Hejsan!
Jag monterade tidigare i veckan en Xk3y jag beställt ifrån er på PSXCARE, men den vill inte fungera.
Den verkar inte få kontakt med USB-stickan, och status-lampan på stickan tänds aldrig heller.
Efter att ha felsökt i två dagar och lusläst i stort sett varenda forum-inlägg på hela internet där de haft liknande problem
har jag kommit fram till att det måste vara någon form av hårdvarufel. Antingen på flatkabeln mellan xk3y:n och usb-donglen eller i kontakten
på xk3y:n där man ansluter flatkabeln.
Jag tar det från början;
-Letade fram nyaste stock fw för min dvd(02510C-1c000), och spoofade den med min OFW jag läste ur tidigt 2011.
Sparade filen som firmware.bin
-Satte i microsd-kortet i min mobiltelefon och kopierade över dvd-firmwaren.
-Kopplade in enheten enligt instruktioner på nätet. Inga problem.
-Laddade hem Xk3y fw 2.01-4, editerade config-filen och la över allt på min usb-sticka. (Ja jag har MENUISO=Y, och ALTSLIMFW är borttagen)
-Kopplade in stickan i donglen, startade boxen och väntade ca 10 min på att den skulle få uppdatera.
-Stängde av boxen, tog bort filerna på stickan och la över ett spel i en katalog som heter "games".
-Slog igång maskineriet igen och kände mig redo att börja gamea! Dock utan framgång.
Xboxen startar helt normalt, men när jag trycker på "Open tray" så ändras den direkt till "Close tray" och står kvar där.
Den fysiska luckan förblir dock stängd.
Ingenting händer förrän jag trycker på close, då står det "Reading" i några sekunder och sedan går den tillbaks till "Open tray"
när det ska stå "Mixed mode disc".
Går jag till "Picture viewer" går det inte att välja "Current disc".
USB-stickan verkar inte starta överhuvudtaget, ingen aktivitet på status-lampan.
Har testat olika filsystem på stickan, och även andra usb-minnen. Har försökt att lägga in fw 1.3 på xk3yn men förmodligen har ju ingenting hänt.
Har trippelkollat alla anslutningar och kablar, och även bytt flatkabeln till den andra som följde med.
Till slut började jag misstänka att något blivit fel på microsd-kortet men vad jag förstått ska den blå lampan lysa då.
För mig lyser den röda hela tiden. (Power?)
Som test tog jag ut microsd-kortet, och då blinkade den blåa lampan.
Tog även bort firmware.bin och fick då E64-errorn, så den verkar ju läsa av fw:n iaf.
Startar jag boxen på Eject-knappen kommer den in i "Pass-through mode" och laddar originalspel utan problem, så xk3y:n måste ju ändå
vara igång och fungera delvis.
Till slut bestämde jag mig för att testa min usb-sticka hos en kompis som också har en xk3y, och där gick den igång direkt när jag startade upp boxen och hittade spelet på en gång.
Så jag lånade med mig hans xk3y-display och usb-donglen och testade de båda hemma hos mig utan framgång.
Displayen gick igång men fastnade på loggan. Bytte usb-donglen men samma resultat.
Något frustrerad mindes jag att någon av er på PSXCARE skrivit att det kan krångla med sd-kortet om man använder en mobil-telefon för att lägga över firmwaren, så jag åkte till Kjelle och köpte mig en microsd-kortläsare.
Fastän ingenting tyder på att något skulle vara fel på det så bestämde jag mig att som sista utväg formatera om sd-kortet och lägga in en ny image med "USB image tool".
Nu har jag provat flera olika images från xkeydownloads.com men ingenting förändras.
Felet måste ligga innan donglen, dvs i flatkabeln eller i kontakten för densamma.
Alternativt att Xk3y:n klarar av att starta i pass-through mode men att något är fel i emulation mode, vilket ju känns rätt så osannolikt.
Så vad sjutton ska jag göra nu? Kan ni på PSXCARE skicka en ny flatkabel att testa med? Jag har ju iofs provat med båda som följde med så chansen är väl liten att det är så enkelt.
Värt att veta är kanske att jag inte är någon nybörjare gällande liknande installationer. Har jtagat x antal boxar och flashat x antal dvds, så jag känner mig
ganska säker på att jag gjort allting rätt.
Har någon en annan åsikt så mottages den självklart mycket tacksamt!
Mvh Jonas
/////////////////////////////////////////////////////////////
SETUP INFO
Tjockbox
Falcon
Lite-On DG-16D2S 83850Cv2, OFW
Dash 2.0.16537.0
Xk3y R7-2, utan display
Köpt av er på PSXCARE, monterad på egen hand
SanDisk 32GB USB-sticka NTFS, direkt i USB-donglen.
Bookmarks