Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: Återställa från en softbrick. (CEX->DEX)

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Lightbulb Återställa från en softbrick. (CEX->DEX)

    Hejsan,

    Tänkte att jag skulle skriva hur jag lyckades återställa min PS3 från en softbrick som uppstod då jag konverterade den från cex->dex.



    Efter att jag hade fixat fram min root key (eid0) med hjälp av metldrexploiten så konverterade jag min flashdump som jag hade gjort med memdump v0.01.
    Flashade den konverterade dumpen i petitboot, stängde av konsolen och starta upp den igen för att den 3 sekunder senare stängdes av automatiskt och pep till 3 gånger.

    Bra, tänkte jag... där brickade jag min PS3, hade dock ingen aning om varför och vad jag kunde göra för att återställa den.




    För att komma vidare krävdes 3 saker: En korrekt dump av mitt nor flashminne, en hårdvaruflasher och något sätt att få min PS3 i factory service mode (FSM) en sk "jigdevice"

    Hade enbart tagit en dump av min flash med memdump och var lite osäker på om flashen verkligen skulle vara korrekt. (följde denna slaviskt: http://www.ps3devwiki.com/wiki/Validating_flash_dumps)
    Allt verkade stämma, bra.

    Valet föll på E3 flasher.

    Eftersom PS3an stängdes av automatiskt behövdes något göras åt detta för att det skulle gå och flasha om.
    Det finns något som kallas för Tristate på PS3an, om man länkar den till en 3.3v källa så stängs den inte av automatiskt.


    E3 Ribbon kabeln har en lödpunkt som heter "SBE" som man kan löda tristate till.

    Dock behöver man inte löda. Det finns massor av grunder(?) gnds på morderkortet som man kan använda och då räcker det med en liten kabel som man kan tejpa fast temporärt mellan tristate och valfri 3.3v gnd punkt.

    (Kolla på ps3devwiki var tristate sitter på ditt moderkort.)

    När E3 var på plats och PS3an inte längre stängde ner sig automatiskt var det dags att flasha med min gamla backup. Dock behövdes 2 saker göras med min flash innan, en byte-reverse göras på min flash för att E3 skulle kunna flasha korrekt samt patcha flashen.

    För det använde jag "Flowrebuilder" och använde helt enkelt funktionen "Byte-reverse a nand or nor dump".
    Patchen gjordes med Rogero Releases PS3 Nor Dump Auto-Patcher v0.01.

    Jag hade även lite problem med att E3 skrev korrupt data och det berodde på att NOR clippet inte riktigt hade kontakt med chippet.
    Åtgärdade detta genom att tejpa fast en 50-öring ovanpå.


    När min backupflash väl var på plats så var det dags för nästa steg, att få PS3an i FSM.

    Ett problem som jag hade vid det här laget var att jag hade ingen bild på tvn! Hade alltså ingen aning om vad som hände.
    Notera att jag vid det här steget även tog PS3 ur tristate genom att helt enkelt bara ta bort kabeln.

    Stoppade i min PS3Key laddad med jig/FSM filerna i usbslotten längst till höger..

    PS3an boota upp och stängdes sedan ner igen efter ca 2 sek.
    Den var nu i FSM.

    (Om du har problem med att du inte får ström till usbportarna har förmodligen flashen misslyckats, verifiera att E3 skriver korrekt till flash genom att göra en backup på den).

    Nästa steg var att få in ett fräscht OS. Jag valde Roger CFW 3.55 v3.6 eftersom den har patchat bort lv1 checks mm. (denna används vid nergradering av PS3or från högre fw till 3.55).
    Gjorde i ordning ett usbminne med LV2diag.self och fw, stoppa denna i usbslotten längst till höger och lät den köra färdigt. PS3an stängdes av automatiskt när den var färdig.

    Bad till allah och startade upp min PS3a igen, success. Den levde igen.



    Vad var då orsaken till att jag bricka från första början?
    Förmodligen berodde det på att jag inte hade gjort en sk. rehash/dehash.

    Nu rockar jag DEX FW 4.21.

  2. #2
    nice!
    Netadministrator för irc.osx86.hu - Playstation 3 Dev - Peak & Poke LV1 Dev - Latest CFW: 4.46 PS3 Super Slim

Liknande diskussioner

  1. återställa wii till orginal från softmod hjälp.
    By spenne in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 20:07
  2. Återställa Xenium-OS
    By hakke in forum Xenium Support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-02-23, 09:32
  3. Återställa hdd??
    By Kojak in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-01-24, 09:41
  4. Återställa hdn
    By yo in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-19, 20:01
  5. Återställa från evox?
    By jol in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-13, 17:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •