Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Clona disk vid hårddiskbyte

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11

    Clona disk vid hårddiskbyte

    Har läst lite kring hårddiskbyte och förstått att om man har en CECHK så har den bara 16MB NAND, vilket innebär att den har en del av "operativet" lagrat på hårddisken. Detta innebär att det inte bara är att byta disken rakt av.

    Har en fundering om det skulle funka att använda verktygen Clonzilla och Geparted för att göra så här:

    1. Ta ur den befintliga HDD:n ur konsolen.
    2. Använd Clonzilla för att kopiera hela original-HDD:n till en ny större HDD.
    3. Använd Geparted för att utöka partitionen på den nya HDD:n eftersom kopian inte använder hela HDD:n.
    4. Montera den nya HDD:n.

    Kommer konsolen upptäcka att den är en ny HDD monterat och vilja initiera och formatera, eller kommer den köra på som om inget hänt.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du kan byta hårddisk rakt av, inga problem, men du måste då ha samma version du har installerad just nu på ett usb minne

    Det går att kopiera med alla program som kan kopiera 1:1 kopia av ALL data men du kan inte ändra något på den eftersom den är krypterad...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Du kan byta hårddisk rakt av, inga problem, men du måste då ha samma version du har installerad just nu på ett usb minne

    Det går att kopiera med alla program som kan kopiera 1:1 kopia av ALL data men du kan inte ändra något på den eftersom den är krypterad...
    Med andra ord går det alltså INTE att göra som jag beskrivit.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tensposter Visa Inlägg
    Med andra ord går det alltså INTE att göra som jag beskrivit.
    Precis, det du måste göra för att behålla alla gamesaves etc. är att först göra en backup till en USB hårddisk, därefter byta hårddisken och installera firmwaren igen (ladda hem den från deras hemsida om du har original nu och följ anvisningarna för att göra en offline uppdatering) och återställ din backup till den nya hårddisken...

    Om du har CFW är det lite knepigare, då måste du veta vilken version av CFW du har, eller använda rogero's 9.99 downgrader (som då ger dig 3.55 så att du sedan kan installera en ny CFW)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2013
    Inlägg
    34
    Respekt
    11
    Jag har OFW 4.50 och 3k3y. Då är det kanske bäst att göra som man ska, dvs använda konsolens eget system för att göra backup och sedan restore till den nya disken.

    Läste någonstans att Sony strängt ner möjligheten till diskbyten i samband med OFW 3.70 eller nåt. Stämmer det eller är det bara att köra på?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tensposter Visa Inlägg
    Jag har OFW 4.50 och 3k3y. Då är det kanske bäst att göra som man ska, dvs använda konsolens eget system för att göra backup och sedan restore till den nya disken.

    Läste någonstans att Sony strängt ner möjligheten till diskbyten i samband med OFW 3.70 eller nåt. Stämmer det eller är det bara att köra på?
    Det har varit några firmwares där hårddisk byten fuckat ur allting... men det har även varit så med vissa original hårddiskar, exempel på det är 3.56 v1 där MÅNGA maskiner blev brickade pga den uppdateringen... (den tycker att den inte hittar hårddisken längre) men det funkar att köra större hårddiskar efter den versionen iaf...

    Om din hårddisk har trasiga sektorer har PS3:an svårt för att hantera det, det är oftast det som folk får problem med, och det kan ske i samband med en uppdatering t.ex. (att man noterar problemet) pga det så antar många att updaten förstör hårddisk stödet eller dylikt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Byta 120GB orginal disk till 500GB disk
    By Tomas Jönsson in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 20:40
  2. Clona gamla Hårddisken på en PC ?
    By svelov5 in forum SmartXX Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 16:09
  3. Ang: Hårddiskbyte
    By Oakie in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-02, 21:23
  4. Clona Xbox disk
    By Magistyle in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-02, 01:00
  5. Hårddiskbyte
    By Kravall in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-10, 13:35

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •