Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: hur köra igång vc spel och wiiware spel?

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    hur köra igång vc spel och wiiware spel?

    har en softmoddad wii men har aldrig pysslat med vc eller wiiware spel...tänkte lägga dom på min usb disk (wbfs)..hur gör jag lättast för att köra dom? om det ens GÅR med wbfs? alla filerna har filändelsen .wad
    Last edited by kallstrom_74; 2013-07-19 at 00:27.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    .wad installerar du med en Wad Manager
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    May 2012
    Inlägg
    81
    Respekt
    12
    Funderade på det även jag här om dagen.
    Vilken WadManager rekommenderar du?
    Är det något annat man bör tänka på?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    http://www.qj.net/qjnet/wii/wii-home...nager-v17.html

    Har inte jätte bra koll på det där med WAD's, men man bör väl hålla koll på storleken på dom, du installerar dom som "channels" och dessa kan du inte ha oändligt många av (dom delar även plats med sparningar!)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    May 2012
    Inlägg
    81
    Respekt
    12
    Spaningar ligger på själva maskinen misstänker jag, vad har ett wii för storlek på sitt lagringsutrymme?

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    är så att det är en JÄDRA massa spel..skulle tippa på minst 100 st..huga mig om man skulle behöva installera alla dom

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bedlamit Visa Inlägg
    Spaningar ligger på själva maskinen misstänker jag, vad har ett wii för storlek på sitt lagringsutrymme?
    Har för mig det är 512MB eller något sådant, men jag kan komma ihåg fel :/

    Citat Original inlägg av kallstrom_74 Visa Inlägg
    är så att det är en JÄDRA massa spel..skulle tippa på minst 100 st..huga mig om man skulle behöva installera alla dom
    Jag är ingen expert men... WAD ska vad jag känner till installeras till Wii'n med en WADManager... dom dyker därefter upp som en kanal/channel så som Homebrew Channel... ja, ska du verkligen spela alla dom spelen så får du väl sätta dig och installera dom då? men tror inte ALLA får plats på en och samma maskin
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2011
    Inlägg
    56
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Har för mig det är 512MB eller något sådant, men jag kan komma ihåg fel :/



    Jag är ingen expert men... WAD ska vad jag känner till installeras till Wii'n med en WADManager... dom dyker därefter upp som en kanal/channel så som Homebrew Channel... ja, ska du verkligen spela alla dom spelen så får du väl sätta dig och installera dom då? men tror inte ALLA får plats på en och samma maskin
    Hallå Swizzy o company nu är det så jag " chippade " mitt Wii för ca 2-3 år sen med programpaket hos er :

    Programpaket till Wii - USB Loader GX och Wiiflow, Gecko och mediaspelaren WIIMC
    Softmod för dig som vill köra hemmagjorda applikationer.

    Jag har velat spelat Wiiware spelen länge men inte vetat hur, jag laddade hem Wad Manager 1.7 från länken ovan Rar filen 128067_WADManagerv17.zip tar 776 KB.

    På det minneskortet 2GB tror jag som ni skickade med har jag allt som behövs för att kunna lägga in detta och kan något gå fel så jag pajjar Wiiet?

    Jag har Backup Kopierat allt som låg på SD minnet som följde med på Datorn.

    Samt om det går att lägga in Wad manager med dom program jag fick med av er varför lägger ni inte in det direkt isåfall borde väl vara något folk vill så dom kan spela Wiiware / VC spel ?


    Vore snällt om du ska säga hur jag ska gå steg för steg så det inte blir fel om jag kan lägga in detta vill jättegärna lira wiiware också.

    Vart ska jag börja med o lägga WAD-Manager_v1.7.dol i vilken mapp på SD kortet som jag fick med i programpaket eller i root ?


    Har typ alla wiiware/vc tror jag men det jag absolut helst velat spelat i flera år är : Castlevania_The_Adventure_ReBirth_PAL_WiiWare_Wii-SUNSHiNE som blir shine-wd9p.Wad

    ( Jag köpte även spelet på min " chippade " wii Online på eShop betalade 100 kr gick bra på spelet men sen gick det inte att ladda hem spelet =( )

    Vilken mapp och ska jag lägga den i för att lägga in spelet och när efter eller samtidigt som wad manager ?




    PS. har fyllt absolut hela Min Wiis interna minne med tonvis med Save files så får väl sätta mig och deleta 200+ saves nu om det går att få in dessa wiiware spel



    /Tack på förhand för all hjälp som kan fås!


    /Mvh Jögge
    Last edited by jögge75; 2013-07-27 at 18:13.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du ska lägga .dol filen enligt följande:

    SD:\Apps\WAD Manager\boot.dol

    namnet "WAD Manager" ovan spelar ingen roll vad det är, men det är bra om det är något du lätt känner igen

    .wad filerna ska du lägga enligt följande:

    SD:\wad\filnamn.wad

    När du väl har gjort detta flyttar du sd kortet till maskinen, startar programmet och väljer att använda IOS 249, stegen där efter kommer jag inte ihåg exakt hur det är, men du bör kunna hitta informationen för resterande delar på nätet, om du inte gör det får jag skriva en lite mer utförlig guide när jag har programmet etc. framför mig och kan gå igenom stegen steg för steg på min egen wii... detta gör jag isåfall när jag är tillbaka i stockholm igen om cirka 1½ vecka ~
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2011
    Inlägg
    56
    Respekt
    13
    WAD-Manager_v1.7.dol ska jag döpa om denna till boot.dol samma princip som typ döpa om rogero 4.xx till ps3updat.pup på ps3?

    Kan jag döpa om Wad filerna till vad jag vill eller måste dom heta som dom kommer i Rar filerna vissa spel heter bara title.wad lite boring o svårt o veta vad som är vad då kanske ?


    Sist men inte minst kan något bli så pass fel så jag bricka Wiiet om jag gör fel annars vågar jag nog pröva mig fram om inget kan bli större fel ?

    Läste förut för länge sen när det kom så man kunde spela Wiiware så skulle man manipulera nand chippet eller vad det heter som kunde bricka Wii gör jag det nu också ? eller jag vet inte vad som menas med nand överhuvudtaget dock .P

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du kan döpa dom precis som du vill...

    Ja, det är samma princip

    Det ska inte vara någon större fara för brickning, men du kan göra en bootmii dump först innan du går vidare, då ser du till att man bör kunna fixa maskinen vid vissa former av bricks... well, du installerar innehållet på nand chippet... det är där all mjukvaran för systemet och alla dina sparningar ligger, men det var troligen en äldre version som ställde till med problem...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2011
    Inlägg
    56
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Du kan döpa dom precis som du vill...

    Ja, det är samma princip

    Det ska inte vara någon större fara för brickning, men du kan göra en bootmii dump först innan du går vidare, då ser du till att man bör kunna fixa maskinen vid vissa former av bricks... well, du installerar innehållet på nand chippet... det är där all mjukvaran för systemet och alla dina sparningar ligger, men det var troligen en äldre version som ställde till med problem...
    Ok ska nog försöka lägga in imorgon då.

    Men nu gjorde du mig ännu mer förvirrad vad är Bootmii Dump ? o hur fixar jag det.

    Jag har bara sparat allt som låg på SD kortet från er på 3 olika hårddiskar i viktiga filer mappar, men det räcker nog inte då antar jag.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2011
    Inlägg
    56
    Respekt
    13
    Tjo igen har inte vågat gått vidare än är Bootmii dump något jag måste ha för o vara safe eller ?

    Har du några snabba instruktioner för Bootmii eller inte förrän du är i sthlm ?
    Last edited by jögge75; 2013-07-28 at 22:24.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2011
    Inlägg
    56
    Respekt
    13
    Wee sweet tack för din kung hjälp som vanligt har fått allt att funka nu dom sista grejerna jag undra nu är följande:


    1. Keys.bin och Nand.bin tar 528 MB jag tog bort dessa från SD kortet för att få plats med mer Wiiware spel på SD kortet ( Har 3st Kataloger Backupade på 3 olika hårddiskar på Datorn ) Går detta bra eller måste jag göra ny Nand Backup nu ?


    2. Vissa Wiiware/VC releaser är inbyggda med felaktiga Tickets hur man än gör verkar det som tex Super.Mario.64.PAL.REAL.PROPER.VC.Wii-OneUp + Super.Mario.World.PAL.PROPER.VC.Wii-OneUp ( ska försöka få in några andra releaser av dom men blev Ticket error så fort jag försökte lägga in dessa releaser fick inte ens installa dom för Wad manager 1.7.

    I det stora hela spelar det ens någon roll med Tickets, har aldrig nånsin hört någon blivit bannad på Wii spelande eller Wii Shop har tagit bort alla andra som bråkat med tickets och vet inte om dessa releaser la in något alls för det stog bara error ticket direkt och spelet installerade inte.


    3. Vad händer om jag råkar lägga in för mycket spel på wii interna minne så den får 0 Block innan jag lagt över spelen till SD kortet blir det något fel med Själva Wiiet system menu eller något Homebrew program ?



    4. Kan jag byta till någon annan 16-64 GB SD kort om jag skulle vilja för att få plats med alla Wiiware spelen funkar alla eller har du några rekommendationer som funkar om jag Transfer allt på Gamla SD till det nya kortet.



    5. Från 1st .NFO fil :


    ²²²ÛÛ Mario.Kart.64.PAL.VC.Wii-iND
    ÛÛÛÛ² has an improper ticket and is overwritten with kikekakikrules!!
    °°°°² although this may not effect all Wii Consoles this is a PROPER release.
    ²²²²Û This also means that although kikekakikrules!! releases are improperly
    ²²²²Û packed they dont need to be nuked until a proper is pred.


    Jag la in denna Mario.Kart.64.PAL.VC.Wii-iND och bråkar typ viktigaste spelet vafasiken är Kikekakikrules för att fixa denna ticket o spelet om jag inte får igång det ?




    Som sagt tack för all hjälp jag fått!

    Tror detta var allt det sista jag behövde veta om Wiiware/VC hoppas du kan svara så gott det går när jag lista frågorna bättre än vad jag brukar göra hehe


    /Mvh jögge


    /Stort tack inte kunnat köra wiiware på 8 år xD





    PS skulle PMA men fick inte typ 3000 bokstäver får bara ha 1000 i PM

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    1. Raderar du dessa filerna måste du göra en ny backup (nand.bin är din backup, och keys.bin används av bootmii vad jag förstått) anyways, kopiera mappen "bootmii" och dom 2 filerna till datorn så är du säker

    2. Inte säker, inte varit med om det själv tidigare...

    3. Om du fyller för mycket kan du få problem med att maskinen inte funkar riktigt som den ska, t.ex. att den blir seg etc... var försiktig med hur mycket du installerar... det kan ställa till med rejälla problem...

    4. Ja, det ska funka... med HBC och Homebrew ska ha stöd för 4GB+ minnen (SDHC), wii'n i sig har bara stöd för SD (<= 2GB minnen, dvs. minnen som är upp till och med 2 GB)

    5. Typ svar 2? xD
    Last edited by Swizzy; 2013-07-31 at 21:20.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2011
    Inlägg
    56
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    1. Raderar du dessa filerna måste du göra en ny backup (nand.bin är din backup, och keys.bin används av bootmii vad jag förstått) anyways, kopiera mappen "bootmii" och dom 2 filerna till datorn så är du säker

    2. Inte säker, inte varit med om det själv tidigare...

    3. Om du fyller för mycket kan du få problem med att maskinen inte funkar riktigt som den ska, t.ex. att den blir seg etc... var försiktig med hur mycket du installerar... det kan ställa till med rejälla problem...

    4. Ja, det ska funka... med HBC och Homebrew ska ha stöd för 4GB+ minnen (SDHC), wii'n i sig har bara stöd för SD (<= 2GB minnen, dvs. minnen som är upp till och med 2 GB)

    5. Typ svar 2? xD

    Tack för alla Svar men undrar över Fråga 1 fattar inte ditt svar riktigt:


    Jag har kopierat allt på SD kortet inklusive Bootmii Mappen och Båda 2 Filerna keys.bin och nand.bin till 3 olika ställen på datorn.

    Det jag inte fatta du säger jag måste göra ny Backup Menar du ifall jag tagit Bort Alla Kopior jag gjort, eller ifall jag deletat från SD kortet ???

    Jag har deleta keys.bin och Nand.bin från SD kortet för dom tog 500+mb men har allt sparat på datorn gjorde det för att få plats med mer Wiiware spel men måste jag göra om Nand.bin i Bootmii eller är jag redan Safe med PC hårddisk Backup ?




    Fråga 6 XD Allt funkar nu utom 3st NTSC spel undra bara måste jag ha något speciellt program för att spela NTSC Wiiware/VC spel.


    Burn_the_Rope_USA_WiiWare_Wii-LaKiTu
    The.Magic.Obelisk.USA.WiiWare.Wii-OneUp
    Vampire_Crystals_USA_WiiWare_Wii-OneUp

    Dom 3st spelen finns ej i PAL release och fråga först om det bara är att kasta in dom som vanligt som PAL spelet eller om det kan fucka upp Wiiet annars så funkar ju allt annat utom NTSC

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Ja, dom du har på datorn räcker... det är som sagt om du raderat samtliga filerna du måste göra ny backup...

    Ärligt talat, ingen aning :/ har inte testat NTSC... ska be Dynamit kika på tråden (han e en gammal klass kompis som har bättre koll på wii än vad jag har)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2011
    Inlägg
    56
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ja, dom du har på datorn räcker... det är som sagt om du raderat samtliga filerna du måste göra ny backup...

    Ärligt talat, ingen aning :/ har inte testat NTSC... ska be Dynamit kika på tråden (han e en gammal klass kompis som har bättre koll på wii än vad jag har)
    Gör det vore väldigt bra att veta speciellt då alla NTSC spel kör i 60 HZ och PAL 50hz och vissa spel finns bara i NTSC

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2008
    Från
    Brandbergen/Årskogen, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av jögge75 Visa Inlägg
    Gör det vore väldigt bra att veta speciellt då alla NTSC spel kör i 60 HZ och PAL 50hz och vissa spel finns bara i NTSC
    Det är lite rörigt i mitt huvud men NTSC i sig är absolut inga problem för en Pal Wii att hantera redan ifrån början dock finns det spärrar som talar om spelet är NTSC-J, NTSC-U eller PAL så att mjukvaran säger att spelet är fel region men det behöver vi inte bry oss i nu.

    Det som är om det blir svart när en Wiiware/VC ska köras är att oftast så saknas den förväntade IOS (i den förväntade IOS slotten).

    Vad du kan göra är att ta reda på vilken IOS samt vilken slot IOS ska vara på (är det IOS i sig så brukar de förväntas på samma slot som namnet på IOS i sig IOS7 förväntas ligga på IOS slot 7 t.ex.) och installera den är det stubb så är det inga problem skriv bara över den så den inte är stubb först.

    Men skulle jag vara dig så skulle jag köra på emunand och strunta i att ändra i det fysiska nand-minnet så mycket som möjligt eftersom Wii fungerar bättre ju mindre som finns på den.(Inom rimliga gränser så klart).

    ================================================== ================================================== =========================================
    Lite information om IOS som brukar misstolkas utav många eller används missvisande


    För er som inte är så insatta i Wii så är inte alls IOS i sig relaterat till slotarna som t.ex. "IOS249" det ända man säger med det egentligen är att man förväntar sig att en IOS/cIOS ligger på IOS slot 249, men majoriteten har viss IOS/cIOS med en viss bas"grund".

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2008
    Från
    Brandbergen/Årskogen, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    16
    Det skulle vara roligt att få veta hur det går för dig jögge75, jag hjälper mer än gärna men skulle gärna få veta vad som vad du gör och vad som du händer ifrån att du startar konsolen tills du ska spela Wiiware/VC som funkar/ej

Liknande diskussioner

  1. Spel som går att köra 16 spelare på?
    By Whoot222 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 11:33
  2. Får ej igång dvd spel
    By billy81 in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-06, 21:12
  3. Får ej igång dvd spel
    By billy81 in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-04-06, 20:04
  4. Brännt ut ett spel.. Men får ej igång det?
    By Dowax in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-02-17, 13:45
  5. Får ej igång spel!!
    By Spetsnaz in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-06-09, 20:01

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •