Visar resultat 1 till 3 av 3

Diskussion: Filmsekvenser laggar.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21

Filmsekvenser laggar.

Skulle testa last of us häromdagen och början av spelet består av massa film. Det som började hända var att karaktärerna inte hängde med i filmen. Helt plötsligt kunde karaktären flytta sig frpn sin plats för att kort därefter återgå till sin plats.
    Jag tycker även att laddtiderna är långa men kan inte uttala mig om det då jag har inget att jämföra med, men att starta Last of us tog flera minuter och även Gra 5 tar lång tid att starta.
    Jag har en slim 160gb med cfw 4.46 och kör spelen ifrån hårddisken. Ska det inte gå snabbare att ha spelen på hddn?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av PhR34k Visa Inlägg
    Skulle testa last of us häromdagen och början av spelet består av massa film. Det som började hända var att karaktärerna inte hängde med i filmen. Helt plötsligt kunde karaktären flytta sig frpn sin plats för att kort därefter återgå till sin plats.
    Jag tycker även att laddtiderna är långa men kan inte uttala mig om det då jag har inget att jämföra med, men att starta Last of us tog flera minuter och även Gra 5 tar lång tid att starta.
    Jag har en slim 160gb med cfw 4.46 och kör spelen ifrån hårddisken. Ska det inte gå snabbare att ha spelen på hddn?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    Det beror på... med PS3 så räknar utvecklarna med att kunna installera och läsa mycket innehåll från hårddisken redan från början och kanske därför optimerar för att läsa det "tunga" från interna hårddisken och resterande från "skivan"... när du kör både det som är tänkt att läsas från skivan och det som ska läsas från interna hårddisken från just interna hårddisken blir det kollission mellan dessa, du läser mer data från hårddisken än vad utvecklarna räknat med vilket kan resultera i att hårddisken får jobba dubbelt så mycket... det gör såklart att läs hastigheten sjunker... en SSD däremot har inte riktigt det problemet eftersom den kan leverera mycket mer data på en och samma gång...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det beror på... med PS3 så räknar utvecklarna med att kunna installera och läsa mycket innehåll från hårddisken redan från början och kanske därför optimerar för att läsa det "tunga" från interna hårddisken och resterande från "skivan"... när du kör både det som är tänkt att läsas från skivan och det som ska läsas från interna hårddisken från just interna hårddisken blir det kollission mellan dessa, du läser mer data från hårddisken än vad utvecklarna räknat med vilket kan resultera i att hårddisken får jobba dubbelt så mycket... det gör såklart att läs hastigheten sjunker... en SSD däremot har inte riktigt det problemet eftersom den kan leverera mycket mer data på en och samma gång...
    Det som hjälper med SSD är att det inte är något läs/skrivhuvud som måste fara fram och tillbaka för att hämta data från två olika ställen på disken. Dvs även om överföringshastigheten är samma så torskar hårddisken på söktiden.

Kuriosa: På den tiden jag höll på med nätverk och hårddiskarna var ännu söligare och hade mindre kapacitet än vad en modern hårddisk har i cache nuförtiden så var det något snille som utvecklade Novells serveroperativsystem som implementerade "elevator seeking" för att läs/skrivhuvudet inte skulle hålla på hoppa fram och tillbaka slumpvis över hårddisken när många användare delade på samma hårddisk. Huvudet sveptes istället fram och tillbaka kontinuerligt över hela diskytan och läste data som efterfrågades först när den var på rätt ställe på disken..
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. AVI filer laggar?
    By robztr in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 17:11
  2. Hack i filmsekvenser i spel.
    By Xboxor in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 19:22
  3. DTS ljuden laggar
    By P.Bateman in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 12:20
  4. Alla spel funkar klockrent men hackar i filmsekvenser
    By eraserx in forum Playstation 2 - backup/patchar