Visar resultat 1 till 29 av 29

Diskussion: Newbie ska installera 3k3y och dumpa BD drive keys

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11

    Newbie ska installera 3k3y och dumpa BD drive keys

    Har precis köpt på mig en gammal (FET)PS3 i följande läge

    CECHL04

    System programvara 4.00

    Läste på 3k3y.com att CECHL kan ha PATA och då är det tydligen kört. Kan man se på "04" om det är SATA eller PATA?, eller måste man öppna den. Om man måste öppna den, hur ser man då i så fall vilket gränssnitt det är?

    Har läst instruktionerna kring installationen: Manual på 3k3y

    Men fattar inte hur jag ska få tag på drive keys. Såg någon video på youtube, men som jag tolkade det så använde sig personen på videon av Custon Firmware och min enhet är så standard som den kan vara.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du har 3k3y för "phat" så är det PATA du vill hitta i den, inte SATA

    För att få tag på drive keys och slippa ha ett originalspel i dvdläsaren så måste den nergraderas till 3.55 så att man kan installera custom firmware. Och lägger man ner det jobbet kan man ju oftast klara sig bra på funktionerna som finns CFW och strunta i att montera 3k3y...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tensposter Visa Inlägg
    Kan man se på "04" om det är SATA eller PATA?
    Nej "04" är regionen (i ditt fall europa)

    CECHL är modellen, för phats är det CECHx där x = en bokstav

    För slims är det CECH-xx04 där x är siffror som talar om vilken modell det är (04 i detta exemplet är samma som på phat, regionen...)

    I ditt fall måste du köra på en 3k3y med SATA... det är även vad som körs med till Slim, dock vet jag inte om det funkar med slim 3k3y...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    I ditt fall måste du köra på en 3k3y med SATA... det är även vad som körs med till Slim, dock vet jag inte om det funkar med slim 3k3y...
    Kikade lite på 3k3y.com och kan inte riktigt få kläm på det.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tensposter Visa Inlägg
    Kikade lite på 3k3y.com och kan inte riktigt få kläm på det.
    Enligt PS3Devwiki ska CECHLxx ha VER-001 moderkort, som alla är SATA...

    3k3y's egna information är lite skev då dom släppt flertalet chip, inte bara 2st (PATA och SATA) som deras hemsida tyder på...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Enligt PS3Devwiki ska CECHLxx ha VER-001 moderkort, som alla är SATA...

    3k3y's egna information är lite skev då dom släppt flertalet chip, inte bara 2st (PATA och SATA) som deras hemsida tyder på...
    Saxade lite från 3k3y.com. Kan det vara så här enkelt:

    3k3y SATA is for the following models:

    "Fat" models:
    CECHL (open to make sure its sata model, might be PATA)
    CECHM
    CECHP
    CECHQ

    "Slim" models:

    CECH 20xxx
    CECH 21xxx
    CECH 25xxx
    CECH 30xxx
    "Super Slim" models:

    CECH 40xxx
    3k3y PATA ("Fat") is for the following models:

    CECHA (PATA)
    CECHB (PATA)
    CECHC (PATA)
    CECHE (PATA)
    CECHG (PATA)
    CECHH (PATA)
    CECHJ (PATA)
    CECHK (PATA)

    CECHL is a mixed batch, half PATA, half SATA, OPEN YOUR CONSOLE IF YOU HAVE THIS MODEL TO CHECK BEFORE ORDERING!
    Alltså måste jag öppna den. Men om det är SATA, vilken modell ska jag köpa från psxcare, 3k3y ODE slim - Kör PS3 spel från USB-hårddisk på SLIM modellerna eller 3k3y superslim - Kör PS3 spel från USB-hårddisk?

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag vet inte om "3k3y ODE Slim" funkar med just Fat som har SATA... som sagt, deras information är kass... hos våran leverantör står det att den enbart funkar med slim modellerna (ej super slim, CECH-400x) medans "3k3y Superslim" enbart passar till Super slim (CECH-400x)

    I vilket fall som har dom inga installations anvisningar för Fat med SATA...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi får kolla det med teknikern som har mest erfarenhet av 3k3y chippen när vi jobbar igen på fredag. 3k3y för slim har vi bara haft i butiken någon vecka, men troligen får man med de adapters som behövs för att det skall fungera både på ps3 slim och på ps3 phat med sata ansluten blurayläsare. Och det bör vara helt lödfritt på samma sätt som det är för PATA konsollerna och de lägre versionerna av slim.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Lyfte på locket idag och kikade in och då såg det ut så här:

    Bifogning 1266

    Antar att det är SATA-anslutet, eftersom det inte alls ser ut som på de installationsfilmer jag sett på youtube.

    Om det finns någon modell av 3k3y som funkar, vilken är det isf?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Kan du ta bort länken till bilden? om du inte gör det går det inte att se den
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Hur ska jag göra för att ta bort länken? När jag infogar en bild så läggs denna koden in. (Det fungerade inte att ladda upp en bild via forumet, jag var tvungen att lägga upp den på egen sida först)

    Kod:
     ATTACH=CONFIG 1267 /ATTACH
    Attached Images Attached Images

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tensposter Visa Inlägg
    Hur ska jag göra för att ta bort länken? När jag infogar en bild så läggs denna koden in. (Det fungerade inte att ladda upp en bild via forumet, jag var tvungen att lägga upp den på egen sida först)

    Kod:
     ATTACH=CONFIG 1267 /ATTACH
    precis så

    anyways, det är en SATA maskin ja...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    precis så

    anyways, det är en SATA maskin ja...
    Ska det funka med en sån här då?

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1746&xSec=140

    Är dock lite konfunderad över hur SATA-kabeln är ansluten till BD-spelaren. Som du kan se på bilden sitter det en vit klisterlapp över kontakten. Är det bara att rycka loss den?

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tensposter Visa Inlägg
    Ska det funka med en sån här då?

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1746&xSec=140

    Är dock lite konfunderad över hur SATA-kabeln är ansluten till BD-spelaren. Som du kan se på bilden sitter det en vit klisterlapp över kontakten. Är det bara att rycka loss den?
    Som jag skrev tidigare vet jag inte om den funkar med phat modellen, deras information är ur kass, på deras hemsida står det att det finns 2 modeller (1 sata och 1 pata) men det finns egentligen minst 3 olika modeller, en för super slim, en för pata och en för övriga slim... det finns inte heller någon installations manual för sata modellen av tjockisarna...

    Den vita klisterlappen är det bara att ta loss, under den sitter SATA kabeln ansluten som vanliga flatkablar gör, var försiktig bara så att du inte skadar något
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Vi får kolla det med teknikern som har mest erfarenhet av 3k3y chippen när vi jobbar igen på fredag. 3k3y för slim har vi bara haft i butiken någon vecka, men troligen får man med de adapters som behövs för att det skall fungera både på ps3 slim och på ps3 phat med sata ansluten blurayläsare. Och det bör vara helt lödfritt på samma sätt som det är för PATA konsollerna och de lägre versionerna av slim.
    Har du haft möjlighet att kolla med er tekniker om det ska fungera med 3k3y slim på en Phat SATA?

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bäst du ringer på tisdag när vi jobbar igen, 08-615 21 60

    Brukar alltid vara så mycket att göra när det varit extra helgdagar och det kommit in mycket beställningar som skall hanteras när vi kommer till jobbet igen så jag glömmer lätt vad som skrivits i forumet flera dagar innan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Om du har 3k3y för "phat" så är det PATA du vill hitta i den, inte SATA

    För att få tag på drive keys och slippa ha ett originalspel i dvdläsaren så måste den nergraderas till 3.55 så att man kan installera custom firmware. Och lägger man ner det jobbet kan man ju oftast klara sig bra på funktionerna som finns CFW och strunta i att montera 3k3y...
    Om man vill kunna uppdatera sin PS3:a fullt ut men slippa ha en originalskiva i så måste man alltså göra följande:

    1. Se till att komma till OFW 3.55
    2. Installera CFW
    3. Dumpa DB keys
    4. Avinstallera CFW
    5. Uppdatera OFW till senaste versionen

    Förresten, finns det någon möjlighet att få till det på en PS3:a så att det funkar ungefär som CFG USB Loader på Wii. Isf, kan någon tipsa om bra länkar där jag kan läsa mig till hur man gör.

    Ja, jag vet Google is my F R I E N D. Är dessvärre helt ny på PS3, har endast trixat med Nintendo tidigare.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Är det någon som kan svara om jag tänkt rätt eller helt fel?

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du är rätt ute.

    Vill du ha som en wii med usb loader är det mer likt om du struntar i 3k3y och kör den med custom firmware istället.

    Sedan finns det ju möjlighet att köra med t.ex. Multiman eller göra en dvdmenu för att lista spelen om det var det du tänkte på, men det fungerar bra nog att välja spel på det sätt vi visar på filmerna så det är inget vi själva tittat närmare på.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Har nu lyckats få tag på en PS3 Phat CECHK04. Testade att spela lite på den först för att se att allt funkade som det ska.

    Sedan monterade jag ett 3k3y som jag beställt från psxcare.

    Nu fryser tyvärr maskinen när jag startat den efter några sekunder och den gröna dioden lyser och alla 4 dioder på kontrollen börjar blinka. Om jag håller in "power" på konsolen i några sekunder, så stängs den ner. När jag sedan försöker starta den igen, så talar den om att den inte stängdes av korrekt senast och måste återställa sig. Efter återställningen, så låser den sig igen några sekunder efter att den har startat. Den kommer så långt att jag hinner navigera mig fram och tillbaka lite i menyerna.

    Var orolig för att jag drabbats av GLOD, så jag plockade ut 3k3y:et MEN när jag startade den därefter fungerade den alldeles utmärkt. Visserligen gjorde den en återställning pga felaktig avstängning, men det gick ju inte att göra en riktig avstängning med 3k3y:et monterat.

    Någon som har några förslag på vad som kan vara fel.

    Läste följande på denna sida http://www.3k3y.com/news/

    "2013-03-05: 3k3y Firmware v1.04 released!

    This firmware update fixes freezing issues on certain older PS3s, adds support for BLD/BLF ISO files, and offers enhanced stealth features. Get it now!"

    Vilken FW är det om jag alldeles nyligen köpt ett 3k3y från psxcare?
    Last edited by tensposter; 2014-01-18 at 01:28.

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det lär vara en gammal version, typ 1.01 eller något sådant, testa att uppdatera...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det lär vara en gammal version, typ 1.01 eller något sådant, testa att uppdatera...
    Tack för hjälpen.

    Det verkar som jag lyckades uppdatera, nu fryser den inte längre iaf. Dessvärre hittar den inte min externa hårddisk eller USB-minne. Dvs jag ser inte Data disc under bilder.

    Upptäckte en annan sak också. När jag startar konsolen i Emulation mode, så hittar den inte heller någon skiva när jag sätter i en. Men om jag startar konsolen i Passthru mode så hittas skivan.
    Last edited by tensposter; 2014-01-19 at 13:32.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Har jag missuppfattat men att den inte hittar skivan i emulation mode är väl riktigt, då du lurar konsollen att ISOfilen på hårddisken är en blurayskiva.
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Tjurig Visa Inlägg
    Har jag missuppfattat men att den inte hittar skivan i emulation mode är väl riktigt, då du lurar konsollen att ISOfilen på hårddisken är en blurayskiva.
    Bra, tack för den informationen. Då är ju den biten som det ska, undrar bara hur jag ska få den att hitta hårddisken eller USB-minnet.

    Hur känslig är IOSMenyn? Ska den hitta games-mappen även om det inte finns någon ordentlig iso-fil i den. Har följt en guide på det här forumet för att skapa ISOs och jag tror inte jag har misslyckats med alla filer.

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om den inte hittar:

    x:\games\spel.iso

    Kommer den inte att visa data skivan, du bör inte ha uppdaterings filerna kvar på hårddisken heller...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    om den inte hittar:

    x:\games\spel.iso

    Kommer den inte att visa data skivan, du bör inte ha uppdaterings filerna kvar på hårddisken heller...
    Har runt 10 ISO-filer i games-mappen. Jag har inga uppdateringsfiler på hårddisken, för att uppdatera använde jag ett USB-minne. Testade förresten att starta konsolen med det USB-minnet i igen och då startade konsolen lika snabbt som vanlig, detta beror väl på att jag redan har uppdaterat med den versionen som ligger på det USB-minnet?

    Läste här http://psx-scene.com/forums/content/...s9x-3k3y-3976/

    Att om man inte kört 2.02 tidigare så ska man även lägga med fpga.vme från v 2.02 tillsammans med filerna för v 2.07. Jag provade att lägga till den filen på det USB-minnet jag använde för att uppdatera till 2.07 tidigare, men när jag försöker starta uppdateringen så händer det ingenting...dvs jag kommer in i menyn direkt. Kan den filen ha att göra med att jag inte ser Data disc?

    Eller kan det vara så att jag faktiskt aldrig lyckats uppdatera? Så här gjorde jag förra gången. 1) Stängde av konsolen ordentligt 2)Satte i USB-minnet med uppdateringsfilerna 3) Startade konsolen 4) Uppdateringen fortsatte tills den blå dioden slutat blinka. När jag nu sätter i USB-minnet så börjar den blå dioden aldrig blinka.

    När det gäller dioderna på själva 3k3y:n så är det endast den röda som lyser, borde den blå blinka lite när jag ansluter en hårddisk/USB-minne?
    Last edited by tensposter; 2014-01-19 at 22:23.

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Efter många försök att uppdatera bestämde jag mig för att göra en restore på SD-kortet. Följde denna guiden http://www.k3yforums.com/viewtopic.php?f=32&t=10647

    Imagen laddade jag ner härifrån: Eurasia

    Jag tog den senaste eftersom jag hittills verkar ha misslyckats med att uppdatera från BaseFW.

    Ändå, så syns inte data disc när jag startar konsolen.

    Är chipet trasigt, eller vad kan det vara?

    Om jag ansluter ett USB-minne med en lysdiod på, så blinkar den bara en lite stund i början. Borde inte det blinka under hela uppdateringen? Det kanske är den flat-kabeln eller kontakterna som inte fungerar. Detta skulle kanske förklara varför inte data disc visas.
    Last edited by tensposter; 2014-01-20 at 16:44.

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Skulle rekomendera att du skaffar dig en 3k3y/xk3y display för att se vad som händer och sker, med den kan du även se om det är något fel på kabel/kontakten

    Om det är fel på flat kabeln eller kontakten orsakar det problem som ditt just nu, men det är svårt att verkligen avgöra det utan en display...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Äntligen fungerar det!!!

    Det visade sig att 2.07 krävdes för att Data disc skulle visas. Och enda vägen för mig att komma dit var att först lägga på imagen för 2.02 och sedan uppdatera till 2.07. Det funkade aldrig att gå från BaseFW till 2.07 direkt, även om jag körde 3-stegs-metoden. Men från 2.02 fungerade det alldeles utmärkt.

Liknande diskussioner

  1. 3k3y Guide???
    By Palmen80 in forum Playstation 3
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 22:50
  2. 3k3y No Key help.
    By Wowerus in forum Playstation 3
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 06:49
  3. 3k3y
    By gustav45 in forum Playstation 3
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 09:36
  4. 3k3y minneskortsavspegling
    By psytroll in forum Playstation 3
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-26, 12:07
  5. Swap Magic 3 Coder Plus PAL + Swap Magic Keys 2?
    By XeoN_ in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 23:18

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •