Och jag lyckades inte med det. Fick felmeddelandet "looking for usb interface device can not continue".
    NAND-X är korrekt installerad vilket gjorde att något var fel med min lödning. Tog bort QSB och mätte på punkterna och såg då att dessa tre har kontakt med jord och undra om det var riktigt.

Vår prova att göra om det.

Och ja jag hade nätaggregatet inkopplat men boxen avslagen. Förhoppningsvis har jag inte bränt något. Ser inget som tyder på det iaf.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Looking for USB device interface = den hittar inte NAND-X... inga fel på lödningarna där, när det är fel på lödningarna är det snarare att du får "Looking for Flash Controller......" typ, eller något med Flashcontroller iaf
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Men den borde ju hitta min NAND-X. Den finns med i Enhetshanteraren "PRUFTECHNIK USB DEVICES -> XECUTER NAND-X USB".

Förstår banne mej inte vad som nu är fel. När jag mäter med multimetern så verkar allt stämma. Ni har aldrig haft liknande fel på kontoret?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Men den borde ju hitta min NAND-X. Den finns med i Enhetshanteraren "PRUFTECHNIK USB DEVICES -> XECUTER NAND-X USB".

Förstår banne mej inte vad som nu är fel. När jag mäter med multimetern så verkar allt stämma. Ni har aldrig haft liknande fel på kontoret?
    Det har hänt, testa o rycka ur och sätta i usb kabeln igen bara
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Om nu inte hela denna Xbox 360 Slim gått åt skogen så börjar jag misstänka att jag fått tag i en av alla dessa trasiga NAND-X. Det finns minst sagt rätt gott om folk på TX forum som fått det fungera först när de bytt NAND-X. Även om Übergeek där på forumet gör allt för påstå att det bara handlar om dålig lödning så talar alla poster om en helt annan verklighet. Jag gillar verkligen TX:s produkter men just NAND-X verkar vara lite av deras sorgebarn.

Kan man riskfritt starta upp en Slim normalt fast med QSB-kortet fastlött? Om all lödning är korrekt så borde väl rimligtvis inte detta vålla några som helst problem eller? Vill gärna få en garant för att inte hela skiten är sönder.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Om nu inte hela denna Xbox 360 Slim gått åt skogen så börjar jag misstänka att jag fått tag i en av alla dessa trasiga NAND-X. Det finns minst sagt rätt gott om folk på TX forum som fått det fungera först när de bytt NAND-X. Även om Übergeek där på forumet gör allt för påstå att det bara handlar om dålig lödning så talar alla poster om en helt annan verklighet. Jag gillar verkligen TX:s produkter men just NAND-X verkar vara lite av deras sorgebarn.

Kan man riskfritt starta upp en Slim normalt fast med QSB-kortet fastlött? Om all lödning är korrekt så borde väl rimligtvis inte detta vålla några som helst problem eller? Vill gärna få en garant för att inte hela skiten är sönder.
    QSB i sig påverkar inte uppstarten, men om du däremot har nand-x'en inkopplad också (både till konsollen och datorn) kan den orsaka att det inte startar, personligen kör jag inte med QSB, men jag använder NAND-X hemma köpte en förut som jag gav till polarn när han bad mig köpa en åt honom också, både den och den som jag fick senare har funkat felfritt för min del (jag gör egna adaptrar av deras kablar så jag kan koppla in d-sub 9, samma lösning som vi kör med på PSXCare men för NAND-X istället
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Får ta och sätta ihop den en gång snart då och testa.

Nej givetvis är i stort sett alla NAND-X felfria men det är ändå oroväckande många som tydligen är feltillverkade.

Registrerade
    Oct 2005
    Respekt
    20
    Säker på att du har en Nand-x v3? hade samma problem som du visade sig att min var v2e men lyckades läsa ur NAND:en med NANDpro 2.0e drivrutinerna

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Nej jag har en NAND-X v2 men har uppdaterat den till version 3 via USB NAND-X Update Cable.

Men jag satte ihop boxen idag och det visade sig att nu automatstarta den direkt bara jag satte i strömmen. Den kör en stund (10 s kanske) och sedan stänger den av sig och börjar om. Finns alltså någon jäkla smygkortslutning mot jord någonstans som jag inte ens kan mäta fram.

Jag trodde i min enfald att det här skulle bli ett ganska lätt jobb. Har ju ändå gjort otal MRA hack utan problem och min Weller lödstation är ju bra mycket vassare än 90 % av de andras stationer, men helt uppenbart är jag värdelös på att löda. Lite knäckande för egot då jag mer än en gång skrattat, förvånats och förfärats av folk urusla lödkunskaper.

Än så länge kan man sammanfatta hela det här projeketet i två ord: FAN & FIASKO!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Nej jag har en NAND-X v2 men har uppdaterat den till version 3 via USB NAND-X Update Cable.

Men jag satte ihop boxen idag och det visade sig att nu automatstarta den direkt bara jag satte i strömmen. Den kör en stund (10 s kanske) och sedan stänger den av sig och börjar om. Finns alltså någon jäkla smygkortslutning mot jord någonstans som jag inte ens kan mäta fram.

Jag trodde i min enfald att det här skulle bli ett ganska lätt jobb. Har ju ändå gjort otal MRA hack utan problem och min Weller lödstation är ju bra mycket vassare än 90 % av de andras stationer, men helt uppenbart är jag värdelös på att löda. Lite knäckande för egot då jag mer än en gång skrattat, förvånats och förfärats av folk urusla lödkunskaper.

Än så länge kan man sammanfatta hela det här projeketet i två ord: FAN & FIASKO!
    Shit happens to everyone, even pro's vi har varit med om att en slim inte gått att dumpa i huvudtaget, det var kortis någonstans från fabrik som vi inte kunde se, inget man tänker på innan man löder dit anslutningen för att dumpa heller, oftast är det kortis mot ngn 3.3v punkt om boxen autostartar, kolla runt dom skulle jag säga...
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Märkligt är dock att den inte autostarta när jag försökte dumpa utan först nu när jag satt ihop den igen. Vet inte om det är någon slags kortis som får det lilla kortet där powerknappen sitter att skicka signaler.
    Men visst jag får börja mäta för någonstans är det tydligen kortslutning, det är ju ganska tydligt.

Liknande diskussioner

1. Klisterlapp (jord)
    By POi2 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 15:56
  2. xbox 2003-12-12. 3.3v och jord borttagen?
    By trancemitter in forum Xenium Support
    Senaste inlägg: 2004-08-03, 14:25
  3. ang. jord & ström
    By fror in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Senaste inlägg: 2004-01-31, 03:31
  4. Är jord-plattan under locket viktig??
    By warp in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-12-19, 20:05
  5. För lång kabel till JORD
    By jiak in forum Messiah - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2002-09-16, 18:14

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner