Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 34

Diskussion: RGH problem

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15

RGH problem

har coolrunner c och demon.

skulle spela Black Ops 2 med några kompisar och hängde sig bara med FSD så ändrade nand till orginal. men då ville ville den uppdatera så en kompis tryckte bara på att den skulle uppdatera. och de gick spela efter de men dagen efter då ja skulle in i FSD så blir skärmen bara svart och tvn får ingen signal från hdmin, men orginal nand funkar fint. har kopplat demon till datorn och kan läsa ur nanden men händer inget när jag lägger in en ny nand.. vet inte vad jag ska göra nu. nån som har något tips?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av arcticjocke Visa Inlägg
    har coolrunner c och demon.

skulle spela Black Ops 2 med några kompisar och hängde sig bara med FSD så ändrade nand till orginal. men då ville ville den uppdatera så en kompis tryckte bara på att den skulle uppdatera. och de gick spela efter de men dagen efter då ja skulle in i FSD så blir skärmen bara svart och tvn får ingen signal från hdmin, men orginal nand funkar fint. har kopplat demon till datorn och kan läsa ur nanden men händer inget när jag lägger in en ny nand.. vet inte vad jag ska göra nu. nån som har något tips?
    Blinkar chippet något alls? kan du starta XeLL?
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    nej lyser endast en röd lampa. kan inte starta XeLL.... den ska väl inte kunna förstöra en nand om man uppdaterar orginal?

kan de vara nån lödning som ha gått sönder? vet du isåfall vilken de kan vara?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    nej lyser endast en röd lampa. kan inte starta XeLL.... den ska väl inte kunna förstöra en nand om man uppdaterar orginal?

kan de vara nån lödning som ha gått sönder? vet du isåfall vilken de kan vara?
    Om det inte blinkar grönt i boxen försöker inte chippet glitcha, därav inget startar...

Det kan vara vad som helst som hänt, börja med att dubbelkolla att din Demon har kontakt ordentligt med din CoolRunner och att den är kopplad så att din Demon kan se till att den glitchar... dessvärre kan jag inte säga exakt vilken kabel det är som spökar men det kan vara kontakten mellan Demon och CoolRunner, Post_Out eller CPU_RST... troligen var det bara någonting helt random som inträffade i samband med att din kompis uppdaterade då det inte ska påverka när man kör RGH, men det förstås... körde du med RGH 1.0 på tjockis kommer det inte funka när du uppdaterat boxen med en original uppdatering (detta bränner efuses som gör att du måste köra med RGH 2.0 eller RJTAG)
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    ska skruva upp den imorgon och kolla hur de ser ut där inne. den läser och skriver nand iaf men bilden är ju ändå svart..
    den nya uppdateringen blev 15574... ganska 100a på att de är RGH1, visst ska man kunna ändra till RGH2 med dom grejerna? visst måste man löda in nå extra kablar... har glömt av de mesta sen ja lödde in de..

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    ska skruva upp den imorgon och kolla hur de ser ut där inne. den läser och skriver nand iaf men bilden är ju ändå svart..
    den nya uppdateringen blev 15574... ganska 100a på att de är RGH1, visst ska man kunna ändra till RGH2 med dom grejerna? visst måste man löda in nå extra kablar... har glömt av de mesta sen ja lödde in de..
    Du kan nedgradera till RGH 2.0 genom att ta bort CPU_PLL_BYPASS och istället löda dit I2C_SDA och I2C_SCL (bort med A, dit med E och F istället) du måste även programmera om Coolrunner chippet med RGH 2.0 mjukvaran för ditt moderkort

Anledningen till att jag kallar det nedgradering är för att RGH 2.0 är ur kasst i jämförelse med RGH 1.0, om det i huvudtaget funkar ordentligt för dig är det mer eller mindre ett mirakel många har haft problem med RGH 2.0 på tjockisarna... Frysningar och allmänt långsamma uppstarter...

** edit: **

http://team-xecuter.com/coolrunner/r..._phat_rgh2.jpg <--- där hittar du diagram för vad du behöver ändra på chippet för att få det att funka med RGH 2.0...
    Last edited by Swizzy; 2013-07-03 at 01:48.
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    har haft upp xboxet nu och tycker att allt ser okej ut. har haft lös alla kablar som går att ta los och satt tillbaka dom. men blir samma sak.. så är väl bara att göra en rgh2.. lr går det uppdatera coolrunnern lr kolla om den funkar?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    har haft upp xboxet nu och tycker att allt ser okej ut. har haft lös alla kablar som går att ta los och satt tillbaka dom. men blir samma sak.. så är väl bara att göra en rgh2.. lr går det uppdatera coolrunnern lr kolla om den funkar?
    Well, eftersom du inte kan säga om du har Tjockis eller Slim är det svårt för mig att svara på vad som är fel, men eftersom jag antar att du har en Tjockis så är det att du måste uppdatera till RGH 2.0 för att det ska funka igen, som jag förklarade för dig lite tidigare... du har väl cpukey kvar, isåfall är det bara att bygga en RGH 2.0 image, skriva den, flasha om chippet för RGH 2.0 samt ta bort CPU_PLL_BYPASS och löda dit I2C_SDA och I2C_SCL och då eventuellt ändra om settings på chippet för RGH 2.0...
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    oj, det är en tjock jasper. jag har kvar cpu key och första utlästa nanden men den lär ju inte vara till nån hjälp.

är det någon fördel med rgh2 lr är de bara nackdelar?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    oj, det är en tjock jasper. jag har kvar cpu key och första utlästa nanden men den lär ju inte vara till nån hjälp.

är det någon fördel med rgh2 lr är de bara nackdelar?
    Det är bara nackdelar att köra RGH 2.0, MEN... eftersom du körde demon och har uppdaterat original delen MÅSTE du köra RGH 2.0...
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    nu har jag nedgraderat till rgh 2, och nu blinkar det en grön lampa, men får ändå ingen bild. kan de vara så enkelt att man måste lägga in en annan flash i coolrunnern? har iaf uppgraderat coolrunner med en rgh2 flash...
    alla verkar ju köra på olika flash å olika jumper inställningar..

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    nu har jag nedgraderat till rgh 2, och nu blinkar det en grön lampa, men får ändå ingen bild. kan de vara så enkelt att man måste lägga in en annan flash i coolrunnern? har iaf uppgraderat coolrunner med en rgh2 flash...
    alla verkar ju köra på olika flash å olika jumper inställningar..
    Tips; läs på hur RGH 2.0 funkar, hur man installerar det etc. därefter kan du börja felsöka vad som blivit fel, som sagt... RGH 2.0 är en rejäll nedgradering, många som haft problem med att få det att funka korrekt...
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    fick igång allt med en annan flash, men bara när jag läser in en standard nand.. ska prova göra en ny nand med ditt program, tycker de var bättre.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    fick igång allt med en annan flash, men bara när jag läser in en standard nand.. ska prova göra en ny nand med ditt program, tycker de var bättre.
    Vad menar du med "standard nand"? om du dumpar din nuvarande original nand, skriver in din cpukey i xeBuild GUI och laddar din nand ska du få rätt settings och det är bara o tuta o köra om inte annat väljer du RGH 2.0 och Jasper (motsvarande den modellen du har) detta ska göra att allting funkar som det ska
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    är original nanden ja menar. när jag läser in den och skriver in den i demon så kan jag starta boxen men när jag trycker på create image efter att ha ställt in allt ja vill ha å ska skriva in den så blir det bara svart.

för jag har ju redan fsd på disken och den borde ju starta när jag har ändrat launch.ini, men kanske inte funkar så när man byter nand fram och tillbaka.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    är original nanden ja menar. när jag läser in den och skriver in den i demon så kan jag starta boxen men när jag trycker på create image efter att ha ställt in allt ja vill ha å ska skriva in den så blir det bara svart.

för jag har ju redan fsd på disken och den borde ju starta när jag har ändrat launch.ini, men kanske inte funkar så när man byter nand fram och tillbaka.
    RGH 2.0 kan ta längre tid att starta än RGH 1.0, eller rättare sagt, det tar alltid längre tid... är du säker på att chippet slutar blinka grönt också? samt att chippet i huvudtaget försöker?
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    chipet blinkar grönt. ska den sluta blinka lr? hur vet man att chippet ens försöker?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    chipet blinkar grönt. ska den sluta blinka lr? hur vet man att chippet ens försöker?
    Blinkar chippet var 5:e sekund försöker den glitcha, när det slutar blinka har den lyckats... om den bara blinkar och blinkar i all evighet är något fel...
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    exakt den blinkar bara.. men ska kolla upp alla löd punkter. ska även prova att byta en kabel för hittade inte igen kablarna som följde med så fick lov att ta en tunnare kabel till i2C_SDA..

om nu inget funkar kan jag köpa en R-JTAG chip och löda in och ändå har kvar Demon?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    exakt den blinkar bara.. men ska kolla upp alla löd punkter. ska även prova att byta en kabel för hittade inte igen kablarna som följde med så fick lov att ta en tunnare kabel till i2C_SDA..

om nu inget funkar kan jag köpa en R-JTAG chip och löda in och ändå har kvar Demon?
    Det ska funka ja, iaf enligt utvecklaren själv (snackade med honom precis på irc lite och frågade, han sa att det är 100% kompabilitet med Demon...)
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    ok joo läste de jag med. ska beställa ett start paket av R-JTAG och prova för då skare ju bara fungera..

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    nu har jag skaffat r-jtag men de funkar ändå inte. och har lyckats med att tappa bort senaste orginal nanden 16203, men har kvar 15574 och nån ännu äldre men lyckas inte stara orginal 15574 nanden. och boxen startar aldrig upp xell. har provat en massa olika timings olika volttal.. alla lödningar är fina.. är helt utan ideer. nån som har något tips på vad jag kan göra för att få igång original iaf?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    nu har jag skaffat r-jtag men de funkar ändå inte. och har lyckats med att tappa bort senaste orginal nanden 16203, men har kvar 15574 och nån ännu äldre men lyckas inte stara orginal 15574 nanden. och boxen startar aldrig upp xell. har provat en massa olika timings olika volttal.. alla lödningar är fina.. är helt utan ideer. nån som har något tips på vad jag kan göra för att få igång original iaf?
    Vad har du skrivit för image? (vilka settings?) använde du J-Runner för att skriva nanden? Kan du göra några bilder på din installation (inkl kabeldragningen)?
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    http://imageshack.us/f/191/ifsi.jpg/ <--- ta bort lödningen från resistorn vid 1 2 3 bryggorna och flytta jumpern till 470 istället... så ska du se att det funkar bättre

http://imageshack.us/f/197/hsmt.jpg/ <--- denna körde jag DIP: 7, 8 och 4 on samt 1.2v för att få det att funka på den jaspern jag installerade detta i precis...
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    ska ja ta bort resistorn mellan 1 och jtag?

har provat alla dips med 330 och 470, 1.2v och 1.8v och default. men ska prova imorn.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    ska ja ta bort resistorn mellan 1 och jtag?

har provat alla dips med 330 och 470, 1.2v och 1.8v och default. men ska prova imorn.
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/...lPics/ifsi.jpg den markerade punkten tycker jag det ser ut som att du lött mot på QSB'n, ta bort tennet från den punkten så att det inte är någon kontakt med motståndet som sitter precis nedanför den annars kan du ta bort QSB'n helt och hållet och köra med old-school JTAG lödningar (dvs. enligt den här bilden: http://ep-comps.com/free60/diagrams_...eversejatg.jpg men koppla den gula till aud_clamp punkten istället och koppla vanlig kabel istället för motståndet)
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    har gjort som du skrev, har även flyttat ft6u7 för de såg ut att vara dålig kontakt.. men nu när jag starta så blinkar/glitchar (lr va de nu kallas) 5 gånger sen blir det RROD.

om man kollar här så ser det ut som dom har lött fast resistorn i QSBn
    http://xecuter.com/rjtag/install/7b.jpg

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Har du en JR Programmer v2? isåfall, koppla in den och kolla vad du får för postkoder...

Kolla vad du får för felkod när den väl når RROD?
    Google is your friend!

Registrerade
    Feb 2010
    Respekt
    15
    nej har tyvärr ingen ingen JR Programmer v2. de går inte att läsa ut post koderna genom demon?

är inte riktigt 100 på de dära med felkoder. de blinkar ju 3st sakta, visst äre därifrån man ska utgå.. för isåfall får jag 0010

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner