Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Slim - byta dvd-läsare

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16

    Slim - byta dvd-läsare

    Läsaren i min slim börjar ge sig, antagligen för att jag ytterst sällan sparat spel på hårddisken. Började några dagar sen, då ett spel plötsligt slutade fungera - plockade ut skivan och såg att läsaren hade repat sönder den totalt. Misstänker att den på något sätt snurrat och hamnat fel i släden. hur som, efter detta blir det konstant read errors, grafiken buggar sig, ljud försvinner (ur spelen) och "clean disc"-meddelanden.Har lyckats spara ner ett par spel på hårddisken och då funkar det fint, när skivan bara är i släden för att verifiera.

    Misstänker att det kan vara så enkelt som att linsen blivit skitig efter att den ena skivan repades sönder. Hur som, om jag inte lyckas rengöra linsen - Jag har en LiteOn med någon äldre version av Xecuter replacement PCB (minns inte modellnamnet exakt, länge sen jag bytte den). Vad är enklast, att byta ut lasern/linsen, eller att byta ut hela läsaren? Antar att det är så enkelt som att stoppa in nuvarande PCB i en "ny" slim liteon och plugga in, om man byter läsare? Eller har jag fel?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Läsaren i min slim börjar ge sig, antagligen för att jag ytterst sällan sparat spel på hårddisken. Började några dagar sen, då ett spel plötsligt slutade fungera - plockade ut skivan och såg att läsaren hade repat sönder den totalt. Misstänker att den på något sätt snurrat och hamnat fel i släden. hur som, efter detta blir det konstant read errors, grafiken buggar sig, ljud försvinner (ur spelen) och "clean disc"-meddelanden.Har lyckats spara ner ett par spel på hårddisken och då funkar det fint, när skivan bara är i släden för att verifiera.

    Misstänker att det kan vara så enkelt som att linsen blivit skitig efter att den ena skivan repades sönder. Hur som, om jag inte lyckas rengöra linsen - Jag har en LiteOn med någon äldre version av Xecuter replacement PCB (minns inte modellnamnet exakt, länge sen jag bytte den). Vad är enklast, att byta ut lasern/linsen, eller att byta ut hela läsaren? Antar att det är så enkelt som att stoppa in nuvarande PCB i en "ny" slim liteon och plugga in, om man byter läsare? Eller har jag fel?
    Lättast är som du redan chansade på, löda loss kablarna till PCB'n som sitter och flytta till ny läsare...

    Oftast uppstår den typen av repor som är i en cirkel av att man flyttar på maskinen medans den är igång, eller att skivan inte hamnade rätt i släden när den sattes i (vilket oftast bara händer om man har den stående), en annan orsak kan t.ex. vara om man kör mycket hyr DVD's att eventuell klisterlapp på dessa lossnar från skivan och hamnar på lasern, även begagnade spel köpta hos Game eller Gamestop kan ha klisterlappar på skivan som kan lossna och fastna på lasern...

    Tvivlar starkt på att du kan få rent lasern och lösa problemet, om du planerar köra in en sådan där "laser rengörings skiva" är det en dum idé då dessa har en borste som kan repa linsen, och repor på linsen orsakar att den inte läser lika bra längre... det du kan göra är väl isåfall testa o skruva isär läsaren och blåsa med tryckluft på burk (****-off av något slag)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Tack för svaret, då vet jag hur jag ska gå vidare med detta Får bli en ny läsare, med GTA5 på väg vill man ha det löst snarast :P
    Funkar det med vilken slim liteon som helst, eller måste det vara av en speciell modell? Hade tidigare 9504 (tror jag den hette), minns inte vad det var den uppdaterades till såhär rakt av, men vet att den fick en annan modellbeteckning efter en update. Måste det vara samma modell?

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du bör väl försöka hitta en DG16-D4S läsare, men det ska funka lika bra med DG16-D5S också...

    Modellen är just detta ^ det andra är Firmwaren på kretskortet och det har såklart ingen betydelse eftersom du skiftar styrkortet i den nya läsaren
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Ah, godis Har ni någon på lager hos er? Om ni har det, vad tar ni för en?

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta

Liknande diskussioner

  1. Byta läsare
    By Eddan in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 06:39
  2. Byta flashade läsare
    By yokobai in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 08:54
  3. Byta dvd-läsare
    By svenantenn in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 23:44
  4. Byta DVD läsare!
    By Ice Wyver in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 16:34
  5. Byta DVD läsare
    By Roger in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-25, 21:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •