Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 53

Diskussion: Återställa till original!, hur?

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17

    Återställa till original!, hur?

    Hej!

    Har köpt ett beg PS3 som är flashat. Har spelat backup spelen som fanns på hårddisken och vill nu återställa till original.
    Någon som kan göra en liten guide hur man gör som?
    Tack på förhand.

    /MVH

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Varför återställa?? Om du vill spela nyare orginalspel eller gå online är det dock helt enkelt bara att uppdatera ps3:an som vanligt, antingen genom att ansluta till psn eller via usb med officiell firmware.. Men då förlorar du ju allt det fina som man kan göra med en jailbreakad ps3.

    Edit: O ska du ansluta till psn är det bäst att radera ALL information om att du har haft backups etc på den så du inte riskerar att bli bannad, vore ju synd om du nu ska "återställa" för att lira online.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jonnyjaeger Visa Inlägg
    Varför återställa?? Om du vill spela nyare orginalspel eller gå online är det dock helt enkelt bara att uppdatera ps3:an som vanligt, antingen genom att ansluta till psn eller via usb med officiell firmware.. Men då förlorar du ju allt det fina som man kan göra med en jailbreakad ps3.

    Edit: O ska du ansluta till psn är det bäst att radera ALL information om att du har haft backups etc på den så du inte riskerar att bli bannad, vore ju synd om du nu ska "återställa" för att lira online.
    Det är inte bara att gå online o uppdatera, det kan ställa till med STORA problem om man har fel CFW, för att återställa laddar du hem samma system uppdatering du ligger på (troligen 3.55) lägger på usb minne, går in i recovery menyn och kör uppdatering där, SEN kan du uppdatera till det senaste
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Ja kanske säkrast. Har dock flera polare som klantat sig på ett eller annat vis o uppdaterat från CFW direkt till senaste o det har inte ställt till det nåt förutom att dom just då förlorat sin CFW.Men bäst o va på säkra sidan enligt Swizzys anvisning.

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Okej tack, vart kan jag få tag på OFW 3.55? Stämmer bra att ja har 3.55 nu.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av nixxz Visa Inlägg
    Okej tack, vart kan jag få tag på OFW 3.55? Stämmer bra att ja har 3.55 nu.
    http://whipland.no-ip.org/.downloads/3.55-ofw.rar
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Tack så mycket. Då formaterar jag hårddisken först. Sedan uppdaterat jag till OFW 3.55 och sedan till 4.0?

    Som någon frågade innan, varför ska jag ta bort det?
    Därför jag inte kan med det. Vet ju inte ens hur jag tar bort dom gammal spelen och hur jag sedan lägger dit nya. Då jag inte är något vidare på detta. Ingen kan göra en n00b guide till mig lite lätt? Eller länka till någon?
    Tex, hur ska jag få tag på en ftp för att föra över spelet?
    Tack för er tålamod
    Last edited by nixxz; 2012-01-12 at 11:53.

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    43
    Respekt
    14
    FTP har du säker inlagt redan tidigare med Multiman eller GIA, det du sedan ska är att FTP din backup till ps3án ifrån din dator koppla ihop dom med en lankabel mao

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Okej så jag sätter en LAN kabel mellan ps3 och laptopen sedan vad?

    både mulitman och GAIA finns

    Hittar ju inte ens vart man kan radera från hårddisken, vart gör man det?
    Last edited by nixxz; 2012-01-12 at 17:30.

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Hm, du bör helt klart tänka en gång till innan du raderar eller uppdaterar tycker jag. Att radera är enkelt, beror på vad du vill radera? Är det enstaka spel så finns ju den funktionen i multiman där du oxå rippar nya spel enkelt från skiva eller för över direkt från pc.
    Finns mängder av guider där ute,hjälper gärna till om det är nåt speciellt du undrar över.

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Kan jag tex ladda hem ROMS här: http://www.freeroms.com
    Och vart ska jag lägga in dom i för mapp på ps3?

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av nixxz Visa Inlägg
    Kan jag tex ladda hem ROMS här: http://www.freeroms.com
    Och vart ska jag lägga in dom i för mapp på ps3?
    Om du installerar motsvarande emulatorer ja, du lägger dom lite olika beroende på vilken emulator det är, läs readme/nfo för var och en av dom för mer info om exakt vart...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Okej tack, hur för jag över filer från datorn till ps3 med ftp och LAN kabel?
    Vart i multiman ska jag gå in?

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av nixxz Visa Inlägg
    Okej tack, hur för jag över filer från datorn till ps3 med ftp och LAN kabel?
    Vart i multiman ska jag gå in?
    Först, ta reda på vad din PS3:a får för IP, sedan använder du en FTP klient t.ex. Filezilla och ansluter till den IP adressen... nu minns jag inte om multiman behöver något användarnamn/lösenord, men har för mig det är LAUN12345 som användarnamn/lösenord för det mesta på ps3:an
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Ja men vart i menyn på multiman ska man gå?
    Hittar ju inget :/
    Har även pluggat in en USB sticka med filer på, men hittar ej vart jag för över filerna till ps3
    använder multiman


    EDIT: Såg nu att man "pushar" över filerna till ps3 från datorn.
    Men fortfarande hur "hämtar" man filerna från USB minnet?
    Last edited by nixxz; 2012-01-14 at 22:52.

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Hej igen nix. fortsätter här nu istället för p.m

    Dom pkg filer du har på usb stickan har inget med multiman att göra. Dom installerar du från "vanliga" menyn under SPEL. Där bläddrar du ner till install package och installerar dina pkg filer.

    Vad gäller ftp så använder du multiman, ftp finns under menyn settings i multiman. Och ditt ip nummer hittar du där oxå om du har pluggat i nätverkskabel.

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    43
    Respekt
    14
    finns en hel del att titta på youtube oxå här är ett exempel
    http://www.youtube.com/watch?v=AcCVa...eature=related

    Om du har multiman och har kopplat din lankabel till din router så borde du se ett ip nummer någonstans i skärmen, detta är en gammal guid men det visar hur det funkar
    Jag tar inget ansvar för något som man försöker sig själv på

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av dtype74 Visa Inlägg
    finns en hel del att titta på youtube oxå här är ett exempel
    http://www.youtube.com/watch?v=AcCVa...eature=related

    Om du har multiman och har kopplat din lankabel till din router så borde du se ett ip nummer någonstans i skärmen, detta är en gammal guid men det visar hur det funkar
    Jag tar inget ansvar för något som man försöker sig själv på
    I natt så körde jag det trådlöst anslöt bara ps3 till routern och kastade över MW2 till GAMEZ men jag hittar ej spelet i multiman eller GAIA. Ser den endast i filhanteraren att spelet ligger där. Sedan funderar jag på varför kommer det upp att filen redan finns och om jag vill ersätta när jag för över spel med FileZilla
    Citat Original inlägg av jonnyjaeger Visa Inlägg
    Hej igen nix. fortsätter här nu istället för p.m

    Dom pkg filer du har på usb stickan har inget med multiman att göra. Dom installerar du från "vanliga" menyn under SPEL. Där bläddrar du ner till install package och installerar dina pkg filer.

    Vad gäller ftp så använder du multiman, ftp finns under menyn settings i multiman. Och ditt ip nummer hittar du där oxå om du har pluggat i nätverkskabel.
    Jo men när jag ansluter stickan och går till den menyn på ps3 install package hitar den inga filer.
    EDIT: Kom på att jag formaterat om stickan till NTFS för att kunna se mkv filer på dvd/BR spelaren.
    Ska nu formatera till FAT32 och testa igen. återkommer om det fungerar eller ej =)
    Last edited by nixxz; 2012-01-15 at 13:20.

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Och var har du GAMEZ mappen? Snackar vi på ps3:ans interna eller extern hårddisk?

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    På ps3, fast alla andra spel ligger I games mappen på ps3. Testade även där utan resultat.

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Ok, och du lade alltså över hela BLES eller BLUS mappen i games? Strunta i GAMEZ mappen, ligger dom andra i games så kan du fortsätta lägga spel däri. Multiman kollar iförsig i båda men lika bra att ha alla på ett ställe.Testa att änvända "refresh" när du är inne i multiman, ska finnas under nån meny där.Då kankse den hittar det. Har du provat att ftp:a nåt annat spel än MW2? O fick du igång FIFA tillslut?

  22. #22
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Håller på att överföra ett annat spel för att testa. Mw2 hade ingen mapp som hette så när jag zippade upp spelet från rar filerna. Utan hette bara mw2.

    Men testar att föra över en bles mapp nu. Så får vi se om det fungerar då

    FIFA fungerar kanon nu tack för din hjälp där

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Ok, vad första mappen heter spelar egentligen ingen roll, du kan alltså döpa om dom till vad du vill. Viktigt att dom följer mappstrukturen dock så att i första mappen (tex BLES00666) ligger nästa mappar,ps3_game och ps3_update. Hoppas nästa spel går bättre då. O glöm inte att du INTE får uppdatera din systemvara från 3.55, då förlorar du möjligheten att lira backups o allt annat fint. Lycka till!

  24. #24
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Okej ska testa igen, men tex som nu när jag skulle föra över kommer det upp denna ruta, vad ska jag välja?
    Hur många kb/s ligger ni på när ni för över via fz?





    Samt kan man uppdatera multiman till 04.00.00?
    Last edited by nixxz; 2012-01-15 at 19:59.

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    ja, uppdatera till version 4 om du vill, alltid bra o vara uppdaterad. Ser inte vad det står på din bild men är det att du får upp alternativ om att tex "overwrite existing file" så har du redan lagt över spelet o då är det nåt annat som felar.
    Jag kommer upp i mellan 11-15 mbit/s med kabel på filezilla. Trådlöst har jag aldrig testat men lär gå mkt snabbare med kabel om du t.om snackar kb/s

  26. #26
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Okej, men det konstigaste är ju att det är helt nya spelmappar jag skapar så tycker inte det ska komma upp om overwrite existing file.
    Fan vad konstigt detta är har nu testat totalt 2 spel. Ska testa ett till imorgon.
    Tycker jag inte kan göra på något annat sätt?

    Startar fz på datorn skriver i ps3 ip nummer. Ansluter. Sedan tar jag tex mappen BLUS30246 (som i sin tur innehåller ps3_game och ps3_update) och drar över den till GAMEZ eller game (där alla andra ligger)
    Startar överförningen får upp overwrite existing file några gånger. Men spelet hittas ej i ps3.


    EDIT: Har nu testat att föra över BLUS30410 gick bra med överförningen ingen "overwrite existing file"
    Men spelet hittas ändå inte. Några förslag på att lösa detta?
    Last edited by nixxz; 2012-01-16 at 07:24.

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av nixxz Visa Inlägg
    Okej, men det konstigaste är ju att det är helt nya spelmappar jag skapar så tycker inte det ska komma upp om overwrite existing file.
    Fan vad konstigt detta är har nu testat totalt 2 spel. Ska testa ett till imorgon.
    Tycker jag inte kan göra på något annat sätt?

    Startar fz på datorn skriver i ps3 ip nummer. Ansluter. Sedan tar jag tex mappen BLUS30246 (som i sin tur innehåller ps3_game och ps3_update) och drar över den till GAMEZ eller game (där alla andra ligger)
    Startar överförningen får upp overwrite existing file några gånger. Men spelet hittas ej i ps3.


    EDIT: Har ni en TP kabel mellan ps3 och dator? Eller PS3 router? Om jag pluggar in en TP kabel från routern till ps3 tar den då över det trådlösa?
    Den kör med det du ställer in att den ska göra, jag brukade köra mot routern tidigare med kabel... det går snabbare och bättre genom kabel än genom trådlöst nätverk

    Det här är dom inställningarna som jag hade i Filezilla tidigare för PS3:
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  28. #28
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av nixxz Visa Inlägg
    Men spelet hittas ändå inte. Några förslag på att lösa detta?
    Testade du att använda refresh i multiman?Då snappar den upp nyligen tillagdas saker. Annars, testa att uppdatera till version 4 av multiman om du inte gjort det.

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    51
    Respekt
    17
    Okej, ja det har jag gjort, hjälper ej.
    Vart kan jag ladda hem 4.0 multiman och lägga in?

  30. #30
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av nixxz Visa Inlägg
    Okej, ja det har jag gjort, hjälper ej.
    Vart kan jag ladda hem 4.0 multiman och lägga in?
    http://www.multiupload.com/1J8KF87O38
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Återställa Wii till 4.3E original
    By Undenius in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 16:35
  2. återställa wii till orginal från softmod hjälp.
    By spenne in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 20:07
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 21:09
  4. Återställa XBOX HD till original...
    By jakgun in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:30
  5. Återställa allt till original...
    By jakgun in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 00:40

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •