Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: EXTREMT långsam uppstart på Slim

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    EXTREMT långsam uppstart på Slim

    Tjena PSXCare,

    Hämtade för nån/några dagar ut sedan en Slim (Trinity) som J-TAG:ats hos er. Har dock haft stora problem med extremt långa uppstarter. Från kallstart (ingen ström till nätagget) tar det minst 3 min innan den är uppstartad. Har provat att starta med power-knappen och via kontrollen, ingen skillnad. Efter en kallstart krymper starttiderna ned till mellan 30-180 s. Det finns ej heller något mönster i starttiderna utan de är väldigt varierade. Tio på varandra efterföljande uppstarter (startar och stänger av via kontrollen) gav igår gav tider som varierade hejvilt från 30 s och uppåt. Ibland startade boxen inte ens efter 3 minuter.
    Har läst runt lite på diverse fora och folk hävdar att, trots olikheterna mellan olika slims, bör uppstarterna ligga på mellan 5-60 s. Det pratas också om längden på CPU_RST-ledaren där folk kapat den med någon cm, virat den till en spiralfjäder, routat den i andra banor osv osv, allt för att förbättra uppstartningstiderna. Kan det vara nåt sånt som ställer till det här också? Eller är beteendet fullständigt normalt?

    Vad säger ni?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av drzeke Visa Inlägg
    Tjena PSXCare,

    Hämtade för nån/några dagar ut sedan en Slim (Trinity) som J-TAG:ats hos er. Har dock haft stora problem med extremt långa uppstarter. Från kallstart (ingen ström till nätagget) tar det minst 3 min innan den är uppstartad. Har provat att starta med power-knappen och via kontrollen, ingen skillnad. Efter en kallstart krymper starttiderna ned till mellan 30-180 s. Det finns ej heller något mönster i starttiderna utan de är väldigt varierade. Tio på varandra efterföljande uppstarter (startar och stänger av via kontrollen) gav igår gav tider som varierade hejvilt från 30 s och uppåt. Ibland startade boxen inte ens efter 3 minuter.
    Har läst runt lite på diverse fora och folk hävdar att, trots olikheterna mellan olika slims, bör uppstarterna ligga på mellan 5-60 s. Det pratas också om längden på CPU_RST-ledaren där folk kapat den med någon cm, virat den till en spiralfjäder, routat den i andra banor osv osv, allt för att förbättra uppstartningstiderna. Kan det vara nåt sånt som ställer till det här också? Eller är beteendet fullständigt normalt?

    Vad säger ni?
    Det där låter inte alls som det ska, när vi gör RGH försöker vi alltid optimera så att den ligger med boot tid inom 1 minut med något enstaka tillfälle då den springer iväg i start tid (det är svårt att få dom att hålla jämna boot tider, och det kan i vissa fall springa iväg i tid)

    Bor du i stockholm kan du svänga förbi oss så kan vi öppna och se efter varför den håller på sådär, kan vara att någon kabel inte satt fast som den ska och därför flyttat på sig lite grann vilket gör att den inte hamnat så som den ska vara för att få bra boottider
    Last edited by Swizzy; 2012-02-15 at 09:20.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Ok, då blir det till att komma förbi. Angående boot-tider inom 60s, är det från kallstart då?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Håll inte på och starta om boxen hela tiden :-)
    Har man dragit ur strömmen helt tar det oftast lite längre tid att glitcha, så låt bli att dra ur strömmen i onödan.

    I övrigt, är det vi som modifierat den och Swizzy tycker att han borde kunna få ner boot-tiderna så försöker vi ordna det utan extra kostnad.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Gjorde tio omstarter för att se om det fanns något mönster. Annars hör det inte till vanligheterna att det startas om hela tiden! Brukar också dra ut strömmen till boxen för att undvika onödig förbrukning, 3w i standby 24/7 365 dagar om året blir en hel del.... Nu är ju Slim bättre på den punkten, men man tycker ju att det inte borde påverka så mycket att man drar ut strömsladden.
    Förresten, det verkar vara rätt vanligt att den misslyckas med den första kallstarten varpå de efterföljande uppstarten går avsevärt fortare. Är det något ni kan bekräfta?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av drzeke Visa Inlägg
    Gjorde tio omstarter för att se om det fanns något mönster. Annars hör det inte till vanligheterna att det startas om hela tiden! Brukar också dra ut strömmen till boxen för att undvika onödig förbrukning, 3w i standby 24/7 365 dagar om året blir en hel del.... Nu är ju Slim bättre på den punkten, men man tycker ju att det inte borde påverka så mycket att man drar ut strömsladden.
    Förresten, det verkar vara rätt vanligt att den misslyckas med den första kallstarten varpå de efterföljande uppstarten går avsevärt fortare. Är det något ni kan bekräfta?
    Nja, har varit med om det med någon/några maskiner men det brukar oftast vara när inte DVD'n sitter där eftersom den också påverkar hur det funkar...

    Den ska starta inom 60sec även från kallstart, men som hansi säger tar det längre tid vid kallstart...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Imorse startade den inte upp på 3 min o 48 s... Äh, får komma förbi o snacka med er. Tackar för hjälpen!

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    435
    Respekt
    20
    Jag har också problem med min JTAg som jag köpte från er för några veckor sen. Tar också tid för den att starta precis som drzeke säger. Ibland kan det hända att den inte startar alls utan bara står där och lyser grönt får då starta om det och prova igen. Kan ta 3 försök ibland. iaf så är start tiderna helt random. Men annars är jag nöjd med den fast man är lite rädd att den ska vara sönder när den inte startar nån gång ibland.

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Har samma "problem" att den ibland inte startar alls första försöket utan jag får stänga av och sätta på igen, då den oftast startar inom 15 sec. Tilläggas bör att jag har en sån där IKEA-strömbrytare som jag stänger av varje kväll och om det är som Hansi skriver så kan det ju vara det som är mitt "problem".

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2012
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Har samma problem med min box, xbox loggan fryser sig och man får vänta drygt 3-5 min innan man kommer in på FreeStyle Dashboard. Jag provade ta ut hårddisken och då startade den upp inom 1 min och jag testade detta flertal gånger utan problem. Kan det handla om att jag har för mycket spel på hårddisken och att den inte riktigt pallar trycket? Jag kör på 250GB

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    435
    Respekt
    20
    Finns det möjlighet att skicka in RGH maskin som är köpt av er för att få den fixad att starta snabbare?

    Som jag skrev tidigare här i tråden så har jag problem med det och helt enkelt tröttnat nu när man börjat sitta inomhus mer.
    Tar lång tid att starta ibland inte alls. Får slå av strömmen en stund ibland och då brukar det gå fast det tar lång tid.
    Den var så i början med. Mycket random starttider. Startar den under 60 sec så köper jag en triss lott för jag tror att det är min tur dag

    Är detta nått som går på garantin?
    Hur kan man fixa detta smidigt..

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2012
    Från
    BÃ¥lsta, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    12
    Rekommendera att köpa en begagnad 360 tjock som man kan jtag eftersom jag har också haft problem med RGH1 och tvåan

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Bingo93 Visa Inlägg
    Rekommendera att köpa en begagnad 360 tjock som man kan jtag eftersom jag har också haft problem med RGH1 och tvåan
    Trinity och Falcon är relativt stabila nu för tiden, jasper går också att få stabil bara man vet hur man ska göra

    En begagnad tjock 360 kan vara dödsdömd redan innan du får tag på den... och det är ganska jätte svårt att hitta en som faktiskt går att JTAG:a, dom flesta är trasiga och måste först lagas vilket i sig inte är speciellt bra...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2012
    Från
    BÃ¥lsta, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    12
    Då måste jag haft tur eftersom jag hittade en Falcon som är oöppnad med v3.0 som jag lyckades Jtag Hade Jasper Med RGH2 som dog Och en till Falcon med RGH1 som och också dog

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Bingo93 Visa Inlägg
    Då måste jag haft tur eftersom jag hittade en Falcon som är oöppnad med v3.0 som jag lyckades Jtag Hade Jasper Med RGH2 som dog Och en till Falcon med RGH1 som och också dog
    RGH är inte samma sak som JTAG...

    JTAG = Riktigt gamla SMC-Hacket
    RGH = Nytt hack som i slutändan är samma som JTAG, men funkar på ett annat sätt för att nå slut målet
    RGH 2 = Uppdatering av RGH för att stödja det nya microsoft slängde ut...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2012
    Från
    BÃ¥lsta, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    12
    Men Jtag är den mest stabila som man kan ha eftersom man är tvungen att ha ett chip på RGH Har boot tiden är bättre på Jtag min bootar på 1sec men RGH på jasper är mellan 10sec-1time

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2012
    Från
    BÃ¥lsta, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    12

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Bingo93 Visa Inlägg
    Men Jtag är den mest stabila som man kan ha eftersom man är tvungen att ha ett chip på RGH Har boot tiden är bättre på Jtag min bootar på 1sec men RGH på jasper är mellan 10sec-1time
    Nja, JTAG startar lika snabbt som retail, dvs cirka 5 sekunder...

    Men det är helt klart det mest stabila eftersom det ALLTID startar inom samma tid, däremot kan det hända att man får E79 lite då och då... men då är det bara stänga av och slå på så funkar det som det ska, behöver inte bryta strömmen

    På Jasper kan du få ner boot tiden hela vägen ner till 3 Sekunder... men det är inte ofta dom gör det =/ och det är isåfall någonstans mellan 3 och 30 sekunder ungefär den startar...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2012
    Från
    BÃ¥lsta, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    12
    Hoppas kom kommer på att RGH utan chip större risk att den dör istället för Jtag samt att man kan göra sånt på 720 också

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Bingo93 Visa Inlägg
    Hoppas kom kommer på att RGH utan chip större risk att den dör istället för Jtag samt att man kan göra sånt på 720 också
    Lyckas man hitta Private key för bootloaders kan man göra en helt ny nand signerad av microsoft som gör exakt som vi vill att den ska göra istället för att behöva förlita oss på chip och dyligt.

    Men det är inte speciellt troligt att man hittar private key innan 720 finns på marknaden, samt kommer det ta ett tag efter att 720 släpps innan det kommer hack till den... tvivlar starkt på att microsoft inte lyckats göra den svårhackad, jag menar man måste börja om från ruta 1 på den maskinen eftersom man inte vet någonting om den i huvudtaget... så det lär tyvärr dröja innan det kommer något alls på den.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2012
    Från
    BÃ¥lsta, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    12
    Tog det inte en månad innan man kunde Jtag 360

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Bingo93 Visa Inlägg
    Tog det inte en månad innan man kunde Jtag 360
    Månad? Nej, det tog flera år...

    SMC-JTAG kom typ 2008-2009 om jag inte minns fel, och Första Xbox 360 kom 2005... det är mao 3-4 år det tog innan JTAG kom, RGH tog ungefär ett år att utveckla... RGH2 kom typ 3-4 månader efter att RGH 1 kom... men det är mestadels för att allting redan fanns där, det var mer att man skulle hitta rätt patchar och få allting att funka...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Extremt konstigt. (LiteOn7485c firmware dumpning)
    By radical2005 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 28
    Senaste inlägg: 2011-01-13, 21:04
  2. Extremt liten text
    By Hardrocker in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-25, 16:41
  3. Extremt seg överföring!!
    By Warcry in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 12:32
  4. Extremt låg överföringshastighet
    By Josef256 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 09:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •