Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Formatera HDD på RGH

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17

    Formatera HDD på RGH

    Har precis köpt mig en RGH maskin (Trinity) och detta är för mig helt ny mark. Till min stora förvåning har den vanliga 2.0.14999 som dashboard, plus att den även kör freedash. Men är den vanliga dashboarden 100 % stock från MS eller är den specialombyggd för RGH? Alltså, kan man uppdatera till ny dashboard när det släpps utan fara?

    Har även beställt en 500 GB 2,5" Toshiba HDD (har tänkt sätta den internt om det spelar någon roll), som jag ännu inte fått. Formaterar man denna bara genom att välja format i standard dashboarden? Eller är det något annat jag måste göra först? Kan förresten påpeka att där idag sitter en urgammal Xbox 360 HDD på 20 GB.


    PS. Skönt att äntligen få ställa några rena nybörjar frågor.
    Last edited by Svantesson666; 2012-02-15 at 18:03.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2011
    Inlägg
    49
    Respekt
    13
    dashboarden är specialombyggd för RGH fast du kan inte uppdatera den normalt så om du inte ved vad du gör så lämna in den när du ska uppdatera dashboarden =)

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    http://forum.psxcare.com/support/sho...enaste-version <--- delar av den här guiden och det som står i den här guiden: http://forum.psxcare.com/support/sho...rd-2-0-14699-0 talar om för dig hur du gör för att uppdatera din JTAG/RGH-JTAG

    Jag kommer skriva en helt ny guide så småningom från scratch för att göra det bättre/lättare att förstå, men det gör jag inte förrens jag e klar med nya xeBuild GUI 2.0 som finns att testa här: http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...EyjcNFAqYE.php (RC2 innehåller några buggar som är fixade i RC3 och RC3 innehåller buggar som jag fixat inför nästa version som jag fortfarande arbetar med...)

    du hittar RC3 här: http://whipland.no-ip.org/.downloads...xeBuild%20GUI/
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    vad det gäller hårddisken så ja det är bara att formatera den i MS-dashen tänk på att köra hdd partition fixer (tror jag den hette?) direkt efter du formaterat den, så att du kan lägga in xbox1 emulatorn sen om du vill ha den.

    För övrigt skulle jag nog säga att ms dashen är den samma som på en vanlig omoddad maskin, den ser ut och beter sig precis likadant. Skillnaden är att man gjort ändringar "under huven" som låser upp alla typer av begränsningar som microsoft gjort på maskinen; regionsfrihet, kunna köra osignerade program, använda vilken hdd som helst osv osv.

    Men du får som sagt inte försöka uppdatera den på vanligt sätt, då försvinner hacket och du får programmera om nanden för att få tillbaka det. Tänk också på att du inte bör ansluta till xbox live, då blir du bannad direkt. Men du visste säkert de redan

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Tackar för svaren. Ska ta och läsa igenom trådarna som Swizzy postade, så fort som jag får tid. Är tyvärr bedrövligt mycket med skolan (och mitt lilla AB) för tillfället. Det var också en av anledningarna till att jag faktiskt var lat och inte tog reda på svaren själv. Gillar annars inte att ställa rena nybörjarfrågor. haha

    Tack till er alla.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Nu när jag får min nya disk imorgon är det bara att plocka ur den gamla. Starta upp boxen och formatera den nya, och sedan FTP över allt som låg på den gamla till den nya? Då kommer allt med Freedash, XBLA och DLC och liknande fungera igen, eller?

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Nu när jag får min nya disk imorgon är det bara att plocka ur den gamla. Starta upp boxen och formatera den nya, och sedan FTP över allt som låg på den gamla till den nya? Då kommer allt med Freedash, XBLA och DLC och liknande fungera igen, eller?
    Ja, men se till att logga ut från profiler och allt sådant där innan du kopierar, det som används kopieras inte, och jag skulle INTE köra över allt genom FTP, jag skulle hellre använda mig av en USB hårddisk att lagra det på...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Nä förresten det går väl inte ens? FSD ligger ju på hårddisken och utan det funkar ju inte FTP... Om inte jag missförstått allt vill säga. Sak samma jag kan lika gärna överföra direkt från Windows med gamla Xplorer360. Det går ju dessutom eventuellt även fortare. Det lär iaf inte ta längre tid.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Nä förresten det går väl inte ens? FSD ligger ju på hårddisken och utan det funkar ju inte FTP... Om inte jag missförstått allt vill säga. Sak samma jag kan lika gärna överföra direkt från Windows med gamla Xplorer360. Det går ju dessutom eventuellt även fortare. Det lär iaf inte ta längre tid.
    På hårddisken borde du ha XEXMenu i ISO format bränn den på en skiva och kopiera till en USB hårddisk den vägen, Xplorer360 funkar BARA med signerade diskar, och det är väldigt buggigt, verkligen inget du vill hålla på göra backup med...

    Kör direkt på Konsollen istället, du kan även köra FSD från USB med hjälp av XEXMenu eller dyligt, går även att få FSD att autostarta med hjälp av Dashlaunch från t.ex. USB
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Jag tycker Rawflash funkar bra till dashboarduppdateringar. Väldigt kortfattat hur jag kör det:

    1) Bygg en nandimage mha lämpligt program, exvis xeBuild. Swizzys guide där är alldeles utmärkt om du behöver hjälp med det.

    2) Kopiera över den outputade nandimagen till rotkatalogen på en usbsticka, byt namn på den till nandflash.bin om den inte redan heter så.

    3) Plocka hem Rawflash, kopiera Xenon.elf från zipfilen till usbstickans rotkatalog.

    4) Plugga i usbstickan i xboxen (när den är avstängd) och boota den till Xell (starta med ejectknappen). Rawflash startar automagiskt. Låt det göra sitt jobb.

    5) Ryck ur usbstickan och boota om när Rawflash säger att den är klar och att det är okej att reboota. Boota upp med powerknappen denna gång, inte ejectknappen som förra gången. Eventuellt kan du behöva powercycla boxen om den inte bootar direkt, bara att rycka sladden en stund.

    6) Frivilligt, om du vill ha avatars: Plocka hem den officiella USB-dashboardinstallern av samma dashversion du byggde din nandimage på. Var jävligt noga med versionsnumret, råkar du ta en högre version av dashinstallern skulle jag tippa på att din moddade nandimage blir överskriven, och skulle det ske måste Xboxen allra minst öppnas och flashas om med en hårdvaruflasher. I värsta fall, om du lyckas installera senaste stockdashboarden, kan du disabla RGH helt tills någon släpper en fix, om det nu ens sker. Sitter du med en Phat är du förmodligen körd tills det kommer ett nytt hack om du inte gjort någon av modsen för att förhindra bränning av efuses. Det är alltså bäst att passa sig väldigt noga.

    Kör dashinstallern precis som vanligt på boxen, bara att packa upp katalogen i zippen till roten på ett usbminne och stoppa i Xboxen, och sedan följa onscreeninstruktionerna. Har du byggt nandimage med dashlaunchpatcharna får du ev. byta namn på katalogen på usbminnet från $SystemUpdate till $$SystemUpdate för att det ska ta skruv, är inte riktigt säker på katalognamnen (brukar slänga på Dashlaunch efteråt) så funkar inte detta får du googla rätt på hur man gör.
    Last edited by kaputnik; 2012-02-20 at 01:32.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    kör hdd partition (compatibility) fixern innan du börjar kopiera filer, har hört att du eventuellt kan förlora data när du kör den så de e väl smartare att köra på en tom disk?Sen skulle jag inte använda FSD's filhanterare för att kopiera filerna. Den är riktigt instabil och kraschar ofta... Kör XEXMenu, det lär funka bättre.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
    Kör dashinstallern precis som vanligt på boxen, bara att packa upp katalogen i zippen till roten på ett usbminne och stoppa i Xboxen, och sedan följa onscreeninstruktionerna. Har du byggt nandimage med dashlaunchpatcharna får du ev. byta namn på katalogen på usbminnet från $SystemUpdate till $$SystemUpdate för att det ska ta skruv, är inte riktigt säker på katalognamnen (brukar slänga på Dashlaunch efteråt) så funkar inte detta får du googla rätt på hur man gör.
    Den ska heta $$ystemUpdate alternativt kan man lägga en launch.ini med följande innehåll på samma minne (och starta med det):

    Kod:
    [Settings]
    noupdater = false
    Använder du dessutom xeBuild GUI som har den en funktion för att ladda hem rätt uppdatering åt dig och fixa allt detta redan från början
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    På hårddisken borde du ha XEXMenu i ISO format bränn den på en skiva och kopiera till en USB hårddisk den vägen, Xplorer360 funkar BARA med signerade diskar, och det är väldigt buggigt, verkligen inget du vill hålla på göra backup med...

    Kör direkt på Konsollen istället, du kan även köra FSD från USB med hjälp av XEXMenu eller dyligt, går även att få FSD att autostarta med hjälp av Dashlaunch från t.ex. USB
    Jag använde Xplorer360 igår för att kopiera allt jag hade på min hårddisk till en mapp på datorn. Men jag hittar inte XEXMenu på den. Jag vet att det finns för jag har kört det på Xbox:en. Är det någon särskild plats jag bör leta på?
    Dessutom är det alltså så att jag inte kommer kunna använda Xplorer360 för att lägga tillbaka innehållet på min Xbox.
    Går det att plugga in min gamla HDD via USB-adapter till Xbox:en? Eller måste filsystemet vara FAT32? Xbox använder ju sitt eget. Har ingen HDD just nu som använder FAT32 utan får i så fall ta och formatera en................är ju förstås inget problem insåg jag precis.........bara att ta en av alla mina hårddiskar som ligger och spökar och koppla in den via USB-adapter. Ska ta och göra det direkt och kopiera innehållet även på en av dem fast via XEXMenu den här gången.

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Formaterar just nu om en av mina gamla 250 GB hårddiskar till FAT32. Trodde i min enfald att det skulle gå lika fort som att byta från FAT32 till NTFS men insåg precis att det verkar ta en hel förbannad evighet.......nåja bara att vänta. Iaf en erfarenhet rikare. Åt andra hållet har konventerat många diskar under årens lopp men aldrig åt andra hållet.

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Får väl ta och leta upp en ISO med XEXMenu med, nu tar ju formateringen en sådan jäkla tid att jag har tid att leta.

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    En fråga bara. Kan man köra en ISO med XeXMenu på en RGH-maskin med standard DVD-firmware?

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    En fråga bara. Kan man köra en ISO med XeXMenu på en RGH-maskin med standard DVD-firmware?
    Ja, det kan du, den är som en vanlig DATA skiva

    Vad gäller att hitta XEXMenu ligger det här:

    HDD1:\Content\000...\C0DE99900~\...\C0DE999000~
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Efter att datorn stått och arbetat i ungefär två timmar så säger Windows 7 till att det inte går......morrr....
    Men laddade ner något program som heter Paragon Hard Disk Manager 2010 och det löste problemet på bara några sekunder.
    Då har man iaf lyckats komma så långt då.

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Guiformat är annars väldigt bra också iaf om du BARA ska formatera i FAT32
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Efter att datorn stått och arbetat i ungefär två timmar så säger Windows 7 till att det inte går......morrr....
    Men laddade ner något program som heter Paragon Hard Disk Manager 2010 och det löste problemet på bara några sekunder.
    Då har man iaf lyckats komma så långt då.
    Tips till nästa gång; använd konsollkommandot format istället för den grafiska varianten, så kan du overrida alla såna där trista begränsningar som finns där för att det ska vara bakåtkompatibelt med Windows 98 och sånt, samtidigt som du slipper installera en massa extraprogram. Och ett litet /q som växel till format hade också gjort att det gått på sekunder

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jag använde faktiskt av CMD (format fs:fat32 g: ) men jag använde mig inte av /q växeln. När formateringen var klar så sa Windows 7 att det inte gick för att disken var för stor...

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Jag använde faktiskt av CMD (format fs:fat32 g: ) men jag använde mig inte av /q växeln. När formateringen var klar så sa Windows 7 att det inte gick för att disken var för stor...
    Guiformat ftw
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Använde Xplorer360 för att kopiera allt innehåll jag hade på min gamla hårddisk till datorn. Nu är jag lite förvirrad var jag ska lägga tillbaka allt.
    Xplorer360 skapade tre mappar på min dator: Partition 0, Partition 2 och Partition 3.

    Jag antar och det verkar som om innehållet i Partition 3 är det som nu ska ligga i HDD1:\
    Men jag lyckas inte hitta på nätet var jag ska lägga innehållet i de två andra partitionerna. Eller behöver jag inte bry mig om dessa?


    För övrigt kan jag meddela att efter jag formaterat HDD så körde jag XEX filen från MS för Xbox 1 emulering. Jag misstänker att det programmet även skapade Partition 0, inget jag har kollat iofs. Men jag vet att den inte fanns efter formateringen iaf och efter jag har kört programmet har jag inte kollat efter.

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Använde Xplorer360 för att kopiera allt innehåll jag hade på min gamla hårddisk till datorn. Nu är jag lite förvirrad var jag ska lägga tillbaka allt.
    Xplorer360 skapade tre mappar på min dator: Partition 0, Partition 2 och Partition 3.

    Jag antar och det verkar som om innehållet i Partition 3 är det som nu ska ligga i HDD1:\
    Men jag lyckas inte hitta på nätet var jag ska lägga innehållet i de två andra partitionerna. Eller behöver jag inte bry mig om dessa?


    För övrigt kan jag meddela att efter jag formaterat HDD så körde jag XEX filen från MS för Xbox 1 emulering. Jag misstänker att det programmet även skapade Partition 0, inget jag har kollat iofs. Men jag vet att den inte fanns efter formateringen iaf och efter jag har kört programmet har jag inte kollat efter.
    HDD1 = Partition 3

    Det är väl den ända du egentligen behöver tänka på eftersom du troligen bara vill ha in dina sparningar etc.?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jag hade inga save filer. Eller jag hade spelat två timmar på Final Fantasy XIII-2, men det tog jag och spela om idag istället.
    Dock insåg jag att jag behövde min Compa.... folder in i HDDX annars funka inte NES emulatorn men det löste sig också. Så nu är jag back in business bortsett från det märkliga faktum att XBLA vägrar att listas i FSD. Vanliga Xbox 360 spel, NES emulatorn och XM360 listas dock. Jag får starta XBLA genom File Manager eller NXE.

    Jag har lagt till HDD1:\Content\000......\ som path och provat att ställa in Scan depth på alla möjliga nivåer utan att FSD lyckas hitta spelen (Pinball FX2, Warp, Hexic HD och Peggle).

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Efter att ha provat hur många varianter som helst utan att lyckas fick jag förslaget på FSD eget forum att lägga alla XBLA i en egen mapp enligt följande "HDD1:\XBLA\Namnet på spelet\Mappnamnet som spelet använder" och detta löste äntligen mitt problem.

    Så ex. WARP ligger nu så här "HDD1:\XBLA\WARP\584111DC\".
    Det underlättar ju i efterhand med då jag nu vet vilket mapp som innehåller vilket XBLA utan att behöva använda XM360 eller dylikt.

Liknande diskussioner

  1. formatera
    By sebbekingen in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 14:00
  2. formatera om wii
    By mois in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 11:24
  3. Formatera om?
    By Mitchi in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 16:44
  4. formatera om hdn
    By SJN in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 16:10
  5. Formatera HD
    By NeoBahamut in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 09:39

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •