Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: får bara error 202 när man försöker läsa eller skriva på nand!

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16

    får bara error 202 när man försöker läsa eller skriva på nand!

    Hejsan jag har ett jasper 256. Som hela tiden visar error 202 när
    man försöker läsa eller skriva. På alla rader inte bara några utan
    ALLA.
    Har kollat och åter kollat lödningarna men blir ingen skillnad. Kan det var nand chipet som gått
    sönder?
    Men den visar flashconfig korrekt.

    Är det nån som har nå tips på vad man kan göra? Använder en nandx som är helt ny. Har just gjort en annan xbox och det gick hur bra som helst.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    Hejsan jag har ett jasper 256. Som hela tiden visar error 202 när
    man försöker läsa eller skriva. På alla rader inte bara några utan
    ALLA.
    Har kollat och åter kollat lödningarna men blir ingen skillnad. Kan det var nand chipet som gått
    sönder?
    Men den visar flashconfig korrekt.

    Är det nån som har nå tips på vad man kan göra? Använder en nandx som är helt ny. Har just gjort en annan xbox och det gick hur bra som helst.
    är du säker på att det är ALLA? en bigblock jasper kan ha massor av badblocks utan problem, och 202 tyder på badblocks... börjar errors vid 0 och går hela vägen upp till FFF är det helt klart något fel med kontakten, men om det går lite då och då kan det vara normalt, använda mitt test program för att se om den verkar vara OK:

    http://whipland.no-ip.org/.downloads...ump%20Checker/
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    Ok. Jag ska ta det från början. jag hade gjort rgh på den här xboxen som funkade klockrent, men då tänkte jag uppgradera till nyaste dashen,
    men då hade jag missat att man inte behövde uppgradera till rgh2.

    men jag har ju en korrekt orig nand och cpu nyckeln. och då flashade jag tillbaka xboxen till orginal, men då startade den inte(Tror det var fel LDV).
    så då flashade jag dit xell igen fick igång det. fick alldrig igång rgh2, men hade fått veta att man kunde köra på rgh1 så jag lödde tillbaka till det.
    tror att det gick att starta då men sen flashade jag lite till och då började det här hända.

    jag kör med j-runner, och när man kör get mb så får man några felkoder också. tror att nån av dom var 218, står typ error 218 couldent read block 1-2 sen 210 3-4.
    är det bara jag som är extremt klantig?

    jo föresten jag har löddt gaska fult där man sätter nandx kablarna. på j1d2 där den gula ska sitta har jag typ lött sönder. men hittade andra platser som var typ
    samma punkt.

    jag har ju en bra nand jag kan flasha dit men problemet är att jag inte kan flasha dit för att jag bara får dom felkoderna.
    och alla får 202 kanske vissa blir nån annan kod men dom flesta blir 202, sen när den försökt flasha alla så börjar den remap badblock
    men det kan den inte heller. jo den startar inget, alltså ingen grön lampa nä man trycker på power eller ejekt knappen.

    är det bara att släga den eller finns det hopp?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    Ok. Jag ska ta det från början. jag hade gjort rgh på den här xboxen som funkade klockrent, men då tänkte jag uppgradera till nyaste dashen,
    men då hade jag missat att man inte behövde uppgradera till rgh2.

    men jag har ju en korrekt orig nand och cpu nyckeln. och då flashade jag tillbaka xboxen till orginal, men då startade den inte(Tror det var fel LDV).
    så då flashade jag dit xell igen fick igång det. fick alldrig igång rgh2, men hade fått veta att man kunde köra på rgh1 så jag lödde tillbaka till det.
    tror att det gick att starta då men sen flashade jag lite till och då började det här hända.

    jag kör med j-runner, och när man kör get mb så får man några felkoder också. tror att nån av dom var 218, står typ error 218 couldent read block 1-2 sen 210 3-4.
    är det bara jag som är extremt klantig?

    jo föresten jag har löddt gaska fult där man sätter nandx kablarna. på j1d2 där den gula ska sitta har jag typ lött sönder. men hittade andra platser som var typ
    samma punkt.

    jag har ju en bra nand jag kan flasha dit men problemet är att jag inte kan flasha dit för att jag bara får dom felkoderna.
    och alla får 202 kanske vissa blir nån annan kod men dom flesta blir 202, sen när den försökt flasha alla så börjar den remap badblock
    men det kan den inte heller. jo den startar inget, alltså ingen grön lampa nä man trycker på power eller ejekt knappen.

    är det bara att släga den eller finns det hopp?
    Kan du göra såhär;

    Ladda hem nandpro och skriv följande kommando:

    nandpro.exe usb: -r64 test.bin

    därefter tar du en bild på resultatet i nandpro?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    har testat det där men jag skrev r16 men det ska väl inte spela så storroll?
    och får samma sak som med j-runner

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    har testat det där men jag skrev r16 men det ska väl inte spela så storroll?
    och får samma sak som med j-runner
    r16 = läs 16mb, du ska läsa 64...

    Kan du ta en bild på resultatet? en bild kan säga mer en tusen ord och din förklaring av hur det ser ut är lite smått förvirrande, därav jag vill ha en bild så jag ser exakt själv vad det är som är problem...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    Nu har jag läst och skrivit och tagit bild.
    här här är när jag försöker läsa.
    http://i46.tinypic.com/2dl7w9t.jpg
    och här är då jag försöker skriva.
    http://i46.tinypic.com/20hubgk.jpg

    Här är två nand so jag läst ut
    https://www.dropbox.com/s/sfyoyagn2mroemd/nandpro.rar

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Detta tyder på taskiga lödningar, den har dålig kontakt på någon punkt, troligen den gula som du nämnde? (jag minns inte vilken färg som går vart, så du får gärna påminna mig om vilken det är, kanske med bilder?)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    Här är en bild på hur det ska lödas fast. du ser vart den gula ska sitta.
    jag har satt den på j2b1 nr 12, nar jag tog min multimeter och satte på där den gula ska sitta
    och den så pep det ganska mycket.

    Ps. har testat på ett annat xbox som inte funkar men där gick det bra.
    Last edited by MatsO; 2012-08-03 at 21:18. Anledning: Glömde en sak. tabort länken

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    Här är en bild på hur det ska lödas fast. du ser vart den gula ska sitta.
    jag har satt den på j2b1 nr 12, nar jag tog min multimeter och satte på där den gula ska sitta
    och den så pep det ganska mycket.
    Bifogning 1247

    Ps. har testat på ett annat xbox som inte funkar men där gick det bra.
    Hmm, kan du ta bort länken till bifogade filen? det funkar inte så bra på forumet

    J2B1.12 är GND, så du kan koppla den vart som helst nästan jag tippar iaf på att det är taskiga lödningar som orsakar det, alternativt kan det vara så att nanden blivit så pga fel skrivning, testa gärna med en erase (nandpro usb: -e64) följt av att du dumpar den en gång till, det kan i vissa fall lösa problem som uppstått pga felaktig skrivning...

    Jag skulle ärligt talat inte lita på J-Runner med att skriva nanden, du är inte den första som får problem med att skriva till bigblock maskiner... köpte/bytte till mig en box med en kille här på forumet för inte så länge sedan, det ända felet han hade gjort var skrivningen, och han hade då använt sig av just J-Runner, vilket tyder på att den inte gör rätt med bigblocks
    Last edited by Swizzy; 2012-08-03 at 21:15.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    nu har jag tagit bort länken:P jag har testat göra en erase både 64 och 256. men ingen skillnad.
    ska prova att göra en rebuild av J1D2 får se om det hjälper.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    nu har jag tagit bort länken:P jag har testat göra en erase både 64 och 256. men ingen skillnad.
    ska prova att göra en rebuild av J1D2 får se om det hjälper.
    Hmm, bifogningar i forumet verkar ganska jätte trasigt, det ska dyka upp som länk längst ner i inlägget istället... kan du lägga upp bilden på annat håll som du gjorde med dom andra?

    *edit:* det ska se ut som den här tråden gör (första inlägget): http://forum.psxcare.com/support/sho...ng-med-en-Xk3y
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Kan inte skriva eller läsa nand!!!:/
    By MatsO in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 11:18
  2. NÄr Jag FÖrsÖker Starta Spelet Blir De Bara Svart I Rutan
    By flaash in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:18
  3. Bara att skriva över när man gör en cvs uppdatering?
    By Freddo_mAN in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 13:14
  4. Dvd romen försöker in ens läsa?.. Efter Messiah mod...
    By ibert in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-10-22, 20:57
  5. Hjälp! kan inte skriva till Xbox, kan bara läsa-FTP
    By Slamer in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-08-19, 23:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •