Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Använda aceton på cpu/gpu?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2012
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Använda aceton på cpu/gpu?

    Hej, Jag har försökt fixa min kompis xbox 360. Köpte och använde xecuter rrod fix. Hur som helst så kvarstår ringarna. Jag hade ej någon acohol lösning att ta bort den gamla pastan så funderar på att öppna upp boxen igen och göra rent gpu/cpu innan jag har på ny pasta. Någon som vet ifall vanlig aceton duger?

    En skum sak som jag har märkt. När jag vänder xboxen upp och ner samt matar in&ut dvd-spelaren och trycker på undersida locket så lyckas xboxen komma igång på riktigt.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Aceton är ett väldigt aggressivt lösningsmedel, jag hade definitivt undvikit att använda det. Det skulle inte förvåna mig alls om det angriper epoxyn i kretskortslaminatet. Ska du köra någon fulvariant (läs: något som inte är en specialprodukt för elektronikrengöring) så är nog isopropanol eller vanlig T-sprit det snällaste.

    I övrigt, alla de där rrod-fixarna som går ut på att man pressar GPU-kapseln hårdare mot kretskortet är i bästa fall bara temporära lösningar.

    GPU:n är som du kanske känner till kapslad i ett BGA-paket. På grund av temperaturskiftningarna och genom dem materialutvidgningen i kretskort och kapsel utsätts "lödningarna" för mekanisk påverkan, till slut spricker de helt enkelt, och rrod är ett faktum. De gamla 360orna tillverkades när ROHS-direktivet (som bland annat begränsar användningen av tungmetaller vid industriell tillverkning av elektronik) var helt nytt, och det där med blyfritt lödtenn inte var så värst välutvecklat. Skälet till att man legerar i bly är att rent tenn har en förmåga att bli kristallint, och därmed är rätt skört och känsligt för mekanisk påverkan. Legerat med bly blir tennet mycket segare och mindre benäget till kristallbildning. Nu har det blyfria lödtennet utvecklats och blivit mycket bättre än det var för 6-7 år sedan, men blyfritt lödtenn av "äldre" sort tillsammans med att 360:ns gpu går jäkligt varm gör det till en tidsfråga innan det pajar.

    Genom att pressa ihop alltihopa hårdare så kan du få elektrisk kontakt igen, men problemet kvarstår fortfarande, och till slut kommer gränsskiktet ha korroderat/nötts ner så inte ens det ökade trycket kan åstadkomma elektrisk kontakt.

    Det bästa man kan göra är en reballing, där man byter ut tennkulorna mot nya sådana med blyinnehåll. Detta är dock mycket svårt att göra utan professionell utrustning för ändamålet, och ingenting jag skulle rekommendera någon att försöka sig på hemma. Det finns kulor och kanske även grids för den kapsel 360:ns gpu kommer i att köpa för hemmapularen, men det chansen att lyckas är nog minimal. Att lämna in och få det gjort är nog inte heller något alternativ, skulle tippa på att det blir dyrare än att köpa en ny 360.

    Vad du däremot kan göra hemma är att försöka reflowa gpu:n. Visst, du sitter där med precis samma undermåliga tenn, men om du samtidigt förbättrar kylningen på boxen, så den inte går så varm, så minskar du den mekaniska påverkan på grund av värmeutvidgning, och då finns det ändå en viss möjlighet att det kan hålla i längden.

    Jag har själv reflowat en handfull Xboxar och lyckats med alla utom en. Två har jag kört en riktig fulmetod på, där jag slog in moderkortet i rockwool och aluminiumfolie, bortsett från GPU:n och motsvarande ställe på moderkortets undersida, och stoppade det i ugnen i 10 minuter på 250 grader. Värmetålig tejp för att hålla ner foliekanterna är nästan ett måste, kan köpas för ett par dollar på diverse hongkongsiter. Denna metod lyckades i ett av fallen, i det andra fallet funkade det några veckor, sedan dog boxen igen.

    I de övriga fallen har jag värmt underifrån med en lagervärmare (det går säkert precis lika bra med spisplatta). Jag lade ett kopparblock i samma storlek som GPU:n på lagervärmaren. Vidare skar jag ut ett hål i en bit isolering som var lika stort som kopparbloc_k, och la den på lagervärmaren, så bara kopparbloc_ket stack upp, detta för att skydda de delar av moderkortet jag inte ville värma från strålningsvärmen, och sedan lade jag på moderkortet, så gpu:n var positionerad rakt ovanför kopparbloc_ket. Ovanifrån värmde jag med med varmluftspistol. Givetvis hade jag gjort en liten box för gpu:n jag värmde inuti för att skydda övriga komponenter (speciellt elektrolytkondingar) på moderkortet. Jag mätte temperaturen med en IR-termometer, och körde ~3 minuter från det att ovansidan hade kommit över 218 grader, vilket är den ungefärliga smältpunkten (som i att eutektikum uppnåtts) för blyfritt lödtenn. Jag lät aldrig temperaturen komma över 250 grader. Denna metod har lyckats i samtliga fall jag kört den (3 eller 4 gånger, minns inte säkert). Jo, jag vet, kanske lite väl klent statistiskt underlag, men rätt bra resultat ändå tycker jag

    Har sett en del guider i ämnet på nätet, googla på "Xbox360 reflowing" eller nåt sånt, så bör du hitta något mer beskrivande än detta

    [edit] "bloc_k" pga tokjobbigt bad word filter som inte verkar gilla samma ord utan underscore
    Last edited by kaputnik; 2012-03-02 at 09:42.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    54
    Respekt
    10
    Aceton innehåller fetter och rekommenderas vanligtvis inte för elektronik.

    Köp "Elektronikrengöring" på apoteket istället.
    Soldiers of Mist

Liknande diskussioner

  1. Gripen's aceton runt cpu/gpu?
    By agd_zoo in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 22:06
  2. Kan jag använda Evo-X
    By Jepper in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 19:13
  3. använda org hd i pc
    By fake in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 22:02
  4. Kan man använda...
    By covenant in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-05-02, 21:53
  5. Använda sig av .gi?
    By ROQ_Les in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-25, 16:01

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •