Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Motstånd till fläkt i xbox?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    61
    Respekt
    13

    Motstånd till fläkt i xbox?

    Hej, köpte en xbox 360 av min polare för 130 kr, version med hdmi och så har den 20gb hdd. Och den hade då rrod som jag fixade och nu funkar den, jag hade en talismoon whisper xbox 360 fan liggandes hemma som jag monterade i, men min kompis box hade 3 pins som var där man ansluter fläkten, och jag har den med 4. Men båda hade fyra sladdar så jag skarvade dom, så att jag skarvade på talismoon fläktens sladdar till orginalfläktens kontakt. Och fläkten funkar, men jävlar vad den går igång, först tyst, sedan högre,högre och sedan riktigt jävla högt. Men när jag känner vid utsuget är det inte så jävla varmt asså. Så jag vill sätta ett motstånd på anslutningen. Vad för något skall jag köpa och funkar det bra tror ni?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    61
    Respekt
    13
    Hittade ej ett sätt att redigera via mobilen. Men tänkte kan det vara så att jag drog åt skruvarna till kylflänsen för löst så att det inte är så bra kontakt o då känner moderkortet att det blir varmt o så skickar den mer ström till fläkten. Det borde väl nästan vara så?

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av wartech Visa Inlägg
    Hittade ej ett sätt att redigera via mobilen. Men tänkte kan det vara så att jag drog åt skruvarna till kylflänsen för löst så att det inte är så bra kontakt o då känner moderkortet att det blir varmt o så skickar den mer ström till fläkten. Det borde väl nästan vara så?

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
    Jao, processorerna har varsin temp sensor, är det taskig kontakt kommer den öka hastigheten på fläkten tills den når max och fortsätter temperaturen stiga kommer den gå in i läget där den säger att den överhettat (vilket den har)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    61
    Respekt
    13
    har nu monterat in en 140mm fläkt i sidan för ytterligare utsug, samt dragit åt skruvarna för kylflänsarna. Men den drar ändå igång fläkten rejält väldigt tidigt. Tror det är något bugg i moderkortet som gör det oavsett om den är varm eller inte. Skall testa och sätta in ett motstånd!

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av wartech Visa Inlägg
    har nu monterat in en 140mm fläkt i sidan för ytterligare utsug, samt dragit åt skruvarna för kylflänsarna. Men den drar ändå igång fläkten rejält väldigt tidigt. Tror det är något bugg i moderkortet som gör det oavsett om den är varm eller inte. Skall testa och sätta in ett motstånd!
    Om den är RGH/JTAG hackad kan man ändra inställningarna för hur fläkten ska styras, i annat fall är det väldigt sällan en "bugg" det är isåfall att dioden i processorn är paj, men då brukar den överhetta ganska direkt

    Tippar på att du har kass kylpasta mellan processor/kylfläns kanske?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    61
    Respekt
    13
    Verkligen märkligt eftersom jag gjort detta innan utan detta resultat. Dum som jag var testade jag inte om orginalfläkten gick på detta vis innan jag gav mig på konsolen. Skall skarva på kablarna till originalfläkten Imorn och se hur den agerar. Men en märklig grej är att en fläkontroller jag har hemma som är 3pin ej funkar till boxen. Jag har ju 3pin anslutning på fläkten i denna box. Så då kopplar jag in fläkontrollen i boxen o sedan fläkten in i fläktkontrollen. Varför funkar det ej.när jag startar boxen går ej fläktarna igång!
    Men när jag sedan kopplar fläkten direkt in i boxen funkar det som vanligt. O 140mm fläktens sladd skarvade jag på de andra sladdarna. Det funkar prima. Kan de va något med skarvningen som gör att fläktarna efter nån minut successivt har gått upp till enligt mig extrem jetplans nivå?
    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av wartech Visa Inlägg
    Verkligen märkligt eftersom jag gjort detta innan utan detta resultat. Dum som jag var testade jag inte om orginalfläkten gick på detta vis innan jag gav mig på konsolen. Skall skarva på kablarna till originalfläkten Imorn och se hur den agerar. Men en märklig grej är att en fläkontroller jag har hemma som är 3pin ej funkar till boxen. Jag har ju 3pin anslutning på fläkten i denna box. Så då kopplar jag in fläkontrollen i boxen o sedan fläkten in i fläktkontrollen. Varför funkar det ej.när jag startar boxen går ej fläktarna igång!
    Men när jag sedan kopplar fläkten direkt in i boxen funkar det som vanligt. O 140mm fläktens sladd skarvade jag på de andra sladdarna. Det funkar prima. Kan de va något med skarvningen som gör att fläktarna efter nån minut successivt har gått upp till enligt mig extrem jetplans nivå?
    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
    Det beror på att kablarna inte är kopplade till samma pinnar i en dator som i Xbox'en det e klart det inte funkar om du försöker koppla + och - till fel punkter

    Nej, det är definitivt inte det som är orsaken till att fläktarna går upp i hastighet, det problemet ligger helt och hållet med kontakten mellan fläns och processor alternativt i moderkortets mjukvara (om den har RGH/JTAG)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    61
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det beror på att kablarna inte är kopplade till samma pinnar i en dator som i Xbox'en det e klart det inte funkar om du försöker koppla + och - till fel punkter

    Nej, det är definitivt inte det som är orsaken till att fläktarna går upp i hastighet, det problemet ligger helt och hållet med kontakten mellan fläns och processor alternativt i moderkortets mjukvara (om den har RGH/JTAG)
    Okey. Den har ej rgh/jtag

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    61
    Respekt
    13
    Okey nu rök kondensatorerna då jag körde moderkortet i ugnen lite för länge. Vilken typ av kondensatorer ska jag köpa och löda dit?

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Liknande diskussioner

  1. Fläkt till Ps2
    By _adde_ in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 20:15
  2. Tyst fläkt till XBOX'en
    By kermith in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 20:33
  3. Ström till fläkt
    By nutte in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:28
  4. Extra fläkt till XBOX
    By Tcip in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 11:01
  5. PSXCARE´s extra fläkt till XBOX
    By Jonas_b in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-07-14, 02:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •