Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Super Mario Galaxy 2, orginalskiva på softmoddat Wii.

  1. #1

    Question Super Mario Galaxy 2, orginalskiva på softmoddat Wii.

    Jag har SMG2 orginal och ett wii som är softmoddat.
    Innan jag installerade cIOS fungerade det utmärkt att spela spelet från skivan.
    Under cIOS installation noterade jag att det fanns "IOS stubs" installerade på plats 249 och 250 ( http://code.google.com/p/d2x-cios/wiki/How_To_Install ). Jag valde att installera cIOS på 249 och 250 ändå. cIOS installationen fungerade problemfritt.

    Efter min softmod fungerar det utmärkt att spela spel från min USB-pinne, men om jag försöker spela SMG2 från orginalskivan så får jag en "system upgrade" symbol istället för SMG2-symbolen i min wii-menu.

    Min konsol kör senaste systemprogramvaran (4.3E) så jag kan endast anta att SMG2 på något sätt kollar på IOS installationer och inte godtar ett system där slot 249 och 250 innehåller något annat än de IOS stubs.

    Jag har slutligen två frågor:

    1. Vad är poängen med att installera cIOS på just plats 249 och 250?

    2. Skulle jag kunna lämna IOS stubs på 249 och 250 för att tillfredsställa SMG2 och installera mina hackade (c)IOS versioner på någon annan, ledig plats, eller får jag andra bekymmer då?

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    236
    Respekt
    14
    Du MÅSTE installera PriiLoader och ställa in hacken så att den inte försöker att installera uppdateringarna från DVD.

    Man lägger alltid cIOS på 249 och 250 eftersom USB Loaders använder dessa vid start bla.

    Vet ej vilken guide du följde....
    3.2E, Wiikey1 1.99, SD:1gb/HD:320gb, BootMii@Boot2, HBC 1.1.2, PriiLoader 0.8beta4, cIOSx r21 d2x-v10beta53, CFG USB Loader Mod v70r65, WiiMC 1.3.4

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2008
    Från
    Brandbergen/Årskogen, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av riger Visa Inlägg
    Du MÅSTE installera PriiLoader och ställa in hacken så att den inte försöker att installera uppdateringarna från DVD.

    Man lägger alltid cIOS på 249 och 250 eftersom USB Loaders använder dessa vid start bla.

    Vet ej vilken guide du följde....
    Det där är rätt rätt svar riger men jag har tex. cIOS på andra slottar och laddar ifrån andra slottar men jag är inte genomsnitts användaren heller. och måste måste man inte när det gäller priiloader men man får vara med veten om riskerna

  4. #4
    Det låter alltså som att svaret på min andra fråga är att det går utmärkt att installera cIOS på andra platser så länge jag bara meddelar dessa ändringar till min loader.
    Jag kör själv USB loader X, men det verkar inte vara så vanligt att stoppa cIOS på andra slots, så jag hittar inget om hur man förmedlar den informationen.

    Av rent intresse undrar jag alltså om valet av slot gör någon skillnad eller om det bara handlar om att cIOS alltid brukat ligga på 249 250, vilket skulle förklara varför nintendo implementerat något sorts 'skydd' mot att köra spel om det finns annat än stubs på dessa platser.

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    236
    Respekt
    14
    Menar du USB Loader GX? Gå in under options/game options och bläddra dig fram till sidan som innehåller cIOS/IOS och byt till rätt cIOS/IOS.
    Har för mig att i USB Loader GX kan du välja på cIOS/IOS 222, 223, 224, 245, 246, 247, 248, 249 och 250.

    Ja, Nintendo lägger "Stub IOS" på IOS222, IOS223, IOS249 och IOS250 eftersom dessa var dom mest vanliga platserna i begynnelsen....
    Dessa IOS har versions numret 65280 så om du installerat IOS249 med versions numret 21009 så kommer spel som SMG att vilja uppdatera denna IOS.
    för att förhindra detta kan man ändra versions numret till 65535 som är det högsta eller installera PriiLoader och ställa in det på att skita i/blockera
    alla uppdateringar.
    3.2E, Wiikey1 1.99, SD:1gb/HD:320gb, BootMii@Boot2, HBC 1.1.2, PriiLoader 0.8beta4, cIOSx r21 d2x-v10beta53, CFG USB Loader Mod v70r65, WiiMC 1.3.4

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2008
    Från
    Brandbergen/Årskogen, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av jjabba Visa Inlägg
    Det låter alltså som att svaret på min andra fråga är att det går utmärkt att installera cIOS på andra platser så länge jag bara meddelar dessa ändringar till min loader.
    Jag kör själv USB loader X, men det verkar inte vara så vanligt att stoppa cIOS på andra slots, så jag hittar inget om hur man förmedlar den informationen.

    Av rent intresse undrar jag alltså om valet av slot gör någon skillnad eller om det bara handlar om att cIOS alltid brukat ligga på 249 250, vilket skulle förklara varför nintendo implementerat något sorts 'skydd' mot att köra spel om det finns annat än stubs på dessa platser.
    Citat Original inlägg av riger Visa Inlägg
    Menar du USB Loader GX? Gå in under options/game options och bläddra dig fram till sidan som innehåller cIOS/IOS och byt till rätt cIOS/IOS.
    Har för mig att i USB Loader GX kan du välja på cIOS/IOS 222, 223, 224, 245, 246, 247, 248, 249 och 250.

    Ja, Nintendo lägger "Stub IOS" på IOS222, IOS223, IOS249 och IOS250 eftersom dessa var dom mest vanliga platserna i begynnelsen....
    Dessa IOS har versions numret 65280 så om du installerat IOS249 med versions numret 21009 så kommer spel som SMG att vilja uppdatera denna IOS.
    för att förhindra detta kan man ändra versions numret till 65535 som är det högsta eller installera PriiLoader och ställa in det på att skita i/blockera
    alla uppdateringar.
    Jag orkar inte förklara hela Wii homebrew världen här och sedan kolla flera dagar senare, vill du ha detaljerat förklarat får du komma in på IRC kanalen. Riger USB Loader GX tvingar dig som användare skriva IOS slot det finns inga färdiga som välj här här eller här.

Liknande diskussioner

  1. super mario galaxy
    By ossci in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 21:00
  2. Super Mario Galaxy crashar
    By sparriskrigaren in forum Nintendo WII - Argon / Wiiktus / Injectus
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 22:01
  3. Super Mario Galaxy
    By Nightwish89 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 29
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 19:29
  4. Super Mario Galaxy problem!
    By minion7 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 10:07
  5. OMG!!! Super Mario Galaxy USA Wii-NTorrents :D
    By josundlo in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 33
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 21:57

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •