Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: PS3 fw 4.40 installation stannar 99% / loopar om (felkod 8002F310)

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    PS3 fw 4.40 installation stannar 99% / loopar om (felkod 8002F310)

    Hej

    hoppas att nån har en bra ide på mitt problem, tacksam för all hjälp.

    PS3 fw installation stannar vid 99% / loopar om.

    Det började med att jag startade upp och skulle spela online med mitt PS3 Phat 60gb som tar ps1/ps2 spel.
    Fick då meddelandet att jag var tvungen att installara fw 4.40 för att kunna logga in på ps network.

    tryckte på uppdatera firmwire.. den hämtade och installationen stannade på 99% !!
    startade om och den började om med samma fel.
    varje gång man startar om så börjar den om med installationen och stannar på 99% och ger felkoden 8002F310.

    Har säkert provat 15ggr utan resultat. har även googlat på nätet om lösningar.
    hittade en lösning då man kunde byta hdd för att komma runt detta, men när jag slänger in en ny hdd så startar inte ens ps3:an upp.
    Blir grön och efter ca 5-10 sekunder stänger den ner blir röd med fast sken.

    kommer EJ in i safe mode med den gamla disken, den bara startar om installationen av firmwire.
    kommer in i safe mode med ny hdd men får då meddelande att det saknas lagringsmedia.


    Tacksam för förslag på att kunna lösa detta.. tveksam om jag kommer uppgradera mer om jag får fart på denna igen.. tack sony för att ha förstört en fungerande ps3.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Testa med en annan hårddisk och gå in i recovery menyn (även känt som "safe mode" apparently...)

    Det skulle eventuellt kunna funka med att den disken du har också... men du säger att den inte går in i recovery menyn med den hårddisken?

    Det är bättre att uppdatera via usb, dvs. ladda hem uppdateringen från deras hemsida och lägga på usb minne istället...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Som jag skrev har jag redan provat med en ny hårddisk (2 nya dessutom).
    med samma resultat.

    Ps3:an startar då men slår ifrån efter ca 5-10 sekunder utan att visa bild.

    kommer in i safe mode med de nya diskarna men om man väljer något i menyerna så stänger den antingen ner eller säger att
    det saknas lagringsmedia.

    med den gamla disken kommer man aldrig in i safe mode. (piper som det ska när man trycker men man kommer bara tillbaka till installationen).

    blir snart soptunnan..

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pojjsen Visa Inlägg
    Som jag skrev har jag redan provat med en ny hårddisk (2 nya dessutom).
    med samma resultat.

    Ps3:an startar då men slår ifrån efter ca 5-10 sekunder utan att visa bild.

    kommer in i safe mode med de nya diskarna men om man väljer något i menyerna så stänger den antingen ner eller säger att
    det saknas lagringsmedia.

    med den gamla disken kommer man aldrig in i safe mode. (piper som det ska när man trycker men man kommer bara tillbaka till installationen).

    blir snart soptunnan..
    Låter isåfall som att det kan vara damm eller något ivägen så att hårddisken inte får full kontakt, ett annat problem kan vara att hårddiskarna du försöker använda inte är formaterade (testa att formatera dom i windows till NTFS)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hej!

    tack för alla ideér!

    jag har provat formatera dom både i ntfs & fat32.
    verkar som ps3:an inte hittar dom.. får aldrig fråga om att formatera i ps3. kommer in i safe mode men
    vad man än tar så säger den att "lämpligt lagringsmedia saknas"

    och väljer jag uppdatera firmwire via usb i safe mode så får jag felkoden 8002F281
    verkar va nå hårddiskstrul.. men stoppar jag in gamla disken går den tillbaka att försöka installera klart firmwire med stopp på 99% med felkod 8002F310

    tror det hänt nå skumt med hårddisk anslutningen i ps3.. men skumt att allt bötjade med uppgradering.. funkade ju bra innan.

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    hittade en på forumet som verkar ha haft exakt samma problem som mig

    https://forum.psxcare.com/support/sh...ig%C3%A5ng-PS3

    frågan är hur han fick till det då jag bara får felkod 8002F281..

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    EDIT: My bad, såg nu att du redan testat via usb.
    EDIT:2 Men efter lite snabbgoogling så verkar det vara lösningen för många med detta problem, byt hårddisk, gå in i recovery, låt den formatera nya disken o uppdatera via usb.

    Har du redan testat att ladda ner uppdateringen från nätet o uppdatera via usb? annars är det därför den säger att den inte hittar någon lagringsmedia.
    Att uppdateringar inte heller går igenom kan också vara hårdvarufel så som att kabeln till blurayen inte sitter som den ska men den borde inte flyttat på sig om din ps3 funkade fint innan uppdateringen. Och då brukar procenten vara runt 40-50 och sedan gå väldigt fort till 100% men sedan alltså misslyckas o bara starta om.
    Men börja med att gå till recovery med den disk du kommer in med o uppdatera via usb.
    Last edited by jonnyjaeger; 2013-04-12 at 16:58.

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2005
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Tack för alla tips

    har redan provat med 2 andra 2,5" hårddiskar i ps3.
    när jag byter hdd så går ps3 igång utan bild å stänger sen av sig själv efter ca 10-15 sekunder. Håller jag in power å går in i service mode så
    kan jag bläddra i menyerna men vad jag än väljer så stänger den antingen ner eller visar felkod 8002F281 istället.

    och stoppar jag tillbaka disken som jag har kört med så börjar den installera om fw 4.40 igen å stannar på 99%
    går inte komma in i safe mode när den disken sitter i.


    verkar hopplöst det här.. nu när jag har bytit diskar fram å tebax å provat allt så la mitt ps3 av helt.
    nu är den stendöd.. verkar inte ens få ström. Provade byta nätagg nu, verkar inte hjälpa.. kanske moderkortet som pajjat totalt.

    ja nu blir det skräplådan med den... jävla konstigt att den funka perfekt innan uppdateringen.
    Tack alla för era tips!

Liknande diskussioner

  1. Spel som stannar
    By NintendoWii in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 13:48
  2. Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 16:18
  3. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 20:56
  4. xFER stannar!!!!!
    By stevieee in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 19:21
  5. Stannar vid uppstart
    By Pappa-Scan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-23, 09:42

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •