Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Hur ska jag gå till väga för att spela roms?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Hur ska jag gå till väga för att spela roms?

    Tjena alla!

    Har precis börjat bekanta mig med FSD och har precis lärt mig hur man konverterar och får igång 360 spelen.

    Nu är det så att jag vill ge mig på de gamla goa spelen.
    Har för närvarande dessa emulatorer inlagda under mappen homebrew: Snes360, FFPlay, mame (varför ligger dom inte under emulatorer som är tomt?)
    Vad jag förstår det som är SNES till för Super Nintendo och någon av dom andra två kanske är till för arkadspel.

    Hur går jag då tillväga för att få in spelen i emulatorn?
    Ska man köra med samma filändelse på romsen som när man lirar på datorn eller behöver man konvertera dom på något sätt?
    Jag testade att lägga in Super Mario Kart (E) (!).smc i "HDD1\:EMUS\SNES360\roms för att sedan scanna manuellt men den dyker inte upp i SNES360?

    Vet att det är många frågor och ber så mycket om ursäkt för detta och ber att ni har överseende med hur grön jag är inom området
    Om någon har hittat en guide på hur man gör så länka den gärna här, skulle uppskattas!

    Tack för ett grymt jobb i förväg

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bexett Visa Inlägg
    Tjena alla!

    Har precis börjat bekanta mig med FSD och har precis lärt mig hur man konverterar och får igång 360 spelen.

    Nu är det så att jag vill ge mig på de gamla goa spelen.
    Har för närvarande dessa emulatorer inlagda under mappen homebrew: Snes360, FFPlay, mame (varför ligger dom inte under emulatorer som är tomt?)
    Vad jag förstår det som är SNES till för Super Nintendo och någon av dom andra två kanske är till för arkadspel.

    Hur går jag då tillväga för att få in spelen i emulatorn?
    Ska man köra med samma filändelse på romsen som när man lirar på datorn eller behöver man konvertera dom på något sätt?
    Jag testade att lägga in Super Mario Kart (E) (!).smc i "HDD1\:EMUS\SNES360\roms för att sedan scanna manuellt men den dyker inte upp i SNES360?

    Vet att det är många frågor och ber så mycket om ursäkt för detta och ber att ni har överseende med hur grön jag är inom området
    Om någon har hittat en guide på hur man gör så länka den gärna här, skulle uppskattas!

    Tack för ett grymt jobb i förväg
    Läs readme/nfo för SNES360, där står det hur du ska lägga spelen, testa även att göra namnen på filerna så simpla som möjligt dvs. i det här fallet "SuperMarioKart.smc" istället för att se till att det inte är någonting sådant som ställer till med problemet

    Och jag hoppas du inte tror att dom ska dyka upp i FSD utan att det är i SNES360 du inte hittar dom, för FSD kan inte hantera Emulator spel, det kan emulatorerna
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Nej jag förstår att den bara går att hitta genom SNES360.
    Men jag måste väl fortfarande Scanna genom HDD:n för att dom ska dyka upp i Emulatorn?
    Vilka emulatorer skulle du rekomendera till SEGA, NES & N64?

    Tack för svaret!

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av bexett Visa Inlägg
    Nej jag förstår att den bara går att hitta genom SNES360.
    Men jag måste väl fortfarande Scanna genom HDD:n för att dom ska dyka upp i Emulatorn?
    Vilka emulatorer skulle du rekomendera till SEGA, NES & N64?

    Tack för svaret!
    scanna igenom hdd? Med FSD menar du? Nej, det kommer inte påverka emulatorn ett dugg. Scannar du med FSD så bygger du upp FSD's databas.

    Till nes skulle jag nog rekommendera att du kör nån nes emulator för Xbox 1 genom xbox-emulatorn då den har mycket bättre funktioner och kompatibilitet än den som finns till 360.

    Vilken sega-konsol syftar du på? Finns en bra megadrive emulator som heter typ gens360 tror jag de var, och så finns en dreamcast emulator som är under utveckling, den har jag testat lite och den verkar riktigt lovande. Nulldc-360 heter den och är libxenon homebrew, dvs. Den måste startas igenom xell/xellous/xell-reloaded som du kör genom att starta din 360 med ejectknappen istället för handkontrollen eller powerknappen.

    Till n64 finns mupen64-360, den funkar rätt bra även om den inte stödjer alla spel än. Även den är libxenon homebrew så ovanstående gäller.

    Dessutom krävs det att du använder ett usb minne eller en usb disk när du kör libxenon homebrew (for now, kommer mest sannolikt att gå å köra från xboxens interna disk inom en snar framtid)

    oh förresten, ffplay360 är ingen emulator, det är en videospelare

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tack för svaret nu har jag lite bättre koll på va de är för Emulatorer jag söker.
    Dock verkar det som om jag är helt väck när det gäller Snes360 alternativt att det är något krux med installationen.
    Jag har nu testat att lägga in filen "SuperMarioKart.smc" under HDD1\:EMUS\SNES360\roms.
    Jag skapade mappen roms under SNES360 där det också fanns en mapp som heter Preview.

    Det konstiga är att SNES360 hittar jag under Homebrew i FSD, borde den inte ligga under Emulatorer?
    Jag kommer in i Emulatorn och där står USB-minnet som Default. Testar då att trycka på RB och får fram XEX location. (Tror jag det heter)
    Men det kommer inte upp något spel. Kan jag gjort något annat fel?

    Edit. Enligt readme verkar jag lagt den rätt:

    "Roms should be placed in the following: (sorry if you dont like the locations but there
    a reason for their locations)

    GAME:\roms\ (dont have to worry about this one since its in the package)
    USB0:\_Emus\Snes360\Roms\
    USB1:\_Emus\Snes360\Roms\
    USB2:\_Emus\Snes360\Roms\
    DVD:\Roms\
    HDD:\Emus\Snes360\Roms\
    MEMUNIT0:\Roms\
    MEMUNIT1:\Roms\"

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    132
    Respekt
    13
    Ingen hjälp på själva emulatorerna, men du bör kunna trycka Y på snes360 och välja att flytta till emulatorer (istället för homebrew).

    // P

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av peroy Visa Inlägg
    Ingen hjälp på själva emulatorerna, men du bör kunna trycka Y på snes360 och välja att flytta till emulatorer (istället för homebrew).

    // P
    ovanstående är alltså för FSD och inget annat
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. hur ska jag gå till väga???
    By mikaelglad in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 03:42
  2. Hur ska jag gå till väga?
    By p0nta in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 14:48
  3. Hur gå till väga? - flasha Xboxen
    By M33P in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-02-04, 16:10
  4. hur ska jag gå till väga??
    By Kimo in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 12:58

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •