Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: Hjälp att hitta lösning så spansktalande mamma kan spela nintendo wii-spel

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2013
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Hjälp att hitta lösning så spansktalande mamma kan spela nintendo wii-spel

    Halloj!

    Nu är det på det viset att jag behöver hjälp att hitta en lösning för min kära mor (!).
    Min mor har alltid uppmuntrat mitt tv-spelande, ända sen jag var liten, och hon spelar själv emellanåt när tid ges. Vi har alltid haft nintendo-konsoler hemma, och hon tycker i synnerhet om Zelda-spel. Grejen är den att min mamma inte kan engelska, och efter många års enträget försök av mig och mina bröder måste vi nog inse att hon aldrig kommer lära sig språket. Det gör att hon gått miste om de flesta spel då hon hela tiden är i behov av att man översätter texterna.

    Nu är det så att vi ursprungligen är från ett spansktalande land och hon har således spanska som modersmål. I andra regioner (typ ntsc regioner) så finns textalternativet 'Spanska' (tror jag), men vi har aldrig kunnat spela dom spelen här i sverige hittills. Hon fyller jämt om några månader och jag vill hitta en lösning så att hon kan spela sina älskade Zelda-spel själv.

    Jag behöver således er hjälp för att hitta den bästa lösningen! Har försökt läsa runt lite om chippade wii-konsoler men jag är inte helt med på vad som är bästa alternativet. Vad är bästa tillvägagångssättet ifall jag vill kunna köpa/modda en wii-konsol för att kunna spela spel från en annan region? Vilka alternativ finns? Fördelar/nackdelar?

    Kraven är att det ska vara så säkert som möjligt, alltså minimal chans att hon på egen hand kan trycka på 'fel' knapp och installera något galet. Jag har heller inga krav på att spelen ska gå att ladda ner utan det funkar helt okej att importera spelen om det är ett alternativ som krånglar minst. Wii:t behöver heller inte användas till något annat, vi har flera wii-konsoler hemma som vi kan jockla med om vi själva vill. Priset är heller inget stort problem.

    En morsa som i tjugo års tid aktivt uppmuntrat oss att spela så är värd det bästa


    Tacksam för alla tips och råd!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Jag tippar på att dom spel som har Spanska automatiskt väljer det om du har ställt in maskinen på att menyerna ska vara på spanska... annars är det mycket upp till utvecklarna/utgivarna huruvida dom vill slänga med flera språk eller inte...

    Vill du köra spel från andra regioner än Europa (eller vad nu din maskin har för region?) skulle jag rekomendera att du kör med Softmodd (HBC installation) detta gör att man kan kringå alla regions spärrar, man kan då även patcha spelen så att dom alltid laddar det du vill att den ska göra (i form av språk etc.) När vi gör installationer på PSXCare gör vi det för att det ska vara så säkert som möjligt att använda utan att man pajar allting, men det går alltid att paja det om man pillar med fel grejer, med Softmodden på Wii är det ganska svårt att paja allting om man bara spelar spel och inte håller på fifflar runt med cIOS (som är en del av systemet), det man däremot kan göra relativt enkelt genom att trycka på fel knapp (och sedan acceptera) är att man raderar dom homebrew programmen vi installerar, men... är du smart gör du en kopia av innehållet på SD kortet som sitter i maskinen till datorn (bara copy 'n' pastea innehållet till datorn) då kan du alltid lägga in dessa igen själv om hon skulle råka radera dom...

    Chippen idag har dessvärre inte Regionsfrihet längre, även om siter kanske skyltar med det så slutade det funka vid 3.4 uppdateringen (om jag inte minns fel?) det kanske kan finnas något chip som löst det efteråt som jag inte har någon koll på, men det är bättre att köra Softmodd om du vill ha regionsfritt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Spela film på din Nintendo DS / Lite
    By Stan64 in forum Nintendo DS
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 14:55
  2. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 18:53
  3. En mamma behöver SNABBT svar ang chippa/GBG
    By MomTo5 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 14:24
  4. Hjälp mig hitta ett spel som är som:
    By cyano in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 10:31
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-03, 08:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •