Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Få igång kopior av spel på PS3:an CFW CEX4.30 1.00 Rogero

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Få igång kopior av spel på PS3:an CFW CEX4.30 1.00 Rogero

    Hej, jag är något av en nybörjare vad gäller PS. Det enda jag har fixat tidigare är en PSP vilket var väldigt simpelt. Delen jag kommer beskriva nu är hur jag tog mig till 4.30 så den kan hoppas över om den inte är relevant för mitt problem (troligen inte):

    Jag fick fatt på en PS3a med 60 GB (bakåtkompatibel med PS2 osv), CHECHC04, inkl ett par spel för 1500 kr. Versionen var 3.41 så jag fann ett OFW på nätet, slängde in det på ett 16 GB USB-minne formaterat med FAT32 och lyckades uppdatera PS3an utan några problem. Sedan drog jag ner Rogero_CEX4.30_V1.00 Full Pack Patched som jag packade upp på det rensade usb-minnet. Jag gick in via recovery-uppstarten och lyckades felfritt få den uppdaterad därigenom (gick verkligen inte i vanliga XMB, felmeddelande hela tiden där det stod att jag kunde gå tillbaka till version 1.00, fabriksversion antar jag). PS3an startar och allt fungerar fint, står även ROGERO i uppstart osv och jag kan pusta ut.

    Här kommer då problemet: Hur får jag igång ett backupat spel?

    Jag installerade Multiman 04.08.01 (och Showtime). Sen formaterade jag en 400 GB hd till FAT32 (snabbformatering) och slängde in ett spel; Ratchet and Clank Tools of Destruction (ingen originalskiva tillgänglig just nu). Jag skapade en mapp kallad "GAMEZ" i rooten, sedan en mapp med spelets namn i denna kallad "Ratchet". Därefter har jag läst mig till på diverse ställen att jag måste ha titel id:et vilket jag kom fram till var BCES-00052 (stod i PS3_DISC.SFB). Jag använde detta id till att namnge en ny mapp och i denna lade jag in spelfilerna som mappen "USRDIR" osv. När jag kopplar in den externa disken i PS3an och startar upp Multiman så hittar jag inget spel någonstans (ska väl hamna under spel antar jag?). Jag läste någonstans att jag måste ha ett spel i bluray-läsaren för att spelet på disken ska komma upp men det fungerar då inte heller, Red dead redemption (skivan) kommer upp men inget annat och klickar jag på det spelet hamnar jag i vanliga XMB varifrån jag kan starta Red dead redemption.
    Disken verkar den finna ivf så något fel måste jag göra. Måste den crackas? Vad jag förstått borde det väl inte behövas med nyare FM och speciellt med ett så pass gammalt spel? Vad gör jag för fel?
    Last edited by brulize; 2012-11-01 at 20:13.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    132
    Respekt
    13
    Har ingen bra input, men jag följer dessa trådar då mina ps3or ligger o samlar damm på kmeaw cfw3.55 och jag funderar på att uppgradera till rogero cfw 4.30

    Det enda jag kan tillägga är att titleid behövs inte på cfw3.55 så jag tror inte problemet ligger där. Alla mina spel har jag döpt mappen till spelets namn för att lättare kunna managera via ftp.

    Har du kollat så att spelet inte är patchat på ngt vis? Har för mig att man ej kan använda alla eboots som kommit på sistone.

    // P

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av peroy Visa Inlägg
    Har ingen bra input, men jag följer dessa trådar då mina ps3or ligger o samlar damm på kmeaw cfw3.55 och jag funderar på att uppgradera till rogero cfw 4.30

    Det enda jag kan tillägga är att titleid behövs inte på cfw3.55 så jag tror inte problemet ligger där. Alla mina spel har jag döpt mappen till spelets namn för att lättare kunna managera via ftp.

    Har du kollat så att spelet inte är patchat på ngt vis? Har för mig att man ej kan använda alla eboots som kommit på sistone.

    // P
    Tja, jag fick faktiskt precis igång det. Jag hade hade en mapp för mycket, jag tog bort "Ratchet" och lade "BCES-00052" direkt i Gamez och nu fungerar det utmärkt efter en del installerande (förutom det svenska talet då.. får försöka ställa om det ). Fick även igång Ratchet and Clank trilogin utan några som helst problem samt PSN-spelen Journey och Super Stardust HD.
    Några patchar har inte installerats eller behövts, allt fungerar perfekt! Jag kan rekommendera att uppgradera
    Angående ID:et behövs det säkert inte som du säger, har dock spelen döpta till det fortfarande.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av brulize Visa Inlägg
    Jag installerade Multiman 04.08.01 (och Showtime). Sen formaterade jag en 400 GB hd till FAT32 (snabbformatering) och slängde in ett spel; Ratchet and Clank Tools of Destruction (ingen originalskiva tillgänglig just nu). Jag skapade en mapp kallad "Gamez" i rooten, sedan en mapp med spelets namn i denna kallad "Ratchet". Därefter har jag läst mig till på diverse ställen att jag måste ha titel id:et vilket jag kom fram till var BCES-00052 (stod i PS3_DISC.SFB). Jag använde detta id till att namnge en ny mapp och i denna lade jag in spelfilerna som mappen "USRDIR" osv. När jag kopplar in den externa disken i PS3an och startar upp Multiman så hittar jag inget spel någonstans (ska väl hamna under spel antar jag?). Jag läste någonstans att jag måste ha ett spel i bluray-läsaren för att spelet på disken ska komma upp men det fungerar då inte heller, Red dead redemption (skivan) kommer upp men inget annat och klickar jag på det spelet hamnar jag i vanliga XMB varifrån jag kan starta Red dead redemption.
    Disken verkar den finna ivf så något fel måste jag göra. Måste den crackas? Vad jag förstått borde det väl inte behövas med nyare FM och speciellt med ett så pass gammalt spel? Vad gör jag för fel?
    Katalogträdet på din hårddisk borde vara:
    X:\GAMES\Spelnamn(valfri)\PS3_GAME (+PS3UPDATE och PS3_DISC.SFB)

    Så skulle jag lägga in tex FIFA så skulle det bli:
    X:\GAMES\BLES01676-[FIFA 13]\
    och i den katalogen ligger sen då PS3_GAME, PS3UPDATE och PS3_DISC.SFB.

    Sen för att starta så gör du rätt. Starta först multiMan och förhoppningsvis har spelen dykt upp, klicka på spelet och du kommer tillbaka
    till XMB och istället för din skiva borde då spelet du valt ligga.

    Hoppas det hjälper...
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    132
    Respekt
    13
    Kul att det fungerade.

    Några funderingar...om man nu går från Kmeaw cfw3.55 till Rogero cfw 4.30, kommer jag då kunna gå tillbaka till kmeaw, alternativt uppdatera till framtida Rogero 4.XX utan att skaffa e3-flashers eller dylikt?

    Tänker isf att man avvaktar tills det kommit den cfw som motsvarar God of War Ascension

    // P

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av peroy Visa Inlägg
    Kul att det fungerade.

    Några funderingar...om man nu går från Kmeaw cfw3.55 till Rogero cfw 4.30, kommer jag då kunna gå tillbaka till kmeaw, alternativt uppdatera till framtida Rogero 4.XX utan att skaffa e3-flashers eller dylikt?

    Tänker isf att man avvaktar tills det kommit den cfw som motsvarar God of War Ascension

    // P
    Jepp det går utan att använda någonting förutom ett usb-minne..

    Citat Original inlägg av Rogero
    - Downgrading back to 3.55 is always possible using the following steps :
    - Download the Downgrader PUP ---> Downgrader PUP mirror ---> Downgrader PUP
    Size 176MB (184,595,263 bytes) MD5: 49d80e07fc1f5ca1b0840e02e94635db
    - Rename the downloaded file to "PS3UPDAT.PUP" and put it on your USB in: "USB\PS3\UPDATE\PS3UPDAT.PUP"
    - While on Rogero CFW4.30, go to System Update from XMB and install the Downgrader PUP.
    - After the Downgrader PUP installs you'll be on a hybrid CFW3.55 that will still shows ver4.21/4.30 from system settings.
    - Enable QA flag by following these steps:

    1- Download the Rebug QA_Toggle package from here ---> toggle_qa.pkg
    2- Put the "toggle_qa.pkg" on USB and Install it on the PS3.
    3- Run the "Rebug Toggle QA" from XMB, the screen will go Black and you will see HDD Led activity then if all went fine you will hear 2 or 3 Beeps and the PS3 will Restart back to XMB.
    4- If you want to make sure QA flag was set, go to "Network Settings" then apply the following key combo (all at the same time):

    L1 + L2 + L3 (press left stick) + R1 + R2 + dpad_down

    You should see Edy Viewer, Debug Settings, and Install Package Files if done correctly.

    - Now put "Rogero CEX-3.55 CFW V3.7" on your USB in: "USB\PS3\UPDATE\PS3UPDAT.PUP" ---> Rogero CEX-3.55 CFW V3.7.PUP
    - Start the PS3 into Recovery Menu and install "Rogero CEX-3.55 CFW V3.7" (from Recovery Menu, this is important)
    - Once you're back on Rogero CFW3.55 v3.7 Start the PS3 into Recovery Menu and install any CFW 3.55/4.21/4.30.

    Källa: http://www.tortuga-cove.com/forums/v...p?f=127&t=3708
    Instruktionerna och filerna finns på länken ovan
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Tjurig Visa Inlägg
    Katalogträdet på din hårddisk borde vara:
    X:\GAMES\Spelnamn(valfri)\PS3_GAME (+PS3UPDATE och PS3_DISC.SFB)

    Så skulle jag lägga in tex FIFA så skulle det bli:
    X:\GAMES\BLES01676-[FIFA 13]\
    och i den katalogen ligger sen då PS3_GAME, PS3UPDATE och PS3_DISC.SFB.

    Sen för att starta så gör du rätt. Starta först multiMan och förhoppningsvis har spelen dykt upp, klicka på spelet och du kommer tillbaka
    till XMB och istället för din skiva borde då spelet du valt ligga.

    Hoppas det hjälper...
    Även fast jag precis lyckades lösa det själv får jag tacka för inputet. Jag undrar lite över "PS3UPDATE". Behövs den verkligen eller räcker det med enbart PS3_GAME? Sen namnet på spelmappen, spelar det någon roll vad man namnger den? Om jag tar ditt exempel med FIFA 13, går det att bara ha "X:\GAMES\FIFA 13\" ? Och ska det inte vara ett "Z" istället för "S", alltså GAMEZ?
    Jag skulle kunna testa detta själv förvisso men sitter på jobb nu så kan inte för tillfället och är lite nyfiken. Tack för hjälpen i vilket fall!
    Last edited by brulize; 2012-11-01 at 20:12.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av brulize Visa Inlägg
    Även fast jag precis lyckades lösa det själv får jag tacka för inputet. Jag undrar lite över "PS3UPDATE". Behövs den verkligen eller räcker det med enbart PS3_GAME? Sen namnet på spelmappen, spelar det någon roll vad man namnger den? Om jag tar ditt exempel med FIFA 13, går det att bara ha "X:\GAMES\FIFA 13\" ? Och ska det inte vara ett "Z" istället för "S", alltså GAMEZ?
    Jag skulle kunna testa detta själv förvisso men sitter på jobb nu så kan inte för tillfället och är lite nyfiken. Tack för hjälpen i vilket fall!
    Namnet kvittar så du kan döpa den till vad du vill, dessutom så kan du nog använda både GAMES eller GAMEZ. multiMan tar båda.
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    132
    Respekt
    13
    Tack för hjälpen Tjurig :-)

    // P

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag håller med peroy, tack så jättemycket för hjälpen Tjurig! Och tack du med peroy

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    35
    Respekt
    18
    Jag har nu Rogero 4.30 på mitt ps3. När man startat spel kommer det ju ofta upp att det finns en uppgradering på spelet, nån som vet om det går att ladda ner dessa updates? Eller kommer den tex försöka uppdatera ps3 firmware också?

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Speluppdateringar är safe

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    VÄXJÖ...SMÅLAND
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Har oxå 2 st Ps3 slim 120gig som ligger på 3.41.
    Är det bara o lägga in ofw3.55 osen köra på Rogeros 4.30??
    eller la du in hans spec 3.55 först?

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    132
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av jonnyjaeger Visa Inlägg
    Speluppdateringar är safe
    Generellt, eller bara för att ofw just nu är på samma version?

    // P

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av peroy Visa Inlägg
    Generellt, eller bara för att ofw just nu är på samma version?

    // P
    Just nu iaf, då det ligger på samma version

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av jetcat Visa Inlägg
    Har oxå 2 st Ps3 slim 120gig som ligger på 3.41.
    Är det bara o lägga in ofw3.55 osen köra på Rogeros 4.30??
    eller la du in hans spec 3.55 först?
    Intresserad av att sälja en? är desperat nu sen min 3.55 phat dog för 2 veckor sen haha

Liknande diskussioner

  1. Skulle updatera till Rogero cfw 4.25 brickade..
    By Kim Eriksson in forum Playstation 3
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 22:25
  2. Hur startar man kopior av Electronic Arts spel...
    By Hansi in forum NEO4 - Teknisk support
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2004-08-15, 21:40
  3. Bränna kopior på redan brända spel?
    By constig in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-06-10, 08:15
  4. göra kopior på sina ps2 spel..
    By murre20 in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-05, 19:18
  5. Kopior av spel
    By Tarzan in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-01-22, 23:03

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •