Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Mjukvara för att komma åt PS3ans hårddisk för att formatera och kopiera manuellt.

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    20

    Mjukvara för att komma åt PS3ans hårddisk för att formatera och kopiera manuellt.

    Hej, har köpt en ny hårddisk till min PS3a en Samsung 250gb 7200rpm med en platta och köpte också en Sandberg Hard Drive Cloner 3.0 för att göra en exakt kopia av den gamla disken så man verkligen får med precis allt, profilinformation säkerhetskopierade sparfiler m.m. då den inbyggda backup funktionen inte garanterar att allt kommer med. Köpte en ny då min gamla ger ifrån sig en massa klickljud och jag är väldigt rädd om mina sparningar och vill inte att någon utavdom ska gå förlorade.

    Men då får jag lika lite diskutrymme ledigt på den nya som på den gamla disken och jag kan inte använda det som blir över. Står i bruksanvisningen att jag ska skapa en ny partition av det utrymme som inte är allokerat. Men PS3an filsystem känns ju inte igen av Windows och det finns ju som inte så många alternativ, det går ju som bara att ha en partition.

    Har följt denna guide och använt en hexeditior Winhex för att klona disken igenom Windows men blir fortfarande exakt samma sak att jag får lika lite utrymme ledigt och att jag inte kan använda det extra utrymmet på den nya disken.

    Finns det någon program så man kan komma åt hårddisken via Windows och manuellt formatera och kopiera över allt? Har sökt och googlat hur mycket som helst och har inte hittat någon lösning på problemet.

    Någon här som vet av någon lösning på problemet?

    M.V.H. Johan

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jühan Visa Inlägg
    Hej, har köpt en ny hårddisk till min PS3a en Samsung 250gb 7200rpm med en platta och köpte också en Sandberg Hard Drive Cloner 3.0 för att göra en exakt kopia av den gamla disken så man verkligen får med precis allt, profilinformation säkerhetskopierade sparfiler m.m. då den inbyggda backup funktionen inte garanterar att allt kommer med. Köpte en ny då min gamla ger ifrån sig en massa klickljud och jag är väldigt rädd om mina sparningar och vill inte att någon utavdom ska gå förlorade.

    Men då får jag lika lite diskutrymme ledigt på den nya som på den gamla disken och jag kan inte använda det som blir över. Står i bruksanvisningen att jag ska skapa en ny partition av det utrymme som inte är allokerat. Men PS3an filsystem känns ju inte igen av Windows och det finns ju som inte så många alternativ, det går ju som bara att ha en partition.

    Har följt denna guide och använt en hexeditior Winhex för att klona disken igenom Windows men blir fortfarande exakt samma sak att jag får lika lite utrymme ledigt och att jag inte kan använda det extra utrymmet på den nya disken.

    Finns det någon program så man kan komma åt hårddisken via Windows och manuellt formatera och kopiera över allt? Har sökt och googlat hur mycket som helst och har inte hittat någon lösning på problemet.

    Någon här som vet av någon lösning på problemet?

    M.V.H. Johan
    PS3 diskarna är krypterad per konsoll, det är omöjligt att göra ett program till windows som kan hantera datan på disken om man inte hittar något samband med krypteringen och serienummer eller dyligt och gör att programmet tar emot detta och hittar rätt nyckel baserat på det.

    Eller ok, det är inte helt omöjligt, men det tar sjukt lång tid att försöka bruteforcea det hela

    Det du får göra är att göra en kopia av dina sparningar, byta disk och kolla vad som saknas, kanske manuellt kan hämta ut den datan på annat sätt? har du din ps3 moddad?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    20

    Smile

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    PS3 diskarna är krypterad per konsoll, det är omöjligt att göra ett program till windows som kan hantera datan på disken om man inte hittar något samband med krypteringen och serienummer eller dyligt och gör att programmet tar emot detta och hittar rätt nyckel baserat på det.

    Eller ok, det är inte helt omöjligt, men det tar sjukt lång tid att försöka bruteforcea det hela

    Det du får göra är att göra en kopia av dina sparningar, byta disk och kolla vad som saknas, kanske manuellt kan hämta ut den datan på annat sätt? har du din ps3 moddad?
    Aha okej såpass, det visste jag inte. Men jag kunde ju klona disken, alltså kunde de ettor och nollor som var på disken läsas av.

    Nej, jag har inte min PS3a moddad. När det gäller den inbyggda backup funktionen så måste man antingen ha en extern hd eller ett usb minne som är tillräckligt stort för att göra backupen och det har jag inte. Iof så har jag ju kompisar som har externa hårddiskar.

    Det man annars kunde göra är att skaffa en månads PSN plus och göra backuper mot molnet på alla sparningar där går det kopiera de kopieringsskyddade spaningarna men inte kopiera dem själv. Sedan installera och formatera den nya disken manuellt och ladda ner allt igen.

    Nu och andra sidan då jag märkte vilken skillnad det var mellan laddningstiderna mellan 5400rpms original disken och 7200rpm så känner jag mig sugen på att klona 360 hårddisk och använda den nya 7200rpm till den istället då jag spelar bra mycket mer på 360. Eftersom båda är 250gb så är det bara att klona disken i någon hexeditor eftersom jag får ju ut lika mycket av disken ändå.

    Men problemet är att Windows hittar inte 360 disken men PS3 disken hittar den. Vet du av något program så 360 disken syns i Windows? Crystal Diskinfo hittar disken, det är en Hitichi disk som sitter i 360 då borde det ju inte vara så svårt att få en hexeditor att hitta disken. Nu passar ju inte disken pga. hårddiskskalet i klonings apparaten jag har köpt men jag vill som inte börja vålda lös skalet för då går ju garantin på 360 då den är köpt hos er då jag inhandlade den nyligen i mars en RGH-Jtagad. Det skadar ju aldrig att pröva om det funkar eftersom det bara är att klicka dit disken utan skal och eftersom man gör en kloning utavden så kommer ju all data med så 360 borde ju inte märka någon skillnad. PS3 gjorde då inte det.

    Återigen tack Swizzy för att du alltid finns till hands jämt och svara på frågor

    M.V.H.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    På 360 är det helt annorlunda, där kan du tyvär inte ta vilken disk som helst... jag tror inte det kommer gå att klona över det helt och hållet där då disken är signerad av microsoft, det är det inte med krypteringen på PS3:an

    På PS3 ändrar man inget med hårddiskens mjukvara eller dyligt, det man gör är att man krypterar innehållet på partitionerna bara... vilket är mycket lättare än vad man gjort på 360, hade sony valt att använda statiska krypterings nycklar hade man knäckt det där för länge sedan men nu är det så att man valt att använda per-console nycklar, vilket gör det hela extremt mycket svårare, dels måste du då ta reda på följande saker:

    1. Vad använder man för teknik för att kryptera datan?
    2. Vad har jag för nyckel till min ps3:a?
    3. Hur är nyckeln uppbyggd? vad innehåller den?

    Windows hittar visst 360 disken, men inte på samma sätt som du är van vid kan jag tänka mig, den finns där men den kan inte användas till något

    eftersom din 360 är JTAG:ad kan du bara kopiera innehållet med XEXMenu eller FSD till extern disk, sätta i den nya och starta från skiva efter formateringen och kopiera tillbaka bara...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    20
    Ofan ,det var såpass signerad och allt. Vad har Micrsosoft emot att folk byter hårddiskar och allt... Är det så viktigt för dem att sälja sina sjukt överprisade och slöa diskar.

    Vad invecklat det låter, tror jag kör på att köpa en månads PSN plus och kopiera över alla sparskyddade sparfiler och allt till deras molnbaserad tjänst.

    Jag ska pröva att öppna datorn och koppla in 360 hårddisk manuellt till moderkortet samma sak med PS3ans hårddisk för om CrystalDiskInfo hittar PS3ans hårddisk så kan jag stänga av APM (Advance Power Management) som gör att PS3ans disk klickar och har sig då läsarmen går i viloläge när den inte används och därmed hör man det där klickandet. Jag hade det på min nyinköpta Seagate 2TB men alla klickljud försvann då man stängde av det. Iof. så har PS3ans hårddisk klickat sedan jag köpte den för tre och ett halvt år sedan och den har fortfarande inte gått sönder.

    Men om det inte fungerar att bara kopiera 360 hårddisk rakt av att göra en kloning med ett hexeditor program så blir det att köpa kortast möjliga PSN plus prenumeration och sedan kopiera över alla sparfiler till molnet och byta disk och formatera och tanka ner allt igen.

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    20
    Swizzy: Tro det eller ej men det fungerade att clona 360 disk i en hex editor (WinHex). Allt fungerade bra det märktes framför allt skillnader i laddningstiderna i spelen mellan 5400rpm och 7200rpm de var betydligt kvickare.

    Dock så var det en sak som jag inte fick till och det var att genvägarna till spel, emulatorer m.m. var tomt i Freestyle dash. Jag prövade att ställa in allt möjligt och adda paths manuellt men det ville sig inte hur än jag bar mig åt och hade exakt samma inställningar som förra disken så ville det sig inte.

    Synd den var snabbare och blev inte disk speciellt jättevarm i 360 då den inte hade det där skalet runt original disken som isolerade värmen. Då man har plockat ur den efter ett par timmars spelande så är var den väldigt varm. Så jag stoppade tillbaka original disken. Genvägarna i Freestyle dash är väldigt viktiga, dock så gick det bra att starta spelen man har installerat manuellt i Xexmeny.

    Så det blir att köpa kortast möjliga Playstation Plus och göra backuper mot molnet med alla sparningar och byta disk och formatera och ladda ner allt igen och installera spelen man har installerat.

    Tack igen Swizzy för förträfflig svar och orrekt information som vanligt.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jühan Visa Inlägg
    Swizzy: Tro det eller ej men det fungerade att clona 360 disk i en hex editor (WinHex). Allt fungerade bra det märktes framför allt skillnader i laddningstiderna i spelen mellan 5400rpm och 7200rpm de var betydligt kvickare.

    Dock så var det en sak som jag inte fick till och det var att genvägarna till spel, emulatorer m.m. var tomt i Freestyle dash. Jag prövade att ställa in allt möjligt och adda paths manuellt men det ville sig inte hur än jag bar mig åt och hade exakt samma inställningar som förra disken så ville det sig inte.

    Synd den var snabbare och blev inte disk speciellt jättevarm i 360 då den inte hade det där skalet runt original disken som isolerade värmen. Då man har plockat ur den efter ett par timmars spelande så är var den väldigt varm. Så jag stoppade tillbaka original disken. Genvägarna i Freestyle dash är väldigt viktiga, dock så gick det bra att starta spelen man har installerat manuellt i Xexmeny.

    Så det blir att köpa kortast möjliga Playstation Plus och göra backuper mot molnet med alla sparningar och byta disk och formatera och ladda ner allt igen och installera spelen man har installerat.

    Tack igen Swizzy för förträfflig svar och orrekt information som vanligt.
    en JTAG/RGH bryr sig inte om signeringen, det är därför det funkade du sa inget om att den hvar hackad, så antog att den inte var det med tanke på att din ps3:a inte var det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    45
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    en JTAG/RGH bryr sig inte om signeringen, det är därför det funkade du sa inget om att den hvar hackad, så antog att den inte var det med tanke på att din ps3:a inte var det
    Hvar hackad?

    Hur kommer det sig att Freestyle dash vägrar hitta spelen?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jühan Visa Inlägg
    Hvar hackad?

    Hur kommer det sig att Freestyle dash vägrar hitta spelen?
    Troligen för att det är fel i konfigurationen eller något? jag vet ärligt talat inte...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Formatera xbox360 hårddisk
    By macbang in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 20:38
  2. Formatera och installera dashboard på en tom hårddisk via PCn
    By mandrill in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 21:02
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-15, 14:44
  4. Hårddisk Formatera ?
    By Nikko in forum PC - Övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-17, 14:55
  5. Formatera Hårddisk
    By Butcher76 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-28, 23:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •