Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: JTAG box startar inte.

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Question JTAG box startar inte.

    Igår när jag slog igång boxen så startar fläktarna igång men den gör inget mer.
    Konsolen går att starta från handkontrollen men varken handkontrollen eller xboxen´s lampa att dom är ihop parade börjar lysa.
    Har testas med en annan kosol och allt går igång med den så det är inge fel på kablar och dylikt.

    Vad tror ni kan vara fel? Kallödning? Maskinen har inte flyttats utan bara stått på samma ställe hela tiden.

    Känns ju som att den inte får någon "boot" signal efter att strömen gått på.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Tomas Jönsson Visa Inlägg
    Igår när jag slog igång boxen så startar fläktarna igång men den gör inget mer.
    Konsolen går att starta från handkontrollen men varken handkontrollen eller xboxen´s lampa att dom är ihop parade börjar lysa.
    Har testas med en annan kosol och allt går igång med den så det är inge fel på kablar och dylikt.

    Vad tror ni kan vara fel? Kallödning? Maskinen har inte flyttats utan bara stått på samma ställe hela tiden.

    Känns ju som att den inte får någon "boot" signal efter att strömen gått på.
    Troligen problem med SMC'n, du lär behöva programmera om den, testa gärna att starta med eject knappen och se om något händer då, isåfall är det inte SMC'n som är trasig, utan något annat...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Den startar med eject knappen också men som sagt tidigare inget bootar. :

    Är detta nått man själv kan felsöka sig till vad felet är eller måste man skicka iväg den till någon som har verktyg etc för att ta reda på vad som är galet med den?
    Last edited by Tomas Jönsson; 2012-02-12 at 14:11.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Tomas Jönsson Visa Inlägg
    Den startar med eject knappen också men som sagt tidigare inget bootar. :

    Är detta nått man själv kan felsöka sig till vad felet är eller måste man skicka iväg den till någon som har verktyg etc för att ta reda på vad som är galet med den?
    Har du möjlighet att koppla in dig på moderkortet för att programmera om nanden kan du göra det själv, annars behöver du lämna bort den till någon som har sådan utrustning...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    när du startar med eject, kör du hdmi-kabel då? Om du inte har xell-reloaded i nanden så är det därför du inte får nån bild, testa då utan hdmi.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    när du startar med eject, kör du hdmi-kabel då? Om du inte har xell-reloaded i nanden så är det därför du inte får nån bild, testa då utan hdmi.
    Jag kör inte med HDMI. Har den gamla modellen som har component och kör via den. Har testat utan den och köra bara via vanliga compositen och det gör ingen skillnad.
    Så det blir nog att leta reda på någon som kan flasha om nanden. tyvärr

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    så din maskin har inte hdmi-utgång? Då är det nog en xenon (eller opus eventuellt)

    xenons pajar tyvärr väldigt lätt, du kanske har fått rrod? :/

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det är antingen RROD eller Korrupt SMC som orsakar problemet för dig, kan även vara att någon kabel någonstans släppt, det första jag brukar göra i sådana här fall är att testa att programmera om den (om jag inte måste öppna boxen för att löda dit anslutning för att göra det) måste jag öppna för att löda dit anslutning kollar jag samtidigt efter lösa kablar eller dyligt.

    Funkar det inte att bara programmera kollar jag lödningarna, är dom ok och komponenterna ser OK ut går jag vidare och antar att det är RROD problem, då får man försöka laga dom vanligaste felen (testa gärna att byta komponenter om du har möjlighet till det och inte omprogrammering funkar, det är säkrare/bättre än att försöka i blindo laga RROD som kanske inte finns där )
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Eftersom jag inte har någon tillgång till hårdvara för att programmera om SMC eller NANDEN om det nu inte är samma sak.
    Finns det någon här på forumet som bor i Luleå trakterna som har hårdvaran för att programmera och kan det så hör av er till mig omg
    Annars blir det att skicka iväg den till någon kan ta sig en titt på den och se om dom får till det. Någon av er som gör sådant?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Tomas Jönsson Visa Inlägg
    Eftersom jag inte har någon tillgång till hårdvara för att programmera om SMC eller NANDEN om det nu inte är samma sak.
    Finns det någon här på forumet som bor i Luleå trakterna som har hårdvaran för att programmera och kan det så hör av er till mig omg
    Annars blir det att skicka iväg den till någon kan ta sig en titt på den och se om dom får till det. Någon av er som gör sådant?
    Vi på PSXCare gör det, vi tar 350 - 700:- för den processen (beror lite på om vi behöver löda eller ej) SMC är en del av nanden, så det är hela nanden som behöver programmeras om
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Då kommer ju frågan om det är värt att fixa den med tanke på vad anden sa.
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    xenons pajar tyvärr väldigt lätt, du kanske har fått rrod? :/
    Kanske rasar igen om 6 månader och så står man där och får göra om det igen.
    Om man skickar in den vad har ni för väntetid innan ni kan fixa den?

    Skulle behöva en fungerande box till den 23 Februari, är det möjligt måntro?

    Tack för alla snabba och givande svar

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Tomas Jönsson Visa Inlägg
    Då kommer ju frågan om det är värt att fixa den med tanke på vad anden sa.


    Kanske rasar igen om 6 månader och så står man där och får göra om det igen.
    Om man skickar in den vad har ni för väntetid innan ni kan fixa den?

    Skulle behöva en fungerande box till den 23 Februari, är det möjligt måntro?

    Tack för alla snabba och givande svar
    Vi fixar den antingen samma dag som den kommer in eller nästa arbetsdag, om det är så att det bara är mjukvarufel, som det låter som baserat på din beskrivning, men kan mycket väl vara hårdvarufel som ligger i bakgrunden också och bråkar...

    Om du skickar den imorgon med posten och väljer företagspaket borde det inte vara några större problem att ha den tbx till den 23:e, men jag vill INTE garantera något då vi inte har någon kontroll över posten.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Jag skruvade upp den och kollade alla lödningar samt alla kondensatorer så ingen hade poppat och allt såg bra ut. Tog lite bilder så vet ni vad ni väntar er när den kommer.
    Skickar iväg den i morgon och så är det bara hoppas att posten håller sin del.

    Tar och skickar med en så detaljerar beskrivning som möjligt på problemet samt bilderna. Så får ni se om det går att göra nått åt den.

    Tack igen för snabba svar.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du behöver inte skicka med bilderna, du kan däremot om du känner för det posta dom här på forumet eller dyligt, känner vi att vi behöver se hur det ser ut på insidan av maskinen öppnar vi upp den och kollar själva

    Att skriva ut och skicka med bilderna är bara slöseri på resurser
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Haha att börja printa dom var inte min plan :P Äger inte ens en printer.
    Självklart menar jag att dom skulle läggas upp här så ni kan kika på dom före maskinen anländer.
    Måste bara leta reda på min kortläsare eller en sladd till kameran.

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Har fått tilbaka boxen nu och allt verkar funka prima förutom att alla gamla spel på HDD´n inte går att spela nått mer det ända som går att starta är Skyrim. Vad har ni gjort för uppdateringar och vad kan tänkas vara felet att inga spel startar nått mer?

    Mvh Tomas

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Vi uppdaterar dashboarden i nanden, avatar stödet på eventuell hårddisk som skickats med samt program paketet om vi märker att det behövs.

    Anledning till att spelen inte startar längre, jadå... det är jue inte normalt, använder du FSD för att starta spelen? kör du dom från extern hårddisk eller intern? vad exakt händer?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Vi uppdaterar dashboarden i nanden, avatar stödet på eventuell hårddisk som skickats med samt program paketet om vi märker att det behövs.

    Anledning till att spelen inte startar längre, jadå... det är jue inte normalt, använder du FSD för att starta spelen? kör du dom från extern hårddisk eller intern? vad exakt händer?
    Har testat starta spelen med FSD och XeXMenu 1.1 gör ingen skillnad någon av dom. Har testat igenom ~30 spel och det enda som startar är Skyrim. Alla körs från den interna 500GB HDD´n. Alla Arcade spel verkar starta som vanligt.

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    En fråga kvarstår, vad händer egentligen? blir det bara svart? går den tillbaka till huvudmenyn? får du upp "Fatal crash intercepted" eller vad?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    En fråga kvarstår, vad händer egentligen? blir det bara svart? går den tillbaka till huvudmenyn? får du upp "Fatal crash intercepted" eller vad?
    Den hoppar bara ut i orginal Dashboarden och säger
    'The game couldn´t start. Try downloading the game again.'

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Tomas Jönsson Visa Inlägg
    Den hoppar bara ut i orginal Dashboarden och säger
    'The game couldn´t start. Try downloading the game again.'
    Låter som att någonting hänt med speldatan, att den av någon anledning blivit korrupt eller något sådant, testa att lägga in dom på nytt se om det löser problemet för dig...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Låter som att någonting hänt med speldatan, att den av någon anledning blivit korrupt eller något sådant, testa att lägga in dom på nytt se om det löser problemet för dig...
    Synd att man inte har kvar filerna på datorn :S
    Men men får väll testa och se vad som händer.

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Hallo Swizzy

    Tänkte jag skulle dela med mig av vad som har hänt när boxen kom hem igen. Satte igång boxen för en vecka sen och allt fungerade felfritt värmen hade gått ner med 10 grader och allt såg ut att vara frid och fröjd.
    Igår när jag starta ett spel för första gången för att verkligen spela, så gick det 2 minuter in i spelet ( Civilization Revolution ) så fryser boxen helt går inte göra nått. Får hård reboota den genom att dra ut strömmen. Fungerade inte att stänga av den på power knappen och nu är jag tillbaka där jag var före jag skickade in boxen för fix av NANDEN.

    Vad ska jag göra nu? Är det bara kasta den på tippen eller ska ja skicka in den igen och betala 1300:- och få en minuts nöje till sen när den kommer tillbaka?

    Med vänliga hälsningar
    Tomas Jönsson

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det var skumt, aldrig varit med om det tidigare, att den fryst för att sedan göra att nanden blir korrupt, jag skulle väl säga att det är bättre att köpa en ny än att fixa den för din del iaf, eftersom du inte har utrustning att själv fixa den om/när problemet uppstår igen

    Att det är en xenon du har (om jag inte minns fel efter att snabbt ha läst igenom tråden igen) känns det inte riktigt som att det är värt att fixa om och om igen, vi skulle inte ta 1300:- för att fixa det igen eftersom det är mindre jobb nu än förra gången, antar att vi tog 700:- för att fixa maskinen och du betalat 600 i frakt (tur och retur)? 1300 låter nämligen lite väl mycket för att fixa nanden... Priset denna gång borde vara 350:- + frakten
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Var inte långt från 1300 med frakt. Ni tog 930kr och sen då + min frakt.
    Men är detta ett riktigt måndags exemplar eller har jag kanske mest otur genom tiderna bara att fått korrupt nand 2 gånger på så kort tid. Boxen har gått i 3 år tidigare utan att låsa sig en gång.
    Så just nu känns det ju extremt surt. Men men får nog strunta i xbox helt har inte råd att lägga ut för en ny box.

    Men men tack för all hjälp

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    700:- + 180:- frakt + 50:- postförskott låter det som.

    Vi kan flasha om nanden åt dig igen för endast fraktkostnad, förskottsbetala så blir det 180:- + det du lägger ut för frakten hit.

    Frågan är ju vad som orsakar problemet från början, det kan jag inte säga mer om, Swizzy har bäst koll på den biten.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2011
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    700:- + 180:- frakt + 50:- postförskott låter det som.

    Vi kan flasha om nanden åt dig igen för endast fraktkostnad, förskottsbetala så blir det 180:- + det du lägger ut för frakten hit.

    Frågan är ju vad som orsakar problemet från början, det kan jag inte säga mer om, Swizzy har bäst koll på den biten.
    Hejsan och tack för det Hansi. Kan jag göra så att jag tar och betalar färdigt returfrakten med schenker och skickar med retur sedeln i paketet så behöver ni bara klistra på den?

    Mvh Tomas

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Tomas Jönsson Visa Inlägg
    Hejsan och tack för det Hansi. Kan jag göra så att jag tar och betalar färdigt returfrakten med schenker och skickar med retur sedeln i paketet så behöver ni bara klistra på den?

    Mvh Tomas
    Ja, men se till att paketet blir utkört hit av schenker och att dom hämtar hos oss. Dvs vi vill inte behöva hämta/lämna hos deras ombud.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Originalskiva spel startar inte och det går inte att kopiera dom till hdd
    By Ramandyar in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 16:14
  2. XEXMENU startar om jtag-box
    By stenkall in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 18:31
  3. Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2003-01-14, 22:58
  4. PS1 spel startar inte, DVD-filmer startar inte
    By Hansi in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2002-01-28, 19:57

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •