Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: PS3 Kraschar

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2014
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    PS3 Kraschar

    Hej

    Min PS3a beter sig konstigt. Ibland är det som den slutar ladda. Ljud kan försvinna men grafik fortsätter och tvärt om. Att allt blir mörkt och ljudet fortsätter. Det känns om att det händer när den läser från skivan. Det började med att Trusty bell hängde sig och sen gick det över till The last of us och slutligen så fungerar inte ni no kuni heller.

    Det är en PS3 slim 120gig från 2010. Jag har provat att formatera, byta disk samt rengöra lasern. Finns det något jag har glömt att göra innan jag tittar efter en ny laser, jag antar att den är problemet?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Kolla video kabeln

    Jag skulle tippa på att det är någonting med den biten som är problemet, inte laser eller så... hade det varit lasern är det mer vanligt att den slutar läsa skivan helt och hållet, och när den inte får data ordentligt är det mer vanligt att den crashar totalt (dvs. inte fortsätter utan ljud eller utan bild)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2014
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Nja är det inte så att en HDMI-kabel antingen ger eller inte ger bild. Sedan är inte felen av den karaktären. Det kan vara att vissa gubbar i spel hänger sig och buggar ur. Hade det varit på PC så hade jag trott det varit buggar i spelen, den typen av fel är det.

    Har pillat fram och tillbaka nu varpå läsaren helt lade av och vägrade ens snurra skivorna. Efter jag skruvat isär och ihop PS3an 2-3ggr och den efter det varit igång ett tag så läste den plötsligt ett annat spel. Helkonstigt.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2014
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Nu fick jag äntligen ett felmeddelande! 8001002B Är detta lika med att en ny laser behövs?

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Mikael Visa Inlägg
    Nja är det inte så att en HDMI-kabel antingen ger eller inte ger bild. Sedan är inte felen av den karaktären. Det kan vara att vissa gubbar i spel hänger sig och buggar ur. Hade det varit på PC så hade jag trott det varit buggar i spelen, den typen av fel är det.

    Har pillat fram och tillbaka nu varpå läsaren helt lade av och vägrade ens snurra skivorna. Efter jag skruvat isär och ihop PS3an 2-3ggr och den efter det varit igång ett tag så läste den plötsligt ett annat spel. Helkonstigt.
    Nja, en HDMI kabel kan ha olika beteenden om den börjar paja, t.ex. att den får grafik fel (skiftande färger etc.) eller bortfall av bild/ljud kan även det förekomma när det är delvis defekt kabel eller någonting med någon av portarna (antingen på konsollen eller på tv'n) det vanligaste i dom fallen är väl att det är problem med kabeln eller porten på konsollen, det är oftast dom man rör på... och det är väl vanligast att det blir skiftande färger i första hand i guess...


    Citat Original inlägg av Mikael Visa Inlägg
    Nu fick jag äntligen ett felmeddelande! 8001002B Är detta lika med att en ny laser behövs?
    Efter en snabb googling: http://www.gamefaqs.com/ps3/927750-p...ers?qid=147082

    Detta tyder på att det kan vara så att lasern är trasig ja, det kan även vara skiv motorn som börjat ge upp med tanke på att den inte snurrade skivan (?) men... vanligaste felet är lasern i dom lägena...
    Last edited by Swizzy; 2014-02-18 at 09:00.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2014
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Nu när jag pillade på HDMI-kontakten så är det glapp i den också. Felen jag får är inte samma som när jag spelar. Ny laser är beställd men det som börjar oroa mig är att både CD-Lasern och Blu-ray lasern gett upp samtidigt. Att skivan inte snurrar kan tydligen bero på att inte lasern hittar skivan och då börjar inte motorn snurra. Såg en video på Youtube där dom pratade om detta.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Well, när du byter Blu-Ray läsaren byter du även CD/DVD lasern (båda sitter i samma paket) såvida du inte planerade byta den lilla delen inuti paketet (typ sjukt svårt och sjukt svårt att äns få tag på delarna)

    Men jao, det stämmer bra att det kan vara så, så är det även på DVD spelare i t.ex. Xbox 360 men... det kan även vara fel på motorn om inte skivan snurrar
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2014
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Efter byte av laser fungerar allt perfekt!

Liknande diskussioner

  1. MoH Warfighter kraschar hela tiden vid samma ställe!!!
    By azteck in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 21:28
  2. Dator som kraschar
    By Dragonzilla in forum PC - Övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 18:22
  3. XBMC interface - redigerad settings.ini kraschar programmet
    By Silverfisken in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 23:47
  4. 360 kraschar...gång på gång
    By hunter in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-24, 16:04

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •