Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Lönt att byta ut XBOXen?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20

    Lönt att byta ut XBOXen?

    Hej,

    Jag har en RGH hackad XBOX 360 av äldre grå/vit tjock modell. För att minimera risken för att bränna boxen så går fläkten på 70-80% vilket låter en del.

    Frågan är om det är värt att byta ut denna mot en svart slim XBOX360från slutet av 2011?

    Vad jag förstår ska det gå att göra RGH hack på alla XBOXar idag, även nya från butiken men av någon anledning föredrar man boxar som är strax över 1 år gamla? Dagens XBOX360 ska tydligen släppas med ett XBOX One slim skal ganska snart och dessa ska inte gå att göra RGH på.

    Så då är frågan, är det värt några 1000 lappar att fixa en XBOX360 slim nu för att inte riskera längre fram att man inte kan få tag på en box som går att göra RGH på? Eller ska man helt enkelt köra vidare på den jag har tills den lägger ner själv?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Ja, du vill definitivt byta ut en gammal maskin mot en slim om du får tag på en Trinity (10.83A på 12v slingan, dom är från april 2011 om jag minns rätt, kan vara april 2010 också...) Dom nya boxarna som kommer (Xbox 360 E) är det inga problem med att installera RGH på (om dom inte släpper nya Winchester moderkortet här i europa, men dom första som släppts i USA har iaf haft Corona moderkort som går att glitcha utan problem, skillnaden är bara hur portarna sitter)

    Värt att tänka på är att Corona inte alls är lika bra som Trinity då dom t.ex. tar längre tid att starta (oftast) samt funkar inte Libxenon homebrew på dom ännu (man får ingen bild, dom startar och så... men ingen bild för mig betyder att dom inte funkar)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ja, du vill definitivt byta ut en gammal maskin mot en slim om du får tag på en Trinity (10.83A på 12v slingan, dom är från april 2011 om jag minns rätt, kan vara april 2010 också...) Dom nya boxarna som kommer (Xbox 360 E) är det inga problem med att installera RGH på (om dom inte släpper nya Winchester moderkortet här i europa, men dom första som släppts i USA har iaf haft Corona moderkort som går att glitcha utan problem, skillnaden är bara hur portarna sitter)

    Värt att tänka på är att Corona inte alls är lika bra som Trinity då dom t.ex. tar längre tid att starta (oftast) samt funkar inte Libxenon homebrew på dom ännu (man får ingen bild, dom startar och så... men ingen bild för mig betyder att dom inte funkar)
    Hur vet jag om maskinen har Trinity eller inte? Räcker det att titta på strömdosen och på baksidan av enheten för att se om det är 10.83A på 12v? Såg något om att det inte var helt säkert och att man måste ta av en plast detalj i toppen för att kontrollera saken?

    Känns ju inte så lätt att få göra det på en beg maskin.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av SnowJim Visa Inlägg
    Hur vet jag om maskinen har Trinity eller inte? Räcker det att titta på strömdosen och på baksidan av enheten för att se om det är 10.83A på 12v? Såg något om att det inte var helt säkert och att man måste ta av en plast detalj i toppen för att kontrollera saken?

    Känns ju inte så lätt att få göra det på en beg maskin.
    Det räcker med att du kollar etiketten på baksidan av maskinen, om du har 10.83A på 12v är det trinity, är det 9.6A är det corona
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Tack, Men egentligen, om det nu kommer gå att även hacka de nya boxarna, varför borde jag byta ut min äldre maskin redan nu? Är det inte bättre att bara köra på den och om/när den lägger ner så skaffar man en ny med RGH?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av SnowJim Visa Inlägg
    Tack, Men egentligen, om det nu kommer gå att även hacka de nya boxarna, varför borde jag byta ut min äldre maskin redan nu? Är det inte bättre att bara köra på den och om/när den lägger ner så skaffar man en ny med RGH?
    Vi vet inte om/när Microsoft väljer att släppa en ny revision av moderkortet, dom kanske hade ett lager med Corona dom ville bli av med och valde att montera dessa i det nya skalet men att det kommer en ny revision inom kort som kanske löst problemet helt...

    En god vän till mig (medlem i Team xeBuild) berättade för mig att i den senaste betan har dom börjat lägga in stöd för en ny processor modell som gått under kodnamnet "Winchester", detta tyder på att dom kanske släpper ytterligare en ny revision snart, och eftersom det är helt ny hårdvara kanske dom löst "problemet" med RGH, dvs. gjort så att det inte längre går att glitcha processorn...

    Trinity är som sagt det bästa just nu, Jasper är också relativt bra (inte speciellt många av dom som gått sönder, det har främst varit DVD spelaren i dom som pajat eller när någon hållt på pillat med grejer utan att veta vad dom håller på med), dom allra första Trinity moderkorten var det lite små problem med... men dom problemen lär du inte uppleva alls nu såvida du inte hittar en sprillans ny maskin (aldrig använd) som legat sedan Slim releasen...

    Som en liten bonus låter inte en slim i närheten lika mycket som en tjockis gör när du använder den (fläkten går i mycket lägre hastighet i slim än vad dom gör i tjockisarna)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Tack!

    Den jag hade tittat ut var tydligen corona (12V - 9,6 A) så det blir till att leta vidare. Den jag har idag tror jag är en JASPER.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    20
    Har nu tittat på 2 st Trinity båda ca 2-3 år. Även om säljarna säger att de är nyskick så är lådan hur repig som helst. Dessa lite äldre slim boxarna har en glansig yta och självklart repas de lätt när man lägger saker så som kontroller och liknande ovan på dem.

    Vad jag förstår så är stora skillnaden mellan nya Corona och Trinity att Corona KAN ta lite längre tid på sig att starta upp(hur länge pratar vi om) och att homebrew så som emulatorer för SNES och liknande inte fungerar? Är detta rätt?

    En helt ny Corona 4 GB maskin kostar nämligen lika mycket som en 2-3 år gammal Trinity med 250 GB . D.v.s ca 1000 kr. Vad jag förstår så spelar den interna disken ändå väldigt liten roll på en RGH maskin efter som man i regel inte kör live med den?

    Såg nu med att i vanliga fall använder man ett chip som heter cr3 lite men på nyare Corona kan man använda cr3 Pro som är dyrare men också gör Corona minst lika snabb som Trinity?
    Last edited by SnowJim; 2013-07-21 at 19:17.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Corona kan ta mellan 5 sekunder och 3 minuter att starta (ungefär, men kan även ta längre tid om en oerfaren person gjort installationen)

    Trinity tar mellan 5 och 30 sekunder normalt men har en oerfaren person gjort installationen kan den precis som Corona ta längre tid att starta...

    på Corona funkar inte XeLL homebrew (SNES emulatorn är väl XDK har jag för mig? [den startas direkt från dashboarden?]) även XeLL funkar inte (vissa corona funkar den att starta men man får ingen bild, andra så crashar den under uppstarten) [detta gäller endast den senaste "public" versionen, min version som ännu inte är 100% färdig funkar finfint med alla coronas och har video på alla video kablarna jag kunnat testa själv eller fått information om från andra...

    En 4GB Corona är inte att rekomendera då dessa har inbyggt minne på moderkortet som delas med systemet, så blir det något fel någonstans i MU regionen kan det påverka systemet i sig, utöver det är dom dessutom jobbigare att läsa/skriva från/till pga det inbyggda minnet... vi rekomenderar att man kör en Hårddisk maskin eller att man åtminstone inte använder sig av 4GB delen på corona maskiner pga den här risken...

    Om du planerar kör XBLA spel eller använda DLC (även om du inte är ute på live kan du köra dessa!) är en intern HDD att rekomendera, det spelar ingen roll om det är en original 250/320GB disk eller om du kör med en "egen byggd" disk (dvs. vanlig 2.5" sata hårddisk i ett skal) eftersom RGH/JTAG inte bryr sig om signering etc.

    CR3 Lite är ett av en stor mängd chip... likaså CR3 Pro som för övrigt även funkar på Trinity... Corona blir inte lika stabil som Trinity bara för att du väljer att köra med CR3 Pro, allting hänger på installationen... utöver det är CR3 Pro Optimerad för XeLL delen (dvs. ECC filerna som man använder för att få CPUKey under installationen) inte Freeboot delen...

    ** edit: **

    För att visa lite hur många chip bara Team Xecuter släppt listar jag dom här:

    Coolrunner (Rev A)
    Coolrunner (Rev B) - Något ändrad design
    Coolrunner (Rev C) - Ytterligare design ändringar
    DGX - Special chip för Slim uppdaterade över 14719 (15572+) inte längre något som behövs, detta användes BARA för att köra ECC's [få tag på CPUKey]
    CR3 Lite
    CR3 Pro
    CR3 Pro With Fake Post (för v3/v4 coronas)
    R-JTAG - Special chip för Tjockis modeller uppdaterade över 14719 (funkar även på äldre modellerna, gör det möjligt att köra JTAG igen med en glitch för att ladda gamla bootloaders)

    Och detta är alltså bara Team-Xecuter, CR3 Lite/Pro sägs vara mycket bättre än alla andra chippen på marknaden, men t.ex. Squirt 1.2 kan funka bättre än CR3 Lite beroende på hur man installerar dom, kabeldragningen är super viktig, även vad man programmerar chippen med spelar STOR roll

    Som ett exempel har du 2 andra "stora" tillverkare listade nedan med sina chip:

    Team Matrix:
    MTX Glitcher v1.0: Bas chip, motsvarande Coolrunner Rev A~
    MTX Glitcher v2: Uppdaterat chip med ny design som inte behöver programmeras först (funkar inte på Corona med ursprungliga mjukvaran/designen)
    MTX Glitcher v2 Rev C: Lite design ändringar för Corona kompatbilitet

    Team Squirt:
    Squirt v1.0: Bas chip, ungefär som Coolrunner Rev A med lite inställnings möjligheter
    Squirt v1.2: Uppdaterat chip från ovanstående, nu med kristall och en annan krets istället för ursprungs Xillinx kretsen samt flera val möjligheter
    Squirt v1.2b: Lite design förändringar, ingenting som direkt påverkar boot tiderna när man kör senaste svf filerna
    Last edited by Swizzy; 2013-07-21 at 20:03.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Byta dvd i Xboxen
    By bast in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 01:51
  2. byta krets när xboxen är igång
    By bexell in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 20:27
  3. byta låda på xboxen
    By chippan in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2004-08-21, 11:14
  4. Byta hårddisk, xboxen är chippad
    By christoffer in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-02-07, 16:44
  5. Byta spel på hårddisken utan att stänga av xboxen?
    By Vince no si ragione in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-07, 18:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •