Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: wii funderingar innan köp

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    80
    Respekt
    17

    wii funderingar innan köp

    Hej,
    Såg nyligen att man kunde köpa spel genom online, som xbox 360 arcade.
    Vill spela gamla mario kart 64 och andra gamla mario spel.

    1. Om man köper en Wii, kan man ladda hem dessa gamla spel till konsollen eller måste man köpa de online ??
    2. Går det att ladda ner wii spel från nätet och spela genom extern hårddisk, istället för att bränna en massa skivor ??
    3. Kan man bli bannad som på xbox 360 ??
    4. Vad händer om jag köpt ett online spel och sen skulle bli bannad eller liknande, har jag kvar spelet och kan spela den ??
    5. Online spelen som nes, snes osv, vart sparas de i wii, eftersom den inte har inbyggd hårddisk ??

    /vill ha en konsoll med alla mario spel

    Tacksam för all svar

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    1. Ja, det kallas "WiiWare" eller "VC" (VC = Virtual Console)
    2. Ja det går utan några som helst problem bara man softmoddar den.
    3. Inte vad jag vet, hittils har väl ingen blivit bannad av nintendo.
    4. Som sagt, ingen som blivit bannad änsålänge vad jag känner till så den frågan går inte att svara på riktigt...
    5. Den har inbyggt minne, där sparas det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    80
    Respekt
    17
    Jag tänkte på den nya svarta wii, där det ofta står att den är liggande och inte är bakåtkompatiel med GameCube spel eller tillbehör.

    1. Vad är skillnaden mellan den svarta och de gamla vita, cpu, lägre strömförbrukning eller vad ??

    2. Jag skulle vilja ha ett chip eller softmod (vad det nu är), som ska klara av all spel som man kan ladda ner, utan att behöver tänka på region osv, finns det ??
    Den ska dessutom kunna spela virtual-spel som man köper ner från online, sen spela från extern hårddisk.
    Vilken är det billigaste chip alternativet om ni installerar den också åt mig ??

    3. Finns det wii vit, som inte klarar av gamecube spel osv, eller är det bara den svarta versionen ??

    4. Är det nån version av wii som jag bör ha, t.ex är de äldre bättre att chippa än de nya osv, vill ju ha de senaste uppdateringar osv ??

    5. Syns det att man har chippat när man ska sälja den, tex på konsollen eller i menyn i wii ??

    6. Jag kommer inte att bränna ner spel till skivor, vill bara spela från hdd.
    Min bror har originala wii spel, kan man ta de och sen föra över de till externa hdd och spela därifrån ??

    Tack för all svar
    Last edited by traxstar7; 2012-03-07 at 00:51.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av traxstar7 Visa Inlägg
    Jag tänkte på den nya svarta wii, där det ofta står att den är liggande och inte är bakåtkompatiel med GameCube spel eller tillbehör.

    1. Vad är skillnaden mellan den svarta och de gamla vita, cpu, lägre strömförbrukning eller vad ??

    2. Jag skulle vilja ha ett chip eller softmod (vad det nu är), som ska klara av all spel som man kan ladda ner, utan att behöver tänka på region osv, finns det ??
    Den ska dessutom kunna spela virtual-spel som man köper ner från online, sen spela från extern hårddisk.
    Vilken är det billigaste chip alternativet om ni installerar den också åt mig ??

    3. Finns det wii vit, som inte klarar av gamecube spel osv, eller är det bara den svarta versionen ??

    4. Är det nån version av wii som jag bör ha, t.ex är de äldre bättre att chippa än de nya osv, vill ju ha de senaste uppdateringar osv ??

    5. Syns det att man har chippat när man ska sälja den, tex på konsollen eller i menyn i wii ??

    6. Jag kommer inte att bränna ner spel till skivor, vill bara spela från hdd.
    Min bror har originala wii spel, kan man ta de och sen föra över de till externa hdd och spela därifrån ??

    Tack för all svar
    1. Skalet, på senare tid har man även tagit bort stödet för gamecube (man har helt tagit bort portarna för gamecube kontroller och minneskort)

    2. Softmoddning är det du vill ha, det är dock inte 100% regionsfritt, det är cirka 99% som funkar... några enstaka titlar som inte funkar

    3. Finns både vita och svarta som inte har Gamecube stödet... typ alla dom nya wii enheterna saknar det stödet...

    4. Första wii kör även backup skivor med bara softmoddning, dom är dessutom säkrare om det skiter sig (pga man kan installera bootmii som boot2 vilket gör att den har extra "brick protection" skiter sig original systemet kan man fortfarande starta bootmii som kan skriva tillbaka en backup och lösa problemet)

    5. Det finns ett extra kanal i menyerna om du kört softmoddning, annars syns det bara att den är chippad om det sticker ut en uppdaterings kabel, eller att man tagit sig in i konsollen.

    6. Japp, du kan kopiera in spelen till extern disk utan problem
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    80
    Respekt
    17
    Så de äldre är bättre, då de har stöd för gamecube och lättare att fixa om man brickar den?

    Räcker det att köpa en wii med kortläsare så vet man att den är gammal?

    Vad kostar softmodden och hur lång tid tar det om lämnar in den hos er?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Finns olika "nivåer" på ålder, med hjälp av serienumret kan man göra en bedömning av vad som går/inte går att göra. Så nej, bara för att den har portarna för gamecube handkontroller/minneskort betyder det inte att det är en så tidig modell att den t.ex. tar brända spel bara genom softmod.

    Softmod kostar 495:- och är klart 1-2 timmar efter du lämnat in.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    80
    Respekt
    17
    Ska jag chansa på att köpa en begagnad wii eller köpa en ny wii som har gamecube support?

    Tack för all svar

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Begagnad wii kan ha sliten dvdläsare = 850:- för att reparera.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    80
    Respekt
    17
    Hur ofta går en dvdläsare sönder ??

    Men vill och ska ju spela från en extern hdd, spelar det nån roll då ??

    Tack för all svar

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av traxstar7 Visa Inlägg
    Hur ofta går en dvdläsare sönder ??

    Men vill och ska ju spela från en extern hdd, spelar det nån roll då ??

    Tack för all svar
    Den är sönder på wii:n jag har hemma, och vi har ju bytt en och annan dvdläsare. I övrigt har jag ingen statistik. Men det är ju surt att betala för en begagnad wii som kostar nästan lika mycket som en ny att reparera till full funktionalitet. Utöver det spelar det ingen roll om man ändå bara kör från usb.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    80
    Respekt
    17
    Ok, tack så hemskt mycket för alla svar.

  12. #12
    Registrerade
    Jun 2008
    Inlägg
    80
    Respekt
    17
    Har nu köpt en wii, gäller bara att ha tid och åka 1h för att softmodda den då.

    Wii har ju bara ett litet internt minne, ska man köpa minneskort eller går det att spara VC spel och allt annat på extern hårddisk ??

    Tack på förhand

Liknande diskussioner

  1. [JTAG] Funderingar å Frågor innan mitt köp
    By SomethingUnkown in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 22:21
  2. PS3 funderingar.
    By Eggan in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 19:41
  3. Funderingar
    By myrek in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-06-02, 23:43
  4. funderingar
    By Mr_Messias in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-03, 22:49
  5. Funderingar
    By Jochen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-02-07, 10:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •