Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: En nand-flashning för mycket

Registrerade
    Dec 2013
    Respekt
    0

En nand-flashning för mycket

Hej,

har kört RGH på Trinity sedan förra våren. I höstas behövde vi uppdatera till nya dashen, och jag lyckades flasha om mitt 16MB nand, tog en bild på CPU-keys i Xell, använde xeBuild GUI på PCn och 360NandFlasher\default.xex i freestyle för att bränna, fungerade som spjutet.

I helgen ville grabben ha tillbaka Xbox live (GTA V downloaden sänkt till 40US$), och jag tänkte, jag hade sett att xeBuild GUI hade en Build type Retail/Stock, det är väl bara att bränna retail, hur svårt kan det vara? Sagt och gjort, mata in CPU-nycklarna och kör (logg här: http://tungware.se/xeBuild_GUI.log.txt ).

Ok, den startar ok med grön lampa med efter en knapp minut blir lampan röd i mitten :-( Ingen bild och ingen Xell när jag startar med DVD-ejectknappen. Det visar sig efter mera forskning att detta med retail är knepigare, bl.a. verkar man behöva en KeyVault.

Med hjälp av Youtube och några skruvmejslar lyckades jag öppna boxen och såg att jag har en Stinger Maximus 4.2-L, bild här: http://tungware.se/Xboxchipp.jpg . Firman som installerade den våren 2012 i Malmö finns dock inte längre kvar.

Men det finns tydligen hopp: jag köper en nand-programmer här på PSXCare, men behöver jag löda och hur får jag tag på den 6-poliga kontakten för att koppla Stingern till programmern?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Ja, du måste löda, och du måste även ta bort stingern (den kan inte programmeras för att vara "retail")

Jag skulle rekomendera att du skickar din dump till mig med key, och se till att ta bort loggen (viktig information i den som kan få dig bannad om microsoft ser den!), det jag gör isåfall (om du skickar din dump och key) är att jag bygger en ny nand åt dig som är retail, dock kan jag inte garantera till 100% att den är livesäker trots detta... (ingen som kan!)

Det bästa om man vill köra på Live är att man skaffar en original maskin, retail valet där är till för folk som har original nand som det är "små fel" i dvs. fel som går att åtgärda med filer från andra håll, eller folk som inte bryr sig om att spela på live, det går att köra med den på live också, men som sagt... inga garantier finns...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Dec 2013
    Respekt
    0
    Aha, tack för snabbt svar!

Har tagit bort både logg och bild :-)
    Hmmm om jag behöver ta bort Stingern för att köra retail är det nog enklare att köpa en begagnad Xbox för Xbox-live, har sett att priserna har sjunkit rätt bra nu när ettan är på väg. Tack för erbjudandet att baka en nand åt mig, men som sagt, enklast är kanske att ha två boxar.

Så om jag glömmer live/Retail på min RGH:ade Xbox, och vill ha den tillbaka i fungerande freestyle/Xell är det väl bara att jag bränner senaste lyckade updflash.bin från september? Fast för att göra det behöver jag väl ändå köpa en nand-programmer och den där 6-poliga kontakten?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av hskoglund Visa Inlägg
    Aha, tack för snabbt svar!

Har tagit bort både logg och bild :-)
    Hmmm om jag behöver ta bort Stingern för att köra retail är det nog enklare att köpa en begagnad Xbox för Xbox-live, har sett att priserna har sjunkit rätt bra nu när ettan är på väg. Tack för erbjudandet att baka en nand åt mig, men som sagt, enklast är kanske att ha två boxar.

Så om jag glömmer live/Retail på min RGH:ade Xbox, och vill ha den tillbaka i fungerande freestyle/Xell är det väl bara att jag bränner senaste lyckade updflash.bin från september? Fast för att göra det behöver jag väl ändå köpa en nand-programmer och den där 6-poliga kontakten?

Du behöver endast skaffa en NAND Programmerare (NAND-X t.ex.) chippet behöver du inte programmera om, vilket gör att du inte behöver den 6-poliga kontakten
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Dec 2013
    Respekt
    0
    Ok, du menar t.ex. denna:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1657&xSec=147 ?

Betr. den 6-poliga honan på Stingern, trodde att det var för nand-programmern? Frågar för att jag vill slippa löda :-)
    Dvs. ett RGH:at moderkort borde väl vara lättare att koppla in en nand-programmer till, jämfört med ett "virgin" moderkort?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av hskoglund Visa Inlägg
    Ok, du menar t.ex. denna:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1657&xSec=147 ?

Betr. den 6-poliga honan på Stingern, trodde att det var för nand-programmern? Frågar för att jag vill slippa löda :-)
    Dvs. ett RGH:at moderkort borde väl vara lättare att koppla in en nand-programmer till, jämfört med ett "virgin" moderkort?
    Precis den, och det är inte alltid lättare... allting beror på vad personen som installerat lämnat kvar i maskinen, ibland sitter det QSB's monterade från Team Xecuter, ibland sitter det en D-Sub (DB9) ibland kan det sitta någonting annat, i vissa fall sitter programmeraren kvar helt och hållet till och med... det kan även vara en FFC kabel som sitter på baksidan av maskinen...

Om du känner att du inte kan löda själv ta med dig din nand dump och lämna in till oss på psxcare så kan vi fixa det för 700:-
    Google is your friend!

Registrerade
    Dec 2013
    Respekt
    0
    Hej,

tack för alla svar och erbjudandet om att löda! Men jag har en lödkolv, det vore kul att testa själv (man är väl en man och ingen mus).

Men Xecuter NAND-X programmern behöver jag ju köpa, jag är i Skåne men skall upp till Stockholm nu torsdag fredag för att jobba, jag har säkert tid att åka till butiken, har ni några programmers i lager, alternativt kan jag beställa via postorder.

Gott nytt år!

Liknande diskussioner

1. NAND backup
    By mima in forum Playstation 3
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 21:55
  2. Dumpning av NAND
    By efex in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 23:41
  3. CPU Key and NAND
    By jay20 in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 09:56
  4. Nand recovery?
    By ushi in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 10:31
  5. Klantat mig vid Nand Flashning..
    By NeVroe in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Senaste inlägg: 2010-01-31, 14:53

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner