Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Koppla in extern hårddisk

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19

    Koppla in extern hårddisk

    Jag måste vara blind, men jag kan inte hitta någon guide! Borde väl finnas?

    Iaf, jag vill lägga mina spel och allt annat på en extern hdd och spela från den. Vad behöver jag göra? Utförlig guide tack!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av davvekulneff Visa Inlägg
    Jag måste vara blind, men jag kan inte hitta någon guide! Borde väl finnas?

    Iaf, jag vill lägga mina spel och allt annat på en extern hdd och spela från den. Vad behöver jag göra? Utförlig guide tack!
    Steg 1. Gå och köp dig en extern USB hårddisk
    Steg 2. Koppla in den i datorn och formatera till FAT32 med GUI Format
    Steg 3. Skapa en mapp med namnet "Games"
    Steg 4. Skapa en mapp för varje spel i mappen Games
    Steg 5. Packa upp dina iso filer och lägg i varje mapp du skapade precis... med Exiso GUI
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Steg 1. Gå och köp dig en extern USB hårddisk
    Steg 2. Koppla in den i datorn och formatera till FAT32 med GUI Format
    Steg 3. Skapa en mapp med namnet "Games"
    Steg 4. Skapa en mapp för varje spel i mappen Games
    Steg 5. Packa upp dina iso filer och lägg i varje mapp du skapade precis... med Exiso GUI
    Tack!

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Alla spel på extern nu. Vad funkar från extern/ intern om man ser till XBLA, DLC, TU, GOD FORMAT?

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Och: vad är för/ nackdelarna med att ha de olika på extern eller intern hdd?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    På extern funkar uppackat, inte TU, inte DLC, och XBLA/GOD kan funka men inte 100% säkert... (TU's funkar om du skpar ett virtuellt minne på disken och lägger dom där, men det räknar jag inte riktigt, då funkar även DLC och XBLA/GOD )

    Fördelarna med att köra externt är att du lättare kommer åt att få dit spelen... om du inte har något emot att flytta hårddisken mellan konsol och dator plus att du slipper överförings fel som kan uppstå vid överföring via nätverket (ftp)

    Fördelarna med att köra interna är att allting funkar (om det inte blivit korrupt vid överföring eller dyligt), du slipper ha med dig extra grejer när du ska till polarn och spela (du har jue alla spelen på maskinen redan!)

    Fördelarna med interna är snabbare laddtider (med dom flesta spelen), XBLA, DLC och TU's funkar garanterat (om det inte är korrupt data of course)

    Nackdelarna med externt är väl att det kan bli sämre laddtider, skillnaden är ganska liten, men ändå och att du antingen måste ftp:a till usb eller springa fram och tillbaka mellan datorn och konsollen med disken för att lägga in mera... du måste släpa med dig den externa disken till polarn om du ska spela där och inte har spelen ni ska lira på interna disken

    Nackdelarna med interna: du måste använda FTP för att lägga in grejer (det går att göra direkt på datorn också men är då sjukt mycket krångligare) och du bör inte använda uppackade spel på interna disken då detta kan orsaka problem, du bör här använda GOD
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2006
    Inlägg
    122
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    På extern funkar uppackat, inte TU, inte DLC, och XBLA/GOD kan funka men inte 100% säkert... (TU's funkar om du skpar ett virtuellt minne på disken och lägger dom där, men det räknar jag inte riktigt, då funkar även DLC och XBLA/GOD )

    Fördelarna med att köra externt är att du lättare kommer åt att få dit spelen... om du inte har något emot att flytta hårddisken mellan konsol och dator plus att du slipper överförings fel som kan uppstå vid överföring via nätverket (ftp)

    Fördelarna med att köra interna är att allting funkar (om det inte blivit korrupt vid överföring eller dyligt), du slipper ha med dig extra grejer när du ska till polarn och spela (du har jue alla spelen på maskinen redan!)

    Fördelarna med interna är snabbare laddtider (med dom flesta spelen), XBLA, DLC och TU's funkar garanterat (om det inte är korrupt data of course)

    Nackdelarna med externt är väl att det kan bli sämre laddtider, skillnaden är ganska liten, men ändå och att du antingen måste ftp:a till usb eller springa fram och tillbaka mellan datorn och konsollen med disken för att lägga in mera... du måste släpa med dig den externa disken till polarn om du ska spela där och inte har spelen ni ska lira på interna disken

    Nackdelarna med interna: du måste använda FTP för att lägga in grejer (det går att göra direkt på datorn också men är då sjukt mycket krångligare) och du bör inte använda uppackade spel på interna disken då detta kan orsaka problem, du bör här använda GOD
    Tack!
    Hur gör jag enklast med TU om spelen ligger på extern? Jag har tidigare hämtat dem via FSD.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av davvekulneff Visa Inlägg
    Tack!
    Hur gör jag enklast med TU om spelen ligger på extern? Jag har tidigare hämtat dem via FSD.
    Om du fortfarande har den interna hårddisken kopplad är det bara fortsätta använda FSD för det också precis som du gjort tidigare, skillnaden är att du får lägga till externa disken i gamepath listan
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    Lånar tråden lite! hittar inte min externa hårddisk

    köpte en ny extern HD formatera om den till fat32 följt guiden till punkt o pricka med att lägga in spelen! allt såg bra ut i windows!

    sedan har jag kopplat in den till min xbox! och lampan lyser med helt sken på HD:n....men sedan inne i freestyle dash 3/setup/content settings/ manage game paths/ change path/ så hittar den endast 2 mappar "Game:" och "Hdd1:" har fortfarande den interna HD:n ikopplad men trodde jag skulle kunna hitta den externa ändå! :/ så har fastnat helt nu! så vet någon hur jag ska gå till väga?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PivvE Visa Inlägg
    Lånar tråden lite! hittar inte min externa hårddisk

    köpte en ny extern HD formatera om den till fat32 följt guiden till punkt o pricka med att lägga in spelen! allt såg bra ut i windows!

    sedan har jag kopplat in den till min xbox! och lampan lyser med helt sken på HD:n....men sedan inne i freestyle dash 3/setup/content settings/ manage game paths/ change path/ så hittar den endast 2 mappar "Game:" och "Hdd1:" har fortfarande den interna HD:n ikopplad men trodde jag skulle kunna hitta den externa ändå! :/ så har fastnat helt nu! så vet någon hur jag ska gå till väga?
    Du är helt 100% säker på att det är FAT32 den har och inte "exFat" eller dyligt?

    Har hårddisken flera partitioner eller bara 1?

    Testat olika usb portar på konsollen? (det ska inte spela någon roll, men kanske löser problemet ändå)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    en annan sak jag har märkt som kan krångla med externa diskar på xboxen ibland är att dom inte dyker upp om man kopplar in dom när maskinen redan är på. Stäng av den istället och anslut usb-sladden innan du startar maskinen så funkar det bättre.

    En annan grej det kan va är att disken inte får tillräckligt med ström fråh usb-porten, om det är en "pocketdrive" (d.v.s. 2.5" extern som drivs på strömmen från USB-porten och inte har egen strömförsörjning)

    detta kan du verifiera genom att lägga örat mot disken å lyssna efter så att den faktiskt snurrar, isåfall får den tillräckligt med ström.

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Du är helt 100% säker på att det är FAT32 den har och inte "exFat" eller dyligt?

    Har hårddisken flera partitioner eller bara 1?

    Testat olika usb portar på konsollen? (det ska inte spela någon roll, men kanske löser problemet ändå)
    ja det står så när jag har den kopplad i windows! fast fick använda ett annat program än det du tipsa om Swizzy! fick bara en massa felmeddelande med det när jag installera det på mitt windows xp!! jag laddade ner MiniAide fat32 foramtter från cnet.com

    jag köpte samma hårddisk som du har och tipsa om i en annan tråd "WD 2 tb" så där är bara en 1! när jag öppnar den i windows finns bara games mappen där!!

    ja jag testa bägge 2 på framsidan och utan resultat!!!

    men får försöka formatera om den igen med ett annat program och se

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    en annan sak jag har märkt som kan krångla med externa diskar på xboxen ibland är att dom inte dyker upp om man kopplar in dom när maskinen redan är på. Stäng av den istället och anslut usb-sladden innan du startar maskinen så funkar det bättre.

    En annan grej det kan va är att disken inte får tillräckligt med ström fråh usb-porten, om det är en "pocketdrive" (d.v.s. 2.5" extern som drivs på strömmen från USB-porten och inte har egen strömförsörjning)

    detta kan du verifiera genom att lägga örat mot disken å lyssna efter så att den faktiskt snurrar, isåfall får den tillräckligt med ström.
    tack för tipsen anden1 men tyvärr gav dem inga resultat! och jag har extern ström på HD:n så får lite ström kan det inte vara

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    okej det funkar nu formatera om HD:n med ett annat program så nu fanns den där! vill bara tack för all hjälp! så tack

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PivvE Visa Inlägg
    ja det står så när jag har den kopplad i windows! fast fick använda ett annat program än det du tipsa om Swizzy! fick bara en massa felmeddelande med det när jag installera det på mitt windows xp!! jag laddade ner MiniAide fat32 foramtter från cnet.com

    jag köpte samma hårddisk som du har och tipsa om i en annan tråd "WD 2 tb" så där är bara en 1! när jag öppnar den i windows finns bara games mappen där!!

    ja jag testa bägge 2 på framsidan och utan resultat!!!

    men får försöka formatera om den igen med ett annat program och se
    Programmet jag länkade till behöver inte installeras, det körs som det är, om det inte startar på din dator tippar jag på att det är något fel där... det programmet har ALLTID funkat för mig, oavsett om jag kört XP, Vista eller 7, och aldrig hört någon som haft problem med det heller, vet att formaterar på rätt sätt med fat32 och att det ska funka bra efter att du formaterat i det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    33
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Programmet jag länkade till behöver inte installeras, det körs som det är, om det inte startar på din dator tippar jag på att det är något fel där... det programmet har ALLTID funkat för mig, oavsett om jag kört XP, Vista eller 7, och aldrig hört någon som haft problem med det heller, vet att formaterar på rätt sätt med fat32 och att det ska funka bra efter att du formaterat i det
    ah jo förlåt menade att det kom upp ett felmeddelande när jag startat det "enheten var inte färdig" eller vad där nu stod!!! men men det funkar nu i alla fall tack för hjälpen

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av PivvE Visa Inlägg
    ah jo förlåt menade att det kom upp ett felmeddelande när jag startat det "enheten var inte färdig" eller vad där nu stod!!! men men det funkar nu i alla fall tack för hjälpen
    Det brukar dyka upp om man har en tom minneskort läsare t.ex. eller Floppy drive som inte innehåller något, jag får samma grej på min dator, bara klicka på fortsätt/ignorera så löser det sig
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Val av Extern hårddisk
    By Yrr in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 21:35
  2. extern hårddisk
    By shanefilan in forum Playstation 3
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 23:32
  3. kan jag koppla USB Extern hårddisk till Wiit?
    By Toxich in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 15:51
  4. extern hårddisk
    By henke99 in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 10:42
  5. Extern hårddisk
    By Skyddslingen in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-27, 08:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •