Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: hey, nybörjare med frågor!

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    hey, nybörjare med frågor!

    hey, köpte av en vän en gammal Wii med Wiikey 2 chippet.

    kan jag uppdatera konsolen genom nätet utan problem?
    Eller måste jag ladda ned någon särskilt update?

    MVH

    Wis

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av wirrexx Visa Inlägg
    hey, köpte av en vän en gammal Wii med Wiikey 2 chippet.

    kan jag uppdatera konsolen genom nätet utan problem?
    Eller måste jag ladda ned någon särskilt update?

    MVH

    Wis
    Inget speciellt. Börja med att ladda ner uppdaterings-ison till wiikey 2 så du uppdaterar chippet först. Inte för att det spelar någon större roll.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Tusen tack för svaret.

    MVH

    Wiz

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Dvd?

    Uppdaterade Wiikey till allra senaste uppdateringen, men Nintendo låter mig inte uppdatera Konsolen till senaste mjukvara, dessutom så har jag slösat hela 300 kr på DVD+R DL (Verbatim) och DVD+R (TDK, 16x). För att göra backup på mina spel, till min förvåning, fungerar inte någon av dessa skivor (trots att jag testat dom i WiiBrickBlocker och Dolphin). Några tips på vad jag kan göra mer?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Softmodda den istället och kör från USB-disk, det där med chip i Wii är passé. Du kan dock låta chippet sitta kvar i Wiin om du vill, det gör ingen skada. Och du kommer ändå aldrig vilja köra från skiva igen, så även om det gjorde skada kunde det få sitta

    Det du i princip behöver göra är grovt förenklat att 1) installera Homebrew Channel via lämplig exploit och om det går även Bootmii som boot2, det är samma installer 2) installera någon lämplig cIOS, 3) installera lämplig USB-loader, 4) dunka in spel på disken, 5) spela tills tummarna blöder.

    Uppdatera mjukvaran gör du fördelaktligen mha DOP-Mii efter att du slängt in Homebrew Channel, eller för all del efter att du är klar med resten av softmodden också. Det spelar ingen roll.
    Last edited by kaputnik; 2012-04-02 at 18:58.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
    Softmodda den istället och kör från USB-disk, det där med chip i Wii är passé. Du kan dock låta chippet sitta kvar i Wiin om du vill, det gör ingen skada. Och du kommer ändå aldrig vilja köra från skiva igen, så även om det gjorde skada kunde det få sitta

    Det du i princip behöver göra är grovt förenklat att 1) installera Homebrew Channel via lämplig exploit och om det går även Bootmii som boot2, 2) installera någon lämplig cIOS, 3) installera lämplig USB-loader 4) dunka in spel på disken.

    Uppdatera mjukvaran gör du fördelaktligen mha DOP-Mii efter att du slängt in Homebrew Channel, eller för all del efter att du är klar med resten av softmodden också. Det spelar ingen roll.
    Lät bra, men har aldrig gjort det, så behöver söka på tutorials online, och måste införskaffa en ny HD och antar att jag måste ha den på fat32?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av wirrexx Visa Inlägg
    Lät bra, men har aldrig gjort det, så behöver söka på tutorials online, och måste införskaffa en ny HD och antar att jag måste ha den på fat32?
    Här har du en mycket fin guide. Den överdriver dock, och gör verkligen alla upptänkliga mods. Jag tycker du kan börja med att bara fixa till hdloading, vilket bara innefattar de steg jag drog upp i mitt förra inlägg

    Du kan köra FAT32, NTFS eller WBFS, om det inte kommit stöd för fler filsystem sedan jag pillade med Wii sist. Vad det gäller disk så behövs det inget speciellt, jag har en 160-giggare till min Wii, och den klarar allt som är spelvärt till Wii enligt min åsikt. I princip är det väl inte heller några problem att använda disken till annat också, och plugga i den i Wiin när du tänkt spela, om du nu inte vill köpa en dedikerad disk.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Tusen tack! =)

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    kaputnik: efter 2 timmars slit, har jag faktiskt fixat alla punkter.
    Ett par frågor.
    Måste spelen på HDD vara .wii eller fungerar det med .iso?

    Jag har en massa andra skiten på min HDD, behöver jag ha en speciell mapp eller separat HDD för spel?

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av wirrexx Visa Inlägg
    kaputnik: efter 2 timmars slit, har jag faktiskt fixat alla punkter.
    Ett par frågor.
    Måste spelen på HDD vara .wii eller fungerar det med .iso?

    Jag har en massa andra skiten på min HDD, behöver jag ha en speciell mapp eller separat HDD för spel?
    Oj, det var snabba ryck, ingen tid att förlora här


    Du kan inte köra .iso direkt så vitt jag vet om inget hänt på det senaste året eller hur länge sedan det nu kan vart jag moddade en Wii, du måste bygga om till .wbfs eller vad filformatet heter. Det finns ett klockrent program som sköter allt det där åt dig med att bygga om och lägga i rätt mapp osv, Wii Backup Manager heter det. Det borde vara omnämnt i softmoddningsguiden.


    Wii Backup Manager fixar rätt mapp åt dig om du kör på en redan befintlig FAT32-partition. Vill du däremot köra WBFS (som ger liiite snabbare laddtider, men som å andra sidan är jobbigt att göra nåt åt om filsystemet blir korrupt, etc) är det egen partition som gäller. Men kör du på FAT32, det är smidigast


    Ett tips förresten, släng in en forwarderchannel som pekar på usbloadern också, så slipper du starta det via HBC varenda gång.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    haha, jag e snabblärd. Gillar o pilla på teknik prylar för att se vad jag lär mig! =)

    tack igen!

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    kaputnik: allt har fungerat fin fint, lärt mig att fixa error 001 och 002 på köpet. Vilket är välkomnande. Men till att fixa en Forward channel, där har jag tyvärr ingen framgång. Tips? Tutorials? =)

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av wirrexx Visa Inlägg
    Jupp, den kan du använda om du vill och bygga din egen channel. Men annars finns det färdiga channels med snygga banners/ikoner eller vad du vill kalla det för de flesta usbloaders, kolla i tråden för aktuell loader här; http://gbatemp.net/forum/190-wii-backup-loaders/

    Du kommer behöva en wadmanager för att installera forwardern, har för mig jag kör Waninkokos variant på det, du kan kolla om du hittar nåt här: http://www.teknoconsolas.es/blogs/waninkoko

Liknande diskussioner

  1. Frågor från en nybörjare.
    By freddyc in forum Playstation 3
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 08:30
  2. PSP-frågor från en nybörjare
    By lejonel in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 10:28
  3. nybörjare frågor
    By PlawsWorth in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 23:57
  4. nybörjare-smartxx frågor
    By patrick in forum SmartXX Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 18:02
  5. Frågor från en nybörjare!
    By skippy in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-22, 20:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •