Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Vilken JTAG/RGH metod kan jag göra?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    Vilken JTAG/RGH metod kan jag göra?

    Hej!
    Jag har en hdmi xbox 360 med Jasper och 2.0.13599.
    Jag känner ett lödningsess och har letat tutorials bla på youtube.
    Den jag tyckte verkade bra var denna http://www.youtube.com/watch?v=QuRu9JaKoBc
    Men det framgår inte riktigt var man ska löda fast den där kabeln med kontakten på.(LPT-skrivarkabel?) med vilken man får fram cpu- och dvdKey?
    Han sätter ju i slutet i ett usbminne som han trixar med, behövs inte LPTkabeln?
    Detta verkar vara "schemat"http://www.boxxdr.com/boxxdrjtag.html men det syns inget lpt på det.

    tpf/frågvisakillen

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    På din box kan du enbart köra RGH. För att kunna göra det helt från scratch behöver du utöver lödgrejor 1) ett RGH-chip eller vad man ska kalla det 2) utrustning för att läsa och skriva NAND-minnet på Xboxen, 3) programmeringskabel för att programmera chipet, och 4) kopplingssladd att koppla in chipet till boxen med.

    Punkt 3 kan du komma undan genom att köpa ett förprogrammerat chip.

    Processen innefattar i korthet dessa steg:

    1) Programmera chipet (om du inte köpt ett förprogrammerat chip).
    2) Koppla in chipet i Xboxen. Riktigt pilligt, på ett par lödpunkter snackar vi om att minsta skak på handen eller slabbande med lödtenn kan vara direkt fatalt, eller åtminstone ge er ett helvete med att få rent det hela igen utan att fördärva något. Din polare lödningsesset kommer få bekänna färg här.
    3) Koppla in NAND-programmeraren i Xboxen och dumpa NAND-minnets innehåll till datorn.
    4) Bygg en ECC-image baserad på din NAND-image.
    5) Skriv ECC-imagen till boxen. Eventuellt kan det vara en bra ide att koppla ur NAND-programmeraren efteråt, jag har moddat mina boxar så det är lätt gjort, men om du kör nåt hemkok så är väl chansen stor att du kopplat in den genom att löda dit den vilket gör det knöligare. Det kan nog vara bra att höra med någon som har koll på läget om det är direkt skadligt för boxen att boota den med NAND-programmeraren inkopplad.
    6) Boota Xell och skriv av CPU-keyen.
    7) Bygg en RGH-image baserad på din NAND-dump och CPU-key.
    8) Skriv RGH-imagen till boxens NAND-minne.
    9) Testkör och tweaka. Man kan lägga måååånga timmar på att tweaka installationen för att optimera boottider, eller ens få den att boota. Det innefattar att ändra på kopplingssladdarnas längd, dra dem på andra sätt, koppla in kondingar, osv, osv.

    Vill inte på något sätt vara elak nu, men jag får intrycket av att du inte har supermycket erfarenhet av sådant här; att RGH:a en box är ett tämligen omfattande projekt, och verkligen inget jag vill rekommendera som första moddningsprojekt i alla fall. Jag har moddat en del konsoller i mitt liv, och jag kan rätt av säga att RGH är det jävligaste jag stött på hittills. Det finns mods som innebär knöligare lödning, visst, men det egentliga problemet är att det är så många delförfaranden, och det därmed är så mycket som kan gå fel. Det blir rätt jobbigt att felsöka om det inte funkar på första försöket.

    Jag tycker faktiskt inte att du och din polare bör ge er på det här om ni inte kan besvara frågorna du ställer i din trådstart själva, genom att läsa på den information i ämnet som redan finns på nätet. En grundförutsättning för att det ska funka är att ni har koll på de här grejerna, och vet vad ni ger er in på. Med påläsning kommer också en massa annan kunskap ni bör ha innan ni sätter igång, sådant ni aldrig kommer få om ni bara får svar på de specifika frågor ni ställer i ett forum.

    Jag har inte kollat på filmen där (sitter med satellituppkoppling atm som är tokslö), men jag utgår från att det som kopplas in på LPT-porten antingen är chipprogrammeraren (om det var en RGH-guide) eller NAND-programmeraren, förmodligen det senare. NAND-programmeraren är bara tillfälligt inkopplad till Xboxen under moddningen, varför den inte finns med på dina bilder som du kallar schema. Och vad det gäller chipprogrammeraren är den aldrig inkopplad till boxen, bara till chipet. Bilderna återspeglar bara själva modden, det som kommer vara permanent inkopplat på boxen. Den specifika modden fungerar i övrigt inte på din box :>
    Last edited by kaputnik; 2012-04-05 at 21:37.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det kaputnik skriver stämmer väldigt väl, det är verkligen inget man ska ge sig in på som första mod project, man bör läsa på ORDENTLIGT, jag som är van har även jag problem med maskiner emellanåt, och då sitter jag ändå och gör detta VARJE DAG!

    Jasper moderkortet är extra krångligt när man inte har kunskaperna som krävs, dom kan vara riktigt tjuriga med vad du behöver göra för att få det att funka...

    Inte kollat på videon heller, men tippar på att LPT kabeln är till för att programmera, ja, det går att gå cheap-ass-lamer vägen och bygga en LPT kabel och köra med, men det är långt från rekomenderat då det tar VÄLDIGT lång tid att dumpa med det, och minsta lilla du rör på kabeln orsakar skillnader i dumpen, du märker det inte förrens du dumpat flera gånger, du behöver inte äns röra på kabeln för att få dåliga dumpar med LPT...

    Boxxdr.com diagrammet du länkar till är för GAMLA jtag hacket, det funkar på maskiner tillverkade innan 2009-06-xx och som inte uppdaterats till en dashboard version över 2.0.7371.0 (nej, det är INTE som i decimal form att du har lägre version, det är egentligen bara mitt stycket som räknas som version (7371) resten är bara skit som står där, alltid samma...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tackar för snabba och utförliga svar!
    Hmm, det ser ut som att xkey är mera våran grej, det är ju endast mina *hrrm* backuper jag vill köra via USBdisk/minne istället för att bränna en 30kronorsskiva som ganska ofta blir ölunderlägg med min gamla macbook.
    Xk3y, hur är laddtiderna med sånt jämfört med skiva? jag antar att usbn blir en flaskhals? Det är ett irritationsmoment när man tex lirar dead rising2 som har fruktansvärda väntetider.
    Jag fick den flashad med vad jag tror var ixtreme(heter det så?) men efter mw3uppdateringen funkar inte de grejerna. Det ser ut som att jag har liteonläsare på kablarna om man tittar igenom hålet. Hur kan jag greja detta själv?
    Jtag förkortar väl laddtiderna en del om man kör nån slags ftpgrej, kör den då ftp från den inbyggda disken eller har man en server i nätverket man kör ifrån?

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Kan jag få fram dvdkey utan särskilda grejer förresten?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Jo, är du helt inställd på att göra monteringen själv, så är nog Xkey eller motsvarande rätt väg att gå ja.

    Ytterligare en grej här, Swizzy nämner att till och med han, som RGH:ar boxar varje dag, ibland får problem. En sak som gör RGH ganska unik är att det är så sjukt känsligt. Vad det gäller andra chippningar av konsoller så handlar det bara om att göra lödningarna riktigt, kluddar du inte till det och gör några kallisar så är du hemma. Och det funkar likadant på varje konsoll av samma sort. När det kommer till RGH så är det massa pill med att dra kablarna på rätt ställe, få rätt längd till dem (jag har iaf utgått från att man utnyttjar propageringsfördröjningen genom kabeln för att få till timingen, vilket gör att saker som isoleringsmaterialet påverkar), koppla in massa kondensatorer som lågpassfilter, osv, ibland bara för att få boxen att ens boota. Det blir inte bättre av att samma knep absolut inte funkar på alla konsoller, snarare tvärtom. Det som ger bra resultat på en konsoll kan helt skjuta en annan i sank.


    Du säger att din box har varit flashad med iXtreme. Har du tillgång till firmwaredumpen som gjordes när den flashades, så är det en ren bagatell. Är inte säker på i vilket format och hur en Xkey vill ha dvdkeyen, men det är garanterat bara en fråga om att köra något program på datorn.

    Vad som hänt är att någon av de senare uppdateringarna har skrivit över firmwaren i dvdläsaren med en nyare originalfirmware. Det är antingen specialprylar (som förvisso inte är så dyra) eller MRA-hacket som gäller om du måste dumpa om den för att få tag på dvdkeyen. Swizzy har garanterat mkt bättre koll på alternativen än jag, så hör med honom innan du beslutar dig för något.

  7. #7
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Suck vad illa allt går =(
    Vad kostar postfrakten för en ömt paketerad xbox?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frågvisakillen Visa Inlägg
    Suck vad illa allt går =(
    Vad kostar postfrakten för en ömt paketerad xbox?
    180:- brukar det gå på, för frakten från oss tillkommer 50:- (totalt 230:- i frakt) om vi skickar mot postförskott
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hur lång väntetid bör man räkna med? ev ska jag ner mot stockholm i juni några dagar.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frågvisakillen Visa Inlägg
    Hur lång väntetid bör man räkna med? ev ska jag ner mot stockholm i juni några dagar.
    Xk3y och/eller flash brukar vi ha färdigt inom 1-2 timmar normalt, JTAG/RGH är det 1-2 dagars vänte tid på, vi brukar generellt ha dom färdiga samma dag som du lämnar in dom om det är före lunch men finns risk för att det drar ut lite på tiden och blir klart nästa arbetsdag eller i värsta fall ännu längre... (om vi har enorm otur och har stora problem med att hitta "rätt" lösning för just din box)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hejigen!
    Om jag plockar isär xboxen och tar med dvdn, blir det billigare att få fram dvdkey hos er då?

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Alltså bara dvdromen.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av frågvisakillen Visa Inlägg
    Hejigen!
    Om jag plockar isär xboxen och tar med dvdn, blir det billigare att få fram dvdkey hos er då?
    Kan ju förstås inte svara för prissättningen, men du verkar ha bråttom, och tar du ur dvd-läsaren är det frågan om en 3-minutersoperation att läsa ur dvdkeyen, så det kan nog vara en god idé att göra i vilket fall som helst

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    200:- i samband med köp av xk3y, då styr vi upp minneskortet som hör till xk3y så det bara är att åka hem och montera allt sedan så skall det fungera.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2012
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tystare fläktar, har ni sådana?

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frågvisakillen Visa Inlägg
    Tystare fläktar, har ni sådana?
    Talismoon fläktarna låter inte lika mycket som originalet, men skillnaden är inte som natt och dag...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. JTAG på min slim idag! Vad gör jag nu? Vad kan jag göra?
    By davvekulneff in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 11:43
  2. Alternativ metod för R6T3
    By dragonslayer in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 18:17
  3. v5+neo2.2 boot metod.
    By N0ztradamus in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-02-25, 15:19
  4. v5+neo2.2 boot metod.
    By N0ztradamus in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-02-25, 15:19
  5. cog/knife metod
    By Lynx in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-01-15, 21:21

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •