Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Playstation 3 frågor

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20

    Playstation 3 frågor

    Hej!

    Jag funderar på att även köpa en Playstation 3 men har ett par frågor :

    1. Vilken version av Playstation borde jag titta på? Kanske finns det version som inte är så tillförlitliga(så som det varit med XBOX360)
    2. Jag har en XBOX360 som är RGH hackad vilket fungerar mycket bra, finns det liknande till Playstation 3? Och isåfall vad heter detta?
    3. Om man hackar en XBOX360 så kan man mer eller mindre glöma online spel, hur fungerar detta med Playstation 3?
    4. Hur mycket hårddisk kan man tänkas behöva för vanligt spelande?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    1. Slim är väl att föredra...
    2. CFW (Custom Firmware) funkar dock inte på alla modellerna
    3. Det sker på egen risk, om man håller koll på vad man håller på med så kan man gå online och spela utan att bli bannad...
    4. Spelen är allt från några hundra MB upp till 40GB, vissa spel funkar bara från interna andra bara från extern och vissa spel funkar från antingen eller... värt att tänka på är att på PS3 måste man i vissa fall ha en skiva i som man kan "emulera" mot, dvs. man byter ut vart PS3:an läser innehållet på "skivan" mot mappen där du har spelets data istället...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    1. Slim är väl att föredra...
    2. CFW (Custom Firmware) funkar dock inte på alla modellerna
    3. Det sker på egen risk, om man håller koll på vad man håller på med så kan man gå online och spela utan att bli bannad...
    4. Spelen är allt från några hundra MB upp till 40GB, vissa spel funkar bara från interna andra bara från extern och vissa spel funkar från antingen eller... värt att tänka på är att på PS3 måste man i vissa fall ha en skiva i som man kan "emulera" mot, dvs. man byter ut vart PS3:an läser innehållet på "skivan" mot mappen där du har spelets data istället...
    Tack, efter att ha läst lite så blir man tydligen bannad för eller senare med CFW. Däremot så ska man kunna stänga av emuleringen med 3k3y när man går online och man ska då också kunna ha senaste versionen av firmware på maskinen. Problemet där är dock att man måste ha en version 1 box och den måste vara kvar på 3.55, är den inte det så går vissa att nergradera men det är inte självklart.

    Så ska man spela online så låter det nästan som att man bör ha två boxar? I mitt fall har jag redan en XBOX360 som jag är väldigt nöjd med men så har ju PS3 ett par exklusiva titlar och det är väll inte flerän att man skulle kunna köpa dem kanske.

    Är mina påstående riktiga?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Du sa att slim var att föredra? Varför är den bättre än orginal eller super slim? Vad jag förstår så är det bara orginal som kan spela PS1 och PS2 spel? Inte för att det är ett krav men ändå ett plus. Är det så att orginal är ostabil?

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Original maskinerna är gamla som gatan, många av dom har stått i trånga skåp och blivit överhettade, många har också problem med lasrarna t.ex.

    Jao, bara 60GB modellen klarar PS2 spel, övriga "tjockisar" klarar bara PS3 och PS1 spel, slim klarar PS3 och PS1

    Superslimen går inte att modda med något som finns på marknaden idag (vare sig mjukvara eller hårdvara)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Då låter det som att det faktiskt är Playstation 3 Slim jag ska ha och efter nämare funderingar så kanske jag kan klara mig utan online tjänster ändå så då borde CFW vara ett bra val. Men stämmer det att maskinen jag köper får inte ha någon senare firmware än 3.55? Är det inte ganska svårt att hitta en sådan?

    Hur var det med 3k3y, kan man stänga av modden när man kör online? Enda nackdelen är att denna kräver orginal PS3(första versionen)?

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Jag har hittat en PS3 slim som har följande :

    Version : 4.46
    Modell : CECH-3004B

    Går det att downgrada denna och hur mycket jobb är det? Jag tänker då på CFW.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av SnowJim Visa Inlägg
    Jag har hittat en PS3 slim som har följande :

    Version : 4.46
    Modell : CECH-3004B

    Går det att downgrada denna och hur mycket jobb är det? Jag tänker då på CFW.
    Det går desvärre inte, om du får tag på en CECH-2xx4 med 4.41 eller lägre kan den negraderas med E3 NOR Flasher, 4.45/4.46 vet jag inte huruvida det går att nedgradera ännu, tror inte det går med nuvarande patcharna, men det lär komma inom kort...

    CECH-300x går inte att nedgradera alls desvärre, CECH-400x är det samma sak med, sista siffran i modell numret är bara regionen (4 är Europeisk, 0 är Japansk, 1 är Amerikansk, det finns fler, men dessa är dom 3 du troligen kan hitta här i sverige, du kan se övriga här: http://ps3devwiki.com/wiki/SKU_Models#Regioning)

    **edit:**
    Citat Original inlägg av SnowJim Visa Inlägg
    Då låter det som att det faktiskt är Playstation 3 Slim jag ska ha och efter nämare funderingar så kanske jag kan klara mig utan online tjänster ändå så då borde CFW vara ett bra val. Men stämmer det att maskinen jag köper får inte ha någon senare firmware än 3.55? Är det inte ganska svårt att hitta en sådan?

    Hur var det med 3k3y, kan man stänga av modden när man kör online? Enda nackdelen är att denna kräver orginal PS3(första versionen)?
    3K3Y går att stänga av ja, inte helt, men du kan ställa om den till "passthru mode" som då skickar informationen från din blu-ray läsare vidare till moderkortet, detta bör vara motsvarande med att stänga av den men eftersom den fortfarande drar ström så kan man inte säga att du stängt av den

    3K3Y funkar endast på äldre modellerna av Phat (dom med PATA variant av FLAT kabeln, den riktigt breda...) övriga tjockisarna och även slim behöver ha en adapter eller en ny version (beroende på hur dom nu planerat göra där)
    Last edited by Swizzy; 2013-06-30 at 23:32.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Spel frågor om tekken6 till playstation 3?
    By Abosin in forum Playstation 3
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 16:49
  2. Hur bootar Playstation 3? Samt frågor om spärrar.
    By blackshore in forum Playstation 3
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 00:16
  3. Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 15:09
  4. Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 14:03
  5. Please insert a Playstation or Playstation 2 format disc
    By P0LLy in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 14:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •