Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Problem med rgh2 jasper

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Problem med rgh2 jasper

    Behöver lite hjälp med rgh, boxen bootar inte upp med xell, ganska säker på att jag gjort fel

    Lite info om boxen och hur jag gått tillväga

    Xboxen har:

    jasper moderkort med 16mb nand
    dashboard 14719

    vad jag gjort och vad jag använt samt i vilken ordning:

    läst ur nandminnet med matrix glitcher via j-runner
    skapat en ecc fil med j-runner, valt rgh2 under xebuild options
    skrivit ecc filen
    lödat bort matrix glitchern
    lödat dit coolrunner rev c enl rgh2 anvisningar (köptes förprogrammerat med RGH2.0-A)
    startat boxen med eject knappen
    hoppats intensivt att den ska boota upp med xell alla 63 startförsöken....

    nån som ser direkt att jag gjort nått helt galet? Väldigt tacksam för hjälp.

    Mvh Svined

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Ta bilder på din installation, och är det en bigblock jasper eller en 16mb jasper du har?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    fixar bilder under morgondagen, det är en 16 mb, ser tillvägagångssättet rätt ut?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av svined Visa Inlägg
    fixar bilder under morgondagen, det är en 16 mb, ser tillvägagångssättet rätt ut?
    Ser ut som det ja, personligen skulle jag inte använda J-Runner för det... lite för att jag gör eget program men också för att jag vet hur mycket buggar det finns i J-Runner som du som slutanvändare inte ser om du inte vet vad du ska leta efter (han som gör J-Runner är väldigt duktig på att dölja sina fel )

    Jag gör xeBuild GUI som kan skapa ecc/hackad image åt dig också, den image som skapas bör vara samma som den som j-runner gör, men det kan finnas skillnader som gör att det kanske inte funkar optimalt...

    Sen vet jag att J-Runner haft stora problem med BigBlock Jasper tidigare, det går inte att skriva en ECC image med j-runner på rätt sätt, det blir fel (en av många buggar i j-runner) vet inte hur den hanterar vanlig jasper tyvärr personligen skulle jag hellre skriva nanden med nandpro istället för j-runner det är inte speciellt svårt:

    nandpro usb: +w16 image....ecc

    allt du behöver göra ^
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ser ut som det ja, personligen skulle jag inte använda J-Runner för det... lite för att jag gör eget program men också för att jag vet hur mycket buggar det finns i J-Runner som du som slutanvändare inte ser om du inte vet vad du ska leta efter (han som gör J-Runner är väldigt duktig på att dölja sina fel )

    Jag gör xeBuild GUI som kan skapa ecc/hackad image åt dig också, den image som skapas bör vara samma som den som j-runner gör, men det kan finnas skillnader som gör att det kanske inte funkar optimalt...

    Sen vet jag att J-Runner haft stora problem med BigBlock Jasper tidigare, det går inte att skriva en ECC image med j-runner på rätt sätt, det blir fel (en av många buggar i j-runner) vet inte hur den hanterar vanlig jasper tyvärr personligen skulle jag hellre skriva nanden med nandpro istället för j-runner det är inte speciellt svårt:

    nandpro usb: +w16 image....ecc

    allt du behöver göra ^
    Då är det lika bra att jag testar xebuild, det ska väl inte va nån problem om jag skapar en ecc fil från första nanddumpen jag gjorde, skriver över den med nandpro och sen testar jag att starta igen?
    Kan man starta med matrix glitchern kvar på moderkortet?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av svined Visa Inlägg
    Då är det lika bra att jag testar xebuild, det ska väl inte va nån problem om jag skapar en ecc fil från första nanddumpen jag gjorde, skriver över den med nandpro och sen testar jag att starta igen?
    Kan man starta med matrix glitchern kvar på moderkortet?
    Ja, och jag tippar ärligt talat på att du INTE har en Matrix Glitcher, utan en Matrix SPI Flasher?

    Se till att du stänger av TX Coolrunner bara när du ska skriva (OBS: Dra ur ström kabeln INNAN du switchar till PRG!!!)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ja, och jag tippar ärligt talat på att du INTE har en Matrix Glitcher, utan en Matrix SPI Flasher?

    Se till att du stänger av TX Coolrunner bara när du ska skriva (OBS: Dra ur ström kabeln INNAN du switchar till PRG!!!)
    Haha såg att jag skrivit fel, jag har faktiskt ett matrix glitcher chip också... Men du har helt rätt, det är givetvis en SPI flasher jag använder.
    Jag ska göra ett försök igen, måste jag löda bort spi flashern innan jag bootar upp efter programmeringen?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av svined Visa Inlägg
    Haha såg att jag skrivit fel, jag har faktiskt ett matrix glitcher chip också... Men du har helt rätt, det är givetvis en SPI flasher jag använder.
    Jag ska göra ett försök igen, måste jag löda bort spi flashern innan jag bootar upp efter programmeringen?
    Nej, det räcker med att du kopplar ur usb kabeln från den
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    65
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av svined Visa Inlägg
    Haha såg att jag skrivit fel, jag har faktiskt ett matrix glitcher chip också... Men du har helt rätt, det är givetvis en SPI flasher jag använder.
    Jag ska göra ett försök igen, måste jag löda bort spi flashern innan jag bootar upp efter programmeringen?
    Hej
    Litet tips.
    Om du har ett Matrix Glitcher v1 chip som du nämnde i ovan text så skulle använda detta istället för Coolrunner.
    Coolrunner fungerar oftast bra men jag har stött på problem flera ggr med detta chip.
    Programmera ditt Matrix chip med RGH2 (jag brukar använda "TX_RGH2_A" jed-filen.)
    Detta chip har jag använt flertal gånger och det har alltid fungerat.
    /Jeppe

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Plopp99 Visa Inlägg
    Hej
    Litet tips.
    Om du har ett Matrix Glitcher v1 chip som du nämnde i ovan text så skulle använda detta istället för Coolrunner.
    Coolrunner fungerar oftast bra men jag har stött på problem flera ggr med detta chip.
    Programmera ditt Matrix chip med RGH2 (jag brukar använda "TX_RGH2_A" jed-filen.)
    Detta chip har jag använt flertal gånger och det har alltid fungerat.
    /Jeppe
    Okej, det låter jäkligt intressant, kör man samma kopplingsschema som "vanligt" på matrix glitcher chippet? Heter filen TX_RGH2_A.jed? Den heter inte TX_RGH2_A.xsvf?

    Mvh
    Last edited by svined; 2012-10-15 at 07:11.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av svined Visa Inlägg
    Okej, det låter jäkligt intressant, kör man samma kopplingsschema som "vanligt" på matrix glitcher chippet? Heter filen TX_RGH2_A.jed? Den heter inte TX_RGH2_A.xsvf?

    Mvh
    Nej, du använder RGH 2 diagrammet, inte RGH 1 Diagrammmet

    TX_RGH2_A.jed och TX_RGH2_A.xsvf är same same olika filändelse/filtyp bara, jed funkar bara genom impact medans xsvf även funkar med nandpro

    ** edit: **

    Woops, ska jue vara jed som bara funkar med impact xD
    Last edited by Swizzy; 2012-10-15 at 09:15.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Nej, du använder RGH 2 diagrammet, inte RGH 1 Diagrammmet

    TX_RGH2_A.jed och TX_RGH2_A.xsvf är same same olika filändelse/filtyp bara, xsvf funkar bara genom impact medans xsvf även funkar med nandpro
    okej då är jag med, återkommer med resultat, tack sålänge.

    Mvh

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Hm, nu har jag testat med matrix chippet igen men den vägrar boota upp, nog dax att lägga upp lite bilder på mina lödningar, nått fel gör jag ju uppenbarligen.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av svined Visa Inlägg
    Hm, nu har jag testat med matrix chippet igen men den vägrar boota upp, nog dax att lägga upp lite bilder på mina lödningar, nått fel gör jag ju uppenbarligen.
    Det vore bra om du tog bilder på hur du dragit själva kablarna främst, och gärna några lite närmare bilder på själv löd punkterna så vi kan se om det är problem med kabeldragningen eller lödningarna i sig...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. RGH jasper glitch problem
    By Cribba in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 10:48
  2. Jasper och Matrix
    By ubbe_p in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 23:24
  3. Jasper och jtag
    By Wikings1 in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-06, 17:26
  4. Elite Jasper?
    By Drem in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 44
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 10:32
  5. 360 Pro (Jasper) i Eliteskal ?
    By Drem in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 02:17

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •