Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Linux Hjälp

Registrerade
    Jan 2012
    Respekt
    0

Linux Hjälp

Hej.

Jag har nu lirat någon månad på min RGH Slim 250gb och börjar få lite koll på det enklaste nu iaf. Men hur är det med Linux? Hittade inget här på forumet och inte så mkt när jag googlade heller. Har fortfarande några frågor:

-Vilket Linux bör jag köra på?

Sett en massa youtube klipp och det verkar som att xubuntu är populärt i staterna iaf, kollade deras hemsida och ska tydligen vara väldigt lättdrivet. Och det kanske det måste vara? Sedan finns det ju Linus modeller som är gjorda mer för HTPC användning, hur(om) funkar dessa?

- Hur får jag OS:et till min box?

Även här har youtube visat att det verkar vara vanligast att boota från en skiva men går det att lägga in någon form av .ISO fil att bota från t.ex. en sticka eller intern HDD?

- Några övriga rekommendationer när det gäller Linux i en konsol?

Tackar på förhand!!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Hasskvist Visa Inlägg
    Hej.

Jag har nu lirat någon månad på min RGH Slim 250gb och börjar få lite koll på det enklaste nu iaf. Men hur är det med Linux? Hittade inget här på forumet och inte så mkt när jag googlade heller. Har fortfarande några frågor:

-Vilket Linux bör jag köra på?

Sett en massa youtube klipp och det verkar som att xubuntu är populärt i staterna iaf, kollade deras hemsida och ska tydligen vara väldigt lättdrivet. Och det kanske det måste vara? Sedan finns det ju Linus modeller som är gjorda mer för HTPC användning, hur(om) funkar dessa?

- Hur får jag OS:et till min box?

Även här har youtube visat att det verkar vara vanligast att boota från en skiva men går det att lägga in någon form av .ISO fil att bota från t.ex. en sticka eller intern HDD?

- Några övriga rekommendationer när det gäller Linux i en konsol?

Tackar på förhand!!
    Först måste du byta Xell-Reloaded versionen till den senaste från libxenon, därefter måste du leta upp en specifik version som är för Xbox 360. Du kan köra från CD/DVD men det ska även gå att köra från USB tror jag, dock inget jag testat själv, ska be min kollega skriva i den här tråden sen han har lite bättre koll på hur du gör för att starta linux och sådär

Det jag vet är iaf att stödet är kasst eller inte funkar alls med den versionen av Xell-Reloaded vi installerar, det finns dock en beta version som ska ha bättre stöd... och för att starta linux måste du köra det genom Xell-Reloaded
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    jag har kört en del på ubuntu 10.10 live-cdn som tuxuser har gjort (finns på libxenon-forumet)

det är mest på skoj än så länge, finns inte så mycket bra drivrutiner så ljudet funkar knappt alls och det går inte att spela upp videos osv. Men i övrigt kan du ju surfa och sånt, det som fungerar går väldigt snabbt

för att få igång det tror jag du kan lägga in xell-2f.bin (omdöpt till xell.bin) från senaste xell-reloaded zip-filen i roten på en usb-enhet, sen kör du bara XellLaunch som följer med senaste dashlaunch (2.29 i skrivande stund) så kommer den att dra igång senaste xell-reloaded från din usb-enhet utan att du behöver flasha om det xell som ligger i din nand.

om du vill kan du köra ubuntu 10.10 live cdn från en usb-enhet. Det är bara att packa upp iso:n till roten av usb-enheten och döpa om vmlinuz till xenon.elf så ska de gå.

Observera att jag själv har en jtag och inte rgh, så allt kanske inte funkar exakt likadant för dig.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    jag har kört en del på ubuntu 10.10 live-cdn som tuxuser har gjort (finns på libxenon-forumet)

det är mest på skoj än så länge, finns inte så mycket bra drivrutiner så ljudet funkar knappt alls och det går inte att spela upp videos osv. Men i övrigt kan du ju surfa och sånt, det som fungerar går väldigt snabbt

för att få igång det tror jag du kan lägga in xell-2f.bin (omdöpt till xell.bin) från senaste xell-reloaded zip-filen i roten på en usb-enhet, sen kör du bara XellLaunch som följer med senaste dashlaunch (2.29 i skrivande stund) så kommer den att dra igång senaste xell-reloaded från din usb-enhet utan att du behöver flasha om det xell som ligger i din nand.

om du vill kan du köra ubuntu 10.10 live cdn från en usb-enhet. Det är bara att packa upp iso:n till roten av usb-enheten och döpa om vmlinuz till xenon.elf så ska de gå.

Observera att jag själv har en jtag och inte rgh, så allt kanske inte funkar exakt likadant för dig.
    Xell-2f är för JTAG (Freeboot) för RGH ska man ha Xell-GGGGGGG~
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    jo jag funderade på det också men har för mig att det blir annorlunda när du laddar via xell-launch, men du kan mycket väl ha rätt. Han får väl testa helt enkelt

Registrerade
    Jan 2012
    Respekt
    0
    Sitter på tåget hem från Sthlm nu, det ni skriver passar bra in på vissa delar av vad andra har gjort, återkommer ikväll med resultat och en detaljerad beskrivning om det fungerar!

Registrerade
    Jan 2012
    Respekt
    0
    Har dock en stor fundering innan jag börjar, Xell är ju det programet som jag "bootar" med och ligger inskrivet på nandminnet.
    Men hur är det med XBXmenu och feestyleDash? De och andra säkert viktiga program ligger ju på den interna hårddisken, har inte jobbat med linux innan men har ju installerat om OS just för att få rent hårddisken och börja om på nytt. Kan jag med hjälp av något FTP program spara en kopia av hdd1 så jag kan återställa allt om det går åt de beryktade skogen?

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Hasskvist Visa Inlägg
    Har dock en stor fundering innan jag börjar, Xell är ju det programet som jag "bootar" med och ligger inskrivet på nandminnet.
    Men hur är det med XBXmenu och feestyleDash? De och andra säkert viktiga program ligger ju på den interna hårddisken, har inte jobbat med linux innan men har ju installerat om OS just för att få rent hårddisken och börja om på nytt. Kan jag med hjälp av något FTP program spara en kopia av hdd1 så jag kan återställa allt om det går åt de beryktade skogen?
    med live-cd så förändras inget, dvs. du installerar inget på xboxen och inget av det du gör blir permanent, allt försvinner vid reboot.

Det går visserligen att installera linux på din interna xbox-disk men i skrivande stund kan det inte samsas med xboxens vanliga filsystem (XTAF).

Det man brukar göra då är att man skaffar en till hårddisk till sin xbox och så växlar man mellan den och den andra beroende på om man vill köra linux eller använda xboxen normalt.

Det jag isåfall rekommenderar är att du kör med en egenmeckad hårddisk, dvs. Att du sätter i valfri sata 2.5" disk i ett xbox-hdd chassi. Kör du med en officiell disk så kommer den att formateras när du installerar linux, och detta skriver över hddss.bin vilket gör att den inte kommer kunna gå att använda som en xbox-hårddisk igen om du skulle önska att återställa den (på jtag/rgh maskiner funkar det dock, men inte andra)

dessutom blir det ju billigare att köra en icke-officiell disk.
    Last edited by anden1; 2012-01-29 at 23:16.

Liknande diskussioner

1. Linux hjälp
    By jonte23 in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 20:58
  2. GC Linux
    By vattenspridarn in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 01:19
  3. lite linux-> xbmp23 hjälp....
    By redsnake in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2003-02-27, 21:30
  4. Linux
    By Paw in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2002-09-18, 23:29
  5. Hjälp till att fixa Linux till våra PAL Ps2´or!!!
    By ktd in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2001-12-14, 11:44

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner