Original inlägg av
efex
Läsaren i min slim börjar ge sig, antagligen för att jag ytterst sällan sparat spel på hårddisken. Började några dagar sen, då ett spel plötsligt slutade fungera - plockade ut skivan och såg att läsaren hade repat sönder den totalt. Misstänker att den på något sätt snurrat och hamnat fel i släden. hur som, efter detta blir det konstant read errors, grafiken buggar sig, ljud försvinner (ur spelen) och "clean disc"-meddelanden.Har lyckats spara ner ett par spel på hårddisken och då funkar det fint, när skivan bara är i släden för att verifiera.
Misstänker att det kan vara så enkelt som att linsen blivit skitig efter att den ena skivan repades sönder. Hur som, om jag inte lyckas rengöra linsen - Jag har en LiteOn med någon äldre version av Xecuter replacement PCB (minns inte modellnamnet exakt, länge sen jag bytte den). Vad är enklast, att byta ut lasern/linsen, eller att byta ut hela läsaren? Antar att det är så enkelt som att stoppa in nuvarande PCB i en "ny" slim liteon och plugga in, om man byter läsare? Eller har jag fel?
Bookmarks