Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: jtag nand-x falcon 2.0.5766.0

  1. #1

    jtag nand-x falcon 2.0.5766.0

    Hej
    Jag hade en xbox 360 liggandes som jag tänkte fixa jtag på.
    var inne på psxcare idag och handlade en nand-x med extra kablel och likriktare.
    Jag har lött en hel del konsoller tidigare och kontrollerat lödpunkterna på min installation som ser bra ut.
    Nanden är utläst med J-Runner v01 Beta (256) och gick bra. guiden som följde med jrunner är följd och när
    jag kör create ecc och write ecc vilket går bra men när jag startar upp xboxen får jag e79. provat att läsa tillbaka
    orginal nand och då startar den utan problem igen. kablarna sitter i för dvdn. Har provat med en vanlig
    dvd från datorn och se om eject fixet fungerade utan lycka.
    Har även provat med en dvd från en annan xbox vilket inte heller funkade.

    Har ni några tips på vad jag kan göra? eller andra sätt att gå tillväga än j-runner?
    har snart googlat ihjäl mig utan framsteg

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kasjo Visa Inlägg
    Hej
    Jag hade en xbox 360 liggandes som jag tänkte fixa jtag på.
    var inne på psxcare idag och handlade en nand-x med extra kablel och likriktare.
    Jag har lött en hel del konsoller tidigare och kontrollerat lödpunkterna på min installation som ser bra ut.
    Nanden är utläst med J-Runner v01 Beta (256) och gick bra. guiden som följde med jrunner är följd och när
    jag kör create ecc och write ecc vilket går bra men när jag startar upp xboxen får jag e79. provat att läsa tillbaka
    orginal nand och då startar den utan problem igen. kablarna sitter i för dvdn. Har provat med en vanlig
    dvd från datorn och se om eject fixet fungerade utan lycka.
    Har även provat med en dvd från en annan xbox vilket inte heller funkade.

    Har ni några tips på vad jag kan göra? eller andra sätt att gå tillväga än j-runner?
    har snart googlat ihjäl mig utan framsteg
    J-Runner är kasst, vet du vilket moderkort du har? om du skriver här vilket moderkort du har, samt vilken variant av lödningar du gjort (om du t.ex. gjort aud_clamp) kan jag skicka en xell image till dig som du kan använda för att hämta cpukey, därefter kan du bygga freeboot imagen med mitt program xeBuild GUI

    Ta gärna bilder på lödningarna du har gjort, det kan vara så att du missat någonting
    Last edited by Swizzy; 2012-10-17 at 20:16.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    moderkortet är falcon












  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Kan säga att du inte använder den optimala versionen av lödningarna, samt bör du INTE löda dioderna på undersidan, och gärna trycka in dom i hålen istället för att ha dom liggandes sådär...

    fixar image åt dig att testa strax...

    ** edit: **

    https://dl.dropbox.com/u/51246956/xell/xell_falcon.bin <--- testa med den här, jag rekomenderar även att du skriver den med nandpro manuellt istället för att förlita dig på j-runner eller någon annan GUI... det är lätt att använda nandpro:

    nandpro usb: -w16 xell_falcon.bin <--- detta skriver "xell_falcon.bin" till ditt moderkort över USB, -w = skriv, 16 = storleken i mb på nanden (standard för dom flesta)

    När du väl skrivit nanden testar du att starta, funkar det fortfarande inte får du dubbel checka lödningarna, du ser ut att ha lött mot rätt punkter iaf

    ** edit2: **

    http://ep-comps.com/free60/diagrams_.../aud_clamp.jpg <--- min rekomendation är att du flyttar kabeln som går från front punkten där (den som är kopplad till RF-Modulen) till AUD_CLAMP punkten på undersidan av moderkortet enligt det här diagrammet, om du gör det behöver du använda den här xell filen istället: https://dl.dropbox.com/u/51246956/xe...falcon_aud.bin
    Last edited by Swizzy; 2012-10-17 at 23:01.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Hej

    Igår medans jag väntade på en ny image provade jag att göra dumpen utan aud clamp och skapa xell nanden.
    Till min förvåning fungerade det och jag fick ut min cpu och dvd key! Jag applicerade den och skrev in min nya nand.
    Tack för imagen som du skickade, jag kanske kommer att ha behov av den iaf om jag inte får till det.
    Mitt problem just nu är att dashboarden är så gammal att den inte har stöd för fat32 filsystem på usb.
    jag stoppade in en usb sticka på 16gb och formaterade den i xboxen sen när jag stoppade den i datorn var hela minnet allokerat.
    provade med xplorer360 men det fungerade inte. min plan var att stoppa in xexmenu i usbstickan.

    Jag låg igår natt och funderade på en lösning men har inte kommit på någon bra ännu.
    ska testa om jag hinner att koppla till den andra xxboxen dvdläsare och bränan xexmenu oxh se om den vill ta det.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Skapa en launch.ini som autostartar xexmenu vet jag

    default = usb:\pathtoxexmenu

    skriv bara detta i en text fil du döper till "launch.ini" som du lägger på miinet, ändra pathtoxexmenu till sökvägen till xexmenu (kör du uppackade versionen måste du skriva default.xex efter också...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Jag provade det igår kväll men eftersom dashboarden är så gammal har den inte stöd för fat32 verkar det som. Och när jag formaterar usb minnet i xboxen blir det konstigt filformat

    Det verkar som det gick bra att koppla in en annan dvdläsare, det kanske går att lägga in ett ftp program i xexmenu1.1 ison jag brände tidigare! Köpte även en 320gb disk idag jag tänkte stoppa in och föra xexmenu1.1 till och spel om det går via ftp. Antar att jag måste köra xexmenu1.1 för att starta isos från hårddisken?

    Återigen tackar för att du tar dig tid att hjälpa mig, grymt uppskattat!

  8. #8
    Jag kom just att tänka på ett annat scenario, jag kanske skulle kunna uppdatera dashboarden från 2.0.5766.0 till något mer uppdaterad version med usb stöd. När jag kommer hem efter jobbet ska Google få berätta hur är det något som jag bör tänka på?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kasjo Visa Inlägg
    Jag kom just att tänka på ett annat scenario, jag kanske skulle kunna uppdatera dashboarden från 2.0.5766.0 till något mer uppdaterad version med usb stöd. När jag kommer hem efter jobbet ska Google få berätta hur är det något som jag bör tänka på?
    xeBuild GUI bygger 15574 åt dig om du väljer att göra det...

    Alla Xbox 360 dashboard verisonerna har stöd för USB, men 9199+ har stöd för att använda usb minnen för lagring av t.ex. sparningar och profiler
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Ser detta ok ut? laddar min tidigare nand först.
    om jag förstått rätt genererar jag en updflash.bin vilket är nya nanden som jag sedan skriver in i xboxen och så blir dashboarden 15574?
    är det något jag missat?
    Bifogning 1252

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kasjo Visa Inlägg
    Ser detta ok ut? laddar min tidigare nand först.
    om jag förstått rätt genererar jag en updflash.bin vilket är nya nanden som jag sedan skriver in i xboxen och så blir dashboarden 15574?
    är det något jag missat?
    Bifogning 1252
    Well, bilden kan jag inte se... ta bort länken så ser jag bilden...

    Men ja, du laddar original nanden, skriver in cpukey, och trycker generate så bygger/genereras en 15574 nand (updflash.bin) med hackad kernel
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Tar ett steg i taget, skulle vara så synd att förstöra den.
    Nu har jag dragit in den ny kerneln men vad har jag gjort för fel? USB minnet lyckas inte läsas den vill bara formatera det till ett lagringsminne
    Det är det urgamla gränssnittet på orginaldashboarden men det står att det är den senaste uppdateringen. kliar mig lite i huvudet hehe

    http://s9.postimage.org/x8heb2k2n/IMAG4653.jpg

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kasjo Visa Inlägg
    Tar ett steg i taget, skulle vara så synd att förstöra den.
    Nu har jag dragit in den ny kerneln men vad har jag gjort för fel? USB minnet lyckas inte läsas den vill bara formatera det till ett lagringsminne
    Det är det urgamla gränssnittet på orginaldashboarden men det står att det är den senaste uppdateringen. kliar mig lite i huvudet hehe

    http://s9.postimage.org/x8heb2k2n/IMAG4653.jpg
    Det är fullt normalt att den inte kan läsa minnet direkt så, du måste starta XEXMenu, FSD eller motsvarande för att se innehållet på usbminnet

    lägger du launch.ini i roten på ditt usbminne och i den skriver default = USB:\xexmenu\default.xex
    samt skapar en mapp som heter "xexmenu" och i den lägger xex versionen av xexmenu samt startar med detta minnet i kommer du automatiskt få fram xexmenu istället
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Återigen tack för grym hjälp.
    Nu har jag fått in spelen på Hdd1 och lyckats starta xexmenu, nu ska jag ge mig på xbla program.
    skapade en hdd1:\content\0000000000000000\58410B0B\000D0000\0 08BE7A3662F7BD4DAD2D23DD5D0DCA3426613D358
    Men kommer inte upp något i varken games eller någon annan folder i xexmenu. Vet du om man måste göra något utöver att lägga filen i hdd1:\content\0000000000000000\ ?

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kasjo Visa Inlägg
    Återigen tack för grym hjälp.
    Nu har jag fått in spelen på Hdd1 och lyckats starta xexmenu, nu ska jag ge mig på xbla program.
    skapade en hdd1:\content\0000000000000000\58410B0B\000D0000\0 08BE7A3662F7BD4DAD2D23DD5D0DCA3426613D358
    Men kommer inte upp något i varken games eller någon annan folder i xexmenu. Vet du om man måste göra något utöver att lägga filen i hdd1:\content\0000000000000000\ ?
    XEXMenu hanterar inte XBLA, det hanterar bara extraherade spel på t.ex. extern hårddisk, för XBLA kör du antingen Freestyle Dashboard (även känd som FSD numera känd som "F3") eller vanliga NXE dashboarden (har du xexmenu som autostart håller du bara i RB knappen när du ska gå tillbaka till dashboarden så hamnar du i NXE
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. RGH på en Falcon
    By Erik123 in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 23:41
  2. jtag original nand
    By sebbekingen in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 18:55
  3. Falcon bootar inte
    By Pluppen in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 16:30
  4. RROD på Falcon
    By superpalten in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 11:25
  5. falcon chip
    By avskedsfest in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-25, 19:31

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •