Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Messiah-strul

Registrerade
    Apr 2002
    Respekt
    0

Post Messiah-strul

Hallå, jag har en Messiah-chippat V3 maskin som inte uppför sig som den ska göra. Den spelar orginal PSX och PS2 spel precis som vanligt men när man försöker boota import PSX spel så blir skärmen bara svart, och när man försöker sätta igång import PS2 spel kommer den bara tillbaka till browsern hela tiden.

Jag har öppnat PS2:an och kontrollerat extremt noga med förstoringsglas och ritningar från nätet att alla lödningar sitter där de ska sitta och har känt på dem så att det inte är glapp och har kontrollerat noga med multimeter att det inte är kortslutningar nånstans, men har inte hittat något som verkar vara galet. Det är förstås svårt att svara på vad som skulle kunna vara fel men kan det vara möjligt att själva chippet är dåligt eller att det kanske ändå är dålig kontakt i några av lödningarna? Har ni haft några liknande problem med era V3 maskiner?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

För att starta import PSX spel måste du trycka på reset 2ggr för att aktivera PSX-läget.

Jag förstår inte varför du inte får igång import PS2 spel.

Vi har inte sett ett enda trasigt Messiahchip, men ingenting är ju omöjligt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2002
    Respekt
    0

Tackar så mycket för snabbt svar.

Jag känner till det där att man ska reseta men det vill fortfarande inte. Men nu har jag hittat något märkvärdigt:
    Min V3 har en Gap-BIOS, om man monterar sladdarna enligt den här bilden

http://www.china-messiah.com/images/v3bioscddvd.jpg

så att man har pin 1 uppe i vänstra hörnet så är CD/DVD Controller chippet till höger om BIOS-chippet. Men om man studerar den här bilden:

http://www.china-messiah.com/images/v3gapbios.jpg

så skulle alltså CD/DVD Controller chippet vara till vänster om BIOS-chippet? Isf är ju lödningarna på BIOS-chippet helt fel, de skulle alltså vara på motsatt sida istället?

En liten oklarhet till, på CD/DVD Controller chippet står det att pin 12 ska vara anslutet till "A", men på en annan bild så visas det att "A" ska vara anslutet till en resistor/kondensator (svårt att avgöra). A:et på min V3 är endast anslutet till den där resistorn som den här bilden visar

http://www.china-messiah.com/images/v3cddvd.jpg

men det kanske även ska anslutas till pin 12 på CD/DVD controllern?

Jag är väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig reda ut de här små oklarheterna.

Edit: Gjorde texten lättare att läsa och tog bort HTML-taggar.

[This message has been edited by MrWest (edited 14 April 2002).]

Registrerade
    Apr 2002
    Respekt
    0

Kortfattat: Ska punkten "A" anslutas både till resistorn och pin 12 på controller-chippet samt finns det olika V3 där Gap-BIOS är olika utplacerade?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det finns en (ovanlig) version av V3 där BIOS ligger "spegelvänt" jämfört med en "vanlig" V3.

Vi har sett c:a 5st sådana tror jag...

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2002
    Respekt
    0

Jag hittade en sak till. Om man tittar på den här bilden:

http://www.china-messiah.com/images/v3gapbios.jpg

så ser Gap-BIOSen ut att sitta till höger om Controller-chippet (min sitter till vänster) och på den här bilden:

http://www.china-messiah.com/images/v3CE.jpg

så sitter controller-chippet inte till höger om BIOS-chippet. Men det ska väl inte spela någon roll, bara man går efter att punkten är pin 1?

Isf vet jag nog inte vad som kan vara fel, tack för hjälpen iaf.

[This message has been edited by MrWest (edited 15 April 2002).]

Liknande diskussioner

1. messiah strul v9
    By EvilBoY in forum Messiah - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2003-12-07, 16:08
  2. Messiah 1 eller Messiah 2 pro??? Vad är skillnaden
    By Alundra_isa in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Senaste inlägg: 2003-02-08, 16:56
  3. Strul med minneskort
    By Gothia in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Senaste inlägg: 2003-01-30, 15:05
  4. Messiah V4 strul Hjälp!!!!
    By crille in forum Messiah - Teknisk support
    Senaste inlägg: 2002-06-06, 23:09
  5. MESSIAH kommer!
    By Redcheat in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Senaste inlägg: 2001-12-26, 12:02

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner