Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Gammal Hitachi - Dirty Disc

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17

Gammal Hitachi - Dirty Disc

En kund ringde igår och sa att hans gamla Hitachi slutat läsa backups sedan han uppdaterade till nyaste dashboarden. Dock får han upp dirty disc meddelandet och inte det vanliga felmeddelandet som man får om man försöker spela en backup i en originalmaskin. Han ringde då er och ni föreslog tydligen att han skulle leta upp någon i sin närhet och flasha om boxen. Sagt och gjort så leta han upp mig.

Men nu är jag lite fundersam. Ska jag ta och köra restore först innan jag flashar om hans Hitachi? Om den nu blivet vad man kan kalla semi-stock så kan det väl inte skada att köra restore först eller? Frågar er då ni tydligen hört talas om problemet förut för det har nämligen inte jag.

Kramar och tack på förhand.

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Jag undrar ju om det inte bara är så att han sitter på en Hitachi 79 och försöker spela Truncated XGD3. Men enligt honom funkar nu inga backups överhuvudtaget bara original. Får ta och testa den när han kommer ikväll......och innan dess misstänker jag att Swizzy redan gett ett komplett svar här som vanligt.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Jag undrar ju om det inte bara är så att han sitter på en Hitachi 79 och försöker spela Truncated XGD3. Men enligt honom funkar nu inga backups överhuvudtaget bara original. Får ta och testa den när han kommer ikväll......och innan dess misstänker jag att Swizzy redan gett ett komplett svar här som vanligt.
    You bet

Basically, det jag skulle göra är att först dumpa läsaren, oftast har dom redan en flash på Hitachi bara det att den inte funkar som den ska längre, den funkar finfint om du flyttar dvd'n till en annan konsoll (som använder nyckeln som finns på dvd'n) dvs. flashningen ligger där men funkar inte.

Hantera den som en helt vanlig uppdatering så ska du se att det funkar hur bra som helst
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Då provar jag det så fort som han kommer. Borde vara vilken minut som helst.

Men tack för ett förträffligt svar som alltid.

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Visade sig vara en av alla No-Show kunder...
    Jaja dyker han upp någon dag så vet jag vad jag ska börja med att göra iaf.

En fråga bara. Eftersom gamla 78/79 ännu inte har stöd för Topology Data så kan inga gamla AP2.5 eller nya XGD3 (förutom Disney spelet) fungera på nyaste dashboard eller?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Visade sig vara en av alla No-Show kunder...
    Jaja dyker han upp någon dag så vet jag vad jag ska börja med att göra iaf.

En fråga bara. Eftersom gamla 78/79 ännu inte har stöd för Topology Data så kan inga gamla AP2.5 eller nya XGD3 (förutom Disney spelet) fungera på nyaste dashboard eller?
    Har man fått nya DAE.bin (har du kört med konsollen kopplad till internet) kan du inte spela AP25 spel, XGD3 funkar sålänge dom INTE har AP25 :P (detta gäller alltså bara på hitachi 78/79 övriga läsare går hur bra som helst...)
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Jo men det är väl bara det där Disney spelet vad det nu heter av XGD3 som inte använder AP2.5? Sedan antar jag att man får nya DAE.bin oavsett om man uppdaterar till de nya "Windows 8" dashboarden oavsett om man uppdaterar via internet eller USB, inte sant? Jag undrar mest för att jag ska kunna berätta vilka spel som fungerar och vilka som inte kommer fungera. Vi får hoppas att C4E knäcker 1175 snart för han verkar inte orka fixa 78/79 innan den är klar. Antar att han hade löst dem för länge sedan annars om han bara haft lust.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Jo men det är väl bara det där Disney spelet vad det nu heter av XGD3 som inte använder AP2.5? Sedan antar jag att man får nya DAE.bin oavsett om man uppdaterar till de nya "Windows 8" dashboarden oavsett om man uppdaterar via internet eller USB, inte sant? Jag undrar mest för att jag ska kunna berätta vilka spel som fungerar och vilka som inte kommer fungera. Vi får hoppas att C4E knäcker 1175 snart för han verkar inte orka fixa 78/79 innan den är klar. Antar att han hade löst dem för länge sedan annars om han bara haft lust.
    Nja, jag har läst lite grann om det där, några säger att LT+ 2.0 funkar för dom även på 14xxx dashboards, dvs. dom har gamla DAE.bin, det som är sagt kring det där är att dom kört uppdateringen offline och därför klarat sig, jag vet inte själv huruvida det stämmer eller ej, men möjligheten finns...

78/79 är det låg prio på eftersom majoriteten är trasiga ändå, 1175 är mer prio på eftersom majoriteten nya maskiner har dom
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    78/79 är det låg prio på eftersom majoriteten är trasiga ändå, 1175 är mer prio på eftersom majoriteten nya maskiner har dom
    Jo givetvis. Jaja får höra hur han valt att uppdatera men jag antar att hans box är bannad då den enligt honom hade gamla Xtreme firmware i sig.
    Så det kan vara en äldre Hitachi än 78/79. Minns inte om Xtreme någonsin släpptes till dem. Jaja skit samma, dyker han upp så lär jag väl märka.

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Kunden dök upp för några dagar sedan, tänkte att jag skulle skriva vad som var fel.

Han hade en Hitachi 59 och precis som han hade beskrivit problemet för mig hade hans DVD blivet vad man kan kalla för semi-stock. Väldigt märkligt. Alla original gick bra men backups försökte starta men sedan fick man Dirty Disc felmeddelande. När jag dumpa hans firmware i JungleFlasher såg jag att han låg på gamla Xtreme 5.x (minns inte exakt vilken version).
    Så jag tog och körde restore och sedan lade jag inte iXtreme LT 2.0 precis som vanligt och efter det så fungerade den kanon igen.

Problemet hade tydligen uppstått när han uppdaterade dashboarden genom något spel för ett tag sedan. Vet inte om det kan bero på att han låg på en så gammal firmware som ställde till det, men det låter ju lite konstigt. Hur som helst så fungerade alltså allt kanon efter firmwares byte.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Som jag sa då mao
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Som jag sa då mao
    Har ni varit med om att spelare fått in korrupta firmwares? Jag har själv aldrig stött på det och trodde ärligt talat inte heller att det existera. Här är det ju boxen som ställt till det självt. Det hände ju inte vid flashningen av den eftersom den fungerat fläckfritt i flera år utan problem.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Har ni varit med om att spelare fått in korrupta firmwares? Jag har själv aldrig stött på det och trodde ärligt talat inte heller att det existera. Här är det ju boxen som ställt till det självt. Det hände ju inte vid flashningen av den eftersom den fungerat fläckfritt i flera år utan problem.
    Korrupta firmwares? nää, men att dom inte fungerat längre som dom gjorde förr ja. det är inget fel på firmwaren, det är nya skydd i dashboarden som gör att det inte funkar
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Korrupta firmwares? nää, men att dom inte fungerat längre som dom gjorde förr ja. det är inget fel på firmwaren, det är nya skydd i dashboarden som gör att det inte funkar
    Jaha ok. Tyckte mest att den uppförde sig konstigt i och med att den försökte starta spelen. Det gör ju inte en maskin som har stock och man stoppar i ett spel. Men det förklarar alltså varför den var konstig.

Liknande diskussioner

1. Your disc is dirty
    By Pepzen in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 11:38
  2. E65, E67. Disc Dirty!
    By djfrazz in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 13:07
  3. Dirty Disc?
    By Bibbee in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 21:25
  4. Dirty disc
    By mickys in forum XBOX 360 - Allmänt