Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Ur en säkerhetsaspekt ang. moddning

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2013
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Ur en säkerhetsaspekt ang. moddning

    Tja!

    Jag tänkte höra hur säkert det är ur ett elsäkerhetsperspektiv att modda en xbox 360 slim/phat? Jag menar man vill ju inte att det ska ta eld i maskinen pga en moddning eller få en elstöt av nån anledning för att "teknikern" inte gjort det ordentligt eller att programmerarna inte vet vad dom gör.
    Nu tänker jag mest på rgh-jtag chippen och kablarna man sätter dit på slim:en.

    Vilka är det som har gjort chippen? är det några respekterade programmerare/moddare?.
    Vad är det för kablar man använder, beröringssäkra? jag menar om nån kabel kommer emot chassit så lär ju moderkortet gå sönder.
    Såg att man skulle ta bort en resistor på dom nya slim, vad har den för funktion? vet dom de?
    Vad är det för spänningar som går ut i kretskortet?

    MVH Micke

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Sålänge som man ser till att göra en vettig installation ska det vara säkert (dvs. teknikern som installerade modden såg till att ha korta avskalningar etc.) det kan jag garantera att våra installationer har, men går du till din granne eller whatever kanske installationen blir lite halv kass (har vittnat många riktigt fula/dåliga installationer med långa avskalningar på kablarna etc.)

    Dom chip vi använder kommer från tillverkare som är välkända; Team Xecuter, Squirt 360, Team Matrix för att nämna några av dom.

    Programmerarna som gör allting är även dom respekterade, och det finns tusentals maskiner ute i världen som är moddade med detta, både bra och dåliga installationer och jag känner inte till någon som råkat ut för några större incidenter, det som varit är isåfall att maskinen pajat pga dålig installation (kortslutningar och sådant där som pajar innehållet)

    Vad är det för motstånd du syftar på att man ska ta bort på nya slim? vad jag vet är det tvärtom, Microsoft tog bort några motstånd för att hindra hacket från att användas, det man får göra är att brygga punkterna där dom tidigare setat eller sätta dit nya motstånd (motstånden är på 100ohm så inte hela världen om du inte kör motstånd utan bara kör på en lödbrygga) det dessa motstånden gör beror lite på vilken av dom man tänker på, men alla 3 har 1 sak gemensamt: Dom sitter precis i slutet av banan precis innan pinheader punkter och har med kommunikation mellan vad man kopplar in på denna headern och sydbryggan

    Den ström styrka som chippen ligger på är 3.3v, det finns 1 undantag (DGX) som körs på 5v, men inte speciellt farligt något av det

    Som högst får Xboxen 12v från nätdelen, den har 3.3v, 5v och 12v in
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2013
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jaha okey, var lite nyfiken bara, står ju inget om det annars =).
    Hur lång garanti har ni på eran installation på chippet osv då? (går säkert att läsa sig till men nu när jag ändå pratar med dig)

    Det va en guide nu kommer jag inte ihåg vart men där dom va tvungen att ta bort nå motstånd för att annars går nån "säkring" (blown fuses) på dom nya slim så dom slutar fungera, har du varit med om det?

    Vad är double nand för nåt, står lite överallt men fattar inte vad det är för nått.

    MVH Micke

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Om jag inte minns fel i huvudet nu är det 1 års garanti på chip och installation, kan vara 6 månader också (vid installation i befintlig maskin, men köper du ny är det ALLTID 1 år)

    Nja, det är inte slim, det är på tjocka modellen, R6T3... det man gör när man tar bort resistorn är att man kapar vägen för signalerna att bränna e-fuses i processorn vilket gör att du kan skriva om din nand även om du råkat uppdatera den med original (hacket slutar inte funka pga uppdatering om man tar bort R6T3), det som händer annars är att processorn bränner speciella säkringar i processorn som används av bootloaders för att se om dom är kompatibla eller ej (även om dom är OK att köra på denna maskinen eller ej) detta görs för att förhindra nedgradering av mjukvaran på maskinen...

    Double/Dual NAND är dualboot, som kanske är lättare o hänga med? anyways, det betyder att man kan köra flera olika versioner av moderkortets mjukvara utan att behöva programmera om den (t.ex. original på ena och hackad på andra)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2013
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Okay, då har jag koll!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Minst 12 månaders garanti på våra installationer. Beror ett fel på att någon lödning skulle vara dålig brukar vi ordna det på "goodwill" även om det gått längre tid. Tidigare skrev vi alltid "livstids garanti" men i praktiken blir de knepigt ibland om någon kommer in med något som vi moddat för 5-10 år sedan och ingen tekniker minns hur det sedan länge utgångna chippet fungerar. Så vi bestämmer från fall till fall om det är en "goodwill" reparation efter 12 månader.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. PS3 Moddning
    By JimXbo in forum Playstation 3
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 17:54
  2. moddning fråga!
    By pro_boarder in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 13:58
  3. eject moddning
    By micklen in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-13, 10:43
  4. Problem vid Moddning!
    By Fuckface in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 16:38
  5. NTSC Moddning
    By ingo74 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-04-24, 22:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •