Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Uppdatering av jtag alt konsoll?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Uppdatering av jtag alt konsoll?

    Hej!
    Fick lov att registrera mig för jag har blivit yr av all den fantastiska information som finns på detta forum.

    Jag sitter på en äldre 360 som blev jtag fixad för snart två år sedan. Kan köra säkerhetskopior från en extern usb disk via xexmenu 1.1. Har bara kört offline, aldrig ens haft den inkopplad på nätverket.
    Nu till mitt problem; Nya säkerhetskopior kräver att man uppdaterar något? Chansade och valde JA vid frågan, men fick endast svaret att skivan tydligen var oläsbar, detta via usb start av kopian.

    Lite info som jag lyckats gräva fram som kan va till hjälp: D: 2.0.8955.0 , K: 2.0.8955.0 , BK: 2.0.1888.0

    Har en känsla av att det är dashboarden som behöver en översyn eller rent av jtag modifieringen? Har kikat igenom guiden för uppdateringen m.m. men då jag inte vet exakt vad jag ska göra vill jag inte chansa och uppdatera felaktigt när det gäller flashningar och sånt.

    Har tyvärr ingen möjlighet att komma förbi sthlm, då jag bor en bit norrut. Och han som gjorde min jtag har lagt av och försvunnit..

    Tack på förhand och behövs mer info av nåt så fixar jag det.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    det enda du behöver göra är att du läser ur nanden ur den, kör den genom swizzys fina program, xebuild gui, och skriver tillbaka nanden. Det är relativt enkelt då xebuild gui tar hand om den krångla biten.

    Du ska däremot aldrig försöka uppdatera en hackad konsol på det vanliga, officiella sättet. Detta kan leda till att man måste programmera om den via LPT/USB eller i värsta fall att du blir av med hacket och förstör alla möjligheter att få tillbaka det (detta gäller bara om den som lödde maskinen slarvat och inte tagit bort R6T3, psxcare vet jag tar alltid bort den)

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    tagit bort R6T3, psxcare vet jag tar alltid bort den
    Endast på JTAG, inte RGH
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Endast på JTAG, inte RGH
    Kanske en dum fråga: varför plockar ni den inte på RGH-boxar? Det finns ju en klar poäng med att göra det på phats i alla fall.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
    Kanske en dum fråga: varför plockar ni den inte på RGH-boxar? Det finns ju en klar poäng med att göra det på phats i alla fall.
    För att det påverkat glitchandet negativt i vissa fall
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Jahapp, det verkar ha gått i hvete detta =/
    Plockade ut nanden med flash360, öppnade den i xebuild gui 2.01, med updates.xml och dashfiles.xml tagna från version 2.0 (för att autohämtningen av filer till dash 14699 skulle hämtas). Fick köra kamera tricket för att läsa ut min cpu key, trippelkollade att jag skrev in rätt i xebuild. Körde sen "Generate hacked image" och en nandfil skapades. Döpte om den till updflash.bin för att flash360 verkade vilja ha den så. Körde sedan uppdateringen och den klagade inte över något. Efter flashningen va klar så stängde flash360 av enheten och jag drog ur ström kabeln i minst 2 min (läst det nånstans).

    När jag nu startar enheten händer ingenting förutom att gröna cirkeln på enheten lyser rött =/

    Magkänslan säger att nåt gick fel =) Och att som amatör ska man inte hålla på med sånt här.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jonasss Visa Inlägg
    Jahapp, det verkar ha gått i hvete detta =/
    Plockade ut nanden med flash360, öppnade den i xebuild gui 2.01, med updates.xml och dashfiles.xml tagna från version 2.0 (för att autohämtningen av filer till dash 14699 skulle hämtas). Fick köra kamera tricket för att läsa ut min cpu key, trippelkollade att jag skrev in rätt i xebuild. Körde sen "Generate hacked image" och en nandfil skapades. Döpte om den till updflash.bin för att flash360 verkade vilja ha den så. Körde sedan uppdateringen och den klagade inte över något. Efter flashningen va klar så stängde flash360 av enheten och jag drog ur ström kabeln i minst 2 min (läst det nånstans).

    När jag nu startar enheten händer ingenting förutom att gröna cirkeln på enheten lyser rött =/

    Magkänslan säger att nåt gick fel =) Och att som amatör ska man inte hålla på med sånt här.
    Kolla din CPUKey med Check KV, den nyttjar då din CPUKey för att dekryptera din keyvault Om den stämmer har något annat blivit fel, vad händer om du startar med eject? samma sak?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Kollat med Check KV och om den stämmer eller inte har jag ingen aning om.. Alla fält blir iaf ifyllda.
    Tyvärr blir det röd ring med uppstart via eject knappen också, eller rättare sagt så blir 3 av 4 dioder röda. Den övre till höger förblir släckt..

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Kollade närmare nu på enheten och jämförde med siffrorna som check kv visade. Serial stämmer, mfr date stämmer. Resten ser jag inte på etiketten på enheten..

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Ok, då stämmer iaf din CPUKey, hade den inte varit korrekt hade programmet sagt ERROR överallt

    Gör mig en tjänst, kolla vad det blir för felkod: Håll in Sync knappen (den du synkar handkontroller med) och tryck på Eject, notera hur många lampor som blinkar, detta motsvarar 1 siffra i felkoden, den innehåller 4 siffror, upprepa tills du fått ut alla 4 siffrorna...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Okej.. Som jag förstår det så blir felkoden 4-4-2-2

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jonasss Visa Inlägg
    Okej.. Som jag förstår det så blir felkoden 4-4-2-2
    skicka din dump, din byggda image och loggen till mig så kikar jag på vad som blev fel... det är ett mjukvarufel helt klart, mitt mål med xeBuild GUI är att det ska vara svårt att göra fel, så jag har troligen inte lyckats tillräckligt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Fick ordna en tillfällig lösning för att skicka filer, längesen jag pillade med .htaccess så jag fick inte till en snyggare lösning.

    Nanddumpen: http://handyman.dyndns.tv/temp/nand/flashdmp.bin
    Nandflashen: http://handyman.dyndns.tv/temp/nand/nandflash.bin

    Här ser jag en konstig grej jag inte reflekterade över tidigare. Nandflash.bin är mycket mindre än orginalet. Vet ej om det ska vara så eller inte..

    Loggen:

    ==================================
    Swizzy's xeBuild GUI version 2.01
    Log Started: Thursday 2012-03-01 19:23:55
    ==================================
    Using xell-reloaded for JTAG/SMC hack
    Copying Normal (Old) hack patched SMC... Done!
    Including dashlaunch... Done!
    Including custom dashlaunch settings (launch.ini)... Done!
    Copying nand to data directory, this may take a while... Done!

    Parameters sent to xeBuild:

    -noenter -t jtag -c jasper256 -d data -f 14699 -b DD88AD0C9ED669E7B56794FB68563EFA -p cadcadda78352156f48bc6cc19cc4f8d output.bin

    Building nand using xeBuild (this may take a while):

    ---------------------------------------------------------------
    xeBuild v1.01.421
    ---------------------------------------------------------------
    building jtag image
    ***** WARNING: could not find a non-zero CF LDV to use, setting it to 1 but that may be incorrect!
    ---------------------------------------------------------------
    output.bin image built, info:
    ---------------------------------------------------------------
    Console : Jasper (big block)
    NAND size: 64MiB (system only)
    Build : JTAG
    Xell : power on console with console eject button
    CPU Key : cadcadda78352156f48bc6cc19cc4f8d
    1BL Key : DD88AD0C9ED669E7B56794FB68563EFA
    DVD Key : 1E321AB24A5C43C234E212A7980F820B
    CF LDV : 1
    KV type : type2 (hashed)
    ---------------------------------------------------------------
    xeBuild Finished. Have a nice day.
    ---------------------------------------------------------------


    Moving output to your destination directory... Done!
    Cleaning data and temporary directories... Done!


    ****** The app has now finished! ******
    Ordnade även ett screenshot på xebuild som visar inställningarna: http://handyman.dyndns.tv/temp/nand/xebuild.jpg
    Last edited by Jonasss; 2012-03-02 at 10:12.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jonasss Visa Inlägg
    Här ser jag en konstig grej jag inte reflekterade över tidigare. Nandflash.bin är mycket mindre än orginalet. Vet ej om det ska vara så eller inte..
    Det är fullt normalt eftersom du har en bigblock, dvs. en maskin med minnesenhet på moderkortet, nandflash består endast av systemet, flashdmp består av HELA nanden med minnesenheten

    Laddat hem allting nu, ska kika på det ikväll efter jobbet kolla igenom nanden och se om jag hittar vad som blev fel, du kan ta bort dom från servern/inlägget om du vill
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Jättestort tack till hjälpen jag får! Än så länge känner jag hopp om att få liv i skrället igen, dock verkar det som en omflashning med specialgrejer verkar behövas. Ni har möjligen ingen branchgren i Umeå? =)

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jonasss Visa Inlägg
    Jättestort tack till hjälpen jag får! Än så länge känner jag hopp om att få liv i skrället igen, dock verkar det som en omflashning med specialgrejer verkar behövas. Ni har möjligen ingen branchgren i Umeå? =)
    Japp, den behöver programmeras om med hjälp av en nand programmerare eller LPT kabel (hembyggd version) vi har tyvär bara en butik i stockholm, finns säkert någon där i umeå som kan fixa det också, men då är det inte ett företag som oss...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Guide: Uppdatera din JTAG/RGH-JTAG med xeBuild GUI 1.1 till Dashboard 2.0.14699.0
    By Swizzy in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 21:27
  2. Jtag hjälp med uppdatering
    By tombl046 in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 20:21
  3. usa acc på pal konsoll
    By DrMyxo in forum Playstation 3
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 00:30
  4. Svartvit bild på USA-konsoll
    By halle7 in forum Playstation 3
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 17:49
  5. Fake psp konsoll?
    By nsr_90 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 09:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •