Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Xk3y installationsproblem!

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Exclamation Xk3y installationsproblem!

    Hejsan!

    Jag monterade tidigare i veckan en Xk3y jag beställt ifrån er på PSXCARE, men den vill inte fungera.
    Den verkar inte få kontakt med USB-stickan, och status-lampan på stickan tänds aldrig heller.

    Efter att ha felsökt i två dagar och lusläst i stort sett varenda forum-inlägg på hela internet där de haft liknande problem
    har jag kommit fram till att det måste vara någon form av hårdvarufel. Antingen på flatkabeln mellan xk3y:n och usb-donglen eller i kontakten
    på xk3y:n där man ansluter flatkabeln.

    Jag tar det från början;
    -Letade fram nyaste stock fw för min dvd(02510C-1c000), och spoofade den med min OFW jag läste ur tidigt 2011.
    Sparade filen som firmware.bin
    -Satte i microsd-kortet i min mobiltelefon och kopierade över dvd-firmwaren.
    -Kopplade in enheten enligt instruktioner på nätet. Inga problem.
    -Laddade hem Xk3y fw 2.01-4, editerade config-filen och la över allt på min usb-sticka. (Ja jag har MENUISO=Y, och ALTSLIMFW är borttagen)
    -Kopplade in stickan i donglen, startade boxen och väntade ca 10 min på att den skulle få uppdatera.
    -Stängde av boxen, tog bort filerna på stickan och la över ett spel i en katalog som heter "games".
    -Slog igång maskineriet igen och kände mig redo att börja gamea! Dock utan framgång.

    Xboxen startar helt normalt, men när jag trycker på "Open tray" så ändras den direkt till "Close tray" och står kvar där.
    Den fysiska luckan förblir dock stängd.
    Ingenting händer förrän jag trycker på close, då står det "Reading" i några sekunder och sedan går den tillbaks till "Open tray"
    när det ska stå "Mixed mode disc".
    Går jag till "Picture viewer" går det inte att välja "Current disc".

    USB-stickan verkar inte starta överhuvudtaget, ingen aktivitet på status-lampan.
    Har testat olika filsystem på stickan, och även andra usb-minnen. Har försökt att lägga in fw 1.3 på xk3yn men förmodligen har ju ingenting hänt.
    Har trippelkollat alla anslutningar och kablar, och även bytt flatkabeln till den andra som följde med.
    Till slut började jag misstänka att något blivit fel på microsd-kortet men vad jag förstått ska den blå lampan lysa då.
    För mig lyser den röda hela tiden. (Power?)
    Som test tog jag ut microsd-kortet, och då blinkade den blåa lampan.
    Tog även bort firmware.bin och fick då E64-errorn, så den verkar ju läsa av fw:n iaf.
    Startar jag boxen på Eject-knappen kommer den in i "Pass-through mode" och laddar originalspel utan problem, så xk3y:n måste ju ändå
    vara igång och fungera delvis.

    Till slut bestämde jag mig för att testa min usb-sticka hos en kompis som också har en xk3y, och där gick den igång direkt när jag startade upp boxen och hittade spelet på en gång.
    Så jag lånade med mig hans xk3y-display och usb-donglen och testade de båda hemma hos mig utan framgång.
    Displayen gick igång men fastnade på loggan. Bytte usb-donglen men samma resultat.

    Något frustrerad mindes jag att någon av er på PSXCARE skrivit att det kan krångla med sd-kortet om man använder en mobil-telefon för att lägga över firmwaren, så jag åkte till Kjelle och köpte mig en microsd-kortläsare.
    Fastän ingenting tyder på att något skulle vara fel på det så bestämde jag mig att som sista utväg formatera om sd-kortet och lägga in en ny image med "USB image tool".
    Nu har jag provat flera olika images från xkeydownloads.com men ingenting förändras.

    Felet måste ligga innan donglen, dvs i flatkabeln eller i kontakten för densamma.
    Alternativt att Xk3y:n klarar av att starta i pass-through mode men att något är fel i emulation mode, vilket ju känns rätt så osannolikt.
    Så vad sjutton ska jag göra nu? Kan ni på PSXCARE skicka en ny flatkabel att testa med? Jag har ju iofs provat med båda som följde med så chansen är väl liten att det är så enkelt.

    Värt att veta är kanske att jag inte är någon nybörjare gällande liknande installationer. Har jtagat x antal boxar och flashat x antal dvds, så jag känner mig
    ganska säker på att jag gjort allting rätt.
    Har någon en annan åsikt så mottages den självklart mycket tacksamt!



    Mvh Jonas

    /////////////////////////////////////////////////////////////
    SETUP INFO
    /////////////////////////////////////////////////////////////
    Tjockbox
    Falcon
    Lite-On DG-16D2S 83850Cv2, OFW
    Dash 2.0.16537.0

    Xk3y R7-2, utan display
    Köpt av er på PSXCARE, monterad på egen hand
    SanDisk 32GB USB-sticka NTFS, direkt i USB-donglen.
    /////////////////////////////////////////////////////////////
    Last edited by lightitnows; 2013-12-12 at 18:42.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    vad är det för USB version på minnet?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    2.0.. Och fungerar som sagt hos kompisen..

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Uppdatering:
    På nåt sätt lyckades jag glömma bort att kolla anslutningarna med multimetern..
    Hur som helst så är det inget fel på varken flatkabeln eller kontakten på pcbn..
    Kollade mellan lödpunkterna för kontakten och andra änden på flatkabeln, och det var kontakt på alla fyra punkter.

    Som ni kanske kan gissa är jag ännu mer brydd nu

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Okej nu försöker jag felsöka usb-donglen.. Har kollat om det är kontakt mellan varje pin från där man sticker in flatkabeln och motsvarande pin i hon-delen på donglen..
    Får kontakt på alla pins utom +5V-pinen.. Kan någon vänlig själ kontrollera om det ska vara så?
    Ansluter jag bara donglen till xboxen så får jag 5V om jag mäter i hon-delen, så stickan borde ju få ström iaf, (och xk3y-fjärren får ju ström så)..

    Är det xbox-usbporten som driver anslutna enheter eller är det själva xk3yn?
    Verkar ju vara det förstnämnda, men varför har Xk3yn 5V ut genom flatkabeln isåfall?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    +5V pinnen går från hanen (konsolen)

    Kan inte svara på varför den också går till xk3y'n, kanske är det så att dom inte fick tag på 3-pin FFC? eller så kanske dom kände att dom ville ha 4 just in case... ingen aning, tror inte någon kan svara på det förutom xk3y teamet själva

    Har du kollat så att inställningarna är korrekt också (i configurations filen [xk3y.cfg])? (MENUISO = Y)
    Last edited by Swizzy; 2013-12-14 at 17:26.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ja jag har MENUISO=Y och ALTSLIMFW är borttagen.
    När jag lånar en display från en kompis så visar den bara Xk3y 1.1 logon.. Den kommer aldrig in i emulation mode, vare sig någon enhet är ansluten eller inte..
    Vet inte om detta beror på att Xk3yn aldrig kommer in i emulation mode eller inte.. Det är ju ingenting fel på usb-kontakterna iaf..
    Och varför går inte usb-stickan igång när det uppenbarligen finns ström? Stickan är ju testad hos en kompis och fungerar felfritt där..
    Gah börjar bli helt tokig på detta.. Hade nästan hoppats att nånting var fel på donglen eller FFCn..
    Last edited by lightitnows; 2013-12-14 at 17:34.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av lightitnows Visa Inlägg
    Ja jag har MENUISO=Y och ALTSLIMFW är borttagen.
    När jag lånar en display från en kompis så visar den bara Xk3y 1.1 logon.. Den kommer aldrig in i emulation mode, vare sig någon enhet är ansluten eller inte..
    Vet inte om detta beror på att Xk3yn aldrig kommer in i emulation mode eller inte.. Det är ju ingenting fel på usb-kontakterna iaf..
    Och varför går inte usb-stickan igång när det uppenbarligen finns ström? Stickan är ju testad hos en kompis och fungerar felfritt där..
    Gah börjar bli helt tokig på detta.. Hade nästan hoppats att nånting var fel på donglen eller FFCn..
    Om displayen bara visar "Xk3y 1.1" loggan beror det på att den inte får någon kontakt med chippet, det skulle isåfall förklara varför ditt minne inte funkar heller

    Har du satt flatkabeln så att den blå kanten pekar utåt? (bort från maskinen)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jo det märker jag ju.. Problemet är bara att flatkabeln är åt rätt håll. Kan lova dig att det var bland det första jag kontrollerade.
    Eftersom allt är rätt kopplat, pass-through mode fungerar och det inte är några fel på kabeln eller donglen så känns det här ganska jävla HOPPLÖST.
    Återstår bara att testa på en annan Xbox.. Fungerar det inte där så måste ju något vara fel på kretskortet..
    Någon komponent som har att göra med usb-porten kanske??

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av lightitnows Visa Inlägg
    Jo det märker jag ju.. Problemet är bara att flatkabeln är åt rätt håll. Kan lova dig att det var bland det första jag kontrollerade.
    Eftersom allt är rätt kopplat, pass-through mode fungerar och det inte är några fel på kabeln eller donglen så känns det här ganska jävla HOPPLÖST.
    Återstår bara att testa på en annan Xbox.. Fungerar det inte där så måste ju något vara fel på kretskortet..
    Någon komponent som har att göra med usb-porten kanske??
    Det är möjligt att det är något fel där också, men i minst 8 av 10 fall så handlar det om att FFC kabeln fått en skada någonstans eller att FFC Kontakten (den som du kopplar in kabeln i) är trasig, det är väldigt sällan det är fel på chippet om du kan köra passthru utan problem

    Du har även testat att starta med displayen kopplad under uppstart av maskinen (inte bara kopplat in den efter att du startat maskinen)?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jo precis, jag hoppades ju att det skulle vara donglen eller FFCn.. Det vore ju isåfall enkelt att lösa..
    Och eftersom pass-through mode fungerar så är jag väldigt konfunderad..

    Ja jag har testat det, och alla andra möjliga varianter
    Det känns väldigt märkligt det här...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tyvärr lyckades jag inte få tag på nån annan Xbox att testa Xk3yn på..
    Så jag ringde nyss och pratade med någon hos er, och efter att ha svarat "Ja" fem gånger på frågan om flatkabeln är åt rätt håll så kom vi fram till att jag ska skicka in Xk3yn till er så ni får testa..
    Donglen är dock förmodligen obrukbar nu så där får ni nog debitera mig en ny Stiften i hon-kontakten har tryckts in när jag mätte med multimetern..
    Som sagt har jag ju även lånat en dongle av en kompis utan framgång så det har ingenting med problemet att göra.

    Mvh

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Allt brukar lösa sig när vi får fysisk access till det som strular :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Allt brukar lösa sig när vi får fysisk access till det som strular :-)
    Väntar med spänning på erat expertutlåtande!
    Vill vääldigt gärna kunna spela lite nya spel i jul

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Chippet trasigt, jag borde få ny leverans idag eller efter helgen så skickar jag ett nytt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hej igen! Fick äntligen min nya Xk3y idag, så nu blir det lira av i jul
    Men jag reagerade direkt på att antistatpåsen som allt levereras i nu var försluten, och pappskyddet för Xk3yn låg löst.

    Anledningen till att jag reagerade var att den förra (som var defekt) levererades i en öppnad antistatpåse, pappskyddet var ihopsatt runt Xk3yn och en massa tejp virat runt..
    Var Xk3yn jag fick först begagnad? Hur som helst var den som sagt defekt (märkligt sammanträffande på en produkt ni själva säger i stort sett aldrig är felande).

    Vart vill jag komma med det här? Jo förmodligen var det ju inte så bra att ha en defekt Xk3y inkopplad.
    Bl. a flaggas ju boxar som kopplas in utan dvd-läsaren ikopplad, och risken är nog i detta fall stor att Xk3yn inte skött kommunikationen med Xboxen korrekt.
    Om det sedan leder till att boxen blir bannad vet jag inte, men tycker det är lika bra jag påpekar detta på en gång ifall något skulle hända.
    Hur skulle ni agera i sådant fall?

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2014
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag har exakt samma problem som beskrivs i den här tråden. Det ter sig precis likadant. Förutom att jag har en hdd med extern strömkälla, men samma resultat. Har också kollat alla anslutningar så de är korrekta, har även kollat så strukturen i hdd:n är som den ska och att inställningarna i cfg stämmer..

    Beställde mitt kort i december 2013, fick dock ett ripper-kort i första svängen. Men nu har jag rätt kort men det verkar vara något galet.

Liknande diskussioner

  1. xk3y-s adress support@xk3y.com finns inte eligt servern.
    By MO HEX in forum XBOX 360 - XK3y/X360Key - och liknande produkter
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-21, 13:01
  2. installationsproblem
    By turbopatte in forum PC - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 17:49
  3. Installationsproblem
    By saints15 in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 20:29
  4. Installationsproblem. m.m..
    By Ocke in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-08-14, 22:39
  5. Installationsproblem!
    By phma75 in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-26, 23:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •